Annons:
Etikettfamilj
Läst 1249 ggr
Fransu
2018-11-25 13:01

Hur säga ifrån till föräldrar?

Mina föräldrar flyttade till Finland för ett år sedan. Sen dess har det varit ett evigt tjat om att jag och min man ska komma och hälsa på. Grejen är den att jag har lite psykiska problem som gör det väldigt svårt för mig att resa. Jag har agorafobi och panikångest som begränsar mitt liv en hel del.

Nu inför jul så vill dom att vi ska komma förstås. Vi har fått säga att vi båda ska jobba i mellandagarna (vilket inte är sant 😞) så att vi inte hinner att köra dit och hälsa på. Nu har dom istället börjat tjata om att jag ska flyga dit ensam bara över själva juldagarna. Jag har flera gånger försökt berätta om mina problem. Men dom tycker att jag "bara ska ta mig i kragen och strunta i mina rädslor och flyga ändå". Detta blir en enorm stress för mig och ger mig massor med extra ångest jag inte riktigt mäktar med.

Jag är snart 41 år och känner mig så dum och mesig som inte kan säga ifrån ordentligt. Utan låter dom få hålla på så här och få mig att må skit.

Vad ska jag göra? Någon som har tips?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Silver83
2018-11-25 13:16
#1

#0 Du har pm :)

[Forest]
2018-11-26 19:11
#2

Jag är själv i samma ålder och uppväxt med "ta dig i kragen" och man mår aldrig dåligt. Ont kan man ha men dåligt mår man bara vid maginfluensa. Det jag tror är väl om din man kan verkligen prata med dina föräldrar om "så här är det". Eller om ni två tillsammans pratar om så här är det så han lan stötta upp dig o svara för dig. Hoppas dom lyssnar 🌹

taxarärbäst
2018-11-26 21:45
#3

säg bara NEJ! kan inte säga att du missar så mycket i detta tråkiga land

Surpan
2018-11-27 11:42
#4

Säg: "Ni flyttade ifrån oss, så ni får ansvara för att åka fram och tillbaka. Vi kommer och hälsar på när vi har tid, lust, råd och ork. Vi säger till i så fall."

/Surpan

Honestyisdead
2018-11-27 13:19
#5

Vilket trams! Om dom valt att flytta är det DOM som får flytta sina arslen och hälsa på er!

Fransu
2018-11-28 11:44
#6

Tack för era svar!

Jag kollade på vad en flygresa för mig skulle kosta (inte för att jag tänkt att åka). Jag skulle behöva byta plan i Helsingfors och flyga vidare i Finland för att komma till mina föräldrar. Resan skulle totalt gå på runt 8000 kr och det är alldeles för mycket pengar att lägga på några få dagar. Vi har dessutom annat att lägga pengar på just nu. Renoveringar av huset och nu ska även fiber dras in här på vår väg och det kommer kosta runt 20.000:-. Så nu kan jag säga det i alla fall, att det blir för dyrt helt enkelt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Upp till toppen
Annons: