Annons:
Etikettallmänt
Läst 766 ggr
Miss autumn
2018-12-05 21:06

Julklappar

Ni som köper julklappar till era nära, vad ger ni bort i år och till vem? 😊 behöver inspiration!

Annons:
tlover
2018-12-05 21:29
#1

Mamma och lillasyster får samma men det är hemligt då min lillasyster finns på iFokus (men kan PM:a om du är nyfiken).

Storasysters är också hemligt eftersom hon läser här ibland. Hennes kille får dela den presenten med henne.

Svärmor får hemmagjort schampo som hon skulle fått förra julen och ett hemmagjort spakit med bland annat hemmagjord massageolja, hemmagjord tetvål, hemmagjord badbomb och resten har jag inte bestämt än.

Svärfar får hemmagjord senap och det får även min styvfar.

Mormor och morfar får hemmagjord kådsalva, hemmagjord sårsalva och hemmagjord hudlotion.

Karln och jag ska använda ett presentkort från förra året på en hotellövernattning med spagrejer så vi lägger undan pengar till det i julklapp.

Dottern får en leksakspistol och en docka

Svågrarna får något hemmagjort gott eftersom dom inte vill ha julklappar

l'm back

Calcifer
2018-12-05 21:37
#2

Mamma och hennes man kommer få några goda öl och någon flaska vin för det är vad de önskat sig.

Syskonbarnen får en My Little Pony leksak och pokemonkort.

Som tur är behöver jag inte ge till fler. ;)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

silverfiisk
2018-12-05 21:37
#3

#1 Ursäkta att jag frågar, men jag är väldigt nyfiken.. Varför köper man en leksakspistol till ett barn? Ska man uppmuntra till att leka med vapen?

Honestyisdead
2018-12-05 21:38
#4

Te, massage, strumpor med vårdande gelé, hälsomagneter, degspritsare och ansiktsmasker.

tlover
2018-12-05 22:01
#5

#3 Leksaksvapen, våldsamma spel m.m gör inte barn våldsamma. Hon vet ju att hon inte får slåss eller sparras (vi båda tränar ju karate så hon testar också lite) om inte den andra vill det, att man skjuter med pilbågen mot en måltavla och inte mot andra osv osv

Vad som helst kan ju bli ett vapen med fantasin så det är ju bättre att lära ut vett än att förbjuda på samma sätt som att det är bättre att lära henne hur man klättrar i träd säkert än att förbjuda henne (så hon klättrar när man inte ser och hon gör illa sig, eller dör).

Sen så tränar ju vi med div vapen (främst pilbåge, därför funderar vi på att köpa en riktig till henne snart, för hon kan ju inte stjäla min hela tiden 😉) men även bo (stav), tonfa, kastkniv m.m. och farfar jagar så hon har redan sett riktiga skjutvapen och vad dom gör så det skulle ju vara lite hycklande att förbjuda henne för det också.

Sen så leker ju barn med "vapen" varesig man ger det till barnen eller inte, till och med jag gjorde det, och jag var oförskämt lugn som barn.

l'm back

silverfiisk
2018-12-05 22:20
#6

#5 Tack för ditt svar. Jag menade absolut inget illa med min kommentar, var bara genuint nyfiken. Intressant att höra någon annans åsikt :)

Jag förstår absolut hur du tänker, men personligen tycker jag att det ser väldigt illa ut när barn har låtsaspistoler ute och riktar den mot allmänheten. Säger såklart inte att ditt barn gör så, men jag har varit med om det flera gånger. Men som du skriver, det är nog bättre att lära ut vett än att förbjuda.

TS, ber om ursäkt för att det blev off topic. Jag ska ge min mamma en övernattning på ett spa hotell, en av mina vänner får ett litet kit med badbomber, duschkräm, schampoo osv, en annan får ett presentkort på resor.

Annons:
Calcifer
2018-12-05 22:43
#7

#6 Bara som notis så lekte jag mycket med "vapen" (antingen leksaker eller typ grenar) som liten men riktade dem aldrig mot allmänheten. Jag sköt bara låtsasskurkar och sånt, aldrig folk, oavsett om jag lekte med dem eller inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Miss autumn
2018-12-06 07:49
#8

1# häftigt med hemmagjord hudvård 😊 #6 det är en intressant diskussion så det gör ingenting att det blev OT. Jag tänkte samma sak som dig om vapnet, men svaret i #5 gav mig ett helt annat perspektiv och jag håller därför med tlover. Barnen bör uppfostras, inte begränsas. Tack till er som har svarat, det känns som att presentköparkrampen börjar släppa lite 😁

tlover
2018-12-06 08:53
#9

$8 mycket är dessutom superenkelt men väldigt uppskattat

l'm back

tlover
2018-12-06 09:28
#10

Jag startade en tråd om off topic för att kunna få in fler synpunkter

https://barn.ifokus.se/discussions/5c08dbad8e0e7440b9dabac4-ratt-eller-fel-att-lata-leka-med-leksaksvapen

l'm back

Upp till toppen
Annons: