Känslor

Nyförälskelse och svalnande känslor

2018-12-10 22:39 #0 av: maria-lovisa

Jag har alltid haft väldigt lätt för att få romantiska känslor för folk, och jag mår väldigt bra av det - även om de inte leder nån vart. Även om jag är i ett bra förhållande får jag känslor för andra. Eller, det behöver inte ens vara "riktiga" känslor, det kan vara en crush bara på någon jag knappt känner. Jag är just nu i ett förhållande som varat i över två år, jag älskar min partner men jag känner samtidigt att jag behöver den kicken jag får av att vara nyförälskad. Den har försvunnit från förhållandet nu, och jag trivs inte på grund av det.  Ungefär samma sak hände i mitt förra förhållande och det slutade med att jag gjorde slut och ganska snabbt därpå blev tillsammans med en person jag fått känslor för medans jag var ihop med den förra.

Så, jag känner att kicken av nyförälskelse är något jag behöver för att må bra. Men samtidigt är det inte så att jag hoppar från förhållande till förhållande hela tiden - de senaste fem åren har jag "bara" varit i två relativt långa förhållanden. Det är ju egentligen inget stort problem men jag känner mig så oärlig mot min partner för jag vet att hen har superstarka känslor för mig, men mina känslor har svalnat på grund av att jag inte är nyförälskad längre. I stället går jag och blir smått förälskad i andra (inget jag agerar på, så klart), vilket känns ännu mer fel. Självklart har tanken på att göra slut slagit mig, men bara den tanken får mig att vilja lägga mig i sängen och gråta, och aldrig mer gå upp. Jag trivs extremt bra med min partner, älskar hen och vill aldrig förlora hen. Men samtidigt känner jag på något sätt att känslorna saknas.

Är det normalt att känna så här? Jag vet ju att känslor svalnar efter att man har varit tillsammans länge - men såhär mycket? Någon som vill komma med tankar för att ge mig lite perspektiv på mina känslor? Jag vet inte hur jag ska tänka eller känna. 

Anmäl
2018-12-11 14:59 #1 av: -Aida-

Det låter som att ni behöver prata om saken, du behöver komma fram till om du bara är trygg med din partner eller om du faktiskt älskar denna person, det är skillnad i det men kan kännas liknande. Ni kan diskutera hur du känner och hur han känner, vad ni vill göra åt saken, nu tänker jag på lösningar, om du behöver den spänningen, finns det något ni kan göra tillsammans för att väcka de igen? Dejta exempelvis? Man ska inte sluta dejta bara för att man är i ett förhållande, jag och min partner dejtar fast vi bor ihop, middag ute tillsammans, bowling och thai etc.

Anmäl
2018-12-11 17:35 #2 av: _Fisken

Det var nån kändis-kurator som sade att vi har blivit drogberoende av förälskelser och därför blir det många separationer.

Anmäl
2018-12-11 20:37 #3 av: Surpan

Vissa behöver kickar för att må bra. Men kanske dags att försöka hitta ett annat sätt att få kickar på? Finns det något annat som intresserar dig?

/Surpan
Medarbetare på Hår iFokus

Anmäl
2018-12-11 22:13 #4 av: maria-lovisa

#1 Jag vågar inte ta upp det. Jag är så rädd att såra min partner. Men det är kanske något jag måste göra. Vi vill båda gå på dejter men jag jobbar väldigt mycket och vi har båda ont om pengar så det är lite svårt. Vi har en dejt inplanerad i alla fall. Men vi har tidigare varit ute på dejter lite oftare och ja det är mysigt och så men det är inte samma sak... :( 

#2 Det låter rimligt. Har funderat i samma banor nämligen, googlat lite och det är ju egentligen inte så konstigt att man kan bli beroende av den känslan. 

#3 Har du några exempel? Kan inte komma på något som skulle ge mig sådana glädjekickar, utom alkohol kanske men det är ju inte speciellt hälsosamt. Antar att du tänker på typ fritidsintressen. Jag vet inte, jag får nog kickar av att umgås med kompisar ibland med. Men som jag nämnde innan jobbar jag mycket och mina vänner är upptagna också, så det är svårt att få ihop det.

Anmäl
2018-12-11 22:17 #5 av: maria-lovisa

Det är så svårt att sätta ord på känslorna. Vill inte förlora honom, men vill ha mer. Vill ha kakan och äta den. Har också tidigare funderat på om jag kanske är poly. Känns ju som att jag har känslor för flera personer. Men det kan ju också vara så enkelt att jag inte är kär i honom längre. Jag vet inte.

Anmäl
2018-12-22 23:04 #6 av: Noctis

Jag tror att vi alla mår bra av utveckling och förändringar. Men den ständiga jakten på en "kick" är ju kanske ett problem, skapat av "egot"- om man ska tro Eckhart Tolle. Alltså ett yttre behov för att för stunden må bra. Den yttre världen är förgänglig- allt föds och dör, förändras. Ingenting består för evigt. Därför är det viktigt att inse att lycka är en inre skapad känsla. Ett inre tillstånd som vi själva rår över, oavsett om vi är singel eller inte. Ingen annan kan ge dig sann lycka som varar. Du är din egen lyckobrunn! Kanske har du helt enkelt mer vänskapskänslor för din partner som inte stämmer överens med en egenskapad bild av den perfekta partnern? Självklart har vi alla mer eller mindre små visioner och fantasier av vad vi attraheras av, vad vi strävar mot i tillvaron.  

Det jag själv insett genom åren är att jag inte attraheras av ett alltför pratigt förhållande, ett analytiskt.. planerande... drömmande förhållande. Det tar bort den totala närvaron av att leva i stundens magi. Att inte leva sig bort i fjärrans framtidsplaner (leva på/av). Man skapar ju något tillsammans här och nu. Personlig utveckling är jättegivande och jag själv är en obotlig romantiker som är lojal, men tackar nej om det inte stämmer överens med min livsstil. Är man nöjd med sig själv så finner sig oftast ett lugn som släcker törsten på allt det där man trodde sig sakna <3 Att du älskar din partner är ett tecken på att du kanske ändå har funnit rätt, men inte funnit inre ro?

Anmäl