Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1500 ggr
-hanna-
2018-12-20 12:53

paketutlämning fel, vad gäller?

Ot Fel sajt men vet inte vem jag ska fråga

Jag hade beställt ett paket för ett tag sedan och för en vecka sedan fick jag sms att mitt paket fanns att hämta på utlämningsstället. Så jag åkte dit samma dag, alltså för en vecka sedan. Mannen i kassan sa att paketet redan var hämtat vilket ju inte stämde. Så han gick iväg och skulle kolla upp hur det låg till. Han kom tillbaka och bad så mycket om ursäkt och förklarade att han råkat lämna ut paketet till fel kund för en halvtimme sedan. Han lovade att försöka få tag i den som fått det och återkomma. "Annars kanske jag kan bjuda dig på en lunch som kompensation" avslutade han med.

Nu har det alltså gått en vecka och ingen har hört av sig. På morgonen idag hade jag vägarna förbi utlämningsstället så jag gick in. En annan person var i kassan och han visste inget om saken. Han kollade på datorn och sa  att det bara stod att paketet redan var hämtat för en vecka sedan.

Det var väl ingen jättedyr grej men 200 kr så har jag inte rätt att få ersättning av han som lämnade ut mitt paket till fel kund?

Annons:
majlar
2018-12-20 13:01
#1

Den som har hämtat paketet måste ju visa legitimation, så hens namn måste ju finnas i rullarna. Annars får du polisanmäla om det inte kommer tillrätta, för att du ska få ersättning.  Och det tycker jag verkligen att du ska göra. lycka till.

-hanna-
2018-12-20 13:19
#2

Ja jag fattar inte hur någon kan ha fått mitt paket för man måste ju säga 4-siffrig kod + visa legitimation.

OlgaMaria
2018-12-20 13:30
#3

Riktigt dåligt. Du borde kunna få ersättning antingen av fraktbolaget eller den du beställt av. Men verkar jättejobbigt… vet själv hur krångligt det kan vara när något inte kommer fram som det ska osv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sabah
2018-12-20 13:32
#4

Skumt. Paketutlämnaren måste ju ha läst fel på paketet, misstag kan hända, det får ju utlämningsstället reda ut och stå för, men den som fick paketet borde ju rimligen ha upptäckt misstaget och gått tillbaka, den borde ju sakna det den gick dit för att hämta ut..


💖🧡💛💚💙💜

Honestyisdead
2018-12-20 13:34
#5

Kontakta företaget o h förklara. Du ska ersättas med ny vara eller få pengarna tillbaka. Företaget ska göra en anmälan. Det är riktigt illa att man delat ut post som kräver både kod och id till fel person!

Sindri
2018-12-20 15:09
#6

Självklart skall du ha dina varor. Avsändaren bör fundera på om paketutlämnaren skall få vara kvar som ombud. -Bjuda på lunch! Oförskämt!
Här skall göras en ordentlig utredning om hur det kunde hända, det är ett stort ansvar att få lämna ut paket.

Hör omedelbart av dig till den du beställde av och berätta vad som hänt, allting, även om att bjuda på lunch. Högst oseriöst!

Och som sagt, legitimationen scannas in och man kan se vem som hämtat ut paketet. Den personen borde också ställas till svars.

Annons:
Honestyisdead
2018-12-20 16:09
#7

#4 Man scannar paketen också. Så det är i stort sett omöjligt att göra fel.

Herveaux
2018-12-20 16:26
#8

#0 Efter lite googling så ska du reklamera till företaget du beställde av, förhoppningsvis får du en ny vara skickad (företaget får sen i sin tur bråka med posten). 

Sen hade jag pratat med chefen på utlämningsstället om hur dennes anställda beter sig mot kunder. "Bjuda på lunch…" Fnys.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

sp0ngeb0b
2018-12-20 16:29
#9

Vill bara flika in att man inte alls behöver visa ID varje gång man hämtar paket. Har varit med om det massa gånger att jag inte behövt visa - även om jag frågat för att vara säker. Det är olika för olika paket tror jag.

Hoppas det löser sig, TS.

Honestyisdead
2018-12-20 17:42
#10

#9 Ingen har sagt att det gäller alla paket. Här skrev ts själv att id behövdes för paketet.

Sindri
2018-12-20 20:16
#11

Id-handling gäller inte för brev som är för stora för att gå ner i brevinkast eller brevlåda.

Men det som är skickat som paket och betalt för som paket skall bara lämnas ut mot id-koll. Det ingår i priset för paketet som någon sorts försäkring, och ett paket är ju spårbart på ett annat sätt än brev.

Kalli
2018-12-22 00:14
#12

Höll på att få fel paket idag men personalen kom på sitt misstag just som jag var på väg att gå så visst verkar det som att det händer, dock är det ju bevisligen något som gått fel. Hoppas det löser sig.

majlar
2018-12-22 09:30
#13

Lustigt igår var jag med min dotter och hon skulle hämta ut ett paket, när hon kom ut sa hon, det här stämmer inte, så hon gick in igen och det visade sig att hon  hade fått fel paket, hon hade visat legitimation och sagt sitt referensnummer. Så det verkar vara mer vanligt än man tror.  How is to blame

Annons:
-Aida-
2018-12-22 10:35
#14

Detta hände mig, jag fick ut någon annans paket till o med efter visad ID-handling, denna andra person som skulle ha detta paket fick ut mitt paket. Fick lite smått panik och rusade till ICA, så vi bytte paket. 😂
Reklammera så du får pengar tillbaka eller en ny vara, helt orimligt att bjuda en kund på lunch för ett sånt misstag, detta skulle jag tagit upp med ledningen,

Åsa S
2018-12-22 10:42
#15

Jag har också fått fel en gång och jag visade ID, men jag såg redan i butiken att det var fel det var bara förnamnet som stämde. Det var i en mindre kiosk/närbutik som inte drevs av svenskar så de kanske trodde Åsa var ett så pass ovanligt namn att man kunde ta första bästa paket med det namnet på.

Kalli
2018-12-23 19:34
#16

#15: I mitt fall var tjejen svensk så gissningsvis inte.

Bjallstal
2018-12-23 22:10
#17

Har också fått fel paket utdelat trots leg. Öppnade set i vilen utanför då det var betydligt mindre än vad det borde vara. Hade beställt ett tjockt hästtäcke, och i paketet låg en tunn ryggsäck. In igen, visade adresslappen och ifrågasatte. De bara tejpade ihop killens paket och gav mig mitt istället…. Stor Coop-butik…

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Emptymoment
2018-12-24 20:55
#18

#8 Håller med till 100% i detta fall. Känns mer som ett hån än en inbjudan till lunch. Jag ser inget fel i att bjuda ut en kund på dejt, så länge det inte sker på ett obehagligt eller oprofessionellt sätt, men i detta läge så skulle han bara bett om ursäkt och försökt ordna till det.

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Upp till toppen
Annons: