Annons:
Etikettvänskap
Läst 2275 ggr
Hannah31
12/30/18, 4:54 PM

Vänner som inte ger tillbaka, ställa upp el inte?

Jag har varit i ett kompisgäng flera år, har stått en av vännerna närmare än de andra eftersom att hon regelbundet tog initiativ att träffa mig också. De andra i gänget har aldrig tagit initiativ. Jag har bjudit på flera middagar och vi har alltid träffats hos mig. Har aldrig  ens varit in i 2 av dessa tjejers hem och vi har känt varandra i måånga år.

Nu har tjejen som ibland tagit initiativ i princip slutat med det sen hon träffade sin kille. Det har varit en stor sorg, känner mig lämnad och ensam och inte viktig längre. Hon har även förändrats.  Förr kunde hon bjuda på sig själv, vi har inte så mycket gemensamt längre.  Hör inte jag av mig till resten av tjejerna så hör dom aldrig av sig till mig.  Jag  behöver inte träffas ofta, det räcker nån gång då och då och jag förstår att alla har det dom gör, men jag tycker det minsta man kan göra är att skicka iväg nått meddelande till varandra ibland för att kolla av hur det är om man är riktiga vänner. Jag får varken födelsedagshälsningar eller jul-nyårshälsningar av någon av dom så nu har jag slutat skicka sånt själv och dessa är de enda vänner jag har kvar.

Om några månader fyller tjejen jag stod närmast år och jag är av, till henne nära vänner som jag inte känner, inbjuden att delta och göra en stor överraskningsfest för henne där förslaget är att bjuda henne på flera dyra presenter. På detta är jag typ pank eftersom jag studerar. Jag vet inte vad jag ska svara, eftersom hon glömt alla mina födelsedagar senaste åren. Hon har varit lite distanserad när jag tagit upp hur viktigt det är för mig att vänner hörs av med jämna mellanrum, trots att man har en relation… jag har försiktigt antytt för henne att jag känt mig lite utanför när jag inte ens får veta stora händelser i hennes liv förrän lång efteråt, men det rinner liksom av henne. Kontrasten är jobbigast, att gå från att höras så ofta för nått år sen, till total tystnad i månader när nya livet med killen började.

Problemet är att det för mig skulle kännas sårande att delta och anordna  detta stora firande och sen vara med om att hon glömmer min födelsedag igen… denna fest står liksom inte i proportion till vår relation idag. Skulle gärna deltagit om vår relation sett annorlunda ut. Vågskålen har liksom trillat över och är inte alls i balans.. MEN. ändå har vi ju varit vänner så pass länge att jag kanske skulle framstå som en skitvän själv om jag inte deltog??  För i hennes värld förstår hon knappast mina känslor eftersom hon är så upptagen med sitt "nya" liv sen nått år. Förstår att detta inte går att förändra, det är vad det är och folk går vidare i sina liv såklart men själva överraskningen: hur skulle ni gjort?

Annons:
Sindri
12/30/18, 5:18 PM
#1

Jag förstår din besvikelse över att det blivit som det blivit, men livet förändras och man går vidare och människor utvecklas åt olika håll. Hon har tydligen en helt ny bekantskapskrets nu, det blir ofta så att när man träffar en partner så är det den enas eller andras umgänge som tar över.

Jag skulle nog strunta i allt, förklarar för de andra vännerna att den typen av fest tyvärr inte ryms i din budget just nu. Du kan skicka en hälsing till din vän när hon fyller för att visa att du inte glömt, men sedan får det räcka. Jag har tappat kontakten med en del ungdomsvänner, och det beror på att man inte har så mycket gemensamt längre när man lever så olika liv. Det är endast en vän som jag hade en starkare relation med som jag fortfarande har kontakt med trots att vi lever så olika liv.

Det gör mig ont att du känner dig så ensam, men det finns sätt att träffa nya vänner på. Man kan träffa även vänner på nätet, inte bara en partner. Har man någon sorts fritidsintresse blir det ju lättare att hitta vänner via föreningar etc.

Om du inte hakar upp dig på gamla vänner så är det lättare att hitta nya. Sedan kan man fortfarande träffas någon gång då med gamla vänner och det kan vara jättekul, men räcka så.

Men som sagt, jag skulle skippa festen och jag tror du känner dig lättad om du väl bestämmer dig för det. Lägg dina pengar på något kul tull dig själv istället.

OlgaMaria
12/30/18, 5:39 PM
#2

Dina sårade känslor är ju en tröskel att ta sig över för att delta på festen, men det känns ändå som att du helst av allt vill vara med. Sen måste ju folk förstå att man kanske inte kan bidra med hur mycket pengar som helst. Jag hade skrivit att jag gärna är med men kan bara bidra med t ex 200kr (eller vad du tycker) till presenterna pga att jag studerar.

Jag tycker nog du ska ge det hela en chans. Det kanske blir jättekul. Skulle tro att din vän bara har fullt upp med sitt nya liv och hon kanske tycker det är jobbigt att höra av sig för att hon får dåligt samvete av att hon inte hör av sig mer. Tror det är viktigt att tillåta sina vänner att få nya liv och relationer kan förändras. Man kan ha kvar kontakten ändå, även om det går år mellan tillfällena man ses. Det är inte så konstigt om det blir så. 

Det kan ju vara jättebra om du får träffa några av hennes nya vänner - då kanske det blir mer naturligt att du fortsätter vara en del av hennes liv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hannah31
12/30/18, 7:32 PM
#3

Tack för era svar. Ja känner att det är så trist att det blir såhär trots att man försöker vara en god vän. Vi utvecklas olika och livet/relationer förändras, men jag känner att jag vill kämpa för vänskap och inte låta den rinna ut i sanden så lätt. Men att göra det helt själv känns lönlöst. 

Jag tycker det är synd att vänskap inte verkar vara lika viktig att jobba på och vårda, som parrelationer är. Ändå är det vännerna man vill kunna luta sig mot, om den där parrelationen en dag spricker. Med "vårda" menar jag att höras av oavsett vad man går igenom i livet. Antar att det är enklare om man har fler vänner i sitt liv, att låta vissa relationer rinna ut i sanden… 

Och visst är det så, de flesta vänner från när man var mindre försvinner med tiden. Jag tycker bara det är så sorgligt att det blir så med de flesta, det sker ju inte automatiskt utan för att vi faktiskt låter det hända, även med goda vänner som vi kanske skulle haft mycket mer att göra med om vi bara valt att höra av oss och bry oss om varandra lite mer. Men antar att det lätt blir så idag. Det blir ju en förlust man måste bearbeta tyvärr.

Det lutar mot att jag skippar denna fest och fokuserar på annat istället, för att skydda mig själv från att bli ännu mer besviken. Får hoppas att nya vänner väntar runt hörnet!

OlgaMaria
12/30/18, 8:23 PM
#4

Såklart förstår jag att du vill skydda dig själv från mer besvikelse, men samtidigt är ju festen en chans. Om man isolerar sig så leder det ju lätt till ensamhet. Du är ändå inbjuden. Jag skulle ta det som att jag är önskad där. Din vän kanske skulle uppleva det väldigt skönt att få umgås med dig i sitt nya sammanhang, eftersom det gamla håller på att försvinna. Att du kommer in i hennes nya liv också, för det kan bli arbetsamt att hålla liv i det gamla.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sindri
12/30/18, 11:47 PM
#5

#4 av: OlgaMaria
Jag läser det TS skriver helt annorlunda än du. Hennes "vän" gör ju inga ansträngningar för att hålla liv i vänskapen, visar inte intresse på något sätt.
Det är vännens vänner som bjudit in henne till festen. Vännen har ju inte bjudit till någon fest alls.
Jag tycker TS är värd en bättre sorts vänskap än att bara vara den som ger och ger hela tiden. Hänger man dessutom upp sig på att det är ens vän så blir det svårare att gå vidare och träffa nya vänner.
Man ska få energi av att umgås med andra, inte känna sig utnyttjad. Jag har själv sagt upp bekantskapen med såna energitjuvar, och det har bara känts befriande och skönt. Det finns så många härliga människor att umgås med.

OlgaMaria
12/31/18, 4:57 AM
#6

#5 Jag tror inte vi läser annorlunda, men vi kanske har lite olika erfarenheter och perspektiv som vi utgår ifrån. ☺️

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Sindri
12/31/18, 9:57 AM
#7

Det är möjligt, vi är alla präglade av våra erfarenheter som inte går att bortse ifrån.
Jag önskar hur som helst TS mycket lycka till med att hitta nya, verkliga vänner.

Sk007
1/17/19, 4:06 PM
#8

Jag är hellre ensam än med folk som inte ger något tillbaka. Jag hade avstått festen, avstått att vara med på presenterna och avstått att skicka ett grattiskort. Ju mer man satsar desto mer besviken blir man när man inte får något tillbaka.

Noctis
1/21/19, 7:43 AM
#9

Vi kan inte alltid leva på gamla minnen, vi finns alla till i nuet. Släpp henne och gå vidare, hon verkar ju ha gjort det. Allt annat vore att jaga det förflutna.

Hannah31
1/25/19, 8:54 PM
#10

Tack för era kommentarer, jag väljer att inte delta på festen. Nu när jag fått distans och tiden gått så känns det mycket bättre och jag har gått vidare, jag vill ha människor i mitt liv som uppskattar mig lika mycket som jag uppskattar dom annars får det vara. Antar att jag har lite stolthet i kroppen och inser att jag förtjänar bättre nu :)

Sindri
1/25/19, 10:53 PM
#11

Helt rätt inställning. Om du vet ditt värde så kommer andra människor också att se det och behandla dig därefter. Lycka till!👍

Upp till toppen
Annons: