Annons:
Etikettfamilj
Läst 1595 ggr
Lussan20
1/2/19, 11:44 AM

Syskonrivalitet?

Vi har träffat många vänner i mellandagarna och pratat om våra vuxna barn. Vi är flera som upplever syskonavund både på varandra, men även på föräldrarnas sätt att vara mot barnen. Mätande av gåvor, eller hur gott ställt ett av syskonen har det till skillnad mot dom själva som exempel.

En del undviker att samlas, för mycket kommer till ytan just under jul och nyår. Vi är några som tröttnat på att hålla hov med mat och boende och tänker åka bort nästa år. Vi har ju haft julfirande för andra, en del av oss över 50 år. Har ni tankar i ämnet? mvh/WL🌺

Annons:
Kalli
1/3/19, 10:46 PM
#1

Jag känner noll rivalitet mot min bror. Om jag tror att han är min mammas favorit, det vet jag att han är, men det är knappast hans "fel" och jag räknar det inte i antal presenter (kanske när vi var barn). Andra fördelar som bättre ekonomi har han ju skaffat sig själv, jag är glad för hans skull och önskar honom allt gott.

Scorpio97
1/4/19, 1:10 AM
#2

Jag har tre äldre (halv-)syskon och jag upplever ingen rivalitet mellan oss, varken nu i vuxen ålder eller när vi var barn. Jag har aldrig märkt av att mamma har favoriserat eller behandlat oss olika heller. Att räkna antal eller värdet på presenter slutade vi med för länge, längre sedan om vi alls gjort det. Vi önskar det bästa åt varandra så om det går bra för någon är vi andra bara glada. 

Men vad jag kan komma ihåg har vi aldrig varit bråkat eller varit osams allvarligt heller. Vi har alltid kunnat prata, umgås och lita på varandra.


//Jessie

Lussan20
1/4/19, 8:20 AM
#3

Det låter fint! Att ha sina syskon en dag då föräldrarna lämnar livet är en tillgång. Jag har själv bara en syster och efter att våra föräldrar gick bort så har vi en fin kontakt, inte så ofta men vi hörs och ses någon gång då och då.

Jag har tre söner, en dotter och ingen av dom umgås, men ses vid tex jämna födelsedagar hos oss. Två av sönerna har alltid varit osams. Redan som små var de som hund och katt. Men ingen tvingar dom att ses.Den äldste är snart 50 år nu. De får sköta sina liv själva.

Men då vi sågs ca 7 par under och efter Jul kom ämnet upp och alla var ganska trötta på Jul , vi åker i alla fall bort nästa jul. Det ska vi unna oss.

Mvh/WL🌺

Caeli
1/4/19, 8:12 PM
#4

Det är väl som så att en vän som man inte längre har så mycket gemensamt med försvinner från ens liv men om det gäller ett syskon så fortsätter oftast umgänget. Att bryta kontakten är för många inget alternativ och istället håller man god min och träffas vid högtider, i alla fall så länge föräldrarna lever. Detta trots att man kanske är väldigt olika i åsikter, livsstil och som personer och egentligen inte alls har någonting mer gemensamt än sin bakgrund. Och då kommer även missämjan och konflikterna upp till ytan…

taxarärbäst
1/4/19, 9:36 PM
#5

jag känner grym rivalitet mellan mig och min syster. Hom har alltid varit bättre på ALLT! studerade klart till sjuksyster i december och jag har inte lyckats med något i livet…mina föräldrar har alltid gillat henne mer än mig. Jag är 24 snart 25 och min storasyster är 27

Kalli
1/4/19, 11:23 PM
#6

Jag är av åsikten att man inte behöver umgås med människor man inte gillar bara för att man är släkt.

Annons:
Lussan20
1/5/19, 7:52 AM
#7

Samtalet med de äldre vännerna gled också in på ämnet  som när våra egna föräldrar dog, osämjan som uppstod då om pengar och ägodelar.

Det var märkliga saker som hände. Någon som innan bouppteckning plockade till sig saker. En som aldrig givit något till födelsedagar tyckte ändå hon skulle ha av det andra syskon givit tex smycken.

En del som avstod för risken av bråk. Någon som tog mest som ändå kände sig förfördelad och bröt med syskonen.

Det måste vara mycket uppdämda känslor som visar sig vid dödsfall. Det gick tydligen lättast där det inget fanns att ärva alls.

Att känna sig mindre älskad är svårt, men också att vara den som aldrig riktigt vågar vara den duktiga. Bra sagt att man inte behöver umgås för att man är släkt. Men som förälder längtar man efter sina barn, i alla fall jag….Mvh/WL🌺

Upp till toppen
Annons: