Annons:
Etikettförhållande
Läst 4174 ggr
Lona
2019-01-11 20:41

När partnern slår...

Det här gäller inte mig utan en nära vän.
Hon och hennes sambo har haft det lite struligt ett tag, hon tycker att deras förhållande har stagnerat och att partnern varit sur och arg för det mesta (vilket han har, åtminstone när jag träffat honom).

Nu berättade min kompis att på nyår när de var på middag med andra vänner så hade hennes partner lappat till henne "för att hon var dum".
De har absolut inte det där "klassiska misshandelsförhållandet" där mannen på olika sätt bryter ner partnern både fysiskt och psykiskt, snarare är det min kompis som är mentalt starkast av dem.
Men…för mig är ett slag ett slag för mycket, då tar man sina saker och går (eller rättare sagt, slänger ut partnerns prylar och sparkar ut honom genom dörren om man har möjlighet). Eller?
Personer som inte kan hantera sin ilska och som dessutom blir arga för småsaker har jag ingen som helst respekt för. Kan de dessutom lappa till någon så är de långt över gränsen! Har det samband med alkohol så sjunker min aktning ännu lägre, åtminstone om man egentligen inte har problem med spriten. Blir man otrevlig och förbannad när man dricker så låter man bli!!!

Det har alltid varit solklart för mig, men när det plötsligt gäller personer man känner väl och bryr sig om så är det inte lika svart eller vitt längre…
Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, kanske bara skriva av mig, men förmodligen få bekräftat att jag tänker rätt när jag tycker att hon ska lämna honom.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
koppargaller
2019-01-11 20:44
#1

Ja, du tänker rätt.

MonicaLagerquist
2019-01-11 21:14
#2

Ett slag är ett för mycket.

Stolt ägare till fem La permer

Stallmima
2019-01-11 21:40
#3

Håller helt och fullt med dig!  Har du pratat med din vän om detta?

Spectabile
2019-01-11 22:02
#4

#0 Du har helt rätt, ett slag är ett slag för mycket

BlåPastell
2019-01-11 22:19
#5

Ett slag är för mycket och att göra det för att hon var "dum" är inte okej. Det kommer inte sluta

https://www.youtube.com/channel/UClGM27x5NbIO8ODd7aW5I9Q?view_as=subscriber

Loris M
2019-01-11 22:27
#6

Helt klart tänker du rätt! Utan tvekan.  Stannar hon kvar kommer han att slå igen. 

Jag reagerar på det här: "De har absolut inte det där "klassiska misshandelsförhållandet" där mannen på olika sätt bryter ner partnern både fysiskt och psykiskt, snarare är det min kompis som är mentalt starkast av dem."

Är du säker på det? Det är ofta så subtilt att varken den som misshandlas eller omgivningen förstår det. Inte i början i alla fall. Det sker successivt och gränserna för vad som är är okej flyttas hela tiden och till slut slutar det som för din vän. Sen är ju den som blir misshandlad ofta "duktig på" att dölja vad som pågår bakom stängda dörrar. 

Sen är det också så att det klassiska är inte att den som misshandlar är den starke - mentalt och på andra sätt. Det är oftare tvärtom och  styrkan i den som blir misshandlad triggar igång och skrämmer den som misshandlar, som ofta är svag och osäker.

Annons:
Emptymoment
2019-01-11 22:29
#7

Det mest önskvärda skulle vara att…"ta" hans händer ifrån honom. Hoppas hon finner styrkan och modet att lämna honom.

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

wildfire
2019-01-12 13:02
#8

#0 Du tänker helt rätt och hon borde bara kasta ut karlen. Är inne i samma tankar som Loris för det är så det går till.

Sen vet vi inte vad som händer bakom deras fyra väggar,sånt här har en förmåga att inte synas utåt för den som drabbas kan ha svårt att prata om det oavsett hur goda vänner den har så är det ofta en skam med i bilden,skam och skuldkänslor fast offret är helt utan skuld.

Tycker du ska försöka prata med henne och håll ögon och öron öppna. Kolla in hur hon mår om hon förändras eller om du ser blåmärken och att hon berättade för dig kan också vara ett rop på hjälp så håll ögon och öron öppna för ofta ligger mer bakom än vad en person visar och säger.

Att få en smäll för man är dum låter i mina öron väldigt konstigt för tänk om alla skulle springa runt och lappa till alla för dom är dum hur skulle det se ut och hur illa skulle människor må. Är nån dum så tar man det i ord som lägg av eller säger helt sonika att nu är du dum men slag nä där går gränsen för vad man ska acceptera.

Hoppas innerligt det ordnar sig för din vän för ingen ska behöva ta emot ett enda slag och som du skriver själv så är ett slag ett för mycket 🌺

spiritoffalconer
2019-01-12 23:16
#9

Ett slag för mkt.

OlgaMaria
2019-01-13 11:38
#10

Tycker det är klokt att inte se saker helt svart och vitt, för deras problem går säkert djupare än att bara han har problem att hantera sin ilska. Men, att han slår till henne är ju ett kvitto på att deras relation inte fungerar. Men - man kan bryta ner en annan människa på andra sätt än genom våld - och våld har en tendens att komma fram när inget annat fungerar. Jag tycker inte man kan se ensidigt på saken - det låter inte som att det är ensidigt i det här fallet. Men däremot kan det mycket väl vara så att hon behöver lämna för deras relation fungerar inte - men man behöver ändå inte se svart och vitt på saken.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Machinelife
2019-01-18 19:36
#11

Jag tänker att ett slag ger rum och risk för att det ska eskalera och bli värre och ännu grymmare.  Att "ribban höjs". Fyfan.

hannautanh
2019-01-28 16:14
#12

Läste en bra blogg post om  varningsflaggor för våld i relationer och hur det brukar börja. Du kan läsa det och kolla om din relation värkar destruktiv. blogginlägget: https://konstlivcom.wordpress.com/2019/01/27/15-varningsflaggor-for-ett-mentalt-valdsamt-forhallande/

Lona
2019-07-01 23:27
#13

Jag ber om ursäkt för att jag inte svarat här i tråden! I vilket fall, de är fortfarande tillsammans och han har inte gjort likadant igen. Jag hade visserligen inte kunnat förlåta det själv, men det är upp till min kompis att göra slut eller inte. Även om jag som sagt tycker att ett slag är ett för mycket och att det inte finns någon ursäkt så hör jag alltså inte de vanliga varningsklockorna - och jag är rätt observant på den biten efter mycket tråkiga erfarenheter med en anhörig. Hade jag varit riktigt bekymrad hade jag givetvis agerat annorlunda men nu har jag inte lagt mig i, mer än att jag sagt vad jag tycker. Tror dock att det kommer att ta slut ändå, av andra orsaker och jag tänker definitivt inte peppa dem att fortsätta förhållandet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
MissClue
2019-07-13 07:21
#14

Min pojkvän gav mig ett knytnäveslag på kroppen för några dagar sedan. Jag blev väldigt chockad, har varit med om hårda tag i tidigare förhållande förut men aldrig fått ett riktigt slag. Jag har alltid känt mig trygg att han aldrig skulle slå mig, berättat för vänner hur glad jag är som träffat någon sund som inte skulle skada mig, vi har varit tillsammans i 2år. Jag blåste puffar med varmluft på honom med en hårfön och ja han bad mig sluta men jag trodde vi hade en lite lekfull situation. han höjde näven och sa jag slår dig men jag skrattade bara för jag trodde vi lekte.Han sänker näven  men sekunder senare går han fram och drämmer näven i ryggen på mig, jätte hårt. Vi var ute och reste med hans familj så jag bestämde mig för att bara bita ihop fast det gav mig så mycket ångest, ville bara hem. Han sa i förbifarten till sin familj att han blivit förbannad på mig och lappat till mig men att jag förtjänade det. Hans bror sa till honom att man inte får slåss, men jag tror dom tror att det var en dask på rumpan eller ngt liknande.

I love not man the less, but Nature more…

OlgaMaria
2019-07-13 07:53
#15

#14 Det låter inte alls bra. Visst, du borde lyssnat, men han kunde hanterat situationen på en massa andra sätt, t ex gå därifrån. Mycket oroväckande att han gjorde sådär, och dessutom tycker det var rätt efteråt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
2019-07-13 10:15
#16

#14 Okej, du betedde dig väldigt omoget och borde ha lyssnat då han bad dig att sluta men du förtjänade verkligen inte det där! Det är aldrig ok att använda våld. Det som också är väldigt oroväckande är vad han sa till sin bror. Han tycker helt klart att man får ibland slå till sin partner för att de har förtjänat det. Är det verkligen en person du vill vara tillsammans med?

Pingpongboll
2019-07-13 17:06
#17

#14 Om han har den inställningen kan det komma mera av samma stil. Att busa och "vara lite jobbig" ska inte leda till våld…det finns inte på kartan som något "som är ok". Dessutom knytnäve rakt i ryggen…inte bra. Du borde nog ta dig en allvarlig funderare på hur du vill göra

If you bring forth what is within you, what you bring forth will save you. If you do not bring forth what is within you, what you do not bring forth will destroy you.
-Gospel of Thomas

MissClue
2019-07-14 16:20
#18

Jag tycker inte heller jag förtjänade det. Det rörde sig om några få sekunders puffar med en hårfön, måste varit någon annan underliggande irritation som fick honom att smälla mig. Får se hur jag gör, jag har inte riktigt tagit in händelsen

I love not man the less, but Nature more…

Vixxen
2019-07-19 02:22
#19

#14 Hur har det gått?

MissClue
2019-07-19 19:29
#20

#19 Jag är kvar i förhållandet. Tycker ensamheten jag ser framför mig är för skrämmande för att lämna honom.Tragiskt liv man fick men bättre än inget

I love not man the less, but Nature more…

Annons:
[Justde_]
2019-07-19 20:11
#21

#20 väldigt skrämmande läsning ! Jag som är anhörig till en som slog ihjäl sin fru kan bara inte fatta att man inte lämnar ! Om du jämför ensamheten med döden vilket väger tyngst ? Han som slog ihjäl sin fru chockade oss alla få han inte rört en fluga tidigare . Förstår du hur stört det låter när du skriver tragiskt liv man fick ? Du har ju faktiskt ett val och det valet är att leva tragiskt eller leva lycklig med någon bättre

MissClue
2019-07-20 08:42
#22

#21 Beklagar det som hände er, usch, förstår absolut att det låter stört eller respektlöst att skriva som jag gjorde om man ser på en sådan händelse ni var med om. 

Det har blivit så att jag har jämfört honom med mina två senaste förhållanden där de behandlade mig mycket, mycket värre. Jag har tappat tron om att jag kan träffa någon bättre tyvärr. Förlåt men jag är verkligen långt nere i botten nu

I love not man the less, but Nature more…

Caeli
2019-07-20 09:11
#23

#22 Har ni pratat om vad som hände? Om förhållandet ska ha minsta lilla chans att överleva kan ni inte tiga ihjäl det faktum att han klippte till dig. Ställ honom mot väggen och fråga varför! Och gör VÄLDIGT klart för honom att du inte accepterar ett sådant beteende!

MissClue
2019-07-20 20:36
#24

#23 Nej ingen av oss har tagit upp det,  jag hade guldläge idag men orden fastnade i munnen. Känns så dumt att ta sätta ner foten så lång tid efter. Vi ska träffas och prata seriöst imorgon så jag ska försöka ta upp det då. Säger han åter igen att jag förtjänade det så har jag väl inget annat val mer än att gå trots att min "destruktiva hjärna" säger att han har rätt och att det inte är så farligt. Det är krig i min hjärna för jag är medveten om att man ska gå och att det inte är kärlek om ngn tar till våld, men med 10år av fysisk och psykisk misshandel i olika förhållanden så tror jag att jag på något sätt tycker jag förtjänar det och nästan att slaget lättade på en inre smärta jag har, som bara lättat då jag skadat mig själv förut. Jag är medveten om att jag låter sjuk i knoppen och ni vill säkert råda mig att söka hjälp med min självkänsla, jag bara känner att jag krigat och kämpat färdigt nu. kan man inte bara få vakna upp i sängen helt läkt imorgon för jag är helt utmattad

I love not man the less, but Nature more…

Pingpongboll
2019-07-21 09:16
#25

#24 Du är en uppriktig människa märker jag, och med den egenskapen kan du komma långt. En fråga som du kan ställa dig är: Om ditt hjärta vore ditt lilla barn, skulle du försvara och skydda ditt hjärta mot hjärtlös behandling eller skulle du blunda för övergreppet? Mitt råd till dig är sätt ditt hjärta i första rummet. Om du inte respekterar dig själv kommer du inte få annat än respektlös behandling. Det yttre kommer spegla ditt inre. Ta hand om dig och stå på dig!

If you bring forth what is within you, what you bring forth will save you. If you do not bring forth what is within you, what you do not bring forth will destroy you.
-Gospel of Thomas

MissClue
2019-07-24 18:56
#26

#25 tack, sitter och kämpar emot tårarna av det du skrev. Jag är dum mot mig själv, egentligen vet jag att jag förtjänar att bli behandlad bättre för jag känner mig och brukar få höra att jag är väldigt snäll. Vårat prat kunde knappt gått sämre. Han hade inte minsta ångerst över det, jag skulle vara glad att han inte slog mig i huvudet. Han sa att det var självförsvar, att jag trängde honom och att det var på liv eller död. Jag tycker det är helt absurt, lika fort som han slog mig kunde han lika gärna backat eller stängt dörren. Jag väger hälften av vad han gör, pluss att han tävlar höga klasser styrkelyft, så jag är extremt underlägsen hans styrka. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när han sa att han var trängd, självförsvar, liv eller död. Samtidigt har jag inte lämnat honom, det steget känns enormt jobbigt och skrämmande. Jag hoppas att jag finner styrkan och ser mitt värde snart, min hjärna måste komma ifatt hjärtat, eller tvärtom. Kan inte tänka.

I love not man the less, but Nature more…

MissClue
2019-07-24 18:56
#27

#25 tack, sitter och kämpar emot tårarna av det du skrev. Jag är dum mot mig själv, egentligen vet jag att jag förtjänar att bli behandlad bättre för jag känner mig och brukar få höra att jag är väldigt snäll. Vårat prat kunde knappt gått sämre. Han hade inte minsta ångerst över det, jag skulle vara glad att han inte slog mig i huvudet. Han sa att det var självförsvar, att jag trängde honom och att det var på liv eller död. Jag tycker det är helt absurt, lika fort som han slog mig kunde han lika gärna backat eller stängt dörren. Jag väger hälften av vad han gör, pluss att han tävlar höga klasser styrkelyft, så jag är extremt underlägsen hans styrka. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när han sa att han var trängd, självförsvar, liv eller död. Samtidigt har jag inte lämnat honom, det steget känns enormt jobbigt och skrämmande. Jag hoppas att jag finner styrkan och ser mitt värde snart, min hjärna måste komma ifatt hjärtat, eller tvärtom. Kan inte tänka.

I love not man the less, but Nature more…

Annons:
MissClue
2019-07-24 18:56
#28

Oj, råkade publicera dubbelt

I love not man the less, but Nature more…

Pingpongboll
2019-07-24 21:05
#29

#26 Blir glad att höra att du tog till dig vad jag skrev. Det ÄR så centralt och viktigt att ge sig själv omtanke och att respektera sig själv och sina gränser. Det låter som killen har problem. Liv och död??? För lite puffar ditflugna av en fön!!? Han kan alltså inte erkänna att han gjort bort sig då han förvränger verkligheten så att det ska passa. Puffarna blir plötsligt handgranater eller nåt. Absurt! Han som.är så stor borde inte bete sig såhär..en stor stark kille ska ju vara en beskyddare inte en som ger knytnävsslag på sin lilla flickvän. Du är värd en snäll kille - inte en som inte kan bete sig! Han verkar ju tycka att det är ok att slå sin tjej! Lycka till och fortsätt sök din styrka inom dig. Tror nog du finner den snart. Och hoppas ditt hjärta och din hjärna kommer ifatt varandra så att du slipper dimridåerna.

If you bring forth what is within you, what you bring forth will save you. If you do not bring forth what is within you, what you do not bring forth will destroy you.
-Gospel of Thomas

Pingpongboll
2019-07-24 21:08
#30

#26 Och att han säger att du ska vara glad för att han inte slog dig i huvudet… Finns inga ord…..han verkar farlig och jag tycker du ska vara försiktig.

If you bring forth what is within you, what you bring forth will save you. If you do not bring forth what is within you, what you do not bring forth will destroy you.
-Gospel of Thomas

Kalli
2019-08-28 16:18
#31

#26: Du förtjänar bättre, alla förtjänar bättre. Hoppas du finner styrkan att ta dig därifrån snart. <3

koppargaller
2019-11-16 13:55
#32

Du skriver att han styrketränar, tar han steroider?

Läs på om normaliseringsprocessen o spring!

MissClue
2019-11-17 20:32
#33

#32 nä han tar inga steroider, aldrig gjort. Han misstänker själv att han har mer testosteron än vad som är normalt, eller hade varje fall. kom i puberteten tidigt och varit stark utan att ens behöva träna ngt särskilt. 

Jag är tyvärr medveten om normaliseringsprocessen, upplevt det grovt i ett tidigare förhållande. Jag har funderat på det efter att han vägrade ta ansvar och fick mig att framstå som skurken. Samtidigt så känner jag mig väldigt fri och okontrollerad i vårat förhållande till skillnad från det tidigare där mannen skulle ha kontroll över allt från mobil, mail, blev rasande om jag låste toaletten, fick inte ha ögonkontakt med män osv. såg inte det som stora problem då utan han lyckades med att normalisera det

I love not man the less, but Nature more…

Upp till toppen
Annons: