Annons:
Etikettförhållande
Läst 1342 ggr
Anonymos
2019-01-28 15:09

Flytta ihop!

Hejsan! När är det dags att flytta ihop? Vi har varit tillsammans i ett halvår men umgås varje dag och lever ihop bara det att vi har olika bostäder. Jag börjar tycka att det är dyrt och börjar känna att det vore skönt att kunna vara på en plats som känns som hemma för oss båda. Vi har bara pratat om det lite grann men det känns som att jag måste ta hela snacket för att hen är för blyg för att prata om sådant här… När kan man ta upp det? HUR tar man upp det? Har aldrig bott med någon tidigare men känner verkligen att jag är redo nu!

/Anonymos

Annons:
Calcifer
2019-01-28 15:12
#1

När det är dags kan bara ni bestämma, det finns egentligen inte något rätt eller fel. En del flyttar ihop nästan på en gång och andra väntar flera år. 

Jag kan tycka att det viktigaste att tänka på innan man flyttar ihop är att man ska bestämma hur en del saker ska fungera. T:ex hur ska ni göra med hushållssysslor, så att det inte bara är en av er som sköter det medan den andre inte lyfter ett finger. Ska ni ha delad ekonomi eller köra separat? Ska ni flytta till din lägenhet, eller hens lägenhet, eller ska ni skaffa ny lägenhet ihop? Hur gör ni om det tar slut, med saker ni köpt gemensamt? 

Såna saker tror jag det är viktigast att man står på samma sida kring, så att det inte blir ett enda virrvarr av olika förväntningar på sambolivet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
2019-01-28 15:23
#2

Men om hon är för blyg för att prata om sådana saker så lär det ju inte bli lättare om ni flyttar ihop. 

Då är det ju en massa saker som man måste prata ihop sig om så kanske börja med att försöka få henne att prata om känslor, framtid och andra saker som har med ert förhållande att göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

smahara
2019-01-28 15:50
#3

Om din partner är för blyg för att prata om sådant så känns det ju som att det är för tidigt.

Annars är det ju som sagt väldigt olika hur länge folk väntar med att flytta hop.

[IdaSoren]
2019-01-28 15:54
#4

Håller med om att det viktigaste inte är hur lång tid ni har varit tillsammans utan att ni pratar igenom det ordentligt innan, för att undvika massa onödigt krångel när det redan är för sent att ångra sig. Allt ifrån ekonomi till andra praktiska saker som vad som händer ifall det tar slut. Sedan är det ju förstås viktigt att båda är på samma våglängd och ser en framtid tillsammans, åtminstone nära framtid. Det är ju ett stort steg att lämna "tryggheten" med helt eget boende till att göra sig beroende av att relationen kommer hålla.

Jag och min kille fick erbjudande att ta över en kompis lägenhet när vi hade varit tillsammans i ett halvår, men vi tackade nej för att vi inte kände oss redo. Vi flyttade istället ihop "på riktigt" efter 3 år (trots att vi länge hade sovit tillsammans varje natt, antingen hos honom eller hos mig) och har nu varit tillsammans i 5 år.

Sindri
2019-01-28 17:36
#5

Du skriver i en annan tråd att du inte har någon riktig sexlust - det är kanske något som indikerar att ni inte skall flytta ihop nu. I förälskelsefasen är alla problem lättlösta, allt kommer att ordna sig. På sikt kan det dock bli problem om det inte är något ni verkligen pratat ut om och bestämt hur det skall fungera i vardagen för er båda två.

berrabusen
2019-01-29 01:16
#6

Tror inte det finns någon regel som säger när man ska eller måste. 

Tycker du borde ta upp det på ett snyggt sätt och inte verka så pushig ifall din partner inte är redo just nu. Jobbigt om det skulle bli bråk på grund av en sån sak. Och som tidigare skrivit, se till att komma överens om ekonomi, sysslor och sånt så att det blir så smidigt som möjligt.

Annons:
Anonymos
2019-01-29 13:42
#7

#5: Hm.. Fick minskad sexlust av mina första ppiller och det har vart i flera år. Han är inte problemet, vi har inte vart tillsammans länge.. Har jättebra sex ändå!

6: Just nu har han vart den som tagit upp det de få gånger vi pratat om det.. Och då har han sagt att det är målet. Jag är mer nyfiken på att diskutera NÄR han är redo.

/Anonymos

Gronstedt
2019-01-29 15:21
#8

Efter nästan 20 år är jag och partnern fortfarande inte redo att flytta ihop. Så tja, svårt att säga. Men hellre senare än tidigare är en bra tumregel i de flesta fall.

[Justde_]
2019-01-29 16:49
#9

Jag är av den sorten att hellre flytta ihop fort om båda vill det . Som min svärmor sa - det är lika bra att flytta ihop fort om man vill bo med en partner , för funkar det inte får man reda på det snabbare ! Men allt är ju individuellt . Mina kompisar hade varit tsm i 9 år lyckliga och glada .när båda hade jobb , flyttade dom ihop . 6 månader senare som bara bestod av bråk gick dom skilda vägar och aldrig pratat med varandra igen .dom hade helt enkelt sidor som inte uppskattades när dom väl bodde ihop . Idag har dom varsin sambo pch barn så slutet gått 🤗

Åsa S
2019-01-30 11:34
#10

Redan från början så bodde vi ihop fast vi bodde varannan vecka i vardera lägenheten tills min man tyckte det var trevligare i min lägenhet och vi bodde mera där. I samband med att vi gifte oss så sa min man upp sin lägenhet det var en hyresrätt och jag hade en bostadsrätt. Vi gifte oss dock runt 9mån efter vi blivit ihop.

Gaara
2019-02-16 22:36
#11

När ni båda känner er redo. :) Det är liksom något ni måste komma fram till tillsammans och vara överens om. Jag och min första kille var tillsammans i ett och ett halvt år innan vi flyttade ihop på riktigt. (ett halvår innan vi fick lägenhet så bodde han med mig hos mina föräldrar) Kille nummer två var jag tillsammans med i 5 år och vi flyttade aldrig ihop. Tror förhållandet hade blivit mycket kortare då även om han inte blivit allergisk mot min katt. XD Min fästman träffade jag varje dag i början både på jobbet och fritiden då vi bodde på samma ort. Vi flyttade ihop ca 10 månader efter att vi börjat umgås eftersom vi ändå sågs jämt och han ville flytta från sina föräldrar och jag ville bo billigare. Vi har snart bott ihop i 4 år och i sommar varit tillsammans i 5 år. :)

Men som sagt, bara ni kan avgöra när ni är redo.

Upp till toppen
Annons: