Annons:
Etikettkriser
Läst 18959 ggr
Honestyisdead
1/30/19, 9:31 PM

"Trygga Sverige"

På en annan sajt talades det om att et är en myt att det är mer brottslighet i vårt land idag. Tråden blev tyvärr borttagen.

Det är ju lite sådär eftersom det grova våldet har ökat, och andra minskat. Det gör inte mig ett dugg tryggare. Jag kan inte förstå hur folk fortfarande blundar för riktigt allvarliga problem.

"Sverige är så tryggt så" Jo tjena.

Tex dödsskjutningarna har kraftigt ökat de senaste åren. https://www.expressen.se/nyheter/nytt-dystert-rekord-45-personer-skots-ihjal-2018/?utm_medium=social&utm_source=fbgrupp&utm_campaign=huvudkonto

Är du orolig över utvecklingen?

Annons:
[Fluffymarshmallow]
1/30/19, 10:14 PM
#1

Ja.

-Aida-
1/31/19, 7:23 AM
#2

Experten på inbördeskrig ser tecknen på att vi är på väg dit och de går fort.
Ett område i en grannkommun va förut ett trevligt ställe, de va lungt och tyst, nu om kvällarna hör man pistolskott avfyras, de har blivit normalt. Syrrans sambo kunde inte ens stå ute och röka utanför porten föränn han blev rånad och hotad av ungdomar.
Där jag bor har min kommun som slogan att barn kan växa upp trygg här, Nu kan man inte ens gå och fiska föränn man blir utsatt för våldtäcktsförsök. Vi hade aldrig hört talas om att någon någonsin hade blivit våldtagen i vår lilla by, nu finns risken på kvällarna mitt ute på torget.
Främlingar försöker flertal gånger lura upp mig i deras lägenheter, de lockar med kaffe och fika, kollar upp en på nätet, tar reda på vilka syskon man har och påstår dom känner personer som man själv känner.

Jag är i allra högsta grad orolig över utvecklingen.

[Hayabusa]
1/31/19, 8:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

*

Herveaux
1/31/19, 9:04 AM
#4

Ja, jag är absolut orolig. De senaste åren har min egen hemort förändrats rejält åt fel håll, för att inte tala om närmsta staden Uppsala (där jag bott i många år innan jag flyttade hit till lilla Knivsta).


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Calcifer
1/31/19, 12:32 PM
#5

Jag är orolig för en hel del länder där våld och kriminalitet ökar, och vet att trots att Sverige ser mycket oroligheter så har vi fortfarande en otrolig tur jämfört med hur många andra har det. Vi har fortfarande stor trygghet på många sätt där andra länder saknar det helt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Hayabusa]
1/31/19, 1:43 PM
#6

Vad jag hör från våra politiker är att Sverige ska vara ett föregångsland. Då duger ett resonemang som "det finns andra länder som har större otrygghet" inte på något sätt & vis. Dessutom är det en klen tröst för den eller de som drabbas.

Annons:
Honestyisdead
1/31/19, 3:18 PM
#7

#5 Man kan inte kalla det som sker här för tur!!

Att ett land som Sverige har blivit så här otryggt är hemskt. Förr var vårt land känt för blonda, nu känt för hur illa det kan gå. Med den här farten tar det inte lång tid innan även du släpper det där med tur.

[Fluffymarshmallow]
1/31/19, 3:54 PM
#8

Är rejält orolig efter att ha varit med om ett våldtäktförsök

Calcifer
1/31/19, 4:44 PM
#9

#7 Nåja, nu är det ju inte upp till dig hur jag kommer resonera i framtiden.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
1/31/19, 4:51 PM
#10

Hopoet är det sista som lämnar en. Den dag då du också är mitt i det som sker kommer du inte kunna leka att vi har det bra.

Calcifer
1/31/19, 4:52 PM
#11

#10 Nu har du förvisso ingen aning om vad jag upplevt/upplever eller ser eller vad jag är mitt i eller ej. Onödigt att anklaga mig för att "leka" att vi har det bra, som om jag är fem år gammal och trotsar…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
1/31/19, 4:55 PM
#12

#11 Jag vet ju var du bor.

Det verkar tyvärr så med tanke på hur du skriver.

Calcifer
1/31/19, 5:07 PM
#13

#12 Jösses.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Honestyisdead
1/31/19, 5:07 PM
[Hayabusa]
1/31/19, 5:47 PM
#15

"Andelen Kvinnor som uppger att de utsatts för våldtäkt eller andra sexuella övergrepp fortsätter att öka. Det visar Nationella trygghetsundersökningen 2018, NTU, som publicerades av Brottsförebyggande rådet, Brå, i veckan.

I den riksomfattande undersökningen uppger 10,7 procent av kvinnorna att de utsattes för sexualbrott under 2017, mot 8,0 procent år 2016.

Bland unga Kvinnor når utsattheten skrämmande nivåer. I åldersgruppen 20–24 är det mer än var tredje svarande, 35,8 procent, som uppger att de drabbats."

https://www.hd.se/2019-01-20/kvinnofrid--var-god-droj

Ska vi kunna lösa samhällsproblem, som vi faktiskt har idag, så måste de upp på bordet hur obekväma de än är. De löser inget att undvika att prata om problem eller prata om annat - det löser inget alls. Ska verkligen unga kvinnors utsatthet bemötas med: "Du har tur som bor i Sverige, det är mycket värre i många andra länder".

[Fluffymarshmallow]
1/31/19, 8:35 PM
#16

Det är tack vare V och MP vi har dessa stora samhällsproblem!

DesK
1/31/19, 9:46 PM
#17

Sverige är ett av världens tryggaste länder att leva i. Det är beklämmande att så många är så obildade och okunniga om vår historia, som är allt annat än en studie i trygghet. Extra beklämmande är det att du som själv inte har svenska rötter uttrycker sådant okunnigt trams. Självklart kan allt bli bättre, men att påstå att Sverige är ett extremt otryggt land att leva i, visar bara på att den som så säger inte vet någonting om oroligheter och otrygghet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

linn15år
2/1/19, 12:54 PM
#18

Ja tyvärr. Det händer alldeles för mycket här där jag bor. Riktigt tråkig utveckling.

[Fluffymarshmallow]
2/1/19, 2:31 PM
#19

Förut var Sverige känt för att vara ett tryggt och bra land att leva i, numera har ju Sverige en pajasstämpel!

Honestyisdead
2/1/19, 8:38 PM
#20

#17 Vad mina finska och tyska rötter har med läget i Sverige att göra förstår jag inte. Vad är jag okunnig angående?

Jag har aldrig nämt härkomst, föredetta dåliga år i sverige eller hur mycket värre det är i andra länder.

Inte heller har jag uttryckt att det är extremt.

Det är dock en extrem höjning av dödsskjutningar på några år.

Jag vet inte varför du lägger fokus på dåtid och andra länder när det är Sverige och nutid jag skriver om. Det finns alltid dom som har det värre. Ska vi därför släta över vårt?

Annons:
Sarafiaklara
2/2/19, 6:04 AM
#21

Jag har precis deltagit i en undersökning från BRÅ om otrygghet och brottslighet. Jag känner mig inte otrygg och har inte blivit utsatt för nån typ av kriminalitet de senaste åren. Jag upplever Sverige som tryggt.

Honestyisdead
2/2/19, 9:03 AM
#22

#21 Ett vanligt fenomen. Har man inte upplevt det själv så finns det inte.

[Hayabusa]
2/2/19, 9:49 AM
#23

#22 Precis - frågar någon mig så är det "lugna gatan" vilket INTE innebär att alla andra har det så. Eftersom jag mår jättebra så måste ju andras oro vara hitte-på, eller hur? 

 Som sagt, vi löser INGENTING genom att sluta prata om saker. Eller prata om att det "minsann var väldigt illa i Sverige förr, då eldade vi Kvinnor på bål och var kompis med Hitler". Vi kan lära oss av historien men inte ändra den - vi måste inse att vi lever i samtiden och det enda vi kan ändra på är framtiden. Tänk om ett rånoffer blev bemött med: "Jaså, du blev rånad säger du…har du hört talas om vikingarna?"

Från #15:

"Bland unga kvinnor når utsattheten skrämmande nivåer. I åldersgruppen 20–24 är det mer än var tredje svarande, 35,8 procent, som uppger att de drabbats."

Det är minst sagt respektlöst, för att  inte säga beklämmande, att bemöta denna grupp med att "det var värre förr", "andra länder är sämre" eller "en majoritet känner inte som du…(dramaqueen)".

[Fluffymarshmallow]
2/2/19, 10:55 AM
#24

#17 Vad snackar du om? Varje dag är det flera skottlosningar i Sverige. Kallar du det tryggt?

Milkshake
2/2/19, 11:36 AM
#25

Jag är absolut orolig över utvecklingen. 

Det är väldigt naivt (och ganska skadligt) att enbart tänka utifrån sina egna erfarenheter. Jag bor just nu i ett väldigt lugnt område, men det finns flera områden i stan som jag inte ens skulle känna mig trygg i under dagtid. Så visst, jag känner mig trygg nu men om jag hade bott på andra sidan stan hade det varit annorlunda.

Caeli
2/2/19, 11:38 AM
#26

#17 Att kalla andras rädsla för "okunnigt trams" är verkligen att förringa sina medmänniskor! 😞

[Hayabusa]
2/2/19, 1:47 PM
#27

#26 Det är faktiskt vidrigt att kalla det "okunnigt trams".

Annons:
-Aida-
2/2/19, 4:34 PM
#28

#27 instämmer. 

Det stämmer också att alla i Sverige har inte de lika illa, alla upplever inte den orättvisa och de våld som förekommer, men det betyder definitvt inte att Sverige är tryggare för det. Sen är de bara fel att jämföra Sverige med andra länder när det kommer till trygghet, vi har också rätt till trygghet lika mycket som alla andra.

Honestyisdead
2/2/19, 8:09 PM
#29

Verkar som Desk tog en välbehövlig time out

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2/2/19, 9:19 PM
#31

Du kan lägga ned ditt snack om verkligheten. Du är den sista som ska prata om det. Jag har noll respekt för personer som pissar på vad som händer och på folks upplevelser. 

Du har dessutom stora problem att diskutera vad som faktiskt skrivits i diskussionen. Krig nämns inte en enda gång. Är det åldern?

[Fluffymarshmallow]
2/2/19, 9:24 PM
#32

#30 Men är du dum? Sverige är inte tryggt! Kvinnor vågar inte gå ut på kvällarna. Polispersonal beskjuts. Varje dag är det en skottlosning i Sverige eller mer! Finns massa annat som jag rabbla upp! Och jo det är krig i Sverige. Inbördeskrig. Vi måste stoppa massinvandringen och ta tag i våra samhällsproblem. Och vi måste avsätta Löfven.

Jag håller med Hera. Du kanske tycker att Sverige är tryggt och kan förneka samhällsproblemen. Men du kan inte förneka alla dödsfall!

eirwen
2/3/19, 1:32 AM
#33

#31 Säger du som precis antagit vad Calcifer har upplevt och inte upplevt? Förstår för övrigt inte vad denna tråd har att göra med relationer.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Honestyisdead
2/3/19, 3:00 AM
#34

#33 Nej jag har inte antagit ett jota. Däremot vet jag var hon bott dom senaste åren, vilket jag också skrev. Jag gör inga som helst antaganden om vad hon har eller inte har varit med om i övrigt.

Det handlar om vår relation till landet och dess problem.

Annons:
[Ay'e]
2/3/19, 6:03 AM
#35

Sverige har uppenbara problem och den som inte ser det den har helt tappat verklighetsförankringen och vet inte vad den pratar om.

En gång hade vi ett land att vara stolta över men idag är stoltheten borta , vi hade det tryggt och vi kunde röra oss fritt på dygnets alla timmar utan att känna rädsla för eventuella hot men idag måste vi tänka oss för och det är ett frihetsberövande när människor inte kan vistas ute som dom vill för brottslingarna har tagit över.

Vi måste ta i med hårdhandskarna och sluta dalta med brottslingar som förstör för skötsamma medborgare. På min ort är det fortfarande lugnt även om det händer saker så kan man gå ut men det sker utvecklingar som vi på byn med alla medel vill sätta stopp för och kämpar emot vårt kommunalråd för den utvecklingen kommer att medföra att mer våld kommer hit också och det vill vi inte ha hit.

Att sitta och säga Sverige är ett tryggt land det är ett hån mot alla dom offer som råkat ut för våldtäkt och andra brott, vad vårt land nu behöver är rejält hårda tag som sätter stopp för brott,hot och våld och ha nolltolerans så skötsamma medborgare kan leva tryggt och röra sig fritt.

Mer bevakning  av poliser och  militärer på våra gator  samt teknisk övervakning för det ska banne mig inte gå att begå brott och sen slippa undan konsekvenser och släppas fri i brist på bevis så allt ska filmas,allt ska registreras det ska inte gå att komma undan någonting. Det här motsätter sig en del  men den som sköter sig borde istället välkomna kraftig övervakning som medför mer trygghet  medan den som har nåt att dölja den motsäger sig ett övervakat samhälle.

Sverige har tappat så är det bara och vi måste börja agera och det nu för så här ska vi  inte ha det, skötsamma medborgare har rätten att känna sig trygg och brottslingarna ska sättas stopp för.

icalena
2/3/19, 2:06 PM
#36

Ja jag känner mig orolig över utvecklingen i Sverige, absolut. Bara för att det finns länder där det pågår krig och där det förekommer ännu mer våld så innebär det ju inte att vi ska blunda för utvecklingen här.

 Jag har inte blivit utsatt för något själv (ännu) men jag känner mig i allra högsta grad otrygg här (Malmö) En nära vän till mig blev utsatt för en våldtäkt och misshandlad i ansiktet i somras (överfallen  av 2  okända unga killar) Hon anmälde men ingen är gripen för överfallet. Jag undviker att gå ut ensam och det är hemskt att man ska behöva gå och vara rädd för människor man möter :(

Honestyisdead
2/15/19, 10:43 AM
#37

Sprängningar var dag. Så tryggt så.

[Ay'e]
2/15/19, 4:28 PM
#38

Dom där explosionerna har ökat lavinartat och tänk hur många som kan komma förbi och bli skadade bara för att brottslingar gör upp med varandra och så kan helt oskyldiga förbipasserande bli allvarligt skadade.

Tryggt, jättetryggt 😕

Honestyisdead
2/15/19, 4:41 PM
#39

Hade två stycken i två olika hus december/januari. En vad laddad med hagel…

[Ay'e]
2/15/19, 5:24 PM
#40

Fy så hemskt Hera 😕 jag har tack och lov klarat mig från explosioner men jag har vart med om så mycket genom mitt förra säkerhetsjobb som innebar mycket samarbete med blåljus så som hot och våld mot mig som tjänsteman så jag har koll på det här och det är ingen vacker utveckling vi går till mötes.

Det närmaste jag kommit explosion var en morgon när jag hörde från mitt dåvarande hem en enorm smäll som väckte alla och jag var på väg till jobbet klockan 02 en morgon och möts av en utblåst restaurang men tack och lov kom ingen till skada enbart det materiella men förödelsen var stor och det var för många år sedan och sen dess har det här eskalerat för det var inte lika vanligt då om än det förekom.

Nä fy f det här måste det sättas stopp för,kriminella ska inte ta över vårt land 😡

Honestyisdead
2/15/19, 6:27 PM
#41

#40 Ja det är hemskt. Har växt upp på detta området men senaste året har en blivit knivmördad på gatan, polisjakt som slutade att en laddad pistol hittades på lekplatsen vid min trädgård, två sprängningar och i januari i år en gigantisk polisinsats där dom var på hela området och gick in i en lägenhet i grannhuset med masker för ansiktet, vapen, skydd osv. Dom tejpade för kikhålen på dörrarna. Ingen har fått veta vad det gällde.

Mitt kära område som alltid varit tryggt och trevligt är inte längre det :( 

Två olika skjutningar på på välbesökt område under rusningstid. En mot personer på gatan och en mot ett fik. I somras. Barn och äldre misshandlas och rånas mitt på ljusa dagen.

Och så sitter folk och säger att det är tryggt. Ja kanske hemma i deras lilla soffa utanför centrum i större städer.  Men senast jag kollade ingår fortfarande tex skåne i Sverige. Jag känner ingen som skulle sitta och motsäga otryggheten som är verklig, än mindre sitta och dumförklara det.

Annons:
icalena
2/15/19, 7:49 PM
#42

Jag håller verkligen med #41 Här i Skåne har det ju helt spårat ur. Det är hela tiden något hemskt som händer med skjutningar mm mm. :(

pyromanen
2/15/19, 9:41 PM
#43

Självklart är det väldigt otrevligt med alla dessa skjutningar. Och det är otrevligt med alla dessa illegala vapen från Balkan som hamnat här. Annars har ju Sverige haft en historia av väldigt lite vapen jämfört med andra länder. Även om det mest är varandra de skjuter i dessa gäng-grejer så händer det ju tyvärr också att oskyldiga drabbas.  Jag är dock inte jätteorolig över detta, det finns andra saker som för mig är så enormt mycket mer skrämmande. Menar då miljöförstöring och klimatförändringar. Om skjutningarna i Sverige dödar några hundra om året så kan dessa andra saker göra hela jordklotet obeboeligt för människor inom en inte särskild avlägsen framtid.  Så relativt sett, så är jag inte särskild orolig över sakerna du nämner Hera.

Honestyisdead
2/16/19, 8:02 AM
#44

#43 relativt sett förstår jag nästan det. Nästan.

Pyttelite
2/16/19, 11:53 AM
#45

#43 Fast med ditt resonemang med relativitetsteorin är det fritt fram för våldsbrott inklusive mord och våldtäkt för vi har ju miljöförändringar och klimatförändringar så varför bry sig om lokala brott.🤢


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2/16/19, 1:40 PM
#46

#43 Skjutningar och klimatet… I mitt tycke kanske inte riktigt jämförbara…🤔 Och jag skulle inte tro att de som bor i de skjutglada områdena håller med dig. De är troligen mer oroliga för sin och sina barns dagliga säkerhet än för klimathotet…

pyromanen
2/16/19, 2:08 PM
#47

Hera frågade om vi var oroliga. Eftersom jag är väldigt mycket mer orolig för annat än skjutningar svarade jag som jag gjorde. Självklart vill man få anorlunda svar från någon som bor nära, det vore väl konstigt annat.

Honestyisdead
2/16/19, 2:15 PM
#48

#47 Fast även om man bor utanför det värsta är man väl fullt kapabel till att läsa och höra? 

Och klimatet är inte aktuellt i en tråd om det här. Nog ser du vad jag skriver om i 0.

Annons:
Pyttelite
2/16/19, 3:21 PM
#49

#47 Är du villig att betala för dessa skjutningar också?

Tror du att det är de kriminella som betalar för polisinsatser, vård och sociala insatser som t ex fängelsevistelser?

Vad är din uppfattning när inflödet av vapen är stort, tror du inte att det även påverkar vardagsvåldet?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[[eskils_]]
2/16/19, 6:15 PM
#50

#49 Bra fråga! Även de som inte bor och vistas nära områden där det skjuts måste förstås vara med och betala den höga notan. Ca 75 miljoner kronor är prislappen per skjutning!

"I scenariot för en skjutnings kostnad antas det att ett brottsoffer skadas lätt och ett annat får svåra livslånga skador.__

Något som högst troligt leder till ekonomiska hjälpinsatser från både försäkringskassa och socialbidrag. Vidare räknas på hjälpinsatser för anhöriga och eventuella vittnen.

Därefter räknas kostnaderna även in för den efterföljande polisutredningen och rättsväsendets gång där en person blir dömd till ett långt fängelsestraff.

Slutnotan hamnar på cirka 75 miljoner kronor."

https://mitti.se/lansnyheter/kostar-skjutning-samhallet/

annia1
2/17/19, 12:17 AM
#51

Jag kan i och för sig förstå dom som inte anser det som ett problem med den kriminalitet vi har, om man själv inte märker av det i sitt eget område, att om det inte syns i närheten så är det inget problem. Men ska man bara tänka på sig själv.

Ta ett par exempel från senaste dagarnas reportage. Var på tv4. Kommer inte ihåg, men tror det var i malmö där de pratat med många småföretagare. De flesta dom prata med sa samma sak.

De måste acceptera: Att gömma knark och vapen i sina affärer. Att tillåta droghandel inne i sin affär. Att acceptera att de bara kommer in och tar varor. Att acceptera att de tar pengar ur kassan. Att betala större summor pengar i så kallat beskydd.

Om de inte accepterar ovanstående så blir de misshandlad eller får affären vandaliserad. Det är väl det minsta. De kan bli mördade. Och de törs ju inte anmäla heller för då riskerar dom också repressalier. Så den här sortens kriminalitet syns inte i nån statistik, men den är vardagen för alla dessa.

Var ju en restuarant här för ett tag sen som råka ut för en sprängning. De tror att ägarna vägra gå med på villkoren.

I entren på sundsvalls sjukhus pågår droghandel öppet. Polisen gör vad dom kan, men dom kan ju inte vara där hela tiden. 

Där jag bor är det lugnt, men jag kan ändå se/förstå hur andra människor drabbas och tycker det är för jävligt.
Och det är ju det att den kriminaliteten som finns på större orter även börjar märkas på mindre orter. Så de som inte märker av det idag kommer om nåt år märka av det. Om vi inte får bukt med det.

Så även om jag inte är orolig för min personliga trygghet idag, mer än att jag är lite mer vaksam när jag är ute, så är jag orolig för hur det är i sverige speciellt som det bara ökar.

.

annia1
2/17/19, 12:24 AM
#52

Göra ett tillägg. När det gäller skjutningar. Hittar inte artikeln som jag läste för några dar sen. Men den hade en fakta ruta om dödsskjutningar. Eftersom jag inte hittar den så kan jag komma ihåg fel.

Men 2015 och 2016 så sköts runt 25 människor ihjäl, alltså per år. 2017 och 2018 så låg det på ca 45 per år.

I år har 5 personer redan skjutits till döds. Fortsätter det så här med 1 i veckan så kommer vi återigen slå rekord.

.

[Ay'e]
2/27/19, 5:34 PM
#54

Det är ju så att har man gett sig in i IS så får man ta konsekvenserna och alla snyfthistorier om hur synd det är om dom och hur fel dom valt det går jag inte på för alla idag vet vad IS är, alla är insatta och åker man dit får man ta konsekvenserna av att inte släppas in i landet igen och det med all rätt.

Vi måste värna om vårt land och vår säkerhet och väljer man att åka till IS  så är det värre än landsförräderi det går helt enkelt inte att sätta ord på och då ska man bli av med medborgarskapet omedelbart för det här är så allvarligt och det är ett hot mot landets säkerhet det kommer vi inte från.

Magnus Ranstorp sammanfattar det ganska så bra för dom vi lider med mest är barnen och deras rättigheter men vad händer när dom växer upp och fortfarande fostras i den miljön. Det här är mentala minnen som aldrig kan raderas för barn eller för vuxna och konsekvenserna lär inte vänta på sig en dag när dom växer upp.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-finns-ingen-angerratt-for-de-har-vidriga-overgreppen

Jadu Hera det är ett säkert och tryggt land vi bor i eller hur 😕

Gaara
2/28/19, 9:21 AM
#55

Är definitivt oroad över utvecklingen. Finns för mycket illegala skjutvapen i Sverige idag. Har nu gått en vecka sedan två killar som skulle fylla 23 i år blev ihjälskjutna en till tre minuters promenadväg från min port (de hittades på två platser varav den ena inne på ett dagisområde) och visst att de som sköt var ute efter just dessa killar men hade en oskyldig kommit förbi vid den tiden så hade det kunnat leda till döden även för den så klart. Känns sjult tragiskt även fast de satt sig själva i skiten. De var trots sin kriminella bana väldigt väldigt älskade och uppskattade av sina nära och kära. 🙁

Annons:
[[eskils_]]
2/28/19, 12:23 PM
#56

Förstår inte hur vissa kan påstå att det är "smutskastning mot Sverige" om man pratar om det tilltagande våldet i samhället. 🤔

I den här sajten (och en till) kan man i alla fall säga som det är. Så här t ex:

"De senaste månaderna har flera skjutningar skett runt om i Stockholm och det blir allt vanligare att skjutningar sker på allmänna platser.

Polisens statistik visar att var tredje skjutning sker mot eller inne i en privatbostad, affär eller restaurang."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/var-tredje-skjutning-sker-i-folkmassan

[Hayabusa]
2/28/19, 12:50 PM
#57

#56 Att låta bli att prata om problem är den enkla vägen ut.  Fast det löser inget alls.

Honestyisdead
2/28/19, 2:56 PM
#58

#52 Enligt dom som så ihärdigt talar om att vi är ett av de tryggaste länderna, så är skjutningarna inte viktiga, utan man citerar de brott som minskat och är på samma nivå Som innan. Att det dödliga våldet med vapen ökar markant är något de flesta människor med något verksamt hjärnkontor ser som ytterst allvarligt. Och vi som lever i det nya sverige och upplever skiten utanför våra hus, vi är obildade och okunniga och vet inte vad krig är. Vet inte vad otrygghet är. Krig är inte bara bombning av städer, Den dagen det är flera sprängningar utan för deras hus, mord 100 meter bort, laddade vapen på LEKPLATS, skjutningar mitt framför ögonen på dom, dom råkar ut för grovt rån med misshandel. Den dagen kan dom återkomma med hur tryggt det är. För då går det inte att gömma bakom statistiken dom gnatar om längre. Ett studiebesök på dom utsatta områdena där man inte lever enligt svensk lag och kastar tillhyggen mot räddningspersonal borde vara tvång för människor som lever uppe i det blå. Ut i verkligheten. Är äckligt hur dom förminskar, förlöjligar och kallar oss obildade när vi är uppriktigt oroade och otrygga. Polisen saknar resurser, vårdpersonal är otrygga med hot och bråk och är underbemannade, skolorna har outbildade lärare, betygen är under all kritik, lärare som inte tillåter stök och brist på respekt kan inte avvisa elever längre för då kränks eleverna. Dom får stå ut med hot och namnkallning. Vi har flera isåtervändare som inte ställs inför rätta för sina fruktansvärda val och handlingar, dom går runt som mördare på våra gator nöjda med livet dom erbjuds med precis samma hat mot oss otrogna. Det blir bara bättre och bättre. Människor med intelligens står och gapar över det helt otroliga hjärndöda som pågår. Ut med dom, bort med medborgarskap, och visa att vår befolkning inte ska dela livet med fruktansvärda terrorister dom dödar på så inhumana sätt var offren plågas till döds. Dessa mördare välkomnas och vi ska bara acceptera det för att några människor inte ser vilka konsekvenser det kommer med det. En 10 åring kan förstå idiotin. Dom har iinte här att göra, och tillhör inte Sverige efter dom åkte till is. Skicka dom till solen.

[Hayabusa]
2/28/19, 3:32 PM
#59

"I fredags försökte två unga pojkar stjäla fikabröd från en matvarubutik när de besökte Kista centrum i Stockholm. När de blev påkomna drog de vapen mot personalen."

När man läser en sådan artikel, då inser man att våldets gränser knuffats rejält i fel riktning. Det är möjligt att våldet mätt i antal fall per capita ligger på en stadig nivå - men våldets karaktär har definitivt ökat i brutalitet vilket är nog så viktigt att inse.

Att vissa grupperingar bemöter detta med tal om "svartmålning", "ni vill få det att se ut så", "mytbildningar" etc är inte konstigt eftersom de ingår i deras agenda. En agenda som kan se ut så här:

A: Mörkhyad kvinna blir avvisad från tunnelbanan = Sveriges ordningsvakter är brutala rasister och våldsverkare. Rasprofilering och övervåld i en hemsk blandning.

B: Dödskjutningar, knivdåd och våldtäkter = Sverige är världens tryggaste land, sluta svartmåla vårt fina land.  

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lrP3K/polisen-i-rinkeby-det-har-gatt-for-langt

Dragontwin
2/28/19, 8:38 PM
#60

Tryggt är det då rakt inte. Men jag förstår hur personer som arbetar hela dagarna och kommer hem och gör sina sysslor och kanske tar hand om sina barn och kanske inte tittar på nyheterna inte får samma uppfattning jämfört med en person som kanske glor på skärmen hela dagen gör i sitt arbete eller hemma. Nu för tiden matas vi ju även med falska nyheter samtidigt som vi matas med de vardagliga hemskheterna. Vi stressar mer…. tror att det är många faktorer som skapar känslan av att det känns mer otryggt idag än för 20 år sedan. Sen så hjälper det inte att se hur lite konsekvenser bovarna får.

[Ay'e]
3/1/19, 5:40 PM
#61

Sverige är ju sig inte likt som det en gång var och jag är en av dom som var med på den tiden när landet var tryggt och jag kan inte se bort från en verklighet som faktiskt finns där ute.

Nu bor jag på en lugn plats i ett väldigt bra område men jag har haft ett yrke inom säkerhetstjänst där jag sett det mesta och jag går inte in på detaljer av hänsyn till känsliga som kan läsa tråden men det yrket gav mig mycket insikt som jag inte hade innan jag flyttade ner till Stockholm för jag var van landet och hade vuxit upp i en helt annan kultur än vad storstaden hade att erbjuda.

Många gånger har jag undrat varför gav jag mig in i yrket men nu många år senare så ser jag att hade jag inte vart där och på plats hade jag inte insett hur det faktiskt ser ut i vårt land så även om den tiden var tung och jobbig så lärde jag mig nåt förbaskat viktigt och det är att allt är inte så gott som jag trodde innan jag kom ner till huvudstaden och fick se och det krävde 20 år innan jag gav upp och begav mig hem till landet och lugnet igen.

Visst finns lugn kvar på olika orter men våldet eskalerar på vissa platser och ta bara den länken som  #59  lagt in det var min vardag i 17½ år och nej jag var inte polis men inom säkerhetstjänst som innebar flera rättegångar om hot och våld mot mig som tjänsteman med mera.

Ta det som Hera skriver i #58 så bor hon i ett utsatt område och jag skulle kunna sitta och skriva att hon är okunnig och saknar allmänbildning som skrivs på olika håll men bara för att man själv inte råkat ut eller bor i dom utsatta områdena så betyder det ta mig fasen inte att dom inte finns och att kalla dom för okunnig och saknar allmänbildning det är ett förbannat hån mot dom som bor i dom utsatta områdena. Fy skäms på er ni som säger så 😕

Vi måste förstå hur dom som bor i dom områdena mår,hur rädda dom är både dag och natt och det här måste ju få ett förbannat slut så den som säger Sverige är fantastiskt den om någon är inte bildad öht.

Jag begav mig hem till gården på landet efter åren i Stockholm och vi fick inbrott så visst tusan händer det här också och hela mangårdsbyggnaden var genomsökt,alla sex kakelugnar var öppna  och genomsökta i tron om att vi förvarade nåt värdefullt där likaså två öppna spisar ,skåp,lådor ja allt var genomsökt.

Jag var hemma den natten men jag sov i annexet så jag befann mig inte i mangårdsbyggnaden och möts av att nån hade gått igenom hela mitt hus från topp till tå men tack och lov var inget skadat men stulet så nog händer det här också på landet så ingen av oss slipper undan så jag undrar varför är man så förbannat blind och hur kan man kalla människor obildade för är det några som är obildade så är det dom som förnekar allt det här 😕

Annons:
[Ay'e]
3/26/19, 11:01 AM
#63

Det är bra att en polis vågar gå ut med sanningen om hur verkligheten ser ut 👍

En stor eloge till honom 😎

Linn Is The New
3/27/19, 12:44 AM
#64

Sverige är inte tryggt. Det är ett helvete.  Jag som bor i ett ekonomiskt utsatt område ser betydligt mer av den utveckling vi har idag än de som sitter i sin miljonärsvilla med sitt vinglas i handen (jag drar inte alla över en kam nu, så ingen blir upprörd och tar åt sig.) Inte nog med att jag har blivit utsatt för ett våldtäktsförsök, utan att fått höra av polisen dem själva att det händer så mycket att mitt fall tyvärr inte kan prioriteras. Mitt på ljusa dagen hände detta, på en tågstation. "men du linn, det är ju faktiskt mer Kvinnor idag som anmäler till polisen idag!" jo kanske det, men inte såhär många. In my ass.

Idag kan inte jag gå ut och handla, inte heller bland folk. Varför? Många svenskar, inte alla, men många är så fruktansvärt naiva. Jag har blivit utsatt för sexuella trakasserier bland folk förut, och man märker att de som går förbi riktar näsan ner mot marken och bara går förbi. "Om jag inte ser det, så händer det inte." 

Bilbränder, våldtäkter, barnaga, mord, stenkastning och våld mot räddningspersonal, kaos i skolor, droger i all ära, vad ska man säga. De som säger något annat får mer än gärna komma och hälsa på hemma hos mig, och gå till affären kl 8.  Att ta med hunden hjälper inte, och är du kvinna så vet jag inte ens om jag låter dig gå ner så pass "sent."

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Honestyisdead
3/27/19, 1:21 AM
#65

#64 Äh, vi som lever i skiten och poliserna som berättar om det är bara obildade och okunniga enligt en del som skrivit i tråden. 

Sverige är ju så tryggt. Så tryggt att det skrattas åt oss i andra länder,  att det varnas för vissa städer.

Så tryggt att vi släpper in ISförbrytare? 

Så tryggt att lärare inte längre kan fysiskt kasta ut störande elever men får acceptera att bli hotade och kallade diverse hemskheter. Elever blir hotade, slagna, tafsade på, rånade och kallade värsta hemskheter, och det är vardagsmat.

Ordningsvakter och poliser som utför sitt jobb blir spottade på och anklagade för det ena och det andra av folk som inte fattar barret av vad deras jobb innebär och är till för. Deras jobb är inte att lulla runt till våldsamheter och misstänkta brottslingar och göra handhjärtan. Dom riskerar sina liv för oss, men det skiter en del i om en våldsam människa som blir gripen blir nedtryckt. Snacka om att prioritera fel.

Det krävs ordningsvakter på sjukhus eftersom vårdpersonal blir hotade. En del har inte längre namnskyltar på jobbet av rädsla för att råka illa ut hemma.

Det sprängs vid polisstationer. Vid förskolor. Vid hus. Vid bilar. Blåljus hindras från att komma fram vid utryckning. Får saker kastade på sig.

Listan fortsätter. I vilket universum är det trygghet?

Linn Is The New
3/27/19, 6:12 PM
#66

#65 Det är det som är grejen. Det är inte tryggt, inte någonstans. Men det är så många som förnekar det eftersom de lever antingen kvar i det förflutna eller bara skyller på att det är fler som anmäler brott idag. 

Min pojkvän bor i ett riktigt rikt område i Sverige som är mer eller mindre känt att "vara extremt vitt." Alla hans grannar och liknande sippar på vinglas, och har minsann aldrig sätt det som händer idag! Majoriteten i området röstade på sossarna, för självfallet, det har ju gått så fruktansvärt bra dem senaste åren! 

Jag blir så upprörd, för att när de väl blir värre så kommer även de att drabbas, de och deras barn. Och då kommer de ångra att de inte tog av ögonbindeln lite tidigare. 

Och nej, Sverige är då fan inte något land som man ska se som en förebild. Finns betydligt bättre och säkrare länder i bl.a europa.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Maria
3/27/19, 8:23 PM
#67

#66 Låter väldigt märkligt att majoriteten i ett sådant område skulle rösta på sossarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Linn Is The New
3/27/19, 9:25 PM
#68

#67 Det är inte jag som har röstat. Vad de röstar på kan inte jag påverka trots att jag gärna hade gjort det och även undrar varför.

Antagligen är det för att de flesta inte har någon aning om vad som händer i Sverige och tycker att "det är bra som det är" eftersom de klarar sig alldeles utmärkt ekonomiskt och inte har några besvär med att leva "svensson." Främst äldre där nämligen.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
[Ay'e]
3/28/19, 6:11 PM
#70

#66  Det är inte tryggt, inte någonstans.

Jo det är tryggt på vissa platser men det är ett stort problem det här och det ska uppmärksammas för att ni som bor i dom utsatta områdena ska ha fred och ni ska tas på allvar.

Jag bor i en villaidyll ungefär som du beskriver ovan med att sippa vin och det här önskar jag för alla skulle kunna vara en rättighet att känna fred och bara vara som man är i sitt hem.

Men så ser det inte ut idag och ja en del förnekar det men då har dom inte insikt och kunskap om hur världen ser ut utanför sin lilla fyrkant.

Ni finns och ni måste tas på allvar för vi pratar om era hem och ett hem ska vara tryggt punkt slut.

Främst äldre där nämligen. 

Här slår du ner på våra förfäder och det kan jag inte förstå för det är dom som byggt upp vårt samhälle och dom om några ska vi vara rädda om.

Linn Is The New
3/28/19, 11:48 PM
#71

#70 men alltså va? Vadå slår ner på våra äldre? Haha jisses.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

VeilofElysium
3/31/19, 8:59 PM
#72

Jag är väldigt orolig för utvecklingen. Har inte alltid varit medveten om situationen utan det är något som jag sett mer av nu när jag bor i Skåne (är från Stockholm från början). Framförallt judarnas situation ser jag förvärras och det är en fråga som jag är passionerad över framförallt eftersom att jag ser frågan nästan totalt ignoreras av de som styr i Malmö och av regering.. Jag har börjat röra mig allt mer till höger politiskt pga hur situationen ser ut för Kvinnor, våra äldre, judar och andra utsatta minoriteter. Man blir förbannad.

[[eskils_]]
4/2/19, 5:37 PM
#73

Vissa personer i iFokus tycks fortfarande sitta i sin rosa mysbubbla och hävdar av någon anledning att det är "så tryggt" i Sverige idag, att de grova våldsbrotten vi läser om dagligen bara är "en myt", och att alla de som oroas över otryggheten bara är skumma nynazister och liknande.

De kan ju ta en titt på nedanstående lista över våldsbrott och oförklarade bränder som inträffat i Stockholm bara under den senaste veckan. Kanske börjar de fatta något då?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tva-till-sjukhus-efter-brak-vid-t-centralen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/en-gripen-efter-skottlossning-i-varby

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/andra-branden-pa-kort-tid-pa-grimstaskolan

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/explosion-i-vastra-stockholm

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polisavsparrningar-pa-medborgarplatsen-efter-misstankt-mordforsok

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/okand-man-misshandlade-kvinna-i-lagenhet-polisen-soker-vittnen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/detonation-utanfor-tagstationen-i-marsta

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/vapnat-ran-mot-matvarubutik-i-ragsved

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tva-gripna-for-valdtakt-i-lagenhet-norr-om-stockholm

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/misstankt-skottlossning-utanfor-restaurang

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/man-med-machete-har-hotat-boende-i-sollentuna

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/radhuslanga-i-brand-i-jarfalla

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/brand-i-fastighet-i-norra-djurgardsstaden

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/storbrand-i-restaurang-i-sodra-stockholm

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/grovt-ran-mot-vaxlingskontor

[](https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/man-hittad-med-misstankt-skottskada-i-rinkebyPoliser tycker att läget börjar likna en krigszon, och det får man nog hålla med om. Om man vågar gå ut ur sin rosa mysbubbla… )https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/man-hittad-med-misstankt-skottskada-i-rinkeby

Poliser tycker att tillståndet i Sverige börjar likna en krigszon. Och det får man ju hålla med om - om man vågar gå ut ur sin rosa mysbubbla…

https://www.expressen.se/debatt/brottsligheten-i-dag-ar-som-hamtad-fran-en-krigszon/

Honestyisdead
4/2/19, 5:44 PM
#74

#73 Skrämmande.

Både vad som händer och att en del så ihärdigt fortsätter med sina mantran om att det är tryggt.

Honestyisdead
4/3/19, 8:17 PM
#75

Åter igen på samma gata som innan. Vid en tid då många rör sig där. Väldigt tryggt.

https://24helsingborg.se/just-nu-man-skjuten-i-helsingborg_5f47e3f5-1

[Hayabusa]
4/3/19, 9:32 PM
#76

#75 Klart olustigt.

Annons:
Herveaux
4/19/19, 6:57 PM
#79

Min kommun är en av dom som fått en eller flera av de återvändande "IS-svenskarna" som nya medborgare. Kul. Känns tryggt. Not. 
Ingen verkar veta om dom har kommit hit redan eller är på väg, om det är en eller flera. Noll koll. Kul. Känns tryggt. Not.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
4/19/19, 7:16 PM
#80

#79 Verkligen obehagligt och sjukt.

Linn Is The New
4/19/19, 7:54 PM
#81

Förlåt för mitt ovårdade språk men de som låter dessa idioter stanna måste vara helt jävla pantade. Dessa medlemmar från IS har våldtagit, bränt folk levande, dödat, torterat etc…. Dem är helt hjärntvättade och en psykolog kan knappast hjälpa dem att bli "människor" igen.  Tror inte ett smack att alla som kommer från IS till Sverige är "ambulans förare.." Och de som tror på dem  bör ta sig själva och kolla om hjärnan sitter där den ska sitta.

Jag blir så förbannad.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Mia-45
4/20/19, 9:12 AM
#82

I orten jag arbetar finns det nu en IS-återvändare. Känns obehagligt men kommunen går ut med att vi inte ska vara rädda och kan känna oss trygga. 
Jo tjena! 
När som helst kan vi ha en kniv i ryggen. Jag känner mej då rakt inte trygg. 
Tack Hera för din tråd och att vi kan ventilera detta här.

Honestyisdead
4/21/19, 10:12 AM
#83

Inatt blev två skjutna här i stan. Båda döda. Dom satt i en bil.

Oj vad trygga alla är. Sen läser vi om utlandet och känner oss mer trygga..

Annons:
Mia-45
4/21/19, 10:59 AM
#84

Men usch Hera😮

Kan inte förstå de som inte ser detta och säger att Sverige är såååå tryggt. 
Vad är det de inte ser??? 
Tror de att det hjälper om vi bjuder de på saft och nybakta bullar?

Honestyisdead
4/21/19, 11:23 AM
#85

#84 Ja du. Handhjärtan är tydligen effektiva enligt en del. Tyvärr är det inget som hjälper i verkligheten :(

[Ay'e]
4/21/19, 4:25 PM
#86

Många gånger handlar det om om rädsla att se sanningen och då åker skygglapparna på och man hamnar i en bubbla där man stänger ute allvaret och erkänner jag det inte så finns det inte.

Vad såna människor glömmer är alla dom som befinner sig i den verkligheten faktiskt måste få synas inte glömmas, gömmas eller förnekas för det är ett problem och så ska ingen ha det på sina orter i vårt land.

Tänker på det du skriver i 83 Hera om dom två som dödades och även tidigare i tråden har du berättat om hur det är där du bor och så ska varken ni eller nån annan  ha det så allt sånt här ska fram,det ska pratas om och alla brott beivras och sättas stopp för.

 En dag kan också förnekarna stå öga mot öga med verkligheten och tvingas omvärdera sin nonchalanta syn och då lär det bli annat ljud i skällan.

Honestyisdead
4/21/19, 6:50 PM
#87

Ja man kan bara blunda tills det sker framför en. Efter det vaknar man garanterat. Då lär man sluta tjata om hur säkert Sverige är.

Honestyisdead
4/24/19, 9:34 AM
[Jimmy.L]
4/24/19, 6:25 PM
#89

Ni överdriver ju, kompisgänget på iFokus som bor långt ifrån problemområden tycker det är säkert. Jag har frågat en ur det gänget varför dom inte vill flytta till mångkulturen i städerna och det var alla möjliga ursäkter som t.ex "trivs inte, vill inte bo i storstan. Här finns skogen 5 min från mitt bostadsområde och nyrenoverade lägenheter så det finns ingen ursäkt att tro att bostaden skulle vara dålig. Sen att vi har ett centrum som förfaller och är otrygg på kvällarna är något dom får på köpet. 

Mångkulturen är toppen om man bor i villa långt från det eller hur kompisgänget.

Kika på detta klipp.

Annons:
Draken
4/30/19, 9:12 PM
#91

Känner mig inte alls lika trygg nu som jag gjorde för 10-15 år sedan. Går inte ut om kvällen utan att ha med mig hundarna, eller en av sönerna (som är typ 2 meter lång och 1 meter bred ;) )

Nu är det, trots allt, ändå ganska lungt där jag bor. Men problemet är att vissa folkslag är koncentrerade på vissa områden, och där är det, redan nu, "inbördeskrig" det slåss med knivar eller trasiga glasflaskor i brist på annat. Mycket knarkaffärer och bråk pga det också.

Jobbade i nattpatruljen (kommunen) för några år sedan, och när vi skulle till ett visst område, så hade vi med oss antigen ordningsvakter eller polis. Det var två gäng i området intill som bråkade jämt och 2 nattpatruljer hade blivit påhoppade och blivit av med både telefoner, plånböcker och bilnycklar. 2 av mina kollegor då, hade blivit rispad med kniv.

Jag brukar säga att det går mot inbördeskrig i Sverige, men frågan är vem som kommer att kriga …svenskar eller andra…

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[GIKmio]
4/30/19, 9:45 PM
#92

#91 För 15 år sedan så tog jag en promenad innan det var dags att sova ganska sent.. Något jag inte gör nu för tiden. Som man känner jag mig ändå ganska trygg. Men rån på mobiltelefon och pengar vill jag inte åka ut för. Skrämmande utveckling av vårt samhälle. Det mest skrämmande är att det är verklighet.

Linn Is The New
5/1/19, 6:34 PM
#93

Jag har börjat leta boende i andra länder nu. Vägrar att bo kvar här. 

Är inte bara rädd för att gå ut, utan för att bli sjuk och gammal. Stefan får väl sitta med sina polare där uppe och leva livet, men jag tänker inte sitta och lyda under hans vedervärdiga styre. Våra förfäder vrider sig i gravarna just nu, och vikingarna seglar bort från Sverige med deras båtar. Helt otroligt.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Draken
5/2/19, 3:11 PM
#94

#92 För 15 år sedan då kunde man gå och strosa i princip var som helst, oavsett om det var dag eller natt. det kan man inte nu.

Du är möjligen lite tryggare som man, men inte helt. Jobbar inom akutvården, och det är inte bara en gång fullvuxna karlar av både storlek och styrka har kommit in på kvällen/natten fullständigt sönderslagna efter att ha vistats i vissa områden.

Håller med, det är det mest skrämmande att et är verklighet och inte bara påhittat :(

#93 Vi har börjat fundera på att flytta till Norge. jag är Norsk och har, under alla år, vägrat släppa mitt Norska medborgareskap. Barnen är norska medborgare genom mig och maken har norskt personnummer, vi bodde i Norge ett tag i mitten på 1990 talet och han jobbade där, därför fick han också Norskt personnummer. eftersom både jag och barnen var norska medborgare.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Linn Is The New
5/2/19, 7:02 PM
#95

#94 Jag har kikat lite på att flytta till landsbygden i skottland eller till nederländerna :)! Hade ni tänkt att flytta till norge?

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Herveaux
5/2/19, 7:13 PM
#96

#93 Jag och maken pratar allt oftare och allt mer seriöst om att flytta till Kanada. 
Hade det inte känts som att UK och mitt kära Skottland är på väg åt samma håll som Sverige, även om det inte går lika snabbt utför, så hade jag gärna hoppat över dit. 😕
Karln älskar Köpenhamn men jag tycker det är alldeles för nära den svenska dyngan. (Ingen pik åt skåningar på något vis, utan katastrofen Sverige överlag.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Draken
5/3/19, 10:32 AM
#97

#95 Ja vi funderar på det, om det blir ohållbart att bo i Sverige, vilket det verkar bli inom en ganska snar framtid.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Ay'e]
5/3/19, 4:53 PM
#98

#92  Det mest skrämmande är att det är verklighet.

Det är ord många av oss tänker för hur det är känns allt det här så overkligt för en gång hade vi verkligen ett bra land som vi kunde känna stolthet över och där tryggheten var ett faktum.

Vad händer med oss ? vad hände med det våra förfäder byggde upp ?  Många länder värnar om sina förfäder och det dom gjort för sina länder men vi i Sverige vi kastar bort det våra förfäder byggt upp för oss  som om det dom gjort inte har nåt värde alls 😕

Är det något som vi borde ta efter så är det andra länders kultur  och värde vad gäller att ta hand om våra gamla och respektera det våra förfäder har gjort för oss ❤️

Honestyisdead
5/3/19, 5:26 PM
#99
Physii
5/3/19, 6:55 PM
#100

Det är hemskt! 

Regeringen är hemska.

Stackars alla pensionärer!!!

Min kommun har fått ta emot is återvändare!!!

"Det går inte att fixa en lag för att dra in medlemskap."

Men det gick Bra att fixa gymmnasielagen ???

Jag funderar på att flytta till något annat land. Vill inte blir gammal i Sverige och se mitt land falla sönder.

Jag vill inte längre, jag vill inte se is terrorister massmörda i Sverige och våldta i Allahs namn. 😕

Denna kommentar har tagits bort.
Physii
5/5/19, 11:44 AM
#103

#102 😢

Regeringen ljuger.

[[eskils_]]
5/5/19, 11:51 AM
#104

#103 Visst ljuger regeringen.

Sossarna är ju inte intresserade av invånarnas trygghet eller landets säkerhet. De bryr sig bara och allenast om en endaste sak: att få makten och att behålla makten. 🤢

Hur kan någon läsa t ex detta (från en länk i #102), och sedan påstå att Sverige är tryggt? Hur kan vissa vänsterväljare påstå att det är "hatisk svartmålning" att berätta vad som faktiskt sker?

"En yngre kvinna har hittats död i ett grönområde i närheten av en skola (…)

_– Vi kan på en gång se att personen inte har avlidit på ett naturligt sätt, säger Towe Hägg."
_

Annons:
Physii
5/5/19, 12:16 PM
#105

104

Stefan har aldrig brytt sig om folket. Så länge dem mår bra så mår alla bra enligt dem 😭

[[eskils_]]
5/5/19, 12:26 PM
#106

#105 Ja, ministrarna är ju trygga - de har ju livvakter och gratis taxiresor… 🤪

[Ay'e]
5/5/19, 2:31 PM
#108

#104 Hur kan vissa vänsterväljare påstå att det är "hatisk svartmålning" att berätta vad som faktiskt sker?

Håller med dig helt, det handlar inte om  svartmålning av någon tvärtom det handlar om att belysa den verklighet som finns omkring oss.

#107 Det är en grym orättvisa, en del har allt andra saknar allt. Tragiskt men så ser tyvärr verkligheten ut.

-----

Såg nyss att dom skrev om en bok inne på debatt och just den boken beställde jag för några timmar sedan och tror den kan vara väldigt intressant men kan också åka på en hel del kritik för den sticker ut och vågar ta upp ämnen som  tystas ner.

https://www.bokus.com/bok/9789188919250/en-alldeles-svensk-historia/

Vi i Sverige måste sluta vara så rädda och istället se till att lösa dom problem som vi har inte sopa saker under mattan i tron om att då syns dom inte.Det är ett hån mot alla som råkat/råkar ut för brott så det ska talas om,det ska skrivas om och dundras högt för inga offer eller nån annan  ska behöva bevittna att brott tystas ner.

Physii
5/5/19, 3:57 PM
#109

108 Håller fullständigt med

Draken
5/6/19, 7:46 AM
#110

#98  Vad händer med oss ? En ganska enkel fråga. Korrupt regering som är konflikträdd och inte vågar ta itu med det som händer i landet. är det som händer med oss.

#99 Det är fruktansvärt, att man inte ens kan vara trygg i sitt eget hem. Ska det verkligen behöva vara så ?

#100 Tror de flesta kommuner har fått ta emot IS återvändare. men håller helt med om att det är fruktansvärt hemskt.

#102 Alltså det är ju helt sjuk, det är fruktansvärt. Hur länge ska regeringen blunda för faktum ? 😢

#103 #104 Ljuger är väl bara förnamnet. jag begriper in te ritkgt vad det var som hände i regeringen, vad jag förstog, så ville ingen av de andra partierna ha in Löfven igen, men lika förbannat så sitter han på makten …vad hände där liksom

#108  Vi i Sverige måste sluta vara så rädda och istället se till att lösa dom problem som vi har inte sopa saker under mattan i tron om att då syns dom inte.

Det är lätt att bara sopa under mattan, men det som sopas under mattan har en otrevlig förmåga att komma fram och bita dig i baken efter ett tag,  Och vad skall behöva hända innan regeringen faktiskt ser vad som händer i Sverige idag, det är ganska oroande tycker jag

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Physii
5/6/19, 8:00 AM
#111

110

Att man ska behöva dubbelkolla att dörren verkligen är låst.

Att man inte ska kunna ha fönster öppna

Att man inte ska kunna gå ut efter 19:00 då man är rädd.

Annons:
[Ay'e]
5/8/19, 5:50 PM
#112

Importerad brottslighet

Han har ju faktiskt rätt.

Draken
5/9/19, 2:28 PM
#114

#112 Ja det har han verkligen. Visst har det varit bråk i Sverige mellan olika "gäng" tidigare, men det har escalerat till oroväckande höjder de senaste åren.

#113 är det någon som är förvånat ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Linn Is The New
5/9/19, 3:04 PM
#115

Förr var det bl.a hellsangels som ställde till det ibland, men de höll sig ofta till gänget och försökte undvika allmänheten… Dessutom var de inga man oroade sig för i större allmänhet, då de höll sig till lokalerna och cyklarna. Idag är dessa "gäng" en skara pojkar på 15-25 år som sitter på parkbänkar eller i förorten och torterar de som bor där. Och de tar gärna den ensama flickan som precis har handlat kvällens middag… Har själv ett sånt gäng i mitt område, men som tur är har ingen från allmänheten blivit drabbad ännu…

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Physii
5/9/19, 3:05 PM
#116

115

Vet precis vad du menar.

Draken
5/9/19, 4:40 PM
#117

#115 Skall man jämföra dagens samhälle med ett där Hells Angels regerar, så är det betydligt mer otryggt nu.

Som du skriver, de håller sig till sina egna, sina lokaler och cyklar. Det är sällan de ställer till med ofog i bostadsområdena.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Hayabusa]
5/9/19, 5:21 PM
#118

#117 Dessutom är HA i regel lätta att känna igen med sin "uniform". Håller man sig bara på avstånd från HA så stör de ingen, det är min uppfattning. De sysslar inte med småbus, rånar jackor & mobiltelefoner av ynglingar etc.

Annons:
Linn Is The New
5/9/19, 6:14 PM
#119

#117 #118 Precis. De sköter sitt egna, bara man inte stör dem. De stör inte allmänheten på det sättet ynglingarna gör idag. Det som stör mig fruktansvärt mycket med dessa "gäng" är att det enda de håller på med är att skriva rapp, skräpa ner och droga ner sig själva. De har inga hobbys, ingen lokal… Ingenting. Deras "gäng" går alltså ut på att tycka synd om sig själva och förstöra för alla andra. Trots att Sverige är ett helvete just nu har de möjlighet att komma ut ur skiten om de vill. De har fri skolgång, och de kan om de orkar kämpa… Dessutom finns det hjälp att få om man är i deras hjälp, det är väl mest att de inte orkar bry sig. Är 17 år personligen, och vet tyvärr alldeles för många i min ålder som vänt sig till dessa odrägliga gäng…

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linn Is The New
5/9/19, 6:14 PM
#120

#117 #118 Precis. De sköter sitt egna, bara man inte stör dem. De stör inte allmänheten på det sättet ynglingarna gör idag. Det som stör mig fruktansvärt mycket med dessa "gäng" är att det enda de håller på med är att skriva rapp, skräpa ner och droga ner sig själva. De har inga hobbys, ingen lokal… Ingenting. Deras "gäng" går alltså ut på att tycka synd om sig själva och förstöra för alla andra. Trots att Sverige är ett helvete just nu har de möjlighet att komma ut ur skiten om de vill. De har fri skolgång, och de kan om de orkar kämpa… Dessutom finns det hjälp att få om man är i deras hjälp, det är väl mest att de inte orkar bry sig. Är 17 år personligen, och vet tyvärr alldeles för många i min ålder som vänt sig till dessa odrägliga gäng…

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Ay'e]
5/10/19, 4:32 AM
#121

Förr gick gängen på varandra och drog sällan in allmänheten, idag ser våldet helt annorlunda ut där alla berörs om dom är på fel plats vid fel tillfälle.

Ser man på den här händelsen,mannen skulle bara gå och köpa snus.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/peter-55-skulle-kopa-snus-overfolls-och-mordades/

Visst nu får gärningsmannen ett långt straff men alla som förlorar nån får inte de sina tillbaka och får leva med sorg resten av sina liv och oskyldiga människor går åt 😕

#120 Du är den generationen som växer upp med det här, jag är 53 och minns när vårt land var tryggt och hur jag i din ålder aldrig hade tanken på brott även om det alltid funnits brott men idag har det eskalerat och är på en sjuk grov nivå förr bråkade brottslingarna med varandra mestadels medan idag räcker det med att gå till kiosken och ha oturen att möta en gärningsman.

Man våldtar till och med barn, låsta artiklar tyvärr men rubrikerna säger en hel del.

https://www.dt.se/artikel/borlange-kommun/misstankt-valdtakt-mot-barn-i-borlange-tre-man-har-haktats

Gärningsman frias från våldtäkt men sexuellt ofredande står kvar men menar att flickan ljög och att han inte kände henne närmare och att hon ville sätta dit honom men om han nu inte känner henne varför skulle hon då vilja sätta dit honom. Nä fy man försvarar brottslingarna i vårt land och här är några ord ur artikeln och utgången av straffet som blev mildrat  fast han även dömdes för sexuellt ofredande mot en annan ung kvinna.

Mannen dömdes den 25 februari av Mora tingsrätt för våldtäkt mot barn och sexuellt ofredande. Detta sedan han skulle ha utfört en sexuell handling jämförbar med samlag mot en flicka under 15 år i Leksands kommun. Tingsrätten ansåg då att den målsägande gav ett trovärdigt intryck och att mannens förklaringar inte var trovärdiga. Han dömdes även för sexuellt ofredande mot en annan ung kvinna.

Han dömdes till fängelse i ett år och en månad samt till att betala 115 000 kronor, respektive 10 600 kronor i skadestånd till de båda målsägandena. Mannen skulle också utvisas ur landet.

Domen för sexuellt ofredande står dock fast. Påföljden ändras därför till böter – vilka anses erlagda då mannen suttit frihetsberövad från november 2018 till april 2019. Mannen behöver heller inte betala det skadestånd som dömts ut för våldtäkten och utvisningsbeslutet dras också tillbaka.

https://www.dt.se/artikel/leksands-kommun/ung-man-domdes-for-valdtakt-mot-barn-frikanns-nu-av-hovratten

eller det här,helt omotiverat går gärningsman fram och slår en 11 årig flicka 😕

https://www.expressen.se/nyheter/hanna-11-misshandlades-pa-vag-hem-fran-skolan/

Det är verkligen ett tryggt land vi lever i,fy sjutton hur det har blivit och brottslingarna går fria om och om igen😡

Draken
5/12/19, 3:48 PM
#122

#121 Jag är 47 år gammal, och även jag minns när man kunde vara ute och leka, man kunde gå i skog och mark, vi kunde campa om vi ville. Vi gick även runt på stan efter att det hade blivit mörkt om kvällen.

Aldrig tänkte väl vi att vi kan bli mördade eller åka på stryk runt nästa hushörn.

#120 Jag har barn som är i tonåren, både under och över din ålder. Och jag skall erkänna att jag är livrädd  tom när de skall ta bussen  till eller från skolan. man vet aldrig vad de kan råka ut för.

Och är de ute på kvällstid, då hoppar jag en meter varje gång telefonen ringer, och jag ser framför mig de värsta scenarion du kan tänka dig. Det är jättejobbigt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Paranormal team värmdö]
#123

Vi har tyvärr inget Sverige längre

Herveaux
5/14/19, 12:47 PM
#124

Vad är det för j*vla fel på folk det här landet?! 😡

En 12-årig grabb hjälpte en handikappad man och blir då omkullputtad och sparkad. Fullt med vuxna runt omkring och INGEN GÖR NÅGOT. 
https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/jdk0kq/alvar-12-misshandlades-nar-han-skyddade-aldre-man


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Linn Is The New
5/14/19, 3:12 PM
#125

#124 Har de gått ut med signalement?  Ser inte något i artikeln nämligen.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
Herveaux
5/14/19, 6:12 PM
#126

#125 Inte vad jag har hört eller kunnat hitta.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Gurky
5/14/19, 9:08 PM
#127

Det är rätt intressant hur folk här inne verkar basera hela sin uppfattning av verkligheten kring sin egna erfarenhet och vad likasinnade förstärker. Lite som att man skulle se en stork som står på ett ben för första gången och dra slutsatsen att alla storkar bara har ett ben. Problemet när man snöar in på något som man anser är högst riktigt och relevant är att man riskerar att få skygglappar och söker bekräftelse från likasinnade för att bibehålla sin syn. Det är oavsett vad ni har för åsikt om det ett vetenskapligt bevisat psykologiskt faktum att vissa individer fungerar så. Som motsats kan man jämföra med individer som beroende på utbildning, kapacitet för reflektion och kan dra slutsatser baserade på fakta (länka till brottsartiklar som underlag är högst irrelevant och osmakligt i sammanhanget). Undersök då hellre statistik som finns att tillgå. Dock om man är någorlunda kompetent inom matematik vet man att statistik i sig inte är 100% tillförlitlig utan mer en indikation på eventuella trender. Om vi baserar vår åsikt med era länkar som underlag kan vi gott säga att vi inte har så mycket brott (om vi överdriver och säger att ni postat 100), har vi endast en brottsstatistik på 0.001%! Baserar vi istället vår slutsats från statistik som finns att tillgå ser vi inte att fysiska brott ökat nämnvärt, men nät- och bedrägerier har det. Vill man dra slutsatsen att Sverige går under, go for it. Hur man än vrider och vänder på det borde man alltid försöka förbättra, oavsett vad det gäller och hur utgångsläget ser ut. Man kan knappast tro att det finns en vision om allas trygghet i samhället och en 0-vision kring brott med tanke på hur samhället är strukturerat (men å andra sidan skulle inget parti komma till makten för att göras det som behövs göras).

Linn Is The New
5/15/19, 1:05 AM
#128

#127 Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Måste be om ursäkt men ditt inlägg må vara det mest korkade jag sätt på länge. Baserat på hur du skriver och vad du har skrivit så verkar det som du lever i förnekelse.  Det är bara pinsamt att skriva så, speciellt med så många offer i tråden. Men men, yttrandefrihet.

• Under 2018 anmäldes 7 960 våldtäkter, vilket är en ökning med 589 brott (+8 %). Antalet anmälda våldtäkter mot Kvinnor (18 år eller äldre) har ökat med 6 procent, till 4 270 anmälda brott, medan de anmälda våldtäktsbrotten mot män (18 år eller äldre) minskade med 7 procent, till 193 brott. Under 2018 har anmälda våldtäktsbrott mot barn (0–17 år) ökat med 12 procent (+371 brott), till 3 490 anmälda brott.  

• Under 2018 anmäldes 260 000 bedrägeribrott1 (9 kap. brottsbalken). Det är en ökning med 51 600 brott (+25 %) jämfört med 2017. 

• Totalt anmäldes totalt 25 900 rattfylleribrott under 2018, vilket är en ökning med 1 procent jämfört med 2017. Rattfylleri under påverkan av narkotika, så kallat drograttfylleri, ökade med 4 procent till 14 300 anmälda brott. 

• Under 2018 anmäldes närmare 107 000 narkotikabrott, vilket var en ökning med 6 procent jämfört med 2017. 

• Under 2018 anmäldes cirka 1,55 miljoner brott, vilket är 35 700 (+2 %) fler än året innan. 

• Under 2018 anmäldes cirka 291 000 brott mot person (3–7 kap. brottsbalken), vilket är en ökning med 1 procent (+1 790 brott) jämfört med 2017. 

• Totalt anmäldes 83 200 misshandelsbrott under 2018, vilket är en minskning med 1 procent (−989 brott). Antalet misshandelsbrott mot Kvinnor (18 år eller äldre) ökade med 3 procent till 28 700 anmälda brott, medan misshandelsbrott mot män (18 år eller äldre) minskade med 6 procent till 30 700 brott. Antalet anmälda misshandelsbrott mot barn (0–17 år) ökade med 1 procent, till 23 800 brott, jämfört med 2017. 

 • Under 2018 anmäldes 1 740 grova fridskränkningsbrott, vilket är 2 procent fler än 2017. Antalet grova fridskränkningsbrott mot Kvinnor (18 år eller äldre) minskade med 7 brott (−3 %) till totalt 206 brott. Under 2018 anmäldes totalt 121 brott om grov fridskränkning mot män (18 år eller äldre), vilket är 7 brott fler än 2017 (+6 %). År 2018 anmäldes 1 390 brott om grov fridskränkning mot barn (0–17 år), vilket är ökning med 2 procent sedan 2017.

Vill du att jag ska fortsätta? Här kan du få läsa lite själv: https://www.bra.se/statistik/kriminalstatistik.html, men eftersom du verkar ha sååå bra koll så kanske du fattade själv vart jag hade kopierat ifrån. Konstigt dock, att du inte tycker att det har ökat nämnvärt… Hm.

Du får dessutom räkna med de oanmälda brotten som har skett, mörkerantalet är oftast större beroende på brott. Te.x våldtäkt är tyvärr fortfarande ett känsligt ämne för många, och vissa väljer att inte anmäla. Dels för att polisen inte gör ett skit och sedan kanske för att de skäms. Vilket de inte bör göra.

Jag var överfallen mitt på ljusa dagen av en man, och anmälde till polisen förra året. Trots datum, tid och namn på personen så har de inte ringt mig ännu. Mitt  fall är lagt på hyllan, och mina sår är extremt djupa. Jag är sjutton år. Därför, blir jag så fruktansvärt frustrerad när folk är naiva. 

Sen får vi inte glömma bilbränder och sånt där smått och gott. Stenkastning mot polis och brandkår…. Många brott får inte ens komma in i rättssalen, för om du bara visste hur många (inkl mig) som sitter och glor i luren och hoppas att jag kommer få rättvisa. 

Sen på den har vi bostadskrisen och allt annat skit, men de pallar jag inte ens förklara,

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Honestyisdead
5/15/19, 8:33 AM
#129

#127 Tänk om det hade varit så bra att länkarna var allt. Tyvärr är dom som piss i Mississippi. Det är så mycket mer som sker. Varje dag, dygnet runt.

Gurky
5/16/19, 5:39 PM
#131

#128 Jag förstår att du resonerar som du gör, vilket bla är ett resultat av flera psykologiska fenomen som vi ofta är påverkade av om vi är omedvetna om dom. Men återigen, om du vill kolla på statistik. Jämför hur det ser ut över 10 år. Vi får ett snitt av 14, 9 med +- 0,4. 2018 är på 15,1, vilket är under 15,3. #127 Dvs enda anledning till att länka är för att försöka påverka andra människors uppfattning när man saknar fakta.

Honestyisdead
5/16/19, 6:14 PM
#132

#131 Anledningen till att jag länkar är för att visa vad som händer. Många lokala nyheter hålla lokala. Fakta är inte bara siffror. Kvinnan som blev knivstucken i min stad i tisdags blev knivstucken, det är fakta.

Annons:
Draken
5/16/19, 6:32 PM
#133

#124 Det är helt sjukt. men tyvärr så kan jag inte påstå att jag är speciellt förvånad 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Herveaux
5/17/19, 6:57 AM
#134

#127 Jisses, hur är det med syresättningen där uppe? Ska vi sända efter syrgas? Har nog aldrig sett någon sitta på så pass höga hästar. 
Om du finner länkar som leder till nyheter om diverse brott osmakliga så låt bli att klicka då. Finns flera forum som har liknande trådar så du får se dig för vart du klickar in dig. 

Jag blir inte ett dugg mer otrygg av att läsa vad som händer i andra delar av landet. Oroad - ja, men inte otrygg på min egen gata. 
Saker som händer i min egen kommun och intilliggande stad - det ökande våldet och den ökande brottsligheten gör att jag känner mig förbannat otrygg. 
Så du kan ta din statistik och högdragna översittarfasoner och stoppa någonstans där solen inte lyser. Tack.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Ford -57
5/18/19, 9:32 PM
#135

Gurky är tydligen en individ som mycket väl skulle passa in bland dom "Högt" studerade i regeringen. Mycke märkligt att d bara e vi "vanliga dödliga" som märker problemen å inte dom vi avlönar för att sköta Svea. Ja Herre Gud. Man blir mordisk i sinnet.

Gurky
5/19/19, 11:53 PM
#137

#132 Folk är nog mycket väl medvetna om att det begår brott i Sverige. Sen om man vill använda konfirmations bias för att förstärka sina åsikter så visar det individens kapacitet till att objektivt grunda sina högst subjektiva åsikter kring är så klart helt upp till varje individ. #134 Tack för omtanken med mängden CH₄, H ₂S, NH₃ och CO₂ som osar i den här tråden kan man mycket väl undra. Om det inte framgår av läsförståelsen kan jag förtydliga att det handlar inte om innehållet i länkarna, utan själva handlingen att gotta sig i andra människors lidande för att främja sin egna världsbild och genom dessa manipulera andra. Jag förstår att fakta rimmar illa när den krockar med ens världssyn. Intressant att ingen här har reflekterat över dom viktiga frågorna trots att många förespråkar att domedagen är nära. Det om något borde säga hur intresserade ni är utav att diskutera och kunna rationalisera. Det handlar inte om att sitta på höga hästar, men jag förstår att om man inte är van vid att andra har olika åsikter och kan ta den diskutionen där man argumenterar för sin åsikt och inte kan komma med något bättre, kan man inte så kan man inte.

Herveaux
5/20/19, 8:01 AM
#138

#137 "Gotta sig i andras lidande"?! Vart läser du att någon gör det i den här tråden?
Den enda jag sett gotta sig är du. Känns det bra att få klappa oss på huvudet?
Du tar ju inte ens själv upp "dom viktiga frågorna" och verkar inte vara så värst intresserad av att diskutera sakfrågor utan mer berätta för oss som skriver här hur obildade vi är. 

För mig handlar inte den här tråden om att lösa världsfreden och få alla att kramas och måla regnbågar tillsammans. Jag använder den för att få ventilera vad som händer i min närhet just nu. Hur min verklighet ser ut utanför min ytterdörr.
Vilket syfte ni andra ser med den är helt upp till er. 
Men en sak är säker, jag använder den inte för att gotta mig i andras elände eller lidande. fy f*n att ens påstå något sånt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Hayabusa]
5/20/19, 9:05 AM
#139

Vill påstå att det råder konsensus om att våldet, i Sverige, har ändrat karaktär. Tidigare dominerade fylleslagsmål som spårad ur det dödliga våldet - det har minskat men ersatts av skjutningar med illegala handeldvapen. Unga män, ibland väldigt unga, som beväpnar sig och inte tvekar på att använda sina vapen. Skjuta för att döda. Likaså sprängningar. "Intern uppgörelse", säger vissa men dessa individer bryr sig föga om det kommer någon oskyldig emellan. De bryr sig helt enkelt inte.

Annons:
Honestyisdead
5/20/19, 9:19 AM
#140

#137 Tyvärr är det många som inte är medvetna om dom hårda brotten som sker på daglig basis.

Ingen har "gottat" sig. Tvärt om, om du läser. Manipulation är ju skrattretande. Vi länkar till vad som sker och tycker det är hemskt. Vad vill di diskutera om det?

Linn Is The New
5/20/19, 3:58 PM
#141

Gurkis är nog en av de som bor i ett hus för 5 miljoner i ett fint område i Stockholm eller någon annan storstad och har ett högsuppsatt jobb så hen slipper oroa sig över sin ekonomi. Antagligen sippar ett glas vin på helgerna, och letar ny båt till sommaren. Eller så är det en student vars lärare än Annie Lööf. Ingen vet.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Draken
5/21/19, 12:27 PM
#142

#137 Precis som det står i #138, var har du läst att vi gottar oss i andras lidande ? Isf gottar vi ju även i vårt eget lidande, då vi ventilerar vad som händer i VÅRAT grannskap , i VÅRA skolor, och i VÅRA städer.

Gatan bredvid där jag bor är det polisutryckning och räddningstjänst dagligen, de som bor  närmast vågar inte ens gå ut i lekparken med sina barn.

Hemtjänstens nattpattrulj  vågar inte själv besöka brukare i vissa områden, då det är väldigt vanligt med både knivslagsmål och överfall samt våldtäkter i de områdena.

Jag låter inte  mina yngre tonåringar vistas på fritidsgården här hemma, då det är både fylla slagsmål och droger, och här handlar det om barn ner i 13-14 års åldern som yngst.

Nej, så att beskylla oss för att gotta oss i andras lidande, det är ganska lågt, misstänker att dessa problem också finns i din närhet, också, men det kan du inte skriva om, antigen är du för feg för det, eller så bor du, som #141 skrev i en lyxvilla, med ett högt uppsatt jobb, där du inte behöver  bry dig eller oroa dig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kalli
5/21/19, 3:56 PM
#143

Ja, jag är väldigt orolig över de nationalsocialistiska vindar som blåser inte bara i Sverige. Det hat de hyser mot sina medmänniskor gör mig mörkrädd, dödshot eller våldtäktshot får ses som vardagsmat om man uttalar sig mot rasism och främlingsfientlighet. Som kvinna är jag särskilt orolig över att så många konservativa vill gå bakåt och beskära aborträtten, återinföra sambeskattning och andra saker som kommer göra livet sämre för Kvinnor. Det är en väldigt sorglig och skrämmande utveckling.

[Hayabusa]
5/21/19, 5:01 PM
#144

#143 Sambeskattning behöver inte vara en nackdel för Kvinnor. Den kan dessutom vara frivillig dvs varje par avgör själv hur de vill göra.

Honestyisdead
5/26/19, 2:00 PM
[WiresInABox]
5/26/19, 2:02 PM
#146

Jag är mer rädd för de makthavare som vill begränsa mänskliga rättigheter än vad jag är för det sk ökade våldet i samhället. Nationalistiska högervindar som blåser är en ständigt molande rädsla. Jag är rädd att som homosexuell transman med sk kvinnlig anatomi inte ska få ha rätt att uttrycka mig eller ha rätten till min egen kropp, t ex om jag skulle bli med barn och inte få lov att göra abort. Jag är mer rädd för vita kränkta cismän än för invandrare. Är skrämd av samhällsutvecklingen som ger rasister, nazister, sexister, homofober, transfober och kvinnohatare makt.

Jag bor nära Malmö, är ofta där och läser ofta om våldet där och jag säger inte att jag är helt orädd för det, det är klart att det väcker en oro. Men den är inte jämförbar med den andra oron beskrivet ovan.

Annons:
Herveaux
5/26/19, 2:08 PM
#147

#146 Jag är också transkille som är gift med en vit cisman.  
Vi båda är medlemmar i SD och har aldrig märkt av varken homo- eller transfobi. 
När jag blivit dåligt behandlad p.g.a av min identitet eller läggning så har det kommit från helt andra kretsar än nationalistiskt högerfolk. 

SD är varken emot HBTQfolk eller abort så där kan du känna dig lugn.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Draken
5/27/19, 12:15 PM
#148

#146 #147 Detta att SD skall vara emot Homoseksuella och HBTQ är en myt. Jag är själv inte homoseksuell, men har både kompisar  och arbetskollegor som är det. Mina arbetskollegor är medlemmar i SD, och en utav dem sitter dessutom som sekreterare eller vad det nu är, är hemma. Hon har varit helt öppen med sin seksuella läggning, och ingen har sett snett på henne pga det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Herveaux
5/27/19, 12:18 PM
#149

#148 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Fritid
5/27/19, 3:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

#146 Nu skämtar jag lite. Men din rädsla för vita cismän känns lite……överdriven.

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Ford -57
5/29/19, 2:07 PM
#152

Plocka in alla kända gängmedlemmar och banka ur dom va dom vet. HÅRT MOT HÅRT. D måste bli slut me daltet, d va väl rena turen att ingen va i vägen.

line84
5/30/19, 1:36 PM
#153

#151 Det har varit galet mycket i Helsingborg den senaste tiden… 😮

Annons:
Honestyisdead
5/30/19, 1:37 PM
#154

#153 Ja tyvärr :(

[WiresInABox]
6/1/19, 4:43 PM
#155

SD har inte stöttat en enda HBTQ-reform i Riksdagen. Kom inte och försöka tuta i mig att de är HBTQ-positiva. Visst finns det enskilda SD:are som kan vara det lite här och var men som parti i stort, nej.

Linn Is The New
6/1/19, 5:02 PM
#156

Personen vart kränkt och lämnade iFokus IMAO! Om man går med i leken får man leken tåla.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linn Is The New
6/1/19, 5:02 PM
#157

Personen vart kränkt och lämnade iFokus IMAO! Om man går med i leken får man leken tåla.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Herveaux
6/1/19, 7:03 PM
#158

#155 Man kan ju alltid vända på frågan då också och undra varför det kommer upp HBTQ-reformer på bordet 2010 och framåt efter decennier av en "HBTQ-positiv regering".
Varför finns inte dessa reformer på plats när "dom goda" har styrt så länge? 😎

Ber om ursäkt för OT.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
6/10/19, 2:15 PM
#160

Hittills idag i Malmö. Man hotade om bomb på centralen och sköts av polis. Nyss hittades en annan man på annan plats skjuten i samma stad. Jättetryggt.

Annons:
[[eskils_]]
6/10/19, 3:26 PM
#161

#159 Ca 250 lägenheter blev svårt skadade i explosionen i Linköping i fredags, och ett av husen kanske måste rivas.

#160 Den ena skjutningen i Malmö idag:

"Fernando Valarino stod med sin familj precis bredvid den hotfulla mannen på Malmö centralstation, som utan förvarning på engelska började skrika ”Jag har en bomb!” "

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hotfull-man-skjuten-av-polis-inne-pa-malmo-c

Den andra skjutningen, samma stad, också idag:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/en-man-skadad-i-skottlossning-i-malmo

Och i en annan stad, också idag:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/person-hittad-skottskadad-i-sodra-stockholm

Och i en annan stad, också idag:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/skottlossning-i-gottsunda-oklart-om-nagon-skjutits

Och i en annan stad, också idag:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/tagvard-misshandlad-av-tva-resenarer

Osv, osv, osv…

Och då har bara halva dagen gått. Jättetryggt, som sagt.

De som röstade på S, V och MP vill väl ha det så här.

Linn Is The New
6/10/19, 4:57 PM
#162

Och folk ifrågasätter alltid varför jag är emot den mångkultur vi har idag..

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
6/11/19, 12:03 PM
#165

Alltså. det här är ju helt otroligt. Hur länge skall regeringen och , tyvärr, en rätt stor del av svenskarna i Sverige låta detta fortgå 😢

Undrar när bomberna kastas in i kungliga slottet och riksdagen, undrar vad de "stora" säger då 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Honestyisdead
6/12/19, 7:11 AM
#166
[Hayabusa]
6/12/19, 8:32 AM
#167

Det kommer att bli värre innan det blir bättre.

Annons:
Honestyisdead
6/13/19, 1:39 AM
#168

#167 Tyvärr eftersom folk fortfarande sitter och säger att Sverige är tryggt.

[[eskils_]]
6/13/19, 10:45 AM
#169

#168 Anledning till att vissa personer fortfarande försöker inbilla sig att Sverige är tryggt är nog att de inte vill eller kan erkänna att de har röstat på fel partier!

De har varit lydiga och röstat på bl a de inkompetenta och desperata sossarna, som gjorde sitt sämsta val på över 100 år därför att de inte har några svar på verklighetens problem idag! Dessa lydiga väljare svalde den fula s-propagandan att om man röstade på M, KD eller i synnerhet SD så skulle ofelbart Hitler och Gestapo genast komma marscherande in och ta över landet. Ett av sossarnas mycket fula valknep för att klamra sig fast vid makten.

Sanningen är att det som kännetecknar M, KD och SD är att de har effektiva och genomtänkta förslag till lösningar på verklighetens problem med bl a misslyckad integration, klansamhällen och epidemisk brottslighet. Dessa problem innebär skenande kostnader, ekonomiskt och i mänskligt lidande, som kan leda till att hela välfärdssamhället  kollapsar. 

MEN de lydiga och icke-tänkande väljarna vill inte ha några lösningar på verkliga problem, utan de röstade på S, V, MP, C eller L - för att hålla den inbillade nazismen borta, och för tomma slagord om "rättvisa". Vackert tänkt, men ack så dumt.

De enda som är glada idag är sossarna o Co, för de fick behålla makten. Och det är det absolut enda som de bryr sig om. Skjutningar, åldringsrån, kvinnoförtryck, antidemokratisk propaganda, våldtäkter och explosioner i bostadshus gör dem ju ingenting, bara de får behålla makten.

När ska de lydiga svenskarna fatta detta och börja tänka själva?? När får vi "Mandom, mod och morske män/kvinnor" i hela den svenska väljarkåren?

Är du skattebetalare? Läs då gärna #50 igen.

[[eskils_]]
6/13/19, 9:45 PM
#170

(#169 Ett förtydligande bara. Jag skrev "Anledning till att vissa personer fortfarande försöker inbilla sig att Sverige är tryggt är nog att de inte vill eller kan erkänna att de har röstat på fel partier!"

Menade då att om dessa personer anser att trygghetsfrågorna är viktiga - då har de sannolikt röstat på fel partier, vilket de nu försöker urskulda genom att förneka verkligheten. Alla prioriterar vi olika saker, och alla röstar förstås på vad de vill. 🙂)

Herveaux
6/13/19, 10:25 PM
#171
[Hayabusa]
6/14/19, 11:08 AM
#172

#171 Är Sverige i krig? Nej, men 3 sprängningar i veckan känns sisådär.

Draken
6/14/19, 12:33 PM
#173

Hmmm…det sägs att Sverige inte är i krig. men vette sjutton vad man skall tro om det 😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Hayabusa]
6/14/19, 12:40 PM
#174

#173 Nä, om detta är "normalt" - hur ser det då ut när vi går över gränsen till vad som anses vara normalt?

Annons:
Draken
6/15/19, 12:19 PM
#175

Ja men precis

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Linn Is The New
6/15/19, 8:24 PM
#176

Riktigt krig i Sverige liknar 1944 :)

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linn Is The New
6/15/19, 8:24 PM
#177
[[eskils_]]
6/15/19, 8:32 PM
#178

"Skott avlossades mot en eller flera lägenheter i Kristianstad under lördagseftermiddagen. Personer ska ha befunnit sig hemma i bostäderna. – Jag hörde minst fem smällar, säger en av de boende i området."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skottlossning-i-kristianstad-1

Inga kommentarer….

Herveaux
6/16/19, 7:08 PM
#179

Amirs närbutik har blivit rånad 4 gånger på mindre än en månad.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/op1J7m/lagger-ner-affaren--efter-fyra-ran-pa-en-manad

Ni som tycker Sverige är så tryggt kan jobba där så han inte behöver stänga ner sin verksamhet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Herveaux
6/19/19, 7:35 PM
#180

Ännu en skjutning i Uppsala. 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/larm-om-skottlossning-i-gottsunda-3

Jag har bott i Gottsunda och är evinnerligt tacksam att vi flyttade därifrån innan det vart så här jäkla stökigt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Hayabusa]
6/19/19, 7:38 PM
#181

#180 Kulhål i bilen…det var ju lite otäckt. Eller?

Annons:
Honestyisdead
6/20/19, 12:23 AM
#182

#181 nej du! Det är tryggt!

[Hayabusa]
6/20/19, 8:23 AM
#183

#182 Kanske med skyddsväst?

[[eskils_]]
6/20/19, 10:51 AM
#184

_”Innan du lämnar ett trapphus, titta först ut och gör en bedömning av omgivningen”.
_

”Undvik att titta på mobiltelefon när du rör dig utomhus” och ”parkera så nära adressen du ska besöka, gärna en upplyst plats”.

_Så låter det när Malmö stad ger direktiv till personal som rör sig ute i staden.
_

– Vi lever i en storstad där det händer saker som vi måste förhålla oss till, säger Åsa Ollerstam Lundh, chef för hälsa- vård- och omsorgsförvaltningen."---

 https://www.expressen.se/kvallsposten/efter-valdet-malmo-kraver-att-personalen-ar-ute-mindre/

En trygg stad?? 🤔

Draken
6/20/19, 12:35 PM
#185

#184 Tryggt och bra, var det ja  😓😢😡🤦‍♂️

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Honestyisdead
6/20/19, 2:11 PM
#186

Calcifer och Desk borde prata med Malmö stad så dom får veta att det är tryggt…

Herveaux
6/24/19, 5:42 PM
#187

Mer skit i Uppsala; en 17-årig kille är gripen efter att ha ofredat en 10-årig (!) flicka och Polisen utesluter inte att det är samme gärningsman som förra veckan gav sig på två andra flickor. 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRzGaE/man-gripen-misstankt-for-att-ha-ofredat-barn


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Draken
6/25/19, 11:30 AM
#188

Det var skottlossning  i lilla Kramfors här om dagen också 😕

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awaGjM/sex-misstankta-efter-skjutning-i-kramfors

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[[eskils_]]
6/28/19, 10:56 PM
#189

Ett axplock av "trygga" nyheter från de senaste 2-3 dagarna:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/misstankt-mordforsok-eller-drapforsok-skadad-ford-till-sjukhus

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/mest-otrygghet-upplevs-i-sodra-sverige

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/lagenheter-evakuerade-i-osby-efter-restaurangbrand

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/uppgift-tva-unga-med-koppling-till-kriminell-grupp-i-rinkeby-mordade

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/misstankt-brandattentat-mot-lagenhet-i-svedmyra

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/man-grovt-misshandlad-i-spanga

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/kvinna-overfallen-av-okand-person

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/en-person-ford-till-sjukhus-efter-slagsmal

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/man-knivhuggen-i-gottsunda-forsok-till-mord

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/tre-lagenheter-skottskadades-i-stenhagen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sex-skjutningar-den-senaste-manaden-alla-med-kopplingar-gangkriminalitet

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/tonarig-seriebrottsling-misstankt-for-nytt-overfall-mot-barn

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/misstankt-mord-i-karlstadstrakten

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/mordforsok-i-goteborg-misstankt-kvinna-gripen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/polis-hotades-med-kniv-skot-varningsskott

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/polisen-utreder-misstankt-mord-i-alingsas

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/20-tal-ungdomar-brakade-i-centrala-goteborg

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/brand-efter-explosion-i-orebro

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/par-hotades-med-vapen-i-sitt-hem-ranades-pa-vardesaker-och-bil

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/man-knivskuren-pa-uteservering-i-orebro

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/brand-pa-restaurang-i-karlskoga-ingen-naturlig-orsak-till-branden

Aktuellt hade häromdagen en debatt mellan Ulf Kristersson (m) och inrikesminister Mikael Damberg (s). Två gånger fick Damberg frågan "Tycker du att regeringen har läget under kontroll?" Inget svar….

[Andeljus]
6/29/19, 4:32 PM
#190

Hur orkar folk kämpa med orden att Sverige är så himla tryggt när vi har en utveckling som vi borde ta på fullaste allvar,en gång hade vi det tryggt och bra men visst brott förekom men det har ju eskalerat och många ögon måste öppnas för den verklighet som vi lever i oavsett om vi har det utanför vårt eget fönster eller ej så måste vi ta det här på allvar.

Fick syn på en bra artikel  och just Älvsjö har jag vart väldigt mycket och så såg det inte ut på den tiden jag bodde i Sthlm även om det var oerhört mycket då också men jag ser en stor förändring och jag bodde där i 20 år men som det ser ut nu så är jag innerligt glad att jag lämnade huvudstaden bakom mig.

https://www.expressen.se/nyheter/medelklassen-skakad-nar-gangvaldet-tranger-sig-pa/

Den som hävdar att allt är ok och bra i vårt land har helt tappat verklighetsförankringen.

Draken
6/30/19, 12:02 PM
#191

Lilla Kramfors är också drabbat av skjutningar.  För 2 veckor sedan blev det en stor polisinnsats i Kramfors pga. skottlossning :(

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7rdB0/skottlossning-i-kramfors--en-till-sjukhus

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Honestyisdead
6/30/19, 12:09 PM
#192

:(

[[eskils_]]
6/30/19, 11:13 PM
#193

"En kvinna har förts till sjukhus i ambulanshelikopter efter att ha blivit nedslagen bakifrån. Det inträffade vid Hellasgården som är ett populärt friluftsområde i Nacka öster om Stockholm. Kvinnan uppges vara allvarligt skadad."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kvinna-nedslagen-bakifran-i-friluftsomrade-i-nacka

[Andeljus]
7/1/19, 4:04 AM
#194

Skräckstämning i Stockholms förorter, tre skjutningar på bara några timmar - två män döda.

Även en hund blev skjuten till döds 😕

Karolinska hårdbevakas av polis efter skjutningarna igår  i Blackeberg,Sollentuna och Kallhäll av  fruktan för  hämndaktioner mot skottskadade som vårdas där.

https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-skottlossning-man-skjuten-i-huvudet/

Draken
7/1/19, 12:32 PM
#195

Alltså. det här blir bara värre och värre. När ska politikerna reagera 😢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Honestyisdead
7/1/19, 4:33 PM
#196

#194 :(

[Hayabusa]
7/1/19, 10:23 PM
#197

#194 Eller är det bara inbillning..? 

Kalabalik när Polisen hämtade in två misstänkta. Fick mig att fundera över om det var Sverige som visades i bild (TV4).

[Andeljus]
7/2/19, 7:33 AM
#198

#197 Fick mig att fundera över om det var Sverige som visades i bild (TV4). 

Tänkte samma som dig där.

Fortsätter att fylla på tråden 😓

https://www.expressen.se/kvallsposten/man-skadad-i-skottlossning/

https://www.expressen.se/kvallsposten/flera-brander-i-skane-under-natten/

Bra det uppmärksammas men det behövs handling inte bara ord under Almedalsveckan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/reaktioner-efter-sondagens-skjutningar

Linn Is The New
7/9/19, 4:56 PM
#200

Jag som ung kvinna går sällan ut själv längre.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linn Is The New
7/9/19, 4:56 PM
#201

Jag som ung kvinna går sällan ut själv längre.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[[eskils_]]
7/10/19, 12:24 PM
#202

I utlandet ser man verkligheten i Sverige som den är:

"Utländska turister varnas inför Sverigesemestern

Stor risk för terrorattentat. En tummelplats för ficktjuvar. Omfattande gängbrottslighet i Malmö, Göteborg och Stockholm. I officiella reseråd varnas utländska turister nu för att semestra i Sverige."

https://www.sydsvenskan.se/2019-07-09/utlandska-turister-varnas-infor-sverigesemestern

Annons:
Honestyisdead
7/10/19, 12:28 PM
#203

#202 Ja det brukar varnas för trygga länder…

Draken
7/10/19, 12:55 PM
#204

Man varnar väl alltid för trygga länder ? , eller är jag helt ute och cyklar nu 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/18/19, 11:31 AM
#208

Skjutningar mot ett äldreboende i Timrå. Natten mot Måndag

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qVdxq/aldreboende-beskjutet-i-timra

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/18/19, 11:35 AM
#209

Nu har de börjat elda bilar i Sundsvall också. Igår eftermiddag, vid 15 tiden 😓

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/larm-om-brand-i-garagelanga

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Hayabusa]
7/25/19, 10:11 AM
#212

#211 Dessvärre så normaliserat att det inte ens nämnts i nyheterna…

[[eskils_]]
7/25/19, 11:50 AM
#213

Sjutton explosioner rubricerade som ”allmänfarlig ödeläggelse” har inträffat i Malmö hittills under 2019.

Det vore ju intressant om någon person från den sajt som åsyftas i #0 ville komma in här och förklara hur detta kan anses vara ett tryggt normaltillstånd…🤔

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/lista-sprangdad-i-malmo-2019

[GIKmio]
7/26/19, 5:52 PM
#214

Man kan bara gå in på Flashback och söka på Aktuella Kriminalfall där allt som händer i Sverige i våldsväg samlas och skapas i diskussion. Det är våldtäkter, terrordåd, knivdåd, mord, misshandel, bränder, bombhot. folk som försvinner .. Precis som på 80-talet (ironi )..Men snälla kom igen och vakna nu. Vi och vårt land har problem. Det är inte som på 80-talet…. Det händer inte nu och då utan det händer framför allt jämt..

Annons:
[Hayabusa]
7/31/19, 9:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#217

Från HD/Sydsvenskan. Bilden visar skjutningar & sprängningar från 28/12-2018 till 30/7-2019. I Landskrona.

Herveaux
8/3/19, 7:34 AM
#218

// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Herveaux
8/3/19, 7:14 PM
#220

// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Draken
8/4/19, 11:40 AM
#221

Nya Sverige visar sin fula nuna 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Honestyisdead
8/5/19, 10:20 AM
#223

Så var det dags för en sprängning mot en polisstation igen. För det är sånt som sker i trygga länder.

http://www.lokaltidningen.se/2019-08-05/-Spr%C3%A4ngd%C3%A5d-mot-polisstation-i-natt-5450049.html

Annons:
Herveaux
8/5/19, 5:37 PM
#224

Jisses, börjar känna mig som en repig skiva men…
ÄNNU en våldtäkt i Uppsala. 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/flicka-valdtagen-i-stadsparken

Två våldtäkter och ett våldtäktsförsök bara nu i helgen. 😡
Inne i city. På gator som är rätt så trafikerade även sent in på nätterna.
Fy f*n vad tryggt det är.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Herveaux
8/5/19, 7:46 PM
#225

Men på riktigt?! Inte ens på bussen är man trygg från störda typer i Uppsala…
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awqd3L/busschauffor-anklagad-for-onani-under-fard


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Draken
8/6/19, 12:18 PM
#228

Det är trygga Sverige det. 😓

Delas det ens ut något straff för dessa illdåd, om de får tag på gärningsmännen ? Skall jag vara ärlig, så tror jag inte det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Herveaux
8/7/19, 4:54 PM
#230

Uppsala: 2 våldtäkter och 2 våldtäktsförsök på 4 dygn. 😐 Tryggt värre…
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/fyra-valdtaksfall-under-fyra-dygn-okad-polisiar-narvaro


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
[[eskils_]]
8/8/19, 12:59 PM
#233

"Aftonbladets unika granskning av 112 pojkar och män dömda för gruppvåldtäkt avslöjar att antalet domar mer än fördubblats på fyra år.

  • Våldtäktsmännen var oftast unga, och påverkade.

  • De kände sitt offer.

  • De flesta, 82 av 112, är födda i länder utanför Europa."

Aftonbladet

*

[Hayabusa]
8/12/19, 2:36 PM
#237

Läst på annan sajt…(nej inte iFokus):

"Vad beror då denna oro på? Här måste vi skilja mellan de som avsiktligt sprider lögnaktiga föreställningar om våldets omfattning och de vanliga människor som på olika sätt blir lurade av media eller något annat till att tro att våldet och mördandet aldrig har varit värre än just nu."

Så, om jag läser artikeln i HD (#236) och känner ett visst mått av oro eller olust så är jag alltså lurad?

Annons:
Honestyisdead
8/12/19, 3:10 PM
#238

#237 Ja vi är lurade allihop. Ingenting av det som tas upp har skett.*ironi*

Honestyisdead
8/12/19, 10:39 PM
#239

Här i Helsingborg flyger numer polishelikopter runt på olika tider på dygnet i förhoppning om att se pågående brott. 

För det är så man gör när samhället är tryggt.

[Hayabusa]
8/13/19, 8:41 AM
#240

#239 Så har polisen alltid agerat…nej, det har de inte. 

Hela debatten är så fylld av konflikträdsla eftersom den på inga sätt & vis får resultera i påstådd främlingsfientlighet. Då är det bättre att hävda att allt är inbillad oro. Att samhället är tryggare än någonsin, att allt är bättre än någonsin - förutom de individer som påstår något annat. De är betydligt värre än tidigare och den gruppen utgör den riktiga samhällsfaran. 

Att det sprängs mitt i stan bland boende är alltså ingen anledning till oro - men att det pratas om oro, det är f-n äkta samhällsfara.

Honestyisdead
8/13/19, 1:09 PM
#241

#240 Men precis.  Att försöka låtsas att allt är bra  DET är banne mig farligt och rent idiotiskt! Och ett hån mot alla som lever mitt i det, mot alla utsatta.

Ford -57
8/14/19, 9:27 AM
#242

Ska d va så omöjligt, buset e ju kartlagda, efter varje händelse plocka in ett antal å låt en "Gunvald Larsson" ta hand om förhören så får man nog veta en hel del. D e va jag tycker, men d e ju Sverige.😡

Ford -57
8/16/19, 10:19 PM
#243

Å där tog diskuterandet slut.

Annons:
Herveaux
8/18/19, 2:46 PM
#246

2 våldtäkter och 10 fall av sexuellt ofredande på ungdomsfestivalen  We Are Sthlm
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRl5Ba/tva-valdtakter-anmalda-pa-ungdomsfestivalen-we-are-sthlm


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
8/18/19, 3:54 PM
#247
Honestyisdead
8/20/19, 12:13 PM
#249

Sprängladdning på moped.  

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8m75gd/polisen-bomb-var-placerad-pa-stulen-moped

Undrar om Desk och Calcifer fortfarande gömmer sina huvuden likt strutsarna.  Det finns ju en gräns för alla.

Honestyisdead
8/21/19, 9:31 AM
#251

Och alla dessa bilbränder som skett nästan var nått är ju också ett tydligt tecken på hur tryggt det är.

http://www.lokaltidningen.se/2019-08-21/-Bilbr%C3%A4nder-i-tv%C3%A5-sk%C3%A5nska-st%C3%A4der-5573552.html

Annons:
Herveaux
8/22/19, 8:34 AM
Herveaux
8/24/19, 8:01 PM
#254

Skjutning nr femtio-elva i Uppsala nu på eftermiddagen i ett område som annars är lugnt, eller brukade vara iaf. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/stor-polisinsats-i-savja


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

LBB
8/25/19, 2:05 PM
#255

Var ligger vi idag i "det otrygga Sverige" ?   1,6 till 1,8 mord per 100 000 invånare och år…fy tusan vad otryggt..USA ligger på över 6 och vi ligger långt under EU genomsnitt.

Det är ju tur att man bor i det otrygga Sverige  😎

PS på längre sikt ex 50 år så har väl antalet mord/100 000 invånare sjunkit..så ?…

Men det är väl alltför krasst och sakligt att resonera så…

Herveaux
8/25/19, 2:38 PM
#256

#255 Nu talar jag bara för mig själv och min egen oro, men bara för att andra har det värre gör inte att jag känner mig mindre orolig och otrygg när det skjuts, rånas och våldtas i parti och minut i "min" stad.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
8/25/19, 2:55 PM
#257

#255 Nu är det ju inte bara mord som gör ett land eller städer otrygga, vilket du ser genom hela den här tråden.

Sprängningar, knivvåld, skjutningar, våldtäkter, överfall mm är inget jag räknar till trygghet.  Du kanske gör det?

[Hayabusa]
8/25/19, 5:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#258

Anmälda brott per 100 000 invånare och år i Sverige 1950–2018, för några brottskategorier samt totalt. Listan är sorterad efter anmälningsfrekvensen 2018, och indikerar procentuell ändring sedan 1975. Logaritmisk vertikal axel. Datakälla: BRÅ.

Annons:
[Hayabusa]
8/25/19, 5:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#259

Knappt 2 år gammal bild/graf. I jämförelse med våra grannländer så sticker vi ut. Givetvis finns det länder som uppvisar sämre siffror.

LBB
8/25/19, 6:14 PM
#260

Om vi jämför med våra grannländer så sticker vi ut. Ja det stämmer. Och vi avslöjar oss sedan själva genom att välja vilka grannländer vi jämför med.

Våra grannländer är. Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Polen, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland.  Jag vill nog hävda att vi ligger bra till jämförd med de flesta av våra grannländer.

Att vi har "hotspots" där vissa typer av kriminalitet florerar stämmer. Men överlag så är Sverige lika tryggt eller tom. tryggare än merparten av våra grannländer.

[Hayabusa]
8/25/19, 6:22 PM
#261

HD 20.02.2017:

"Både Malmö och Chicago slog rekord i mord i fjor: 11 mot 762.
Därmed hamnade Malmö under 2016 högt på listan över Europas våldsammaste städer. Men risken att mördas är långt mindre i Sveriges tredje stad än i de mordtäta metropolerna i USA och Latinamerika."

"När man ska jämföra mordindex för Malmö (3,4 för 2016) med andra städer runt om i världen uppstår statistiska problem. En enstaka stor händelse kan få talet att rusa i höjden. I Paris mördade en grupp IS-jihadister 130 personer den 13 november 2015. Det påverkar naturligtvis statistiken det året.

Dessutom är de bästa jämförbara siffrorna inte alltid pinfärska.

För Europa använder vi oss av statistikbyrån Statista. Deras lista gäller 2012, men brottsnivån för städerna torde ligga på ungefär samma nivå även åren därefter.

Farligast i Europa är Tirana i Albanien med 6,7 mord per hundratusen invånare, tätt följd av Tallin i Estland med 5,5. Även Riga ligger högt med 4,0, liksom Moskva med 3,8.

Paris hamnar på 1,8, London på 1,3, Köpenhamn på 1,1 och Berlin på 1,0 – samtliga dessa städer präglades alltså av mindre dödligt våld än Malmö."

Honestyisdead
8/25/19, 6:24 PM
#262

Man behöver inte jämföra med några andra länder. I ett tryggt land sker inte det som sker här.

[Hayabusa]
8/25/19, 6:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#263

#262 Verkligen inte.

LBB
8/25/19, 6:44 PM
#264

#262  Hur ska man kunna bilda sig en uppfattning om hur verkligheten ser ut utan att jämföra?  Hemma hos mig har inga bilar brunnit, ingen blivit skjuten och inga hus sprängda…men genom att se mig omkring och jämföra så ser jag att jag haft tur. Och enligt samma princip, just genom att jämföra så ser jag att vi lever i ett förhållandevis tryggt land. Där det råder, i jämförelse, en rättstrygghet och säkerhet som är, återigen förhållandevis stor. Men jag kan ju ställa frågan, vilket land anser du vara tryggt?

Honestyisdead
8/25/19, 6:58 PM
#265

Man kan jämför med hur det var här för 20 år sedan. Då sprängdes det inte hela tiden. Det sköts inte hela tiden. Det var inte knivar i varje bråk. Inte överbelastad sjukvård. Inte poliser som gick på knäna. Inte en massa nedlagda utredningar pga av det. Inga no go zoner.

Annons:
LBB
8/25/19, 6:59 PM
#266

#259  Det är alltid vanskligt att jämföra antalet anmälda brott över tid. Då både viljan att anmäla och lagstiftningen förändras.

Att då istället jämföra antalet mord, sprängningar är bättre för dessa företeelser har varit olagliga hela tiden och..det blir så gott som alltid samhället som blir sakförare.

Jämför med 2002 då 98 mord registrerades, toppnotering 2007 , då registrerades 111. och för 2018 så har vi 108.  Variabler som ska betraktas med det faktum att vi haft en befolkningsökning under samma period på runt 1,4 % per år.

Vissa typer av brott har ökat kraftigt, visst.  Där måste samhället agera, med kraft.  Men att utifrån det hävda att det Svenska samhället är otryggt överlag är felaktigt.

[Hayabusa]
8/25/19, 7:30 PM
#267

"Hur ska man kunna bilda sig en uppfattning om hur verkligheten ser ut utan att jämföra? " 

"Det är alltid vanskligt att jämföra…"

------------------------------------------------------------------------------------------------

#259 Nå, då vet trådens läsare & skribenter var du står i frågan. Tror inte att det förändrar så mycket. Personligen ser jag en otrygg trend som förtjänar att bekämpas.

[Hayabusa]
8/26/19, 9:41 AM
#268

Som notis - kommentaren i #267 var, naturligtvis, riktad till LBB´s  #266.

[Hayabusa]
8/26/19, 10:48 AM
#269

En vanlig måndag…

"En person ska ha blivit skjuten på Ribersborg i Malmö, uppger polisen. Larmet inkom strax innan klockan 10. Flera skott ska ha hörts på platsen.

– Vi har fått in ett larm och är på plats för kontroll och för att prata med vittnen, säger Calle Persson vid polisens ledningscentral till Sydsvenskan."

LBB
8/26/19, 10:49 AM
#271

#267  Visst är det vanskligt att jämföra…men attans så mycket sämre att inte göra det. Allt ifrån när man tar in anbud på arbeten, väljer mat o dryck på krogen och när man ska bilda sig en uppfattning av händelser i Sverige och utanför. 

Men visst, det finns de som har en informationskälla och håller sedan bergfast fast vid denna… Jehovas Vittnen är ett utmärkt exempel   😎

[Hayabusa]
8/26/19, 11:17 AM
#272

#271 Nu var det ju du själv som ansåg att "å ena sida, å andra sidan…". Det blev lite komiskt. 😎

Oro och otrygghet har inget med Jehovas Vittne att göra, det är nog det stora flertalet överens om. Precis som du "bergfast" håller dig till din åsikt så har även andra rätt att ha en åsikt. Vi vet din åsikt i saken - lämna utrymme åt andra att ha en åsikt, det vore klädsamt.

Tittar du i tråden så ser du att det finns en rad olika källor, t ex BRÅ och Polisen. 

I morse sköts en person på "Ribban" i Malmö. Otryggt? Tja, personen som blev sköten kan man ju bemöta med typ: "Ah, du…du dog ju inte och det skjuts f-n så mycket mer i Sydafrika".  Boende i området kan lugnas med liknande påstående eller varför inte: "Inbillad oro är värre än en skottlossning i kvarteret". 

Invånare i Tirana eller St. Louis kan lugnas med att de är långt ifrån siffrorna i Caracas. Osv…

Annons:
LBB
8/26/19, 12:25 PM
#273

#272 nej Jehovas vittnen har ingenting med trygghet att göra, men väl enkelspårig godtrogenhet. Vilket kommer i uttryck då man vägrar att se och jämföra.

Säkerhet i ett samhälle kan enklast beskrivas med en sannolikhets-jämförelse.

Hur stor är risken för att utsättas för ett brott.

De mest otrygga brukar vara de som sitter inne i sina lägenheter och inte vågar gå ut. Tant Emma exempelvis.

Hur stor är då risken för att Tant Emma i Askersund blir rånad eller skjuten när hon går ner till ICA  , kl 14 00, för att handla. Kan nog satsa en rätt stor summa på att hon inte utsätts för brott, Med andra ord, Sverige är ett tryggt samhälle.  För de flesta och på de flesta ställen.

Du nämner att det är vanskligt att jämföra. Jag ger dig rätt, det är det. Men det är ännu vanskligare att inte jämföra, att stoppa huvudet i sanden och hoppas på det bäste, är knappast förnuftigt eller konstruktivt.

Påståendet "Sverige är otryggt" kräver ju en jämförelse..i jämförelse med vadå??

[Hayabusa]
8/26/19, 12:37 PM
#274

#273 "Du nämner att det är vanskligt att jämföra."

Nej, det gör jag inte. Det är du som gör det. Det som står i #267, det har jag citerat av dig.

[Hayabusa]
8/26/19, 1:15 PM
#275

#270 En person skottskadad, Polis bekräftar ej om det är en kvinna/man. Vittne hörde skott och larmade Polis - "det tog 4 minuter att komma fram". 

Källa SR P4

LBB
8/26/19, 1:42 PM
#276

#275 så du gillar att snuttifiera..Jag skrev "  Det är alltid vanskligt att jämföra antalet anmälda brott över tid. Då både viljan att anmäla och lagstiftningen förändras." Den markerade texten förklarar ju också varför.

Men det är måhända överklass?😃

[Hayabusa]
8/26/19, 2:01 PM
#277

#270 Det var en kvinna i 30-års åldern som skottskadades - dessvärre avled hon av skadorna.

Honestyisdead
8/26/19, 2:10 PM
#278

#273 Tant Emma löper risk att bli rånad oavsett tid på dagen. Det handlar inte bara om skjutningar.

[Hayabusa]
8/26/19, 2:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#279

Överklass? Nog har du lite "överklassbeteende" allt…uttråkad överklass 😎

Annons:
LBB
8/26/19, 6:39 PM
#280

#276 Åhå då ska jag försöka anpassa mig , så att du bättre förstår.

Trygghet är ngt en person känner. Man kan känna sig trygg på grund av just mindre vetande om den aktuella säkerheten ..Eller så är det som med Tant Emma, hon känner sig otrygg trots områdets säkerhet.

För att då kunna ta reda på om Sverige är ett tryggt land måste man jämföra…Se där, så svårt var det väl inte

[Hayabusa]
8/26/19, 6:46 PM
#281

Det förekommer uppgifter om att kvinnan i Malmö blev avrättad på öppen gata. Förövaren satte pistolen mot huvudet och tryckte av, allt med hon hade ett barn (sin dotter?) i sin famn.

Honestyisdead
8/26/19, 7:26 PM
#282

#280 Tydligen är det svårt. Hur man kan hävda att det är tryggt med allt som pågår mitt på dagen,  mitt bland folk, mitt i bostadsområden är pga mindre vetande.

LBB
8/26/19, 8:32 PM
#283

#282   Det beror ju alldeles på var du menar att det är otryggt. Sverige är, med ngr få undantag ngt av det tryggaste du kan hitta. I del del städer så har det ju hänt rätt mycket..men till och med i det "våldsamma" Malmö behöver man inte gå långt för att hitta lugna villaområden.

Men att spela på folks okunskap och rädsla, är knappast rättvisande. Statistiken talar ju emot. Men man kan ju blunda inför fakta..

LBB
8/26/19, 8:35 PM
#284

Bildresultat för skjutningar malmö karta

[Hayabusa]
8/26/19, 9:40 PM
#285

"På 1990-talet var det mer vanligt att legala vapen var inblandade i dödsskjutningar, det handlade oftast om män som sköt ihjäl sina barn och sin fru för att till sist skjuta sig själva.

– Den typen av mord är inte särskilt vanliga i dag.

I kriminella miljöer var det inte heller lika vanligt med dödligt våld som i dag. På 1990-talet var det i genomsnitt fyra mord med skjutvapen om året och det drabbade oftast enskilda individer i narkotikakretsar.

Nu är det uppe i 40 mord om året. I början av 00-talet var det främst i mc-miljöer som morden skedde.

– De senaste åren sker morden i stället i lösa kriminella nätverk, de kanske inte ens har någon ledare på det sättet som mc-klubbarna hade."

https://www.hd.se/2019-08-26/ovanligt-att-kvinnor-skjuts-till-dods

Honestyisdead
8/26/19, 10:11 PM
#286

#283 Jag bor i Hbg, på ett före detta lugnt område, som du kan läsa längre upp.

Så för att det finns områden som är lugnare är det tryggt?

Är du omedveten om hur det sprider sig? Är ett land tryggt om tex endast en stad är rejält brottspåverkad?

Nu är det inte ens det, det handlar om många städer i ditt trygga land, jämfört med dom som har det sämre.

Annons:
LBB
8/27/19, 7:32 AM
#287

#286 Trygghet är en känsla som personer upplever utifrån sin egna värderingar. Vad som upplevs som otrygghet av den ene (tant Emma exempelvis) kan upplevas som trygghet av den andre. Just ordet trygghet verkar ha blivit ett modeord. Kan bero på att alternativet, säkerhet har mer med fakta och statistik att göra och inte känslor.  Vilket gör att man försöker bedriva politik med ordet trygghet. Svårt att bemöta eftersom det handlar om en känsla olika individer har.

Bemöt exempelvis påståendet: - Askersund är otryggt..Det går inte.

Bemöt istället påståendet: -Askersund är osäkert. Det går, och man kan med fakta bevisa att Askersund inte är en osäker stad .

Brottsligheten överlag är låg i Sverige, rent statistiskt sett är landet säkert. Jag förnekar inte att det finns områden som är osäkra, områden som vid vissa tidpunkter och omständigheter är osäkra.  Men överlag är Sverige säkert.

Men samtidigt så blir klimatet hårdare (inte bara i Sverige) Vi har en rörlighet bland buset som inte fanns tidigare. Nya typer av brott har dykt upp och samhället måste agera utifrån detta. Hårdare vapenlagar, betydligt hårdare påföljd då man angriper samhället och dess företrädare. Avskaffandet av permanenta uppehållstillstånd, byt ut dessa mot villkorade tillstånd , där just det att man följer landets lagar öppnar av en förlängning för tillståndet.

Att man  framtiden använder teknik (ett samhälle påminnande om ett Orwellsk) för att hålla reda på det rörliga buset. För säkerhet är tyvärr ett kommunaliserande kärl med frihet.

Och för att hitta en anpassad och lagom nivå så måste vi jämföra. Både inom och utom landets gränser.

LBB
8/27/19, 7:36 AM
#288

#285  Grundorsaken, den som öppnade för det hela var murens fall. Då översvämmades Västeuropa av både korta o långa militära handeldvapen. Saken blev inte bättre efter konflikten i Balkan. Nu har logistik, kontakter byggts upp och gör det tyvärr alltför lätt att få tag i järnen.

[Hayabusa]
8/27/19, 7:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#289

"Sverige har helt enkelt inte tagit höjd för att brottsligheten har ändrat karaktär. Det är inte längre ovanligt att mycket unga personer begår väldigt svåra brott. Men det är fortfarande socialtjänsten som får ta hand om kriminella personer under 15 år och insatserna bygger i regel på frivillighet. 

Äldre ungdomar som inte blivit myndiga kan visserligen bli dömda av domstolar, men ofta hamnar de till slut ändå hos socialtjänsten. Det står tyvärr klart att socialen i många fall inte är kapabel att hantera svår brottslighet. Ofta saknas dessutom både LVU-platser och finansiering av dem."

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/vi-kan-inte-sta-maktlosa-infor-kriminella-14-aringar/

LBB
8/27/19, 8:08 AM
#290

#289   En naturlig utveckling. Allt mindre kontanter i samhället. Det blir allt svårare att stjäla från företag o butiker. De flesta bär inte med sig kontanter. Då riktar man in sig på nästa grupp som bär med sig värdesaker, i form av märkeskläder o mobiler. Inte heller ovanligt att man tvingar till sig tillgång till bankkonton samtidigt.

Motmedel? Tja ett vore väl att slå ner på alla som bär på sig dyrbarheter. Kan man inte bevisa att man köpt eller lagligt erhållit dessa så ska varorna konfiskeras.

En genväg vore att kräva att man kan visa på en laglig beskattad inkomst som täcker varans värde..Den som lever på bidrag har knappast råd med dyra märkesprylar…

[Hayabusa]
8/27/19, 8:22 AM
#291

"Jan Kellgren och Susanna Kellgren Lundberg skrev i DN om hur deras 13-årige son nästan inte fick någon hjälp alls efter att han blivit svårt knivhuggen. Och SvD:s politiska chefredaktör Tove Lifvendahl beskrev hur ”Filip”, en 13-åring i Uppsala, har trakasserats så svårt av ett minderårigt ungdomsgäng att hela hans familj nu väljer att flytta från stan."

Saxat från artikeln i Expressen (se #289).

LBB
8/27/19, 8:44 AM
#292

#291  Du hittar säkert fler exempel, men slår du ut dessa på landets befolkning så hamnar du ändå rätt lågt i en internationell jämförelse. Sverige är alltså fortfarande ett säkert land att leva i.

Det innebär naturligtvis inte att samhället inte ska agera, och agera kraftfullt. Och att hänsynsfokus ska skifta från förövare till den som är utsatt.  Det är inte offret som ska anpassa sig, det är förövaren som ska anpassas eller förpassas.

[Hayabusa]
8/27/19, 9:06 AM
#293

Med tanke på att benägenheten att anmäla brott ökat:

"– De söker upp en kille på skolan och hittar på att han har gjort något, han har tittat på någons flickvän till exempel. De kräver honom på pengar på grund av det och säger att de ska slå ihjäl honom om de inte får 500 kronor, förklarar Scott Goodwin.

– Det har hänt att de har gått hem till föräldrarna och krävt dem på pengar när deras son inte har betalat. Föräldrarna har betalat för att deras barn inte ska råka illa ut. Det var till och med en förtvivlad farfar som ringde till mig en gång och var orolig för sitt barnbarn efter att mamman hade betalat.

DEN HÄR typen av brott polisanmäls väldigt sällan. De barn och unga som utsätts och deras föräldrar vågar inte anmäla.

– Det är ett jätteproblem att man inte vågar anmäla. Föräldrarna tror att de gör sina barn en tjänst när de betalar utpressarna, men det är tvärtom. Deras barn blir till lätta offer och utpressningen bara fortsätter, menar Scott Goodwin."

http://www.lokaltidningen.se/nyheter/2019-06-02/-Polisen-sl%C3%A5r-larm-Stor-%C3%B6kning-av-personr%C3%A5n-och-utpressning-av-unga-5073408.html

Annons:
[Hayabusa]
8/27/19, 9:33 AM
#294

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7287678

"I går förmiddag sköts en kvinna i 30-årsåldern till döds, enligt vittnen hade hon ett barn i famnen.

– Stämningen är väldigt tyst. Folk är chockade och många föräldrar diskuterar vad de ska säga till sina barn. Nån säger att det är en olycka och nån säger "jag säger som det är, en kvinna har blivit skjuten här". Det finns även en viss form av ilska, säger Ann-Marie Lindqvist."

[Hayabusa]
8/27/19, 12:22 PM
#295

"Måndagens vedervärdiga våldsdåd i Malmö avslöjar med en icke tidigare uppnådd tydlighet att den svenska rättsstaten är i gungning. En kvinna mördades på Sergels väg, ett stenkast från Ribersborgsstranden, när hon lämnade hemmet bärandes på sin bebis.
 Våldet i Sverige eskalerar och de kriminella som terroriserar Malmö saknar uppenbart spärrar. Staten behöver återta våldsmonopolet, en stats allra mest grundläggande funktion. Till dess brister såväl regeringen som rättsstaten i legitimitet.---"

Torbjörn Tegnhammar (M), Oppositionsrådet i Malmö

LBB
8/27/19, 12:43 PM
#296

Stora ord…"att den svenska rättsstaten är i gungning."  Jag ser ytterligare en politiker som försöker slå mynt av situationen.

[Hayabusa]
8/27/19, 12:47 PM
#297

Kommunstyrelsens ordförande i Malmö:

"…det är fullständigt vettlöst!"

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S)

Honestyisdead
8/27/19, 12:53 PM
#298

#297 Där har du fel. Det är tryggt!

Jag hoppas alla inga som varit trygga vilar i frid.

[Hayabusa]
8/27/19, 1:05 PM
#299

#298 Kvinnan som fick sätta livet till igår kände sig trygg när hon gick ut på gatan…

Honestyisdead
8/27/19, 1:14 PM
#300

#299 äh, det är inte viktigt om vi jämför med andra länder….

Annons:
Upp till toppen
Annons: