Annons:
Etikettfamilj
Läst 1227 ggr
[Avonaco.2]
2/5/19, 12:46 PM

Min föräldrar vet inte om min sambo

Jag har under flera år haft en relation med min sambo ca 7år, men det är inte mina föräldrar vet om. Anledningen till detta är för att mina föräldrar är muslimer och skulle inte acceptera/tolerera att jag är med en svensk man. Skulle mina föräldrar veta om min sambo, skulle de skämmas så mycket och tycka att jag har dragit skam över familjen. Dem skulle tvinga med att välja eller annat hemsk som religion tillåter dem att gör. Jag mår väldigt dåligt över detta och det har fått mig att ständigt tänka på vad mina föräldrar skulle tycka i olika livssituationer jag hamnar i. Tex jag vill ha barn med min sambo, men rädslan av vad mina föräldrar skulle säga och göra skrämmer mig. Jag älskar min sambo, men det känns som jag inte fullt kan leva lyckligt när jag ständigt måste gömma mig. Vad skulle ni ha gjort i min situation?

Annons:
OlgaMaria
2/5/19, 12:49 PM
#1

Det är ju ohållbart att behöva leva med en sådan hemlighet. Tycker inte det är du som måste välja något utan de som måste välja att antingen acceptera din sambo eller inte ha mer med dig att göra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarah
2/5/19, 1:04 PM
#2

Vad skulle de göra om de fick veta? Skulle de skada dig? Bryta kontakten? 

Om de skulle skada dig och du känner dig rädd då skulle jag kontakta ex en kvinnojour för att prata. Skulle de "bara" bryta kontakten så är det dags att välja.

Maria
2/5/19, 2:01 PM
#3

Bor ni alla i Sverige?

Jag kan tänka mig att det kan vara svårt att hålla sådant hemligt om man bor nära men bor man i olika länder så är det ju en viss skillnad.

Jag tycker du ska stå på dig och ditt val av hur du vill leva ditt liv. Sedan förstår jag också att det kan vara oerhört lätt att säga när man inte har varit i samma situation.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sjuttan
2/7/19, 3:42 PM
#4

Jag skulle inte informera muslimska fötäldrar. Om du ändå känner att du inte kan låta bli så låt dem inte hota dig eller kräva att du ska bryta förhållandet. I det läget kanske det vore klokt att flytta till en adress som de inte känner till.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Xicilia
2/7/19, 5:20 PM
#5

Jag vet inte om man kan utgå ifrån att föräldrarna är farliga på något sätt bara för att de är muslimer. Låt ts först svara på hur föräldrarna kan tänkas reagera på nyheten innan vi råder att typ flytta till hemlig adress.

Gaara
2/8/19, 4:31 PM
#6

Jag har tyvärr inget råd då jag inte vet hur dina föräldrar är. Om de "Bara" blir besvikna och arga så tycker jag att du ska berätta. Det är ju ditt val. Men om de kan på något sätt innebära fara för dig och din sambo så är det ju inte värt det. Förstår att det är tufft för dig att leva så men känns nästan som att det borde vara ännu tuffare för din sambo.

Annons:
[Avonaco.2]
2/15/19, 11:20 AM
#7

Lite sen svar men tack för alla svar. Ska ta till era fina råd. Mina föräldrar vill inte att jag gifter mig med en svensk, definitivt inte en icke muslim. Om de skulle få reda på de så skulle dem anse att de skam och att jag har smutsat ner deras heder.

[Avonaco.2]
2/15/19, 11:20 AM
#8
Flower97
2/15/19, 10:20 PM
#9

Hej! Här finns en lista över organisationer som stöttar Kvinnor som är i liknande situationer som du, http://www.hedersfortryck.se/hedersfortryck/ar-du-utsatt/ , känner du att du orkar så föreslår jag att du vänder dig till någon av dom så du får prata med någon som förstår din situation så att du kan få hjälp och stöd. Du har såklart rätt att få älska och leva med den du vill. Stykre kramar till dig ❤️

Upp till toppen
Annons: