Annons:
Etikettallmänt
Läst 2132 ggr
hetväggen
2019-02-10 10:02

Hon ringer och väcker mig

Är det för mycket begärt att få sova till 9.00 på helgerna när man på vardagarna måste stiga upp före 6.00 pga jobb? Jag har vädjat till henne att inte ringa före 9 på helger och jag fattar inte varför det inte går in. Så gott som varje helg ringer hon antingen lördag eller söndag  vid 7-tiden på morgonen. Och hon vill inget särskilt. Hon är pratsjuk bara. Själv är hon uppe vid 5 alla dagar och hon tycker att klockan 7 då är det ju förmiddag.

Jag skulle aldrig ringa henne efter 21 på kvällarna heller för jag respekterar att hon vill sova då. Ska jag kanske börja ringa och väcka henne då? Nej det gör jag självklart inte. Jag vill inte stänga av telefonen eller ha på ljudlös för man ska ju kunna ringa mig när som helst på dygnet  om något hänt. Men inte bara för att prata om allt och inget.

Annons:
ThatPie
2019-02-10 10:36
#1

Så klart ska man inte ringa och väja någon. Men tror att det ända du kan göra, om du inte vill sätta mobilen på ljudlöst, är att fråga henne varför hon gör det och sedan förklara att du vill sova lite längre på helgerna men gärna pratar när du vaknat. Om hon inte lyssnar, ja tja då kanske du får ha mobilen på ljudlöst några helger fram över så att hin verkligen förstår. Går (beroende på vilken telefon man har) att lägga in att vissa personer ska kunna ringa en (och det låter) även om mobilen är på ljudlöst/natt läge.

hetväggen
2019-02-10 10:56
#2

Hon säger att man ska stiga upp samma tid alla dagar för det är bäst för kroppen, och att man inte ska "sova bort hela dagen" Men jag tycker inte att sova till 9 är att sova bort hela dagen.

Calcifer
2019-02-10 11:52
#3

#2 Det är dock inte hennes sak att bestämma åt dig. Om hon vill göra så, jättebra, men hon har ingen rätt att bestämma att du SKA göra samma sak. Och nej, 9 är inte direkt sent på eftermiddagen så ser inte problemet alls i att sova tills dess. Jag skulle säga ifrån på skarpen, och om hon inte respekterar det ha mobilen på ljudlös tills hon gör det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

91Marran
2019-02-10 12:13
#4

Svara inte när hon ringer. Det hade jag gjort. Då lär hon sig med tiden.

Mvh
Mig

pyromanen
2019-02-10 12:21
#5

Du får sätta dina egna gränser såklart. Meddela mycket tydligt att du vill inte bli uppringd före 09. (Punkt) Om hon har argument för varför man "ska" bla bla.. så upprepa helt enkelt " jag vill inte bli uppringd före 09! (Punkt). Och be att bli respekterad.

hetväggen
2019-02-10 12:56
#6

Ja jag håller med er alla. Det är bara att fortsätta "strida" med henne då. #4 Det har jag provat. Hon ringer 25-30 signaler och sedan igen på några minuter så till slut svarar jag ändå och tänker att något måste ju hänt när hon bombarderar så.

Annons:
91Marran
2019-02-10 13:00
#7

Är det inget viktigt så lägg på luren i örat på henne.

Mvh
Mig

_Fisken
2019-02-10 13:27
#8

Jag har "tyst läge" på min telefon på natten FÖRUTOM vissa Favoriter som ex.vis mina barn, sambo och systrar. De kan messa och ringa och jag hör signalerna.
Det är en finess som biltelefonen har. Tysta läget kan du aktivera när du vill. 

Se om du har den finessen.

Honestyisdead
2019-02-10 14:04
#9

Jag hade blockerat hennes nummer så hon inte kan ringa.

citytjejen
2019-02-12 11:38
#10

#9 Precis min tanke också! Sen när jag vaknat så hade jag avaktiverat blockningen när jag känt att jag är redo att få samtal. 

Har svårt för människor som inte kan acceptera att vi alla är olika och kanske inte vill gå upp kl 7 för att någon annan tycker att det är det bästa alternativet. Irriterande😡

/Christina

Katti
2019-02-12 13:03
#11

Är det en vän? Inte mycket till vän kan jag tycka, om hon inte kan acceptera en så pass liten önskan från dig… Har du kommunicerat din vilja klart och tydligt? I så fall är det dags att sätta ner foten på riktigt! På en del mäniskor måste man skriva saker på näsan för att de ska fatta!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

hetväggen
2019-02-12 16:34
#12

#11 Inte direkt vän skulle jag inte säga. Men jag vill inte bli osams heller med henne då vi ses i olika sammanhang pga att hon blivit sambo med min bror. Ja jag har sagt till tydligt. Men hon jobbar ju i vården och vet därför bäst. Hur viktigt det är med regelbunden sömn och att vakna samma tid alla dagar även när man är ledig. 

#10 bra förslag, jag ska göra så.

91Marran
2019-02-12 16:59
#13

Prata med din bror annars.

Mvh
Mig

Annons:
Bjallstal
2019-02-12 18:06
#14

Sedan jag gick en på graviditetspenning och inte har personalansvar så stänger jag ljudet på båda telefonerna. På min privata även vibrationerna. På jobbtelfonen ringer familjen bara när det är viktigt så där låter jag vibrationerna vara på då jag vaknar av dem. Min mamma har tendens att glömma kolla klockan innan hon ringer på vardagarna numer, och oftast är jag vaken ändå. Har gått 13 dagar över tiden nu så sover extremt dåligt haha så hon och syrran vill gärna kolla så jag inte glömt skicka att vi åkt in till förlosssningen när de äter frukost. Blocka numret om hon ändå inte vill något mer än att klaga på att du inte är uppe, enligt henne, i tid.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Maria
2019-02-13 14:10
#15

Jag håller med om att förslaget i #10 är bra. Blockera och avaktivera. Det går ju snabbt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Galenidjur
2019-02-13 16:11
#16

Varför vill du inte stänga av ljudet bara?  Det är ju det mest effektiva?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Honestyisdead
2019-02-13 17:06
#17

Jag hade sagt till henne att du fungera bra md mina metoder och kommer forgsätta med det. Kan du inte respektera det så måske jag blockera dig när jag ska sova

hetväggen
2019-02-13 17:57
#18

#16 Stänger inte ljudet så man ska kunna ringa om det verkligen är viktigt att få tag i mig. Om något hänt.

[Forest]
2019-02-13 21:17
#19

Jag fick lära mig av mamma att man ringer inte efter 21 och inte före kl 9 till privatpersoner. Sen visst är man kompis lr tillsammans kan man komma överens om bryta den 😁 men då ska motagaren flaggat ring när du vill. Själv stänger jag av ljudet på mobilen helt så mig kan man inte störa förren jag är vaken 😉

Gaara
2019-02-16 22:27
#20

Blocka henne… Varför ska hon ringa dig hela tiden och störa bara för att hon är sambo med din bror? Låter som en väldigt respektlös människa som inte förstår att vissa behöver få sova ut på helger. Hade hon ringt mig hela tiden då så hade jag blockat henne.

Annons:
OlgaMaria
2019-02-17 09:34
#21

#19 Exakt - mina föräldrar lärde mig också vanligt hyfs kring ok tider att ringa. Har inga exakta klockslag men tänker nog ungefär som du - efter 09 eller före 21. Till TS - du vill inte hamna i konflikt säger du men det är ju inte ditt fel att det möjligen blir en konflikt. Hon beter sig illa, du säger ifrån, hon respekterar inte. Det är inte rätt att bara ta att folk är respektlösa. Sen trodde jag från början det var din flickvän som ringde. Att det är din brors sambo som terroriserar dig är bara helt sjukt. Vad har hon med dina sov-vanor att göra? Tycker du ska stänga av telefonen när du sover ett tag. Det är väldigt sällan någon ”måste” få tag på en. Jag har alltid telefonen av när jag sover för att minska strålning t ex. Om någon måste få ta på någon finns det olika alternativ att ringa. Att få tag på just dig kan alltid vänta, faktiskt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

taxarärbäst
2019-02-21 21:36
#22

jag ringer bara till folk mellan 17 och 19! och folk gör samma med mig och det funkar iallafall för mig men men ja

Honestyisdead
2019-02-21 22:31
#23

#22 Så ni sover där mellan? Eller varför är 2 timmar om dygnet ok?

taxarärbäst
2019-02-21 22:34
#24

#23 jag är väldigt folkskygg! och alla i min närhet jobbar länge om dagarna så jag vill ej störa

Honestyisdead
2019-02-22 01:58
#25

#24 Ok. Huvudsaken är ju att alla respekterar varandra.

taxarärbäst
2019-02-22 11:44
#26

#25 du har så rätt!

Upp till toppen
Annons: