Annons:
Etikettpsykologi
Läst 5750 ggr
[SuperNaturalBeing]
2019-02-26 11:32

The silent treatment?

Hur ska man hantera the silent treatment? Hur skyddar man sig?

Jag har blivit utsatt för the silent treatment väldigt mycket som en del av psykisk misshandel.  Den personen är ute ur mitt liv nu, men såren är ju såklart kvar.

Nu har jag stött på en ny person som  beter sig likadant. Så fort det blir någon slags konflikt över huvud taget ignoreras jag.  Säger jag att personen sårat mina känslor blir jag ignorerad, gör jag nånting som personen tycker är fel blir jag ignorerad. Etc etc.

Hade jag inte haft de erfarenheter jag har hade jag ryckt på axlarna och inte brytt mig, för the silent treatment är extremt respektlöst och jag vill egentligen inte ha med folk som gör så att göra. Har man problem med någon säger man det och antingen löser man det eller så säger man att "Detta har du gjort och jag vill inte prata med dig mer pga det"  Då vet man och kan också själv reflektera över om det personen anser att man gjort fel verkligen är så illa enligt en själv och om man känner att man vill ha dåligt samvete över det eller inte. Men the silent treatment lägger över en massa skuld på den som blir ignorerad och den personen har ingen chans att försvara sig. Ofta vet man inte ens riktigt vad man gjort fel och lämnas till att undra och oroa sig. Det är inte ok.

Pga vad jag har varit med om kan jag dock inte riktigt ignorera sånt här beteende. Jag försöker , men blir väldigt negativt påverkad och hela mitt väsen vill be om ursäkt och "jaga" den som ignorerar mig så att tystnaden och därmed ångesten ska ta slut. 

Någon som vet hur man kan stå emot? Hur man kan distrahera sig? Vill ju inte ge den här personen det den vill. Jag förtjänar inte att bli behandlad så, men ångesten äter upp mig :(

Annons:
illyriia
2019-02-26 13:45
#1

Jag vet exakt hur det känns.
Var själv för många år sen i ett förhållande och bodde ihop med en sådan människa. Det går inte att leva med en som beter sig så, inget kommer någonsin någonsin gå att lösa eftersom kommunikationen inte finns där.
Varje gång det var minsta lilla konflikt låste han in sig, i slutskedet av förhållandet var det bokstavligt. Han låste in sig (med nyckel och allt) i sin lilla städskrubb med sin dator, detta kunde pågå i dagar. Men han vägrade se att problemet låg hos honom.

Mitt tips till dig är att du förklarar väldigt tydligt att du inte går med på det, hota med att lämna om det inte ändras och berätta att du varit i ett sånt förhållande tidigare.
För ingen ska behöva veta hur det känns att bli ignorerad av sin partner som man älskar.

OlgaMaria
2019-02-26 14:30
#2

#1 Nu säger ju personen inte att det är en partner, verkar inte så. Kanske är en kollega t ex som är svår att komma ifrån…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[SuperNaturalBeing]
2019-02-26 15:44
#3

#1 Usch vilket beteende. Vad bra att du lämnade honom till sist.

Som #2 säger så är detta inte en partner, utan en vän. Det var personen som misshandlade mig psykiskt också. (som tur är.  det är illa nog när det handlar om en kompis, hade det varit nån man älskar…usch). 

Det jag mer frågar efter är hur man ska hantera det. Hur ska man distansera sig och hindra sig själv från att falla i den fällan som den här andra personen sätter för en.  Har , pga tidigare erfarenheter så himla svårt att inte "jaga" och be personen prata så vi kan lösa det etc. Det är ju den typen av uppmärksamhet personen vill ha…

OlgaMaria
2019-02-26 15:47
#4

#3 Kan du inte bara släppa personen? Om den vill vara vän får den väl också "jaga" dig lite grann?

Det verkar vara en person med en personlighet som inte är en bra match för dig. Om någon person inte får mig att må bra slutar jag höra av mig till den.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

illyriia
2019-02-26 17:36
#5

#3 Partner eller inte, vad man än har för relation till personen så är det inte ett okej beteende. Det var lite det jag menade, man måste sätta ner foten och visa att man inte tänker ta den skiten. Det har jag fått lära mig.

Dragontwin
2019-02-28 20:57
#6

Hur ser the silent treatment ut? Du skriver eller ringer och de svarar inte? Det är ju bara knepigt. Eller blir personen tyst som i att den har mycket annat att stå i? Jag har problemet tvärtom. Alla jagar mig och jag ger dem silent treatment för jag har sagt att jag vill vara ifred men ändå terrar de en.

Annons:
Namiko
2019-02-28 21:54
#7

#6 Silent treatment är när personen slutar ge respons, alltså blir tyst eller till och med stänger in sig i ett annat rum som ett sätt att straffa den andra personen för att den har gjort eller sagt något som personen inte tycker om.

Det är alltså inte samma sak som att undvika att svara i telefonen för att man inte orkar prata eller inte hör av sig för att man inte har tid. Silent treatment är ett sätt att manipulera andra. Man ignorerar tills dom säger/gör "rätt" sak, så dom slipper prata om problem och kompromissa om något.

Det du gör är att be om utrymme och det respekteras uppenbarligen inte, det är en helt annan sak och det är helt okej att ignorera i det läget.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[SuperNaturalBeing]
2019-03-01 09:59
#8

#7 precis så! #5 jag håller med. det är inte ett acceptablet beteende från någon. #4 fast försök sätta dig in i min situation. Jag har blivit utsatt för psykisk misshandel som bröt ner mig väldigt mycket och som har gjort att jag direkt tar på mig minsta lilla grej och mentalt börjar "slå " på mig själv. "Jag är dum. jag är sämst. jag gör alltid fel ahhh!", eftersom det är så min misshandlare har manipulerat mig till att tänka. Så när den här personen beter sig på samma sätt som min misshandlare triggas dessa känslor igen. Det blir så även fast jag logiskt vet att jag har inte gjort något fel och det är den andre personen som beter sig dumt. Och när den ångesten blir som värst vill man typ bara böna och be om förlåtelse och respons så att tystnaden kan ta slut . . Jag har trots det varit stark och inte hört av mig mer än en gång då tankarna blev för mycket (frågade "är allt ok?") , men det är ändå fruktansvärt jobbigt att stå emot eftersom självhatet kan bli riktigt starkt (vilket är vad personen som ger the silent treatment vill. De vill att man ska känna sig skyldig och dum och be om förlåtelse . det är ett sätt att trycka ner). Jag skrev detta inlägg när jag kände dessa känslor som värst och ville mest be om råd om vad man kan göra för att distrahera sig och hur man ska hantera när folk behandlar en såhär. Ifall nån varit med om något liknande typ. Har också googlat väldigt mycket om the silent treatment samt stonewalling de senaste dagarna för att lära mig mer om det. Och det har hjälpt mig en del.

[SuperNaturalBeing]
2019-03-01 10:04
#9

#6 som tillägg till det #7 sa du skriver att du struntar i att svara när du sagt till folk att du inte orkar , men de fortsätter pressa dig. Det är en helt annan sak. The silent treatment kommer utan förklaring. Personen bara slutar svara i samband med en konflikt och vägrar ge någon typ av respons. Detts görs för att skapa förvirring och osäkerhet hos den andre Hade personen sagt "du. jag är arg på dig pga detta och orkar inte prata med dig just nu" och SEN blivit tyst hade det inte varit the silent treatment utan bara en paus för då har personen klart och tydligt förklarat sitt beteende så motpartern slipper gissa. Det är fortfarande inte det bästa sättet att hantera en konflikt på, men det är betydligt mer respektfullt.

OlgaMaria
2019-03-01 11:08
#10

#9 Förstår inte hur mitt råd står i motsats till ”försök sätta dig in i min situation”. Om du mår väldigt dåligt dåligt av detta är det ansvarsfulla av dig att avskärma dig från den här personen. Varför ska du utsätta dig för att må så dåligt? Jag vet två personer i mitt liv som använt silent treatment. De är fortfarande fina vänner för mig men deras beteende orsakade att vi inte hade kontakt under långa perioder. Jag skulle säga att jag är bra på att hantera sådana personer - därför de fortfarande finns i mitt liv, men de gjorde det omöjligt för människor att vara i deras närhet under vissa personer. Och i efterhand tänker jag att det var lika bra. De stötte bort folk och fick lida själva i ensamhet, tills de själva sökte kontakt och närhet igen. Jag vet att det blev såhär för dem för att de inte kunde hantera sig själva och sina egna känslor då. Ibland är det omöjligt att nå eller ”tillfredställa” någon. De måste lära sig att ta ansvar för sig själva och ta ansvar för de relationer de värdesätter. Men du måste också ta ansvar för dig själv - låter som att den här personen har en väldigt negativ effekt på dig. Varför ska du utsätta dig för det? Kanske är det också så att den här personen bara skulle tjäna på att du avskärmade dig. Man får inte mata deras negativa beteenden ifall de går för långt eller skadar en.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[SuperNaturalBeing]
2019-03-01 13:53
#11

#10
Fast jag har ju  
varit väldigt tydlig med att det jag gör är att försöka ta avstånd och inte ge personen det den vill ha , så jag förstår inte vad det är du mena. Du säger "släpp taget" det är ju exakt det min tråd handlar om att jag försöker göra. 
 så på vilket sätt tar jag inte ansvar över mig själv? Jag har bara, pga mina erfarenheter, mer svårt än andra att inte låta mig trampas på.

Det du säger nu är typ som att säga till någon som blivit slagen regelbundet: Varför usätter du dig för slag? Det får dig ju att må dåligt? Ta ansvar över dig själv! 

Så enkelt är det oftast inte. Om ändå! , och lika svårt kan det vara om man blivit utsatt psykiskt.  Oavsett hur dåligt man mår av beteendet så ligger det väldigt mycket bakom som gör att man ändå inte kan sätta ner foten.   Ofta känner man att man t.o.m förtjänar det dåliga, för det är så misshandlare programmerar sina offer till att tänka. Och även när man kommit till insikt kan det vara svårt att inte falla i gamla mönster.

Jag försöker verkligen att inte falla i samma fälla igen,
 och bad här om råd hur man kan skydda sig mot det. Så sluta insinuera att jag inte tar ansvar över mig själv, att jag inte agerar ansvarsfullt och att detta på något sätt är mitt eget fel för att jag inte bara "släpper taget" hur som helst. Det funkar inte så och den typen av insinuerande har ett namn : Victim blaming

OlgaMaria
2019-03-01 14:27
#12

#11 Men nja. Jag tror nog faktiskt att du tänker för mycket och det är tydligt att du tolkar det som händer som misshandel och du är ett offer. Men det är inte så bra för dig att se på dig själv eller den här situationen på det sättet. Det är väldigt enkelt - om du känner dig illa behandlad och kränkt - ta dig därifrån. Tyvärr händer det lite för ofta att Kvinnor som blir slagna om och om igen går tillbaka till och förlåter den som slår. Det är inte deras fel att de blir slagna - men de måste faktiskt göra något för att inte självmant kliva in i situationer som är hotfulla för dem. Vissa Kvinnor är omöjliga att hjälpa eftersom de hela tiden söker sig till fel män och går tillbaka till dem när man hjälpt dem därifrån. Säger inte att detta är vad du gör - det jag säger är att även offer måste göra något för att skydda sig själva. Det innebär inte att det som hände är deras fel och jag har aldrig sagt att något är ditt fel. Jag har bara sagt att du måste ta ansvar för vilka personer du behåller i ditt liv. Om du inte tycker det är ett bra råd att försöka släppa personen så undrar jag vad som kan vara ett bra råd. Man kan tyvärr inte skydda sig mot allt här i livet. De flesta av oss blir gång på gång sårade på ett eller annat sätt. Man kan inte förebygga allt. Men man kan släppa personer som man inte mår bra av.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Salmiakian
2019-03-01 15:32
#13

Om det var en vän hade jag betalat tillbaka med samma mynt dvs inte prata/umgås med personen som beter sig så.  Värre när det är ens partner och man bor under samma tak. Och min sambo är lite så. Det går inte att prata med honom när konflikt uppstår. Han blir sluten och drar sig undan och jag blir helt vansinnig och jagar, tjatar och gnatar och försöker få honom att PRATA med mig. Han vet verkligen vad som får igång mig. Det är när han går omkring och surar och vägrar svara på tilltal i timme efter timme. Jag hatar verkligen sådant beteende men jag har hittills inte lämnat honom p.g.a. detta

Annons:
[Ay'e]
2019-03-01 16:54
#14

#0 Det här låter som en jobbig och väldigt låst situation när jag läser det som du skriver genom tråden och mitt råd är stäng dörren och bara gå för såna där har inget att göra i våra liv.

Vore jag dig hade jag rakt av sagt tack och adjö du hör inte till min vänkrets längre och sen avsluta för att aldrig mer återvända in i den destruktiva bekantskapen.

Det finns mycket intressant att läsa inom psykologin ett ämne jag har stort intresse av och mitt tips är att googla dig  fram så kommer du in på många bra sidor som tar upp alla former av beteendestörningar och det är oerhört intressant och lärorikt när man förstår andra människors olika beteenden och råkar man ut har man förståelsen och kunskapen  för varför en person beter sig eller agerar på ett visst vis och det är ett suveränt bra redskap att ha med sig i sin vardag oavsett det gäller vänner,arbeten,förhållanden ja i alla situationer som vi kan möta med andra människor så är det fantastiska redskap att ha med sig.

Jag har under flera år läst mycket psykologi,beteendevetenskap och massor med andra intressanta ämnen men jag är inte utbildad utan det är helt och hållet självstudier genom böcker och internet  av bland annat psykologer och läkare och att läsa och lära sig det ger enormt mycket för då förstår man vad det handlar om och man förstår också hur agera och i såna här lägen som du beskriver så finns inte andra utvägar än att avsluta och ta avstånd för vi måste se om oss själva och se till att ta bort såna människor ur våra liv som dränerar oss på energi oavsett hur det går till.

Det svåra kan vara om det rör en närstående som finns i familj och släkt där är det inte alltid så enkelt att bryta sig loss alla gånger men med vänner som beter sig så är det mest rättvisa mot oss själva att släppa taget och bara gå våran väg utan att vända oss om och fortsätta med vårt liv samt omge oss med människor som vi trivs med och som ger oss utbyte och energi alla andra ska vi göra oss av med ,det finns ingen annan utväg om vi ska orka och känna oss hel som människa.

Upp till toppen
Annons: