Annons:
Etikettdejting
Läst 4136 ggr
Ingensärskild
3/10/19, 1:20 PM

5 år äldre kille

Hejhej! Jag är lite kluven så att säga. Jag är 18 och har träffat en kille som är 22 (tror han blir 23 i år) 2 ggr. Det gick väldigt fort, vi började skriva på tisdagen och träffades sedan på torsdagen på fika och sedan hängde han hos mig på lördagen hela kvällen och natten. Vi har inte gjort något fysiskt än, bara myst och pratat. Grejen är att vi bara sett varandra på stan och mitt jobb några gånger och bara förstått att vi gillat varandra typ? Sen hittade han mig på instagram. Han är inte supersnygg heller så det var inte det som var grejen. Jag har en dålig egenskap att jag alltid letar fel i de som är intresserade av mig tills jag inte gillar dem. Vet inte varför. Jag har aldrig träffat en kille mer än 2 ggr… Men den här killen är annorlunda, jag hittar inga fel egentligen, bara att han är äldre än mig och typ känns FÖR bra för mig vilket då blir ett fel? Vet att det låter dumt. Han är ju ändå ganska mycket äldre och har egen bil och jobb och allt, känner mig liten och dum… att han inte försökt något fysiskt på en gång är också annorlunda men positivt för mig, i princip alla killar som gillat mig innan har typ bara varit ute efter att ligga med mig. Tycker ni att det är fel att en 22/23 åring dejtar en 18 åring? Jag har nästan alltid fått höra av folk att de trott att jag är äldre än jag är då jag nästan alltid haft ett ganska moget utseende och uppfört mig relativt moget. Jag har även ett deltids jobb utanför gymnasiet, tar plugget väldigt seriöst och försöker vara ansvarsfull. Men han har ändå så mycket mer erfarenhet i livet än mig, jag har ju aldrig ens haft ett förhållande. Blev ett långt inlägg men vet inte hur jag ska tänka? Borde jag avbryta med honom? Jobbigt att typ skämmas över mig själv…

Annons:
Ingensärskild
3/10/19, 1:22 PM
#1

Kan även tillägga att jag nästan aldrig varit kär i någon även fast en hel del haft känslor för mig…

Stallmima
3/10/19, 1:34 PM
#2

Jag ser inte 5 år som jättestor åldersskillnad, om du är osäker ta det lugnt men inte för lugnt så du inte "skrämmer" bort honom. Prata med honom om vad du känner  👍

Maria
3/10/19, 1:42 PM
#3

Jag träffade min man när jag var 18 och han 24. Jag har aldrig ens funderat på de 6 årens skillnad. Inte då och inte nu 39 år senare😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Herveaux
3/10/19, 1:57 PM
#4

Jag träffade min man strax innan jag fyllde 18, han var då 34. 
Vi har varit gifta i 4år  och tillsammans i 14år. 

Märker inte av åldersskillnaden förutom när han blir nostalgisk över -80talet. 😂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

taggigarosen
3/10/19, 3:24 PM
#5

Jag kan inte se något fel i 5 års åldersskillnad. Jag blev tillsammans med min kille redan när jag var 14 och han 19. Det kan ju anses värre eftersom jag var ett barn då men vi är tillsammans än idag och sambos. Jag är nu 21 och han 26 nu.

taxarärbäst
3/10/19, 4:10 PM
#6

5år är inte så farligt om du känner att ni fungerar ihop

Annons:
Ingensärskild
3/10/19, 4:25 PM
#7

Okej men förstår någon varför jag alltid letar fel i de som gillar mig?

[Urfokus94]
3/10/19, 5:36 PM
#8

18 år så räknas du som vuxen, även om man är långt ifrån alla gånger beter sig som vuxen då. Det blir oftast stor skillnad på hur mogen man är med åren som går, men ingens hjärna är fullt utvecklad förrän 25 :) 

Jag är själv 24 och skulle aldrig dejta någon yngre än min egen ålder, men jag tycker inte det är fel att dejta någon så länge personen är VUXEN. Jag tycker ärligt talat det är vidrigt med vuxna män som dejtar yngre än 18 och säger dem är så "mogna" har svårt att svälja det.

Om du känner det är ett problem dock, vilket du verkar funderat på kanske du borde tänka på om det är rätt för dig/ta upp det med honom? 

Svårt att svara på annars varför du "alltid" letar fel i de som gillar dig, jag kan säga att sedan jag hade mitt första förhållande som 17 så har jag utvecklats extremt mycket och ser på relationer på ett helt annat sätt än jag gör idag du kanske känner annorlunda när du verkligen hittar rätt, eller så har du hittat rätt och det är en osäkerhet.

Sabah
3/11/19, 11:25 AM
#9

Det är väldigt olika vart man befinner sig mognadsmässigt och mentalt, har inte alltid med åldern att göra. Kan förstå din osäkerhet, man befinner sig på olika plan i livet, han har hunnit leva "vuxenliv" längre och du kanske är rädd att han ska tycka du är omogen men jag tror inte det är något problem om man har rätt känslor för varandra, som du också skriver uppfattar andra dig som äldre än du är så mognadsmässigt är det nog inga problem. Känns det rätt inom dig tycker jag du ska gå på den känslan. Varför du letat fel på tidigare killar kan vara för att du inte haft rätt känslor för dem. Varför du letar fel på denna killen som ändå känns rätt på något sätt, om jag förstår dig rätt, kan kanske bero på osäkerhet/dålig självkänsla då du tidigare träffat killar som du skriver mest varit ute efter sex. Du känner dig kanske inte värd denna fina människa som bryr sig om dig som person och då känns han för bra för dig. Mitt råd är att slappna av och ta emot den kärlek du får! Lycka till!


💖🧡💛💚💙💜

_Fisken
3/11/19, 10:10 PM
#10

#7. Du letar fel på dem för du kan inte tro på att nån kan gilla dig. Det är inte normalt för dig tycker du. Så därför letar du efter nåt som kan bekräfta att du har rätt - att ingen kan gilla dig.  Jag kanske spekulerar fel…(uttalat av mig som inte har utbildning i mänskliga psyket)

Givetvis är detta snurrigt tankesätt. Du har garanterat egenskaper och utseende som andra gillar. Så acceptera att bli gillad och gilla tillbaka. Det man sår får man skörda vet du väl.
Att han är några år äldre är bara bra, killar mognar senare än Kvinnor så ni är mentalt jämbördiga.

Russinlimpa
3/12/19, 2:10 PM
#11

Angående åldersskillnaden, jag är 21 och min sambo 29. Innan det också bara haft äldre partners. Tycker inte 5år är särskilt mycket, du är ju ändå myndig. :)

[Forest]
3/21/19, 7:12 PM
#12

Nä tycker det är normalt att det kan skiljas några år mellan. Min man är 8 år äldre. Jag vill ge dig tips bo eget först gäller även han. Många flyttar ihop och då märker oofta att ena gör grovgörat i hemmet medans den andra knappt går ut med full soppåse utan att man behöver knyta den o räcka över den 😋

VeilofElysium
3/21/19, 7:23 PM
#13

Jag har utom i min nuvarande relation (min sambo är 3 år yngre än mig) alltid träffat äldre män och struntat i vad andra tycker. Nu pratar jag inte om mycket äldre män det har väl skilt 10 år som mest och började när jag var 21 och träffade en 28 åring :)

Annons:
Gaara
4/14/19, 12:45 PM
#14

Eftersom att du är myndig så tycker  jag inte att 5 år spelar så stor roll åldersmässigt. Sedan så är det ju omöjligt för oss att avgöra något alls egentligen då vi inte vet hur han eller du är mognadsmässigt. Man kan ju vara på väldigt olika stadier i livet även om man nästan är jämngamla. Men åldersmässigt känns det ingen fara då den yngsta av er som sagt är 18. Min fästman är 6 år yngre än mig och vi blev tillsammans när jag var 28 och han 22 då. Men han var väldigt mogen för sin ålder då och jag lite omogen för min. Så vi möttes bra på mitten mognadsmässigt. XD Det viktigaste egentligen är att ni delar samma drömmar om framtiden tillsammans.

Lona
4/14/19, 7:30 PM
#15

#10, Jag tror att det kan ligga mycket i det där. Jag hade själv ett liknande beteende som grundade sig i att jag varken lät någon tycka om mig (varför skulle någon tycka om en så usel person som jag?) eller lät mig själv  tycka om någon på det sättet - för "givetvis" skulle ingen kunna ha äkta känslor för mig…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

beckare
4/21/19, 6:40 PM
#16

Det är inget fel att dejta en äldre. Det behöver inte betyda att den ena är mer mogen än den andra. 

Dock tycker jag det verkar som att du kanske har dålig självkänsla. Och just det är väl något som man helst ska bli bättre på innan man går in i förhållanden, oavsett vilken ålder man har. 

Så min personliga åsikt är att du borde plugga, åka på språkresor, känna dig stark i din kompetens först, innan förhållanden.

beckare
4/21/19, 6:48 PM
#17

Den enda skillnaden på en 18-åring och en 24-åring är att 24-åringen har ett andrahandskontrakt på en lägenhet typ :P
Annars är de ofta lika omogna, spelar dataspel, kollar samma memes, youtube, lajvar, går på konserter osv. 
Men som sagt är bra självkänsla är alltid bra att ha först, så maktkänslan i förhållandet är jämnt, så att man kan respektera varandra :)

Draken
4/30/19, 9:38 PM
#18

5 år är ingen ålderskillnad att prata om.

Jag träffade min man när jag var 16……….. han var 24 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: