Annons:
Etikettallmänt
Läst 1111 ggr
VampireGirlElvira
2019-03-12 08:30

Åka utomlands med lånade pengar.

Admin får lägga denna ifall den har hamnat fel. Är det rätt eller fel av en person att låna pengar och åka utomlands med dom pengarna? Min väninna har pratat med mig att hon vill skaffa sig en villa med hennes gubbe, men hon prioriterar att köpa kläder och åka på lyxresor utomlads istället för att ta ett bolån och hitta ett hus som passar dom. Varje gång vi ses och vi pratar med varandra så ojar hon sig att dom vill skaffa sig ett hus att bo i istället för lägenheten dom bor i nu. Och att hon undrar var alla hennes pengar har tagit vägen. Hon lever på existensminimum och har lån så att hon åker var hon vill och vill tydligen ”glömma bort” allt dåligt som händer vid sidan om. Jag har bett henne flera gånger (eller bett och bett, men sagt till snällt) att varför skaffar dom sig inte ett hus så som hon har tjatat om det i flera års tid, men hon lägger dövörat till och kommer med undanflykter på att dom ej har råd fast dom har det på ett sätt. Vår vänskap är ansträngd, och jag vill hjälpa henne på ett bra sätt, men när ens väninna bara lägger dövörat till, så känns det inte som en bra ide’ att ha kontakt med henne. Har man verkligen rätt att göra ”vad man vill” med lånade pengar så som hon gör? Jag vet att jag inte har rätt att fråga vad hon gör med det lånade pengarna, men jag vill vara ett stöd för henne och försöka ge henne och hennes gubbe en pusch in i husletandet.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Surpan
2019-03-12 08:44
#1

Det är klart att hon har rätt att lägga pengarna på vad hon vill, det är väl upp till de som lånat ut att välja om de vill ge henne pengar eller inte. Har hon lånat från banken så rör det sig kanske om ett blancolån, alltså att det inte finns en säkerhet i lånet.

Ibland så vill man ha någonting väldigt mycket men prioriterar annat före, och då "inte har råd", trots att man kanske hade haft det om man lagt om ekonomin. För dig är det helt oförståeligt att prioritera resor före hus, men för vissa är det deras livsstil som de inte vill prioritera bort.

Så länge hon inte sitter i ekonomisk knipa eller kris tycker jag du ska backa. Hon kanske känner sig pressad att vilja prioritera rätt och skäms för att hon hellre vill lägga pengar på resor. Frågar hon om råd kan du ju prata om det men annars skulle jag nog bara acceptera att alla är olika och gör olika val.

/Surpan

VampireGirlElvira
2019-03-12 09:03
#2

Jag tror också att det är så. Jag hoppas att hon vet att jag vill henne väl när jag frågar henne om att söka hus för dom båda.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Namiko
2019-03-12 09:10
#3

Vill hon inte lösa sitt problem (att inte ha råd med hus) så finns det inte så mycket du kan göra. Fortsätter hon att klaga och inte vill ha råd så kan du vänligt be henne att sluta klaga över sin ekonomi eftersom hon ändå inte vill göra något åt det. Man kan inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt men du ska inte behöva lyssna på konstanta klagomål över en situation hon inte ens försöker ta sig ur. När hon själv vill göra en förändring, då kan du ge råd och stötta, tills dess kan du dessvärre bara vänta och hoppas på det bästa.

Själv ser jag ingen anledning alls till att låna pengar för att resa, lånar man pengar bör det, enligt mig, gå till någon form av investering, som ett hus eller utbildning, eller något man absolut inte kan vara utan (tex om kylskåpet går sönder) och helt enkelt saknar pengarna för det just då. Nöjen, inklusive resor, sparar man till.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

VampireGirlElvira
2019-03-12 09:42
#4

Jag har aldrig lånat pengar från låneföretag, men min man har gjort det en gång, och sen aldrig mer sa han. Det tog för lång tid för honom att bli skuldfri även om räntan var låg, så var det att han inte hade jobb vid många tillfällen så att han inte kunde betala tillbaka lånet. Jag kommer att ta det lugnt med henne ett par dagar och se hur hon har det sen.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

OlgaMaria
2019-03-12 15:11
#5

Det känns inte som att de är redo på långa vägar för att skaffa hus. Om det är något de ska göra så är det ju att försöka bli skuldfria och bygga upp en buffert. Tycker inte du ska peppa dem till husköp. Peppa dem till att spara och spendera sparade pengar, inte lånade pengar som man dessutom betalar ränta på.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Forest]
2019-03-24 20:05
#6

Jag tycker folk har allt på avbetalning nu mera. 😕Håller med om det är bättre hon vågar se sanningen hon har INTE råd att åka på resa inte heller redo för skaffa hus det kostar en hel del dessutom krävs det en buffert.

Annons:
Sarah
2019-03-26 21:16
#7

Jag hade blivit väldigt irriterad på en vän som upprepade gånger la sig i min ekonomi. En gång fine, men efter det nej.

Honestyisdead
2019-03-26 22:51
#8

Vad andra gör med lånade pengar bryr jag mig inte om på så vis att jag lägger mig i, såvida det inte är inom närmsta familjen.

Däremot kan jag inte förstå hur folk tänker när dom köper resor, tv, mobil, möbler mm med lånade pengar. Kul att resa och betala långt efter resan är slut.

Hus, lägenhet och bil har jag förståelse för att man tar lån för.  Även tandläkare eftersom det kan vara väldigt stora summor.

Låter ju märkligt att någon vill köpa hus och sedan tar lån för resa.  Men inget förvånar efter man sett några avsnitt av lyxfällan.

OlgaMaria
2019-03-27 05:55
#9

#7 Många människor bjuder dock in andra att lägga sig i deras ekonomi, genom att de öppet pratar om hur de gör och vad de önskar med sin ekonomi osv. Då kan det bli naturligt att komma med råd eller ge sin syn på saken. Ifall man gör så som TS vän gör (pratar om allt) får man räkna med att lyssna på andras åsikter om det också. Vill man inte ha andras åsikter håller man sin ekonomi för sig själv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarah
2019-03-27 08:09
#10

#9 att prata om sin ekonomi är inte samma sak som att bjuda in "tips". Man kanske bara vill få ur sig saker. Oombedda tips är bara irriterande. Sovmsagt, en gång kan man säga ngt, får man inte respons då så släpper man det. TS verkar pusha ganska rejält och då förstår jag att vänskapen blir ansträngd.

[Justde_]
2019-03-27 14:09
#11

Jag hade slutat lägga mig i och sakt - nu har du klagat om det här länge och jag hjälper gärna till om du vill göra något åt det , men just nu gör dyningen åt det så då kan du prata om det problemet med någon annan . Dom låter dessutom inte ens redo för ett hus . Vi var skuldfria och hade sparat till kontantinsatsen . Sen ska man ju även efter man köpt huset kunna spara ifall något akut händer . Har man en sån syn att man lånar pengar för att resa osv är det nog lika bra att bo i en hyres rätt innan det blir ett fall för lyxfällan

Upp till toppen
Annons: