Annons:
Etikettallmänt
Läst 757 ggr
cusinvitamin
2019-03-12 10:43

"Jobbig" kusin

Kan börja med att säga att jag är drygt 30 år gammal och min kusin likaså. Vi har inte haft någon kontakt på många år fram tills för ett halvår sedan.  Sist vi sågs var på mormors begravning 10 år sedan nu. Jag bor i en stad långt ifrån min hemstad också.

För ett halvår sedan ringde hon plötsligt mig. Jag tyckte det var riktigt roligt att höra av henne först och samtalet flöt på. Men sen tyckte jag lite att det drog ut på tiden. När jag försökte avrunda efter 20-25 minuter så fortsatte hon bara att prata så jag ville inte försöka avsluta gång på gång. Så samtalet varade en dryg timme. Vi avslutade med att hon sa att vi måste ju hålla kontakten och jag höll med och tänkte att det blir ju kanske inte alltför ofta och inte så lång tid. 

Men 3 dagar senare ringde hon igen. Den gången avslutade jag efter en halvtimme och sa att jag måste hinna göra lite annat också. Det var en Lördag. Men redan samma kväll ringde hon igen och frågade om det passade bättre nu eftersom jag inte hade tid att prata så länge när hon ringde mitt på dagen. Och jag tyckte att vi pratat länge redan, det var ju en halvtimme! För mig är det länge Men jag sa inget utan lät henne prata av sig. Hon verkar väldigt ensam. Hon har blivit singel efter ett långt förhållande. Själv är jag sambo och tycker jag har fullt upp med allt som det är.

Det har rullat på sedan dess. Hon ringer inte varje dag men flera dagar i veckan, och när jag avrundar innan hon tycker vi pratat klart ringer hon upp senare fast jag tycker att vi visst var klara för dagen.

Jag vet att jag är dålig på att säga ifrån. Jag skyller hellre på att jag måste fixa med något nu än att säga rakt ut att jag inte vill prata med henne så långa stunder och så ofta.

Jag ångrar att jag lät så glad och inbjudande direkt när hon ringde första gången men jag visste ju inte hur det skulle utveckla sig.

Annons:
Mooniq
2019-03-12 10:54
#1

Tja, du har ju redan klart för dig vad du behöver göra. 

Ett sätt kan vara att du tex säger att nästa gång ringer du, den dagen klockan så.

Om hon ringer innan det så låter du bli att svara, helt enkelt. 

Ett annat sätt är att du direkt du svarar säger - hej, idag har jag mycket att göra men jag har tid i 5 minuter. Och efter tiden är ute så får du avbryta henne med orden, nu har jag inte tid längre, vi får höras en annan dag - alternativt att du säger  - jag ringer den dagen ungefär kl s娅

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

cusinvitamin
2019-03-12 11:20
#2

Ja hon har sagt flera gånger innan vi avslutar "Ring gärna du också" Och jag svarar "Ja det ska jag göra"

Och det hade jag också gjort om det gått ett par veckor eller så. Men det går inte många dagar innan hon själv ringer så jag hinner inte sakna att prata på den tiden. Hon är inte mitt enda umgänge men jag tycks vara hennes enda umgänge.

Mooniq
2019-03-12 11:25
#3

då får du vara tydligare när du säger JAG ringer nästa gång och säg en helg eller en dag som du tycker passar. Säg även att det stressar dig att enbart sitta o tjöta i telefon, det gör dig obekväm. Om hon inte vill lyssna så avbryter du och med lugn röst upprepar det du just sagt.  Om hon ändå babblar på - lägg på luren, låt bli att svara.  Det handlar om att du tar "över" makten över samtalet. 

Alternativ 2 är att du faktiskt slutar svara på hennes samtal och väntar 1 vecka, sen kan du ringa upp och om hon frågar varför du inte svarar så var ärlig och säg att du har inte tid och att du blir stressad av för tät kontakt. 

Svårt första och andra gånger du säger det men sen är det lätt, jag vet för jag har haft liknande situation.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
2019-03-12 12:20
#4

Jag tycker Mooniq har helt rätt.

Du får nog bli lite hårdare och tydligare. Hon måste inse att ni två lever olika liv och att du inte kan avsätta så mycket tid i telefonen så ofta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2019-03-12 14:23
#5

Försök vara ärlig. Det går att säga det ärligt men snällt. Än finns kanske chans att bevara en fin relation mellan er men om det fortsätter så här så lär du ju bli helt galen på henne till slut. Ni kanske kan bestämma att höras en gång i veckan eller varannan vecka. Säg att det blir för mycket för dig annars. Du får nog fundera ut hur du vill att er relation ska vara och berätta det. Om du bara säger att du vill att hon inte ska ringa så ofta så kan det ju bli ganska dålig stämning och svårt för henne att veta hur hon ska göra och svårt för dig att veta också hur saker ska utveckla sig. Om ni bestämmer något så blir det enkelt sen att se om det efterföljs eller inte. Det kanske skulle kunna vara en trevlig tradition att prata i 15 minuter varje lördag klockan 10:00 eller något? Var ärlig med dig själv och henne men jag tror det skulle vara bra med en plan - ifall du vill ha kvar en relation och inte klippa banden helt?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: