Annons:
Etikettpsykologi
Läst 1309 ggr
Valkyrija
3/26/19, 4:52 PM

Narcissist / mytoman?

Hej! Jag vet inte om detta är rätt ställe att fråga på men tänkte ändå kika här..

Det är så att jag för några månader sedan blev tillsammans med en kille. Han är väldigt bra på att prata och redan från början berättade han otroliga historier om sig själv, saker han varit med om och gjort etc. Varje gång man har diskussioner så kommer han alltid med en 20 min lång historia om hur han varit med om något eller  gjort något som rör diskussionen. I början trodde jag på allt han sa men jag börjar tvivla mer och mer på att allt han säger verkligen stämmer? Som här om dagen när han skulle gå ut på en promenad själv medan jag va hemma så berättade han att han hörde en man skrika på en kvinna, han pratade om hur mannen tutade med sin bil och hur han sa åt dem att lugna ner sig och han frågade om jag hörde och jag sa nej. Han sa själv att det va precis utanför så jag borde hört det, då även fönstret va öppet och det är väldigt mycket öppen yta runt omkring så jag vet att jag skulle hört det, men jag hörde inte någonting alls. Hans svar fick mina misstankar att bli ännu starkare då han sa "Haha, kanske jag som är galen" precis som att det fanns en chans att det inte hänt, även om han berättade hur han pratade med dem? Jag vet inte, jag känner mig bara oerhört obekväm och jag vet inte hur jag ska bemöta det? Jag vill prata med honom och fråga, men samtidigt känns det väldigt obekvämt. Tycker mig se en hel del narcissistiska tendenser då han i dessa "berättelser" är någon form av hjälte, och om han nu ljuger så gör han det utan några som helst problem? Någon som har erfarenhet utav detta? Hur bemöter man det?

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
Maria
3/26/19, 5:00 PM
#1

Känner du dig obekväm med en kille du träffat bara i några månader så är det kanske dags att dra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

-Aida-
3/26/19, 5:04 PM
#2

Har mött en sådan person förut, när man fick chansen att ta han på bar gärning i en lögn, så kom det fram att han ville verka cool, intressant och erfaren. Känner du att han ljuger så behöver du konfrontera detta beteende och ifrågasätta. Det spelar ingen roll hur stor eller liten den är eller vad han säger sig göra, det tär på tilliten och det är oerhört viktigt med tillit. De exempelt du gav är jätte bra att utgå ifrån att du hörde inte fast fönstret va öppet och ställa frågan om de ens hände.

Valkyrija
3/26/19, 8:40 PM
#3

#1 Han är helt perfekt i övrigt så jag vill helst inte det, men detta är ett stort problem :(

#2 Ja jag har sagt till honom, redan innan jag hade några misstankar, att ärlighet är det absolut viktigaste för mig men det känns som att han inte ens tänker på att han ljuger om han nu gör det.. Får dåligt samvete av tanken på att konfrontera honom men jag måste ju göra det på något sätt. Ska försöka. Tack för tipset ^^

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Honestyisdead
3/27/19, 1:26 AM
#4

Träffade en snubbe ett tag som definitivt var mytoman. Tror det berodde på hans dåliga självkänsla. 

Blev inget långvarig för jag blev så irriterad och arg på alla meningslösa lögner.

Gaara
4/14/19, 12:35 PM
#5

Är bekant med en tjej som troligtvis berättar andras livshistorier som om de vore hennes egna. Hon har flyttat runt en del i landet trots sin unga ålder och känner mycket folk här och där. Att folk börja misstänka att allt inte är sant var för att historierna gärna berättas igen men att vissa detaljer kan vara olika från förra gången samt att tiden för storyn kan krocka med andra storys som inte borde kunna hända runt samma tid. Dessutom så har hon ljugit för mig om skitsaker (Vilket gjorde att jag avslutade vänskapen vi snabbt hade byggt upp) 

Det jag vill säga med detta är att killen du pratar om nog inte är så perfekt som du tror. Jag tyckte att min nya vän var en supercharmig och kul tjej också men 3 månader senare dog den känslan ut när jag insåg att hon kunde ljuga om skitsaker för att få ut det hon ville ha. Så var försiktig om du väljer att fortsätta.

Upp till toppen
Annons: