Annons:
Etikettotrohet
Läst 1566 ggr
dinamnam
4/15/19, 10:53 AM

Min pojkvän var otrogen

Hej!

(Jag är en 19 årig tjej). För snart en månad sen så fick jag reda på att min pojkvän (som jag varit tillsammans med i endast 4 månader) har varit otrogen. Detta fick jag reda på genom tjejen, alltså inte genom honom. Vi har ett distansförhållande och bor 3 h ifrån varandra med tåg, och eftersom vi båda har skola och jobb så ses vi kanske 2 ggr i månaden. Det som hände var helt enkelt att han skrev med en tjej och skickade bilder med henne i ca en månads tid. När jag sedan fick reda på det och berättat för honom så brast han. Lång historia kort, vi är fortfarande tillsammans. 

Det jag nu undrar är - hur gör man nu? Jag har hans login på instagram, men har aldrig varit en kontrollerande människa på det viset och därför känns det konstigt. Ska man bara lita på personen och hoppas på det bästa? Eller hur gjorde ni som stannade kvar med er partner som var otrogen? Tar emot alla tips. Vill inte höra varför jag fortfarande är tillsammans med honom, det har jag redan hört tillräckligt av från mina nära och kära. 

Jag alltid varit emot otrohet och alltid sagt till alla att "om det skulle hända mig så skulle jag göra slut direkt". Men när det väl hända mig så har jag stannat kvar, men nu har han verkligen fått kämpa för att det ska hålla. 

Jag vill även tillägga att jag har ADHD och lider av ångest. Nu har jag ju lugnat mig väldigt mycket över det som har hänt, men i början så låg jag och tänkte på detta konstant och visste inte vem jag skulle prata med - och vad jag skulle göra.

Med vänliga hälsningar 

Annons:
Annette
4/15/19, 10:57 AM
#1

Gör slut. Ingen bra början på ett förhållande.

dinamnam
4/15/19, 11:03 AM
#2

#1 Om jag var otydlig innan: Det är absolut inte det jag vill höra just nu, förstår själv att det är "tidigt" och att det är i början på förhållandet. Tack!

Med vänliga hälsningar 

Honestyisdead
4/15/19, 11:10 AM
#3

Jag jade lämnat utan att blinka. 4 månsder är inget att satsa på när man redan svikit förtroendet. Bet inte vad du söker för svar riktigt. Du hade inte ens vetat om det om inte tjejen hade berättat.

Åsa S
4/15/19, 11:39 AM
#4

Vet inte heller vad du önskar för svar men har han redan börjat söka nån annan via nätet och inte verkar tillfreds med den flickvän han redan har så känns han inte som nått material för ett långvarit förhållande. Men vill du bara ha en kille att ha kul med några gånger i månaden kan han väl funka ändå men som sagt lita inte på att han inte har nån vid sidan av.

mostermimma
4/15/19, 11:50 AM
#5

Att svara på hur man ska göra för att få tillbaka förtroendet för någon som svikit en är jättesvårt. Jag var i en situation i sena tonår där jag började kontrollera en pojkväns konversationer på nätet och på sms, det var som omöjligt att sluta för jag visste ju inte om det var DÅ han började igen… Det blev såklart inget bra förhållande, ingen av oss litade på den andra och det var mest bråk.

I ett annat förhållande där jag också stannade efter otrohet blev förtroendet för honom så lågt att jag ifrågasatte allt han sa. Det kändes som han ljög och mörkade i alla situationer. Det är heller ingen bra grund att bygga vidare på.

Så i efterhand kan jag klart se att jag borde ha lämnat, men det hjälper ju inte mig nu. Jag har svårt att släppa saker men lätt för att trycka bak dem, så att jag kanske inte aktivt tänker på det men det är ändå något som omedvetet påverkar varje situation.

Annette
4/15/19, 12:11 PM
#6

#2. Då skall du kanske inte be om råd alls ;)

Annons:
Milkshake
4/15/19, 12:56 PM
#7

Alltså du kommer ju aldrig kunna lita på honom igen, du kommer alltid undra om han är otrogen när ni inte ses, eller när ni har grälat, eller när nyförälskelsen tar slut osv. Minsta gupp i båten kommer ge dig en jobbig känsla i magen, och eftersom han redan efter 4 månader visat att han tröttnat, kan du lita på att han inte är otrogen igen? Nästa gång kanske tjejen inte berättar det för dig.

Hade ni varit tillsammans längre hade det kanske varit värt att satsa på, men efter bara 4 månader? Hade det varit mig idag så hade jag lämnat direkt. Jag vet mitt värde och slösar ingen tid på folk som inte respekterar mig. När jag var i din ålder var jag inte så självständig och jag hade dålig självkänsla, och tog själv tillbaka en kille som var otrogen. Inte värt det. Det blir aldrig detsamma efter ett sådant svek. 

Men om du insisterar på att fortsätta vara ihop med den här killen så måste han lova att det inte händer igen, och du måste lova att släppa detta och lita på honom så att ni kan gå vidare. Annars går det inte.

Lona
4/15/19, 2:23 PM
#8

Inte för att jag tycker att det är ok, jag hade inte heller tolererat det, men otroheten bestod alltså av chat/mess med bilder? Inget fysiskt? Hade ni pratat om det innan, om det är ok att den andre gör sånt? De flesta är väl överens om att det är otrohet om man rent fysiskt gör något men betydligt fler än jag trodde tycker att "snusk-chatt" med någon annan än partnern är "tillåtet". Dock har majoriteten av dem varit killar… 😏 Jag kan inte råda dig till vad du ska göra även om jag själv förmodligen hade gjort slut. Om ni pratat om det här innan och sagt att det inte är ok, väck med killen! En sak du däremot INTE ska göra är att kolla av hans mobil etc, det leder aldrig till något bra. Antingen så litar du på honom och ni försöker igen men prata då igenom var ni tycker att gränserna går. Eller så inser du att tilliten är borta och gör slut. Låt ingen trampa på dig, DU är värd någon som respekterar dig och som gör att du kan respektera dig själv!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Linn Is The New
4/15/19, 3:15 PM
#9

Du har inte tänkt på att det var tjejen som först berättade att han var otrogen? Vem vet hur lång tid det skulle tagit för honom att berätta. Du är nykär och jag vet att det är tufft, men att stanna i förhållandet kommer bara skada dig i längden. Gör slut, det är den bittra sanningen.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linn Is The New
4/15/19, 3:15 PM
#10

Du har inte tänkt på att det var tjejen som först berättade att han var otrogen? Vem vet hur lång tid det skulle tagit för honom att berätta. Du är nykär och jag vet att det är tufft, men att stanna i förhållandet kommer bara skada dig i längden. Gör slut, det är den bittra sanningen.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linn Is The New
4/15/19, 3:17 PM
#11

Glömde poängtera att jag tog #9 första textrad och kopplade in den i min eftersom det är något viktigt att tänka på. Så cred till dig. #9

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Devya]
4/15/19, 3:34 PM
#12

I början av ett förhållande brukar det ju vara som mest trevligt och spännande, men tydligen tycker inte han det då han sökte efter någon annan. Kan du leva med det? Om du kan det så krävs det mycket jobb från både hans och din sida. Är det värt att sätta så otroligt mycket tid och energi på någon som du bara varit tillsammans med en så kort stund?

Jag har stannat kvar i ett förhållande där min partner var otrogen. Han fick dock verkligen jobba på att få tillbaka mitt förtroende. Han gick till en psykolog och även jag fick tala med den här psykologen. Till slut kom vi igenom den tuffa perioden och vi har aldrig varit lyckligare. Så visst går det! Men då måste den som har varit otrogen verkligen kämpa på och inte ge upp i första taget. Jag och min man hade vid den tiden varit tillsammans lite över ett år (ett långdistansförhållande). Problemet låg hos min man som hade dåligt självförtroende och sökte bekräftelse från andra, speciellt då jag bodde så otroligt långt borta. Vi visste även inte om vi hade en framtid tillsammans eftersom vi visste inte om vi var villiga att flytta. Så det fanns en del faktorer som inverkade även om det är långt ifrån att vara en ursäkt för ett sådant beteende.

Blanca90
4/15/19, 5:12 PM
#13

Nu vet jag inte om det förekommit även fysisk otrohet eller om det "bara" är över nätet med sexchatt/skicka bilder. Båda delarna är ju otrohet förstås men för mig personligen så TROR jag att jag skulle kunna förlåta om min partner sexchattat om han aldrig träffat personen han chattat med. Däremot om han kysst eller haft sex med någon annan skulle jag utan tvekan lämna.

Ni kanske kan gå och prata med någon om du känner att du vill fortsätta med denna killen.

Annons:
[Forest]
4/15/19, 7:56 PM
#14

Hur man går vidare är 1 prata om det. 2 Han ska visa att du kan lita på honom även om han skulke bo på andra sudan jordklotet. Många skulle inte klara av att gå vidare jag har det. Men redan i ett nytt förhållande vet i tusan. Valet är ditt. Lycka till 🌹

dinamnam
11/30/20, 1:40 PM
#15

Hej! Loggade nu in här på iFokus och vill uppdatera. Vill tacka för alla svar och hur ärliga ni var mot mig. Tyvärr så stannade jag med honom till slutet av 2019 och har aldrig mått så dåligt som jag gjorde under den perioden. Nu inser jag vilket stort misstag jag gjorde! Jag blev tyvärr riktigt illa och var riktigt kontrollerande under perioden efter denna otroheten.
MEN! Nu bor jag istället med en superfin kille och mår superbra! Jag har aldrig varit med en sådan fin kille. Förra förhållandet har blivit som en trauma som har påverkat mig och mitt förhållande till min sambo - men jag märker att jag litar på honom till 110% nu och stackaren har verkligen fått kämpa för att bevisa detta. Tack återigen för er ärlighet ❤️

Med vänliga hälsningar 

Honestyisdead
11/30/20, 1:41 PM
#16

#15: vad trevligt att du kom in och berättade. Kul att läsa att du har ett bra förhållande nu :)

mostermimma
11/30/20, 3:58 PM
#17

#15 vad skönt att höra att du är i ett fungerande förhållande nu!

Upp till toppen
Annons: