Annons:
Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 3644 ggr
Physii
5/12/19, 4:38 PM

Ska du rösta i EU valet?

Om ja vad ska du rösta på?

Annons:
Herveaux
5/12/19, 4:40 PM
#1

Jajamensan, både jag och maken kommer rösta på SD.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Sekel]
5/12/19, 5:34 PM
#2

vet ej

Physii
5/12/19, 5:58 PM
#3

1

samma här.

SD för min del.

Någon speciell kandidat?

Scorpio97
5/12/19, 6:11 PM
#4

Nej, jag kommer inte rösta. Är inte insatt alls och känner inte att jag har tid att ta tag i det nu. Även om jag egentligen tycker att jag borde rösta (man ska ta tillvara på sina rättigheter) så vill jag inte välja ett parti på måfå och rösta bara för att.


//Jessie

Physii
5/12/19, 6:16 PM
#5

4

Det är ju ett tag kvar så läs, läs och läs.

Finns en valkompass också.

91Marran
5/12/19, 7:47 PM
#6

Gjorde två valkompasser. Fick olika på båda. Läste på lite om de jag var närmast och valde sen en av dem. Gick först på en del på djurfrågor och då var det svårt att välja. Så fick kompromissa och lägga in andra frågor såklart.

Mvh
Mig

Annons:
Physii
5/12/19, 7:49 PM
#7

6

Vill du berätta vilket? 🙂

Herveaux
5/12/19, 7:57 PM
#8

#3 Ingen specifik kandidat. Får se om jag hinner nörda ner mig och välja en.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Physii
5/12/19, 8:01 PM
#9

8

Velar mellan två st.

Bjornberg
5/12/19, 11:26 PM
#10

Jag kommer självklart rösta då jag anser att det är en skyldighet (även rättighet såklart) och rösten kommer falla på V eller MP. Jag studerar statsvetenskap och blir väldigt ledsen av att det är så få som röstar, EU har fått mer och mer makt men valdeltagandet har samtidigt minskat, finns mycket intressant läsning om det.

[Hayabusa]
5/13/19, 9:23 AM
#11

Ja.

Draken
5/13/19, 11:50 AM
#12

Jag får inte rösta i EU valet (är Norsk medborgare) men om jag fick rösta, så bleve det SD eller KD. Ingen speciell kandidat.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

AlvaU
5/14/19, 4:52 AM
#13

Första gången jag kommer rösta, och det är för att minska risken att SD vinner. (Vill ju ha kvinno-, hbtq- och djurvänligt parti..)

Annons:
Honestyisdead
5/14/19, 6:08 AM
#14

#13 Det om något är fel anledning till att rösta. Du röstar inte för att du tror på något, du gör det för att försöka hindra något annat.

sp0ngeb0b
5/14/19, 9:25 AM
#15

#14 Det är väl en fullt rimlig anledning att rösta? Hen tror ju på kvinno-, hbtq- och djurvänlig politik, och vill därför rösta på ett parti som jobbar för det men även för att minska risken för att ett parti med helt motsatt ideologi får för stor makt. Jag förstår till 100%.

Lona
5/14/19, 12:21 PM
#16

#15, Precis! Delvis därför som jag själv röstar, dels tycker jag att det är både en rättighet och skyldighet i en demokrati, dels vill jag minska risken för att vissa partier INTE kommer till makten. Sen är det för all del ett parti som känns mer rätt än andra, men det är faktiskt inte främsta anledningen till att jag röstar.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sarafiaklara
5/14/19, 2:57 PM
#17

#10 Intressant. Jag gissar att det låga valdeltagandet kan bero att Sverige blir representerat genom sina mandat oavsett om man röstar eller inte röstar. Plus att Sverige har så få mandat jämför med vissa andra länder så vissa kanske känner att vi inte blir representerade alls. Jag tror inte många tänker på att det finns landsöverskridande politiska samarbeten, ex. mellan olika högerfalangen inom EU, vars inflytande man kan inverka på genom att rösta/inte rösta. Själv väljer jag också mellan V och MP.

Sarafiaklara
5/14/19, 4:19 PM
#18

För den som tänker rösta på en kandidat som redan är ledamöt i EU-parlamentet och är nyfiken på inte bara vad kandidaten säger att den ska göra utan också på vad den har gjort finns här en lista över de mest/minst aktiva ledamöterna: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/awKOyE/han-ar-latast-av-de-svenska-eu-ledamoterna

Gurky
5/14/19, 5:47 PM
#19

#14 Det är väl den största anledningen till dom flesta som röstar på SD? Kan inte tro att en sån stor andel av befolkningen på allvar är emot demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter.

Honestyisdead
5/14/19, 6:54 PM
#20

#19 Ja man kan ju tolka det hur man vill.

Annons:
Lona
5/14/19, 7:21 PM
#21

#18, Tack för intressant länk! Jahopp, enligt den valkompassen stämde inte mitt tänkta val - men det är hela tiden samma partier som hamnar längst bort från mina åsikter.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Gurky
5/14/19, 9:23 PM
#22

#20 Ja och jag kanske vill rida in till jobbet på en rosa enhörning imorgon. Men nu lever vi inte i en fantasivärld. Om du vill tillägga något får du gärna komma med argument.

pyromanen
5/14/19, 9:59 PM
#23

Ska absolut rösta! Sett med mina ögon är jordklotets hälsa det absolut viktigaste för utan ett jordklot som går att leva och bo på kan allt annat kvitta… Och enda parti jag hittat som tar frågan på allvar är Vändpunkt.

Tarotstollan
5/14/19, 10:27 PM
#24

Ja, jag skall rösta har däremot inte bestämt på vad ännu.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vrilen
5/14/19, 10:37 PM
#25

Får inte rösta i år, men nästa val kan jag rösta. Kommer bli något åt höger men vilket vet jag inte riktigt.

[Tuulikki]
5/15/19, 11:14 AM
#26

Ska rösta men har inte bestämt mig för på vad än. Velar mellan 2.

[Hayabusa]
5/15/19, 11:21 AM
#27

Det är banne mig frikostiga ersättningar som betalas i ut i EU-parlamentet…känns sisådär.

Annons:
Milly82
5/15/19, 1:43 PM
#28

Jag har varit och förtidsröstat nu idag 🙂

[[eskils_]]
5/15/19, 2:55 PM
#29

Japp, jag ska rösta. Tvekar mellan M, KD och SD. 🤔

Det är för mycket våldsbrott och otrygghet i samhället idag. S-MP-regeringen har haft 4½ år på sig att göra något åt det, och de har misslyckats.

[Sekel]
5/15/19, 6:01 PM
#30

Beslutet taget, SD ❤️

Cleopatrasims
5/18/19, 7:55 PM
#31

Förtidsröstade idag på Peter Lundgren (SD)

Sarafiaklara
5/20/19, 11:20 PM
#32

Så Peter Lundgren är inte bara den lataste svenska EU-ledamöten utan han verkar också vara en snuskgubbe: https://www.svd.se/peter-lundgren-tafsade--far-sitta-kvar Inte för att SD eller deras väljare kommer att bry sig särskilt om det.

Magi-cat
5/21/19, 7:19 AM
#33

#32 Men Kristina Winberg sparkas …
Det är SD det och snuskgubbens tafsande inverkar inte på förtroendet. 🤮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
5/21/19, 7:56 AM
#34

#32 #33 Eftersom jag röstar på SD (ingen specifik kandidat) så kan jag såklart inte hålla trut. 😃

Tafsande är aldrig okej, självklart inte. Men kom igen, om vi ska gräva fram varenda politiker som någon gång har gjort något liknande så skulle det bli en rätt så gedigen lista kan jag tänka mig. Kvällspressen skulle lätt kunna ha en bilaga med bara "Tafsande politiker - läs allt om vilka som inte kan hålla tassarna i styr!".
Så nej, mitt förtroende för Lundgren är oförändrat efter det här avslöjandet. 
Han har erkänt, han är ångerfull, han har bett om ursäkt, han och den utsatta kvinnan har lagt det bakom sig. 

Hela cirkusen runt Winberg blir jag inte riktigt klok på, riktigt soppa. 
Winberg: Kvinnan har tagit del av inspelningen av vårt samtal.
Kvinnan: Jag visste inte ens om att jag vart inspelad. 
Winberg: Jo, det visste hon och hon har hört inspelningen. 

Winberg: Kvinnan ville göra en polisanmälan men vågade inte. 
Kvinnan: Jag ser saken som utagerad och vill inte göra en polisanmälan.

Soppa, som sagt. 🤪
Sen kan man ju fråga sig varför Winberg väljer att dra upp den här händelsen nu, när det hände för över ett år sedan och kvinnan som vart tafsad på själv ser saken som utagerad och bara tycker det är jobbigt att det ska dras igång ett drev runt vad hon ska göra och inte göra. 

Saxat från Aftonbladet: Den utsatta kvinnan:
– Jag delar inte den beskrivning som framkommer om att hon ska ha slagit larm om detta. Det är naturligtvis något jag hade känt till i sådana fall sett till den relation jag och Kristina hade då. Jag var inte heller medveten om att jag blev inspelad, säger hon.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/g74QlL/kvinnan-kande-till-inspelningen-och-onskade-att-ga-vidare

_– Jag har inte haft någon tanke på att göra någon polisanmälan. Jag anser att det är utagerat och att det inte är en polisiär sak. Det är jag själv som ska välja det och det är inte media eller någon annan som ska välja det. Vi har landat och vi trodde att det var över, och så kommer det här så här långt efter.
_https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQx1xl/sds-krishantering-i-natt-videoklipp-med-lundgren-och-kvinnan

To be continued…

Bifogar klippet där kvinnan och Lundgren ger sin version av händelsen , Cirkus Winberg och vart dom står idag.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Cleopatrasims
5/21/19, 8:56 AM
#35

Harley exat! Dem har lagt det bakom sig och är vänner.

Ska vi ta upp när fd V partiledaren sexuellt trakasserade en kvinna? https://www.svd.se/ohly-portas-fran-v-arrangemang

Eller när Victoria Kawesa misshandlade en man?

Det är inte första gången SVT försöker vinna ett val åt maktgalna vänsternissar och virriga sossar.

Cleopatrasims
5/21/19, 8:59 AM
#36

Kan säga att SD kommer alltid ha min röst 🙂

Herveaux
5/21/19, 9:39 AM
#37

#35…eller när Centerns Eskil Erlandsson ska ha ofredat fyra st Kvinnor i M?
https://www.svd.se/aklagare-ska-utreda-uppgifter-om-eskil-erlandsson
…eller när en S-politiker åtalades för sexuellt ofredande nu i våras?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1Vv8P/s-politiker-atalas-for-sexuellt-ofredande
…eller när en M-politiker i Skåne åtalades för våldtäkt?
https://www.sydsvenskan.se/2019-04-12/skansk-moderat-politiker-atalad-for-valdtakt

Googla på "politiker + sexuellt ofredande" eller "politiker + våldtäkt" så har ni att läsa en stund. Det parti som är fläckfritt där kan ju börja med att kasta första sten som man säger.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Cleopatrasims
5/21/19, 10:07 AM
#38

Finns massa att läsa.

Båda har lagt det bakom sig och Peter är väldigt ångerfull. 

Kasta inte sten i glashus som man så fint brukar säga? 😉

Herveaux
5/21/19, 11:50 AM
#39

#32 #33 Vet ni vad som går som mätbara aktiviteter för en EU-parlamentariker?
Bara att lägga in ett ändringsförslag för att byta ut enstaka ord i skrivelser går som en mätbar aktivitet.
Att ha ett högt antal mätbara aktiviteter betyder med andra ord inte att man också får mycket gjort på jobbet. 

Vill man själv rota runt i hur aktiva EU-parlamentarikerna är så rekommenderar jag
http://www.mepranking.eu/


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Herveaux
5/25/19, 2:25 PM
#40

Sådär, nu har vi röstat. Det var den torraste surkärring till valarbetare jag nånsin har stött på i en vallokal. Hennes tre kollegor var dock glada och trevliga. 
Snäste åt oss när vi klev in i lokalen utan att ha fått hennes inbjudan och ack så tydliga instruktioner först. Fick sen nästan bända loss kuvertet för röstsedeln. 
"Har du röstsedel?" JA, för tredje gången… 
Jag är en sån som inte ställer mig bakom en skärm och fipplar ner min valsedel, utan gör det ute i vallokalen så snart jag fått mitt röstningskuvert.
"Gå bakom skärmen, alla vill inte se vad folk röstar på!"
Nähä, men titta inte då… (jag och maken var enda röstande i lokalen.) Undrar om samma kommentar hade kommit om det inte stod SD på lappen.😎
Nåväl, ser fram emot valvakan imorgon kväll!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
5/25/19, 3:18 PM
#41

Jag röstar imorgon med min familj.

Annons:
Herveaux
5/26/19, 9:40 AM
#42

#41 Vad roligt att göra det hela familjen!
Nästa val ska jag vara ordentlig och rösta på valdagen, har alltid "fuskat" och förtidsröstat hittills.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

fruktgumman
5/26/19, 9:42 AM
#43

Nu har jag  och sambon röstat. Det blev på två olika partier men inte helt olika varandra.

Caeli
5/26/19, 9:48 AM
#44

Förtidsröstade häromdagen på biblioteket och har inte ångrat mig än…😀

Draken
5/26/19, 11:52 AM
#45

Har inte röstat, men familjen ska rösta om en stund. Valvakan skall vi titta på ikväll :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nettis!
5/26/19, 1:29 PM
#46

Nu har vi röstat också

[WiresInABox]
5/26/19, 1:44 PM
#47

Jag har röstat, för mig är det självklart att rösta på ett parti som sätter mänskliga rättigheter och klimatet högt! Det blev V!

Lona
5/26/19, 11:37 PM
#48

Röstat här med, fast jag bestämde mig nog inte helt för vilket parti jag skulle rösta på förrän jag kom in i vallokalen.

Apropå diskussioner längre upp i tråden, jag skulle aldrig rösta på SD - men när media som SVT som ska vara opartiska inte klarar att hålla sig neutrala så är det illa.
Vare sig man gillar det eller inte så är SD ett riksdagsparti och dit har de kommit med lagliga metoder och genom ett demokratiskt val.
Skit om partier och politiker ska grävas fram och komma upp i ljuset, men det gäller samtliga partier!

Det går alltid att vinkla fakta och frisera statistik så den ser bäst ut ur en viss synvinkel, men det borde bland andra SVT hålla sig för goda för.😕


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
VeilofElysium
5/27/19, 1:30 AM
#49

SD och Jessica Stegrud för min del :)

Klarade knappt av att kolla på valvakan på Svt det var så vinklat och allt snack om "högerextrema vindar". Jag tycker varken om Afs eller NMR och ingen av de partierna/rörelserna har det gått särskilt bra för så är lättad. Islamismen  där emot ser jag som ett större hot och det är dem krafterna man också måste fokusera på att kämpa emot. Även vänsterextremismen som bland annat genomsyrar Ung Vänster som beter sig som kriminella ligister många gånger.

Upp till toppen
Annons: