Annons:
Etikettförhållande
Läst 1641 ggr
Kaninlover4life
5/15/19, 8:26 PM

Tonårsförhållande- ohållbart?

Okej. Jag går 2a året på gymnasiet, tar alltså studenten om 1 år. 

Den andra personen jag skriver om är ett år yngre.

Vi var tillsammans i 3år, och det tog slut för ett halvår sen. Det tog slut av olika anledningar, väldigt mycket svartsjuka. Vi både blev äldre. Nu för några v sen så träffades vi igen på en fest. Vi pratade och har träffats 2ggr efter det. 

Under tiden ifrån varann har vi både utforskat en hel del i livet, gjort en del saker med andra och festat en del. Men det är ingenting vi lägger någon vikt i nu.

Saken är den att jag älskar henne, extremt mycket. Träffat många tjejer men bara hon jag verkligen verkligen fått så pass starka känslor för. Är bara 18 år så förstår att det kanske låter orimligt. Har haft 2 förhållande utöver henne, ett långt och ett lite kortare.

Det är som att jag önskar jag träffade henne senare i livet? För jag vill ju ha henne. Jag ser absolut inte mig själv med någon annan i framtiden. Allt man gör vill jag göra med henne, flytta ihop, ha familj med osv.Men om det blir vi igen så vill jag verkligen att det ska vara vi 100%, ingen ska få komma emellan. Hon känner också att hon vill vara med mig.

Mina vänner tycker förhållande är slöseri med tid, som har troligen aldrig älskat nån på det sättet. Dom säger att det bara en ett hinder, att man blir begränsad med allt med fester i den här åldern, studenten osv. Att man ska leva livet nu. Och jag förstår ju dom till viss del, man kanske ångrar det i framtiden om man låser sig nu? Typ att man inte utforskade mer när man var yngre?

Eller är det bara bullshit? Älskar henne otroligt mycket, men vill aldrig mer se henne sårad och vill ha ett stabilt och bra förhållande. Men folk trycker på om att tonårsrelationer aldrig håller osv, att man kommer ångra att man inte levde singellivet osv.

Ni som varit i förhållande (längre förhållande) när ni varit runt 17-19 år, hur fungerade det? Om det fortfarande är ni, har ni någonsin ångrat er?

Annons:
[Forest]
5/15/19, 8:33 PM
#1

Jag har syskon som träffat sina livskambrater då var dom 15,17,17 och 18 år gammla. Den äldsta har vart ett par i 45 år gifta barn allt. Dom har även sina vänner kvar nu var mina syskon ofta i samma kompisgänget ☺

Lona
5/15/19, 9:10 PM
#2

Alltså, att vara singel för att "få chansen att leva loppan och festa av sig" (vilket jag förmodar inkluderar en del sex) ser jag som rätt idiotiskt rent ut sagt, om man älskar någon och inte känner något behov av att "skaffa erfarenhet".
Satsa du på "din" tjej, men ni kan ju ta det lite lugnt med att binda er vid varandra när det gäller bröllop, barn och så vidare, det kan vara bra att vara lite äldre då.

Min nuvarande partner har jag känt bokstavligen hela livet, vi hade en liiiten fling när jag var 14 - sen tog det 30 år för oss att bli tillsammans.😊
Häromdagen sade han "Fattar du vilka jubelidioter vi är, vi kunde ha haft det här redan för 30 år sedan!"
Det är ju inte säkert att vi fortfarande hade varit ihop i så fall, men jag har då inte gjort något under de 30 åren som jag inte lika gärna kunde gjort i ett förhållande.

Ett förhållande kan ju lika gärna spricka även om man är äldre när man blir ihop så go for it!❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Devya]
5/16/19, 5:55 AM
#3

Jag träffade mitt ex då jag var just 17 år gammal. Det förhållandet varade i 10 år. Så visst, det tog slut men det varade ju väldigt länge och vi var lyckliga. Jag ångrar inte det. Jag levde singellivet därefter istället så inga problem där sen. Men inget jag skulle saknat om vi skulle fortsatt och varit tillsammans.

Om du dock känner att du kommer att såra den här personen om ni blir ihop nu, för att du vill festa och leva loppan med andra personer för det är så spännande och så, då råder jag dig nog till att hålla dig borta från henne. Kan du inte vara trogen, snäll och respektfull mot din partner så är du kanske ändå inte redo för ett förhållande.

oh-la
5/16/19, 7:21 AM
#4

Jag träffade min man sista året på gymnasiet och vi firar 13 år i år, är gifta och har två barn. Vi har liksom blivit vuxna tillsammans och gjort allt ihop och det ångrar jag inte ett dugg. Har heller aldrig ångrat att vi blev ett par så tidigt. Festat har vi gjort ändå, och varför ska man ”leka av sig” om man har någon man verkligen älskar.

[TheSquirrel]
5/16/19, 8:18 AM
#5

Jag var 16 när jag träffade min första pojkvän. Han var 17 och jag var även hans första flickvän. Nu är vi 31/32 år och har varit tillsammans i 15 år. Är gifta och har köpt hus. Ångrar ingenting!

Gaara
5/16/19, 4:08 PM
#6

Alltså. Festa kan man ju göra ändå utan att vara otrogen eller behöva ligga eller hångla med folk. Menar liksom att du kan ta med tjejen på alla fester och ha kul ändå. En fest förstörs inte för att man har en partner. De som tycker det är väldigt omogna vilket iof inte är så konstigt med tanke på åldern ni är i. :) 

Jag festade typ inte alls förrän jag fick ett förhållande. Då var jag 19 år, vi var tillsammans i 3 år innan vi insåg att det inte fungerade. Sedan var jag tillsammans med en annan kille i 5 år och nu har jag snart varit tillsammans med min fästman i 5 år. Alltid festat tillsammans MED mina partners, har bara legat med 2 pers jag inte varit tillsammans med och tycker inte alls att man behöver ligga med många… 

Du drömmer om en framtid med den här tjejen. Du skriver att det tog slut av olika anledningar men mycket pga svartsjuka. För att kunna ha en hållbar relation så måste ni ju se till att inte hamna där igen. Att ni verkligen jobbar med det som gick snett förut så det inte händer igen. 

Skillnaden som jag ser om vi jämför erat förhållande och mina första är att du och den här tjejen verkar älska varandra på riktigt precis som det jag upplever med min fästman. Medans det jag hade med mina två tidigare förhållanden var något mer ytligt. För lite gemensamma intressen och mål med livet för att överleva när förälskelsefasen dött ut.

Mina föräldrar blev tillsammans när de var 16 respektive 18 år och är ännu idag tillsammans 63 respektive 65 år gamla. Men det var andra tider då. Folk hoppar för lätt in i relationer nu och hoppar för lätt ur samt hittar ligg på telefonen osv osv. Finns för mycket lockelser för vissa nu.

Men tycker du ska skita i vad polarna säger och kan de inte respektera att ni kommer festa tillsammans med dem om ni nu ens vill göra det så skulle jag råda er att skaffa andra vänner. :)

Annons:
Anne.K
5/16/19, 6:47 PM
#7

Till att börja med; Skit i vad dina polare tycker och tänker om vad du vill göra med ditt liv. Vill du ha ett förhållande, så får du ha det. Vill du inte, så behöver du inte. Valet är ditt egna. 

För det andra; Min svägerska och hennes man har varit ihop sedan de var 15 år gamla. Idag har dom varit tillsammans i 18 år och är gifta, har barn och hela rubbet tillsammans. Så visst verkar det funka med tonårskärlek. 🙂 

Så om man känner så starkt för en person och det är ömsesidigt, så varför inte försöka? Jag tror att det är större risk att ångra att man inte tog chansen med personen man älskar än att man missar singellivet som ung. Det är min tanke iaf. 

Och är kärleken tillräckligt stark så klarar man av mycket tillsammans.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ifoundnemo
5/16/19, 8:20 PM
#8

Jag var 18 och min man var 17 när vi träffades 2010, gifte oss 1 år senare. Vi är fortfarande tillsammans och lyckliga ihop. Låt inte andras tankar hindra dig från att göra det du vill!

Pingpongboll
5/17/19, 1:28 PM
#9

Vill bara säga att jag blir så glad att höra från människor, som här i tråden, som håller ihop länge. Till TS vill jag bara säga att hoppa runt med många tillfälliga förbindelser i sin ungdom är kraftigt överskattat. Det har nästan blivit norm i vår tid, men normer är inte alltid bra att följa. Det beror sig på vem man är, hur man funkar. Gammal kärlek rostar aldrig brukar man säga…det är inte alltid sant, men många gånger är det faktiskt så att gammal kärlek håller länge. Känner för övrigt en som träffade sin man som trettonåring.

If you bring forth what is within you, what you bring forth will save you. If you do not bring forth what is within you, what you do not bring forth will destroy you.
-Gospel of Thomas

Sarah
5/17/19, 10:55 PM
#10

Leva livet… Kan man inte göra det i en relation? Man kan festa tillsammans, om det nu är att leva livet. Det man inte brukar göra i en relation är att ligga runt, är det att leva livet? Tror att den som hittar en stor kärlek och är beredd att jobba för att få relationen att funka, i slutänden är mer nöjd än den som legat runt. Visst är det kul att ha sex med många människor men det är mer tillfredsställande att ha en bra, långvarig och djup relation, tycker nog de flesta.

Upp till toppen
Annons: