Annons:
Etikettallmänt
Läst 2815 ggr
Tullipan
6/29/19, 3:39 PM

Gå in i en butik 10 min före stängning, fel?

Är det fel/oförskämt/ohyfsat att gå in i en butik 13.50 om de stänger 14.00? Är inte det viktiga att man faktiskt är ute ur butiken före kl 14? Men varje gång jag slinker in 10 minuter innan stängning för att gå ett snabbt svep på några minuter så muttrar "tanten" att hon håller på att stänga.

Jag har sagt att hon borde ändra tiden som står på dörren till 13.50 om det är det som gäller. Då svarar hon irriterat att på 10 minuter hinner du knappast titta på allt. Men har jag sagt att jag ska titta på ALLT då? Och har jag nånsin inte hunnit ut innan 14? Svaret är nej men ändå blir hon riktigt sur när man dyker upp den tiden.

Annons:
[Andeljus]
6/29/19, 4:14 PM
#1

Nej inte alls, har dom en stängningstid får dom finna sig i att kunder slinker in och så länge kunderna lämnar butiken innan stängning har dom inget att opponera sig mot.

Tanten du nämner verkar inte särskilt rädd om sina kunder om hon muttrar och svarar irriterat, vore jag du skulle jag svara henne att är du inte mer rädd om dina kunder så behöver jag inte komma hit igen och det berättar jag även för mina vänner så du är den som förlorar vi andra kan gå nån annanstans och handla.

Om det nu är så besvärligt för henne att kunder kommer in innan stängningsdags borde hon sätta upp en lapp på dörren som informerar om exakt vilken tid sista kunden släpps in.

 Du gör absolut inget fel tvärtom är det fortfarande öppet om så bara ett par minuter till så har vi rätt att kliva in så länge vi  är ute när det är stängningsdags 😎

Calcifer
6/29/19, 4:42 PM
#2

Det är enormt oförskämt att gå in i en butik tio min innan stängning för att storhandla vilket naturligtvis kommer leda till att de inte kan stänga i tid. Men att springa in för att köpa typ mjölk och kaffe är INTE det. Så länge man är medveten om att de snart stänger och man skyndar sig och inte såsar runt så är det helt okej enligt mig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Mooniq
6/29/19, 4:51 PM
#3

Det är oförskämt om man bara ska hasa runt o kolla. Men om man vet att just den grejen som är på den hyllan vill jag köpa, då är det helt ok att komma in i butik 10 min innan stängning.

Jag har jobbat i många butiker, mataffärer är nästan värst, spelar ingen roll hur sent du har öppet - det är alltid nån som MÅSTE in 4 minuter innan stängning - men när de väl kommit in, då slår de av på takten fullständigt.. 

När jag jobbade i butik så har man betalt 12 minuter efter stängning - för att räkna kassa, redovisa, ev byta kläder och låsa. Jag har jobbat många, många, många timmar gratis för att folk inte visar hänsyn. Jag är luttrad, jag har passerat 50 och ser alltid till att vara ute ur butiker 10 min innan de stänger, för jag vet hur mycket de har att göra - som de får arbeta gratis för, tyvärr.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Tullipan
6/29/19, 5:13 PM
#4

Det är inte en mataffär om det nu spelar någon roll utan hon har lite av varje vackra saker, lampor, vaser, prydnadssaker, krukor, dukar mm. Och jag förstår att det är irriterande om kunder är kvar EFTER stängning men jag trodde det var ok att gå ut 1-2 minuter före de stänger.

[Andeljus]
6/29/19, 5:35 PM
#5

#3 När jag jobbade i butik så har man betalt 12 minuter efter stängning - för att räkna kassa, redovisa, ev byta kläder och låsa. Jag har jobbat många, många, många timmar gratis för att folk inte visar hänsyn. Jag är luttrad, jag har passerat 50 och ser alltid till att vara ute ur butiker 10 min innan de stänger, för jag vet hur mycket de har att göra - som de får arbeta gratis för, tyvärr. 

Oj det där hade jag ingen aning om att det var 12 minuter betalt efter stängning och då kan man ju faktiskt förstå för jobba gratis vill ingen och övertid pga kunder som sölar det fick ni inte kan jag tro. 

Du gav en lite ny bild för mig nu för det där var nytt med 12  minuter så inte undra på om vi som enbart handlar men inte har erfarenhet av butiksarbete kan känna och möta irritation för alla vill hem från sina jobb och ta vara på all ledig tid man har 😎

Nu är jag inte själv den som springer i butiker precis innan stängningsdags ska sägas men jag reagerade på ts trådstart och min enkla tanke var att det får dom väl finna sig i men jag måste faktiskt ändra uppfattning i frågan för det handlar om personalpolitik som vi vanliga handlande personer inte alls är insatta i ☺️

Dom få gånger som det har hänt för mig att jag vart ute i sista stund så har jag ställt mig i dörrhålet och sagt orden ni stänger snart är det ok att jag kommer in, mestadels har jag mötts av ja men ibland inte och det har för mig inte känts som några problem och nu blev jag insatt i nått nytt som för mig blev en stor lärdom av er med erfarenhet av butiksarbete så tusen tack för den insikten 😎

Åsa S
6/29/19, 9:29 PM
#6

Man ska inte jobba gratis man är inte slav för att man jobbar i butik så där har arbetsgivaren gjort fel ifall man bara fått betalt 12min efter stängning ifall det tar längre tid, får man inte betalt för mer än 12 min kan man gå hem efter 12min även om allt inte är klart.   Där jag jobbar händer det väldigt ofta att folk släntrar in 1 min innan stängning = varje dag och säger pust jag hann vi får betalt hela tiden för hur länge vi måste stanna facket skulle inte godta nått annat. Vi har dock cash guard så bara 2st måste stanna men surt ändå man har ju ett liv utanför och tider att passa som alla andra

Annons:
[Forest]
6/30/19, 6:58 PM
#7

5. Jobbar i butik och vi får betalt om man är senare än räknat. Att du inte får det bör du ta upp med butikschef och facket. Ts 10 minuter anser jag är okej att komma in för handla vi säger till kunder om dom kommer in 2 min innan stägning att vi stänger snart. Sen att storhandla på 10 minuter är en utmaning 😁 Vi har kunder som har stora vagnar med allt möjligt dom ställer sig i kassan för radda upp sina varor då har man ropat ut att vi stänger. Men inte muttrar inte dock hjälper vi packa ner varorna i påsar så det går lite snabbare😉 Jag går själv in strax innan stägning även som kund på jobbet (ledig dag) men ofta är det snabba puckar kattmat o någon godisbit.

Katti
6/30/19, 9:20 PM
#8

Klart att man kan, är man ute till stängningsdags så är det riktigt tråkigt av personalen att gnälla. Får de inte betalt för de tid de jobbar är det som #7 säger inte kundens fel utan en sak för i första hand chefen och sedan facket om det inte hjälper. 

Jag tolkar TS som att det är ägaren till butiken som gnäller? En sån affär hade jag garanterat slutat att gå till!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

pyromanen
7/1/19, 9:42 PM
#9

Om man har en realistisk plan om att vara klar på 10 min är det självklart OK. Om inte är det respektlöst

[Devya]
7/2/19, 5:48 AM
#10

#4 Så du springer ofta in dit, 10min innan stängningsdags, för att köpa eller för att bara titta på prydnadsgrejer?

Tullipan
7/2/19, 9:57 AM
#11

#10 Ja varje lördag om jag inte har något annat speciellt för mig förstås. Jag har hittat en hel del fina saker där som jag köpt, ja.

#9 Som sagt jag är alltid ute före 14.00

#8 Ja det är ägaren. Hennes dotter brukar också vara där vissa dagar och hon är mycket trevligare och har aldrig "muttrat"

OlgaMaria
7/2/19, 12:27 PM
#12

Jag tycker inte det är fel att personalen informerar om att de stänger snart. Då kan man bara svara "ok, då vet jag" eller "ja, jag vet att ni stänger 14:00". Jag tänker att det kanske är viktigt för dem att veta att du som kund vet att det är stängning snart, för de vill ju inte ha någon som dröjer sig kvar länge. Det är ju svårt för dem att veta om man vet tiden eller hur man förhåller sig till den. De kan ju inte komma ihåg att just du alltid är ute på tid. Sen om hon verkligen tycker att du inte ens borde komma in för att hon håller på att stänga så är det väl bara att sluta komma 13:50.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Bjallstal
7/3/19, 11:18 PM
#13

Jobbar på mack. Upplyser de kunder jag inte känner igen(mest stammisar sena kvällar) att butiken stänger 00:00 och då måste dem vara ute. Men de får gärna ta det i luckan sen om de inte är klara. Har sällan problem utom kvällen när lönen trillar in på kontot efter midnatt. Men då låser vi dörrarna 2-3 min innan(när där är tomt, eller låser och släpper ut sista manuellt) så får de handla i luckan. Toa har McDonalds vid sidan om.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Upp till toppen
Annons: