Annons:
Etikettoff-topic
Läst 629 ggr
Skogsväsen
2019-07-01 11:47

Att älska sig själv

Jag har kommit över lite information från olika håll att det är bra att älska sig själv, "self-love". Att det är en grundpelare hos oss och viktigt för att kunna älska andra.

Jag vet inte om eller hur mycket jag älskar mig själv; hur min relation till mig själv är. Det jag vet är att den är mycket bättre än för flera år sedan men tyvärr kan negativiteten återigen få sitt järngrepp om mig. Men det sker mycket mer sällan nu.

Har ni några tips till hur vi kan älska oss själva mer?

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
[Hukanson]
2019-07-01 13:07
#1

Att älska sig själv genom att beundra sitt utseende i spegeln är nog bra men bättre är att älska sig själv som ett evigt högre själv, en helig ande, som kan tänka rätt och älska villkorslöst.

OlgaMaria
2019-07-01 13:43
#2

Jag tycker det kan vara lite kontraproduktivt att försöka älska sig själv för de saker man är bra på eller för att man är nöjd med vissa saker med sitt utseende. Äkta kärlek går djupare, är mer villkorslös och kanske gränsar mer till acceptans och vänlighet. Jag tycker det är kärleksfullt att acceptera sig själv så som man är och så som man ser ut. Man behöver inte värdera sig själv, bara acceptera och omfamna den man är - precis så som man vill möta andra - med acceptans och utan att döma och värdera allt. Du är som du är och tänk på att det blir jobbigt för ditt väsen att utsättas för negativa och anklagande tankar. Den du är vill bli accepterad och bemött med vänlighet. 

Tror det är bra för självkärleken också att fundera på hur man ser på och bemöter andra. Värderar och dömer jag andra? Är jag misstänksam och ovänligt inställd eller vill jag vara vänligt inställd just utifrån att de är en människa precis som jag?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Skogsväsen
2019-07-02 08:40
#3

#1 det låter som en häftig tanke, tack Hukanson! Jag tror det kan hjälpa för personligen så har jag under många år förminskat mig själv genom att tänka att jag har ett mindre värde än gemene människa m.m. #2 åh, det var en fin tanke. Acceptans utan att döma och värdera och sedan möta upp med vänlighet, både gentemot sig själv och andra..- vilka bra tankar! Tack OlgaMaria :)

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Upp till toppen
Annons: