Annons:
Etikettpsykologi
Läst 602 ggr
Ior2.0
7/12/19, 7:04 PM

Destruktiva relationer

Hej!

Jag har länge velat bli kär och hitta "den rätta". Känner mig redo att bilda familj och vill på ett sätt ha ett tryggt och välfungerande förhållande.

Jag började dejta en kille i vintras som jag kände intresse för på en gång och det kändes bra med honom. Han är "rätt" på många sätt också. Vi är väldigt lika, har liknade värderingar, tycker om samma saker, samma humor. Vi har tagit det lugnt och jag har väntat på om mina känslor kan bli starkare för honom. Det har de inte blivit än..

Han är världens finaste och snällaste men jag vill ha mer än så. jag vill ha riktig passion, en känsla av att man bara måste ha den andra.Men på nåt sätt vill jag alltid ha det jag inte kan få. Jag kan attraheras as mycket av personer som är "fel". Alltså redan har en partner, är för gamla, till och med personer jag tycker illa om kan jag vilja ligga med. Känns som att jag gör det omöjligt för mig själv att bli älskad. En perfekt relation med en jätte snäll kille räcker inte för mig, jag vill ha passion. Känns ju stört att säga åt honom "skit lite mer i mig och vad jag tycker, gör vad du vill och ta vad du vill ha". Känner nästan för att provocera fram ett bråk xD

Någon som känner igen sig?

Jag har börjat tvivla på om det finns fungerande och hälsosamma relationer med passion? Eller om alla passionerade relationer är destruktiva i längden? Nyfiken på era erfarenheter :)

Annons:
Sindri
7/12/19, 8:10 PM
#1

Ja, det finns alla möjliga sorts relationer. Under en lång relation kan passionen komma och gå lite då och då. Och det är faktiskt en fantastisk känsla - att känna pirret efter nästan 40 år. Men väntar man sig att passionen alltid skall finnas där så blir man kanske besviken.
Vad gäller din rädsla för att bli älskad får du kanske gräva lite i din uppväxt och dina erfarenheter för att hitta vad det är som får dig att känna så.

Kanske t.o.m. ta hjälp av psykolog eller samtalsterapeut. Det blir kanske svårt för dig att få till en fungerande relation annars.
Jag kan känna igen mig lite i det där att rata de snälla killarna och alltid falla för omöjliga killar och hamna i fel relationer, men jag tog tag i det och kunde se vad som gjorde att det blev så, och det hjälpte mig.

Ior2.0
7/13/19, 12:11 PM
#2

#1 Det låter fantastiskt, att fortfarande kunna känna så ibland efter 40 år! 

Jag förstår att passion inte finns där hela tiden, men den har inte riktigt funnits från början för oss heller.. 

Aa jag har pratat en del med terapeut, inte om just detta, de flesta är så inriktade på kbt och vill inte alls fördjupa sig i det som varit.. Men kanske ska ta upp det igen. 

Vad härligt att du tog tag i dina relationer och blev hjälpt :)

Upp till toppen
Annons: