Annons:
Etikettfamilj
Läst 890 ggr
Anonym3456
2019-07-15 10:55

Få familjen att acceptera

Jag har under dom senaste åren varit tillsammans med en kille, vi valde att göra slut för ett tag sedan och vill nu försöka igen som särbos och om det funkar bra flytta ihop igen. Problemet är att min familj inte alls tycker om honom då vi haft mycket bråk jag å mitt ex, och har en väldigt nära relation till min mor så hon har vetat det mesta. Jag vet att hon kommer tycka jag är dum som går tillbaka till honom, och kommentera en massa om det. Hur ska jag få dom att se det från mitt perspektiv? Att jag fortfarande älskar denna kille och vill prova igen utan å få en massa klagande om att jag ska lämna honom osv.

Annons:
[Devya]
2019-07-15 11:11
#1

Det här är varför som jag aldrig pratar med min familj om det är något strul mellan mig och man. Sådant diskuterar jag endast med min bästis om då vi förstår varandra så väl och hon tycker inte mindre om min man bara för att han gör någon korkad sak. Samma sak sen då hon måste ventilera om sin egen man! Vi förstår så väl att vi måste kunna få prata av oss utan att vi dömer varandras partner allt för hårt. :)

Jag vet inte riktigt vad för dåligt du har sagt om din kille men du får bara acceptera att de har sina åsikter om honom då du ha öppnat den där dörren och sagt dåliga saker om din partner.

Om han har varit otrogen eller slagit dig så lär du nog aldrig få dem att tänka annorlunda om honom. Är det något mindre allvarligt så kan det gå över senare i framtiden men det kan krävas tid.

Lona
2019-07-15 12:22
#2

För att säga det rakt ut: Om du med "bråk" menar att han misshandlat dig fysiskt och/eller psykiskt så ÄR du dum om du väljer att satsa på honom igen. Jag har all förståelse för att dina anhöriga protesterar i så fall. Om det mer varit "allmänt tjafs" från bådas håll och du aldrig känt dig hotad i situationen så kan det kanske funka med ett nytt försök. Som #1 skrev, det är nog svårt att få anhöriga att acceptera, det enda är väl att du försöker vara lugn och balanserad när du talar med dem och lägga upp hur du har tänkt. Att bli upprörd eller sur ger bara motsatt effekt. Däremot - om ditt och den här mannens förhållande har varit destruktivt så ber jag dig att tänka om. Det kommer sällan något gott av att återuppta en sådan relation igen. Snarare tvärtom, du riskerar att brytas ner totalt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Mitchika
2019-07-15 12:41
#3

Har du provat att sätta dig ner och berätta allt det positiva om din kille och ert förhållande? Alla fina, snälla saker han gör och säger till dig, hur han ställer upp för dig och hur bra han får dig att må, till exempel. Hur roligt ni har det och berätta om vilken fantastisk kväll/dag/dejt ni hade ihop. 

Tillräckligt mycket positiva, trevliga saker om ert förhållande och killen nu när ni försöker igen kommer förhoppningsvis väga över allt det gamla med tid. Men hitta inte på saker eller överdriv så att det låter forcerat, utan låt det helt enkelt komma naturligt från hjärtat. 🙂

Insisterar dom på att älta gamla saker som hände tidigare, säg då ifrån och förklara att då var då och nu är nu. Ni har dragit ett streck över allt det gamla och försöker igen på en ny kula och det är helt och hållet ert val, vilket familjen får lov att acceptera. 

För övrigt, har du satt dig ner med din mamma och verkligen förklarat varför ni vill försöka igen? Ni älskar uppenbarligen varandra fortfarande och fördelarna med ert förhållande måste ju väga upp för nackdelarna. Finns det ett sätt för dig att förklara det för henne? 

Jag var för övrigt i en liknande situation som din mamma, fast inte med en dotter utan en nära vän. Hon var i en jättedålig period och hon var osams med sin sambo i stort sett dagligen över saker i hemmet och hon kom till mig varje gång för att klaga och ventilera. Jag umgicks för övrigt aldrig med hennes sambo, då min vän och jag oftast träffades ute eller så tittade hon förbi hemma hos mig och dom gånger vi träffades hemma hos henne var sambon antingen på jobbet eller så satt sambon i stort sett bara framför datorn i datorrummet hela tiden. 

Efter flera månader av det här då min vän bara klagat, bara sagt hur jobbig och oförstående hennes sambo var och dragit upp alla deras problem och inte sagt ett enda positivt ord om sambon så började jag avsky människan. Det enda jag såg och fick höra var hur illa denna behandlade min vän och hur dåligt hon mådde på grund av det. Jag förstod inte alls hur hon kunde älska den här personen eller vilja vara med denna för resten av sitt liv. 

Samtidigt vet jag att min vän inte är en person som skulle älska eller stanna hos någon som verkligen behandlade henne illa, så jag satte mig ner med henne en dag och förklarade det och hur jag börjat se på hennes sambo. Jag sa att hon fick ventilera sina problem med någon annan en tid framöver och att från och med den dagen ville jag bara höra positiva saker om hennes sambo och deras relation. Varje gång sambon sa något snällt, gjorde något snällt och fick henne att må bra och känna sig speciell ville jag höra om det. 

Hon förstod precis och började istället prata om alla trevliga saker dom gjorde och upplevde ihop och alla snälla och roliga saker han gjorde för henne. Det tog några månader ungefär och sen hade min snedvridna bild av hennes fruktansvärda sambo ändrats helt och hållet. Istället för den där avskyvärda människan som bara behandlade henne illa såg jag en helt vanlig, härlig person med sina brister som vi alla, men vars positiva sidor mer än vägde upp för dom. 

Det är lätt att fastna i ett negativt mönster, vilket min vän då hade gjort när hon bara tog upp allt det dåliga i relationen utan att någonsin nämna något bra. Hon insåg inte hur illa hennes prat påverkade min bild av hennes sambo förrän jag tog upp det.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

taxarärbäst
2019-07-15 13:00
#4

det finns inget positivt att ha ett förhållande med någon som skadar dig

Draken
2019-07-15 13:54
#5

Måste hålla med #2

Detg framgår inte av ditt inlägg vad bråket har handlat om, verbalt från båda håll ?? , psykisk eller fysisk misshandel ? Eller om det bara har varit tjafs sinsimellan.

Man ska inte gå tillbaka till ett förhållande där man blir misshandlat, vare sig det gäller  fysisk  eller psykiskt misshandel.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Anonym3456
2019-07-15 14:47
#6

Han har aldrig misshandlat mig, har varit verbalt från bådas håll. Och vi bestämde oss bara för att göra slut helt enkelt och jag flyttade. Men jag har varit öppen med min mamma då jag inte har stor umgängeskrets, så har automatisk blivit till henne då hon är min "bästavän". Men hon har svårt att förstå, och acceptera att jag älskar honom fortfarande. Hon tycker han har varit elak och sagt elaka saker. Och det må vara, men isåfall är jag inte mycket bättre själv. Hon tycker även han utnyttjat mig på pengar osv, då jag i dagsläget tjänar mer än honom.

Annons:
Upp till toppen
Annons: