Annons:
Etikettförhållande
Läst 6438 ggr
jackyl
2019-07-19 08:34

Olika inställning till alkohol i en relation

Hej

Jag skulle vilja ha nya infallsvinklar på ett problem jag har. Problemet är att min inställning till alkohol får mig att backa från potentiella relationer. Saken är den att jag är nykterist. Jag är i 40-årsåldern nu och testade att dricka några gånger för omkring 20 år sedan men det tilltalade mig inte. Jag vill ha kontroll, och hälsan i behåll. Är också uppväxt i ett helnyktert hem, så alkohol känns inte naturligt för mig utan närmast väldigt onödig.

Hade för många år sedan en relation med en tjej som var vad jag skulle kalla normalkonsument. Då kändes det som att alkoholen skapade en distans mellan oss. Senare har jag haft en relation med en tjej som nog avstod alkohol för min skull. Det kändes inte heller bra. Jag vill inte tvinga på någon mitt sätt att leva. Över tid har jag mer och mer insett att jag backar från relationer med tjejer som dricker, men jag har ingen önskan att vara singel i evigheter.

När det gäller vänner reagerar jag inte alls på samma sätt. Jag har vänner som dricker mycket, lite eller inte alls. Jag åker på festivaler och trängs med fulla människor. Jag går på jobbfester och umgås med mina mer eller mindre påverkade kollegor. Men i relationer känns det så oerhört mycket svårare. Det är som att den där skillnaden i livsstil och värderingar urholkar förståelse och respekt.

Jag vet inte om det där låter begripligt för någon utomstående, men jag uppskattar alla slags konstruktiva synpunkter kring mitt problem och dess eventuella lösning.

Mvh

Jackyl

Annons:
taxarärbäst
2019-07-19 09:04
#1

jag är uppvuxen med en alkoholist så skulle aldrig kunna tänka mig att ha någon relation med någon som dricker igen

fruktgumman
2019-07-19 09:06
#2

Jag förstår hur du tänker. Jag vill gärna ha en partner som tänker som jag när det gäller alkohol. Både sambon och jag är nykterister. Däremot dricker de flesta av våra vänner och kollegor.

LBB
2019-07-19 13:05
#3

Nu ligger väl problemet i det lilla ordet miss. De flesta brukar alkohol, födoämnen men några förfaller till missbruk. Nykterism kan även den leda till missbruk. Då man låter principerna förstöra relationer.

Så länge ett bruk inte skadar en själv, andra eller relationer till andra så anser jag det vara ok.

Draken
2019-07-19 13:40
#4

Jag är nykterist, men maken (sedan 27 år tillbaka) tar sig gärna en öl eller en "grogg" i gott sällskap, det händer inte jätteofta, men  nån gång i månaden. Jag har inga problem med detta, så länge hans konsumption inte ställer till så han blir dumdryg och aggressiv eller liknande.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

-Aida-
2019-07-19 16:05
#5

Man kan inte kräva att sin partner är nykterist men man kan ställa krav. Jag brukar kunna festa med kompisar, min sambo också, majoriteten av min familj har alkohol beroende men mina krav är att ha respekten att inte komma hem dyngrak när vi har djur hemma, låta djuren vara, gå inte ut med hunden alkohol påverkad och ha respekten att inte hinka i sig alkohol tills man går hem men att sluta i god tid så man inte vinglar hem, har sagt till sambon att ska han hinka i sig får han inte komma hem alls, han är en sån som inte slutar när han väl börjat men jag tycker sånt är BS, det är inte svårt att kontrollera sitt alkohol intag allt annat tar jag som skit snack och undanflykter att inte vilja ta sitt ansvar. Med tanke på min familj så vill jag ställa krav och sen handlar de om respekt för varandra och våra djur i hemmet.

saretsav
2019-07-20 09:33
#6

Man kanske inte kan kräva att sin partner blir nykterist om hen från början dricker men man kan faktiskt välja om man vill ha en partner som dricker alkohol eller en som inte dricker alkohol. Vill man ha en som är nykterist blir man förmodligen inte ihop med en som festar och dricker i  från början

Annons:
Caeli
2019-07-20 11:06
#7

Förstår hur du tänker och resonerar och jag tror att inställningen till alkohol är en av de där sakerna i ett förhållande som man bör tänka ganska så lika om. Det finns hur många kvinnor/tjejer som helst som skulle vilja ha en relation med en nykter och ordentlig man som vågar stå upp för sina egna värderingar! Och som själva har samma livsstil. Gäller bara - som alltid - att hitta dem… Kanske dax att leta på nya ställen?

Katti
2019-07-20 12:34
#8

#5 De flesta klarar att kontrollera sitt intag av alkohol, alkoholister gör det inte. Det finns många alkoholister som inte sitter på parkbänkar och mer eller midre har ordet skrivet i pannan. Men att prata om saker med deras rätta namn anser jag är viktigt. Talar tyvärr av erfarenhet…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

LBB
2019-07-20 16:03
#9

#8 de flesta svenskar brukar alkohol.  Liksom andra njutningsmedel. Sedan har du gruppen som missbrukar alkohol, dvs som inte klarar av bruket utan att det går ut över andra. Till slut har du dem som rent fysiskt åker dit på ett beroende, de byter bort allt vad familjeliv, förmögenhet o vänner heter för att tillfredsställa sitt beroende.

Det gör att det naturligtvis stora nackdelar med alkoholbruk i ett samhälle.

Samtidigt som det finns fördelar, fördelar som kommer till sin rätt vid ett kontrollerat bruk.

Man tinar upp ett sällskap betydligt snabbare med lagom mängd alkohol.

Till det kommer den gastronomiska njutningen alkohol tillför i del maträtter och som dryck. Så jag nöjer mig med att bruka alkohol, inte missbruka.

jackyl
2019-07-20 17:52
#10

Tack för alla svar. Jag har inte skrivit här förr så jag visste inte vad jag skulle förvänta mig.

Jag vill först förtydliga att jag inte pratar om missbruk utan om värderingar/livsstil, och att jag inte alls är ute efter att stämpla något som rätt och något annat som fel. Var och en får leva sitt liv precis som den vill. Jag har valt min väg och känner mig nöjd med det, men inte med vad det inneburit för mig när det kommer till relationer.

@Caeli. Jag har med åren blivit allt mer tveksam till att det faktiskt finns kvinnor/tjejer som uppskattar nykterhet. Måhända lever dom alla i lyckliga förhållanden. De singlar jag möter tycker i alla fall mest att jag valt bort livets goda, tycker synd om mig eftersom de antar att jag har någon dålig erfarenhet i bagaget (vilket jag alltså inte har) eller tror att vi delar samma värderingar eftersom de bara brukar dricka några glas vin då och då (vilket kanske är lite sett till genomsnittet, men ändå väldigt långt ifrån ett helnyktert leverne).

taxarärbäst
2019-07-20 19:14
#11

#10 jag uppskattar nykterheten!!

Katti
2019-07-20 22:38
#12

#9 Det jag menar är att klarar man inte att begränsa sitt intag av alkohol så är man alkoholist, vare sig man dricker varje dag eller en gång i månaden. Och vill man inte ta ordet alkoholist i sin mun så är det i alla fall ett alkoholistiakt beteende, ett riskbruk. Alkoholen har makten över sinnet och inte tvärtom. När man väl har börjat dricka. Nästa steg är att man dricker allt oftare.

Fler vuxna än många tror brukar inte alkohol eller gör det i mycket liten skala. Jag skulle säga att det beror helt på vilket umgänge man har. I många kretsar är förvisso alkohol en självklarhet i många sammanhang, men långt ifrån i alla. Tills jag var 45 och träffade min nuvarane man kom jag i kontakt med alkohol någon eller ett par gånger om året. Och nej, jag har inte umgåtts i någon form av religiösa eller extrema kretsar, och inte heller med nyktra alkoholister som avhåller sig av den anledningen.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

LBB
2019-07-21 09:36
#13

#12, min åsikt är den, att alkoholist är den som inte klarar av vardagen utan intag av alkohol. Sedan är vi människor olika, förmår att hantera konsumtion av alkohol olika. Allt från hyperkänsliga japaner till Européer som vuxit upp med alkohol.

Alkohol är som allt annat vi brukar, i lagom mängder gör det liten skada och fördelarna överväger.  Problemet är väl att ingen vet vad just lagom är på individuell nivå.

Och visst är jag medveten om skillnader. I mitt föräldrahem var alkohol ngt naturligt och odramatiskt. Som barn fick vi smaka  och vi barn använde ibland vin blandat med vatten som måltidsdryck vid fester.

Min alkoholkonsumtion har dock alltid legat under genomsnittsnivån för riket (föredrar kvalitet framför kvantitet) Och jag har inte märkt av ngr nackdelar. Ej heller ngn konsumtionsökning.  Men som sagt jag tar mig inte ett glas för att bli full, jag tar ett glas för att njuta av innehållet, tillsammans med god mat, goda vänner och eller en god kuban.

Annons:
jackyl
2019-07-21 10:06
#14

@LBB, jag delar inte din åsikt att fördelarna med alkohol i liten mängd överväger nackdelarna. Tvärt om ser jag inga fördelar alls med alkohol, vilket lett fram till att jag avstår det helt. Men nu handlar inte den här diskussionen om de eventuella fördelarna eller nackdelarna med alkohol, så jag föreslår att vi lämnar det sidospåret.

LBB
2019-07-21 10:14
#15

#14  Det beskriver i ett nötskal vad de olika inställningarna innebär.

Alkohol är ett njutningsmedel, med ett inbyggt belöningssystem för hjärnan.

Det kräver att man lär sig att kontrollera detta för att kunna bruka den.

Då kan man uppskatta fördelarna.

Kontrollerar men det inte ska man inte bruka den. ser man inte fördelarna så är det heller ingen vits, eller hur?

Överlag så har alkohol skapat oändligt lidande i samhället. Samtidigt tillfört i jämförelse betydligt mer av välmående, skaparkraft och kontakt mellan människor.

Det senare överväger i samhällets ögon, därför är bruket fortfarande accepterat

Maria
2019-07-21 10:35
#16

#15 Där tror jag du har fel. Hade alkohol kommit som "nyhet" idag så hade det aldrig blivit godkänt. Man hittar mer och mer länkar mellan enbart bruk och ohälsa. Ohälsa som kostar samhället mycket pengar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

jackyl
2019-07-21 10:56
#17

Min åsikt är denna: Alkohol är en slags genväg, så inpräntad i samhället att många inte ens reflekterar över det, men allt som alkoholen kan hjälpa till att uppnå går att uppnå ändå, och mer därtill. Min nykterhet handlar inte om att jag kan må bra, få kontakt med andra människor och vara kreativ trots att jag avstår alkohol. Den handlar om att jag mår bättre, får bättre kontakt med andra människor och är mer kreativ EFTERSOM jag avstår alkohol.

LBB
2019-07-21 12:48
#18

#16 Varje år konstaterar man att vissa former av livsmedel är farliga.  Alkohol  är farligt.  Kaffe är farligt, The är farligt, Tobak är farligt.  Klart är att vid långvarigt och generöst bruk av öl, vin o brända drycker så uppstår risker. Många gånger samma risker som uppstår vid långvarigt och rikligt användande av kniv o gaffel.

Alkohol i olika former höjer, vid rätt sorts bruk livskvaliteten. Inte bara när man dricker utan även i matlagningen då alkohol är en smakbärare likvärdig med fett, socker o salt.

Maria
2019-07-21 14:47
#19

Självklart så är gifter skadligt för kroppen. Etanol är ett gift som dessutom har stor spridning i samhället.

Alkoholens skadeverkningar för människor är nog vida större än vad eventuella vinster är gissar jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LBB
2019-07-21 17:02
#20

# 19 självklart är Etanol giftigt och har biverkningar. Som så mycket annat vi stoppar i oss.  Men ett förnuftigt bruk av alkohol ger små risker men större fördelar.

Att dela ett par glas portvin över ett schackbräde med en god vän eller en flaska vin med en människa som betyder mycket. (det är därför vinflaskorna vanligtvis har just den storleken att mängden vin är lagom för två)

Lite vin och eller konjak lyfter det hela (både till och i maten)till en högre nivå.

Det är därför de allra flesta ser alkohol som ngt man kan bruka men man bör avhålla sig från missbruk.

Annons:
Maria
2019-07-22 10:37
#21

Alkoholism är en kronisk sjukdom som vi människor har skapat själva. Det är så oerhört många som inte kan "bruka" så som du beskriver.

Den första fyllan i ungdomen kan vara förödande. Ungdomar är särskilt utsatta då de inte har lärt sig kroppen signaler och hur alkoholen kan slå till snabbt. Alkoholförgiftning är livsfarligt.

Alla hemska drunkningsolyckor, som har sin höjdpunkt nu under sommaren, där är alkoholen en stor orsak.

All annan form av droghantering sköts av myndigheter.

Jag är fortfarande övertygad om att alkohol i alla former hade blivit förbjuden om den "upptäcktes" idag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LBB
2019-07-22 11:33
#22

#21 Nja jag vet inte om vi skapat den själva. Alkohol triggar vårt belöningssystem.

En del människor är mer mottagliga och blir därför lättare beroende av dessa belöningar. Vissa snöar in på alkohol, andra på knark, tobak, mat. Men det slutar inte där. En del snöar in på de adrenalinkickar de får av fallskärmshoppning, sex eller till o med att göra andra människor illa.

Vad det gäller drunkningsolyckorna, så handlar väl ca 50% av olyckor där personen i fråga varit onykter.   Fast…..andra hälften var ju nyktra😎

Ja många länder hade nog förbjudit alkoholen, eller infört striktare begränsningar.

Men då grundorsaken till problemen kvarstår (människans inbyggda belöningssystem) Hade vi nog fixat andra berusningsmedel. Men då alkohol är så förbålt lätt att tillverka själv…så tror jag nog att bruket hade brett ut sig ändå.

Hasch måste du ju odla, vilket kräver både resurser, lokaler och tid. Att sätta en tunna mäsk klarar de flesta av, liksom att bränna franmsprit ur mäsken. Och allt kan ske i en lägenhet utan att grannarna märker det.

jackyl
2019-07-22 12:05
#23

Jag är ny här och inte bekant med forumets kultur. Kanske brukar diskussionerna få vandra i alla möjliga riktningar? Jag tar mig ändå friheten att försiktigt påpeka att ämnet för tråden är hur olika inställningar till alkohol inverkar på (kärleks)relationer. Själv upplever jag att skillnader i värderingar och livsstil är ett problem. Annorlunda uttryckt: jag tycker att sunda värderingar är attraktivt, och att det är sunt att avstå alkohol. Jag vill gärna veta hur andra ser på saken, samt om någon har erfarenheter eller tips att dela med sig av. Om alkohol i sig är bra eller dåligt är ett annat ämne.

Maria
2019-07-22 12:17
#24

#23 Jag och min man har alltid varit "brukare" av alkohol tills jag blev sjuk och numera dricker jag inte alls. Det är två orsaker. Det ena är att min smak har förändrats och jag tycker inte det är lika gott. Det andra är att jag tål ingenting numera. Märker av minsta lilla.

Min man är fortfarande "brukare" men han dricker mycket mindre tack vare mig. Han tycker inte det är lika gott när man inte får dela stunden.

Träffar vi vänner däremot så är allt som vanligt bara att jag inte dricker en endaste skvätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

oh-la
2019-07-22 13:03
#25

Jag och min man har ganska olika värderingar när det kommer till alkohol. Han kan ta ett eller två glas vin då och då, tycker om whiskey och rom någon gång ibland, eller en öl till grillen. Aldrig med fylla och alltid med måtta. Själv dricker jag sällan, snudd på aldrig. Jag har aldrig uppskattat det helt enkelt. Jag gillar inte berusningskänslan ens i sin mildaste form. Jag har aldrig behövt alkohol för att umgås eller ha roligt och släppa loss, och det är få typer av alkoholhaltig dryck som tilltalar mig rent smakmässigt. Har vare sig sug eller behov av det, och har aldrig uppskattat det ens som ung. Sedan barnen kom tar jag knappt ens ett halv glas vin som jag kunde göra då och då innan. Jag mår bättre själv om jag är nykter. Folk verkar dock gärna vilja få det till att min inställning till alkohol måste bero på något, som att man måste vara traumatiserad eller ha dåliga erfarenheter om man inte dricker. Man skämtar gärna om det eller driver med att jag inte dricker, tyvärr. Min man däremot har inga som helst problem med det. Jag har heller inga problem med hans måttliga drickande. Jag hade inte klarat att leva med någon som festade och söp, men jag kan tycka att ett ”sunt” drickande och en sund inställning till alkohol fungerar lika väl som att inte dricka alls. Att respektera varandra kännandet värt och mer attraktivt än själva drickandet. Och för att förtydliga, jag har inga dåliga erfarenheter av alkohol, inga alkoholiserade vuxna i min barndom, och föräldrar som själva sällan drack inför oss barn helt enkelt för att de inte ville. Inga förbud eller liknande heller.

Draken
2019-07-23 11:37
#26

För att återgå till ämnet, som spårade ur lite .

Min man är brukare, jag är det inte. Det fungerar bra och är i9nga problem vare sig för mig eller honom.

Jag tycker att, om du vill ha en pojkvän,sambo,särbo (vad som) och du inte vill att denne brukar alkohol, så tycker jag att det bästa är att bli tillsammans med en som inte nyttjar alkohol. Du kanske får leta lite extra, men det finns killar/tjejer där ute som inte brukar alkohol av olika anledningar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lona
2019-08-13 09:11
#27

TS, ungefär hur gammal är du? Jag upplever en STOR skillnad mellan när jag var "ungdom i festaråldern" och nu när jag är drygt 40. Jag tror inte att det beror på att samhällets normer och attityder har ändrats utan att man har blivit äldre, kanske mer säker på sig själv men även mer vidsynt. Vad jag vill komma fram till är att det möjligen är lättare att hitta en partner som är nykterist när man är lite äldre. (Å andra sidan så kanske det är fler som brukar lite vardagligt, ett glas vin till maten och så vidare vilket åtminstone inte mitt umgänge gjorde när vi var yngre. Då var det i princip ingen alkohol eller rejäl fylla som gällde.) Visst finns det tjejer som inte dricker alkohol, jag är en av dem. Min partner tar sig gärna en grogg vilket inte gör mig något så länge han håller det på en rimlig nivå men jag har flera tjejkompisar i olika åldrar som inte dricker alls. Däremot har jag lite svårt för partners eller vänner som "måste" dricka alkohol vid en lite finare middag eller när man umgås med kompisar. Klarar man inte att vara avspänd och ha roligt utan alkohol så borde man tänka till lite över sitt intag, tycker jag. Dock är det sannolikt lättare att hitta en tjej som dricker än som inte gör det men jag tänker också att du kanske letar på fel ställen? Om du hittar en tjej du verkligen gillar så kanske ni kan jämka ihop er på något sätt när det gäller alkoholintag?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Effie
2019-08-13 10:46
#28

Jag funderar på om det är attityd till alcohol eller attityd till livet vi borde prata om. Nu har jag inte tänkt igenom vad jag menar - men mer frågan "vad är viktigt I livet? Vad är roligt? " och attityden till att njuta, att ha roligt (nykter eller ej), och vågar man ha roligt utan bedövning?

Själv tycker jag vin är gott. Whisky och konjak också. Men det är inte viktigt för mig, och har aldrig varit. Har aldrig förstått mig på groggar och berusning. Jag tycker inte om att bli berusad, och gör ingenting onykter som jag inte skulle göra nykter. (och som lchf-are tål jag dessutom inte mycket; två glas vin krypavstånd hem, brukar jag tänka).

Lever med en godtemplare. Jag tycker inte att han missar något I o m nykterheten. Jag kan ta ett glas vin, men det blir sällan (det var knappast oftare före hans tid, och jag avstår inte för hans skull). Vi har roligt, umgås I olika kretsar, oftast utan alcohol. Dansar man folkdans och squaredans måste man vara nykter.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

jackyl
2019-08-13 20:22
#29

@Lona. Om du läster trådstarten noggrant så ser du att jag är i 40-årsåldern. Och jag tycker inte att det blivit lättare med åren att hitta en partner som dricker sparsamt eller helst inte alls. Folk är kanske inte fullt så fulla på firmafesterna nu som på studentfesterna i mitten av 90-talet, men tillräckligt onyktra för att jag ofta ska tycka att det är störande.

När det gäller letandet är det inte direkt så att jag är ute och raggar målmedvetet men jag rör mig i olika sociala sammanhang där jag trivs, bland annat på dans, uppenbarligen utan att träffa någon kompatibel. Måhända är alla nyktra tjejer stadgade. Sedan är inställningen till alkohol inte den enda variabeln som påverkar om intresse uppstår, vilket förstås försvårar.

Och jämka ihop sig… Kanske. Fast jag är egentligen tveksam till att det skulle fungera. Precis som de flesta ickerökare tycker att rökning är en dålig och oattraktiv vana känner jag nämligen inför alkoholkonsumtion. Jag skulle inte heller trivas med att min partner avstod något som hon tycker är gott eller kul på grund av mina värderingar.

Sindri
2019-08-17 20:15
#30

Finns inte IOGT mer? I en nykterhetsförening kan man träffa människor som har samma värderingar och ha roligt och festa utan alkohol. I alla fall förr (enligt gamla släktbilder jag har).
Jag gillar tanken på föreningsliv som ett sätt att umgås med likasinnade.

jackyl
2019-08-17 21:37
#31

@Sindri. Jo, IOGT finns men där jag bor är den lokala föreningen en ålderstigen skara som har allsångskvällar vilket inte intresserar mig det minsta. Annars är tanken på föreningsliv som ett sätt att träffa likasinnade god.

I övrigt finner jag en viss ironi i att jag gång på gång möts av alkoholreklam när jag besöker forumet för att titta till den här tråden.

Sindri
2019-08-18 00:09
#32

Trist med IOGT. Du tillhör väl "fel" generation, nu verkar ungdomar dissa alkohol. 
Har du vågat testa dejtingsajter?

Pingpongboll
2019-08-18 14:24
#33

#0 Varför känns det jobbigt att ha en partner som dricker måttligt? Jag förstår att du inte känner dig kompatibel med en kvinna som dricker ofta och vill slå klackarna i taket med jämna mellanrum. Vad jag undrar är varför känns det så svårt att acceptera att ha en partner som tar ett glas vin då och då? Det finns massor av Kvinnor som tycker det är lagom.. som bara inte är absolutister. Är det något slags kontrollbehov? Du kanske kunde ställa dig själv frågan varför du upplever det som så viktigt.

If you bring forth what is within you, what you bring forth will save you. If you do not bring forth what is within you, what you do not bring forth will destroy you.
-Gospel of Thomas

jackyl
2019-08-18 14:50
#34

@Sindri. Jag har sneglat på dejtingsajter och appar men det känns inte som något för mig. Har flera kompisar som testat, både män och Kvinnor, och för dom som varit sugna på att ligga runt har det funkat bra men det har blivit ytterst få seriösa relationer.

Annons:
jackyl
2019-08-18 16:16
#35

@Pingpongboll. I en relation vill jag känna att jag och tjejen verkligen förstår och respekterar varandra. Jag har aldrig lyckats uppnå den känslan med tjejer som är annat än nykterister. Varför det är så vet jag inte. Måhända kan det hänga ihop med att en normalkonsument knappast blir ifrågasatt medan jag som nykterist ofta får höra att jag  är tråkig, konstig eller blir indragen i tröttsamma diskussioner om alkohol.

Pingpongboll
2019-08-18 16:23
#36

#35 hmm det kan jag förstå.. det måste vara tjatigt….och lite trist

If you bring forth what is within you, what you bring forth will save you. If you do not bring forth what is within you, what you do not bring forth will destroy you.
-Gospel of Thomas

jackyl
2019-08-18 16:42
#37

@Pingpongboll. Ja, det är tjatigt och ofta trist, fast jag är samtidigt ganska härdad. Jag tar sällan illa upp, och har inga problem med att stå för mina åsikter. Har även flera vänner som inte dricker alls. Att umgås med dom blir som en fristad.

Pingpongboll
2019-08-18 17:03
#38

#37 Det handlar väl om att man vill känna sig accepterad respekterad och förstådd. Jag hatar själv att behöva förklara mig om och om igen ang en fysisk åkomma jag har. De vänner som inte kunde bara förstå och respektera mina begränsningar orkade jag inte med. Mitt beslut att vända mig bort från dessa och bara vara med folk som jag inte behövde förklara för dvs såna som lyssnat och respekterat läget, gjorde livet lättare. Paradoxalt tycker jag att det ledde till att även flera av de som tidigare inte förstått ödmjukade sig och slutade med dumma argument och taskiga råd. Tror nånstans att om min ståndpunkt numera kommer från en större känsla av lugn…take it or leave it liksom. Bryr mig inte lika mycket om vad folk tycker eller vad jag tror att dom tycker. Men skulle jag bli ifrågasatt ( nu var det länge sen) skulle jag be personen hålla klaffen. Pallar inte med sådana samtal mer, är helt enkelt allergisk.

If you bring forth what is within you, what you bring forth will save you. If you do not bring forth what is within you, what you do not bring forth will destroy you.
-Gospel of Thomas

Lona
2019-08-20 23:39
#39

#35, Ja, det är idiotiskt att man ska behöva förklara varför man inte dricker. Som tjej får man dessutom frågan "Är du gravid?" stup i kvarten vilket är rätt tröttsamt.
Undrar hur många gånger jag hört "Ta en öl och var som folk!" i lite festligare eller mer lössläppta sammanhang? Inte lika ofta nu när jag är äldre men när jag var i 20-årsåldern sågs det som väldigt konstigt om man inte drack sig full på krogen eller på en fest med kompisarna.😛

Jag behöver inte förklara varför jag inte röker eller snusar, men att man inte dricker alkohol är tydligen inte "normalt".
BTW, jag har flera vänner som hittat stadiga partners via olika dejtingsajter men det beror kanske lite på hurdan man är själv också? Jag skulle själv ha väldigt svårt för att gå den vägen och jag tror att många medlemmar är ute efter att just ligga även om de inte säger det själva.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Caeli
2019-08-21 09:18
#40

På en dejtingsajt kan man väl skriva exakt vad man söker? Ett seriöst förhållande med någon som inte använder alkohol. Borde minska ner "enbart-ligg-kandidaterna" rejält! Och så finns ju gamla varianten av kontaktannonser i papperstidningen!

[Devya]
2019-08-24 08:25
#41

Nu kanske jag har missat det men har du varit tillsammans med en nykterist? Att passa ihop till 100% är nog omöjligt. Det viktigaste är att acceptera varandra med brister och fel.

Man behöver inte förstå varandra helt och fullständigt, för det är nog lite omöjligt, men man ska kunna respektera varandra och det kan man få med någon som inte är nykterist. Jag förstår om det inte har fungerat med Kvinnor som inte har respekterat ditt val att inte dricka. Ett förhållande utan respekt fungerar inte.

Annons:
jackyl
2019-08-24 09:09
#42

@Caeli. Ja, på dejtingsajter kan man säkert skriva exakt vad man söker. Och kanske borde jag ge sånt en chans, men det känns jävligt obekvämt.

Kontaktannonser i papperstidningar… Det låter oerhört omodernt, och om det fortfarande finns är det sannolikt något som används av en äldre generation.

jackyl
2019-08-24 09:38
#43

@Devya. Ja, jag har haft relationer med tjejer som inte dricker alkohol och jag uppskattade verkligen den djupa förståelse som fanns då. Sedan har du förstås helt rätt, det är nästintill omöjligt att passa ihop till 100 %. Istället får man acceptera varandras olikheter och brister, men vissa saker är lättare än andra att acceptera. Just när det kommer till nykterheten har jag insett att jag har oerhört svårt att kompromissa.

Kalli
2019-08-28 15:13
#44

Om du inte kan acceptera att din partner dricker alkohol finns det bara en lösning, att dejta nykterister. Kommer det göra det svårare att hitta någon? Självklart. Tyvärr är det konsekvensen av att ha fasta krav och det gäller såklart alla krav men än mer om de inte tillhör normen. En snabb googling säger att ca 90 % av svenskar dricker alkohol och tyvärr innebär det inte att 10 % ser sig som nykterister eller har samma värderingar angående alkohol som dig. Själv vill jag inte ha barn, hittade i en artikel att ungefär 5 % av svenskar är barnfria. Det är som det är.

taxarärbäst
2019-08-28 15:17
#45

jag har aldrig smakat på alkohol och tänker aldrig göra det. Min pojkvän dricker men han accepterar att jag inte vill ha det runt mig så han dricker inte runt mig

Upp till toppen
Annons: