Förhållande

Olika inställning till alkohol i en relation

2019-07-19 08:34 #0 av: jackyl

Hej

Jag skulle vilja ha nya infallsvinklar på ett problem jag har. Problemet är att min inställning till alkohol får mig att backa från potentiella relationer. Saken är den att jag är nykterist. Jag är i 40-årsåldern nu och testade att dricka några gånger för omkring 20 år sedan men det tilltalade mig inte. Jag vill ha kontroll, och hälsan i behåll. Är också uppväxt i ett helnyktert hem, så alkohol känns inte naturligt för mig utan närmast väldigt onödig.

Hade för många år sedan en relation med en tjej som var vad jag skulle kalla normalkonsument. Då kändes det som att alkoholen skapade en distans mellan oss. Senare har jag haft en relation med en tjej som nog avstod alkohol för min skull. Det kändes inte heller bra. Jag vill inte tvinga på någon mitt sätt att leva. Över tid har jag mer och mer insett att jag backar från relationer med tjejer som dricker, men jag har ingen önskan att vara singel i evigheter.

När det gäller vänner reagerar jag inte alls på samma sätt. Jag har vänner som dricker mycket, lite eller inte alls. Jag åker på festivaler och trängs med fulla människor. Jag går på jobbfester och umgås med mina mer eller mindre påverkade kollegor. Men i relationer känns det så oerhört mycket svårare. Det är som att den där skillnaden i livsstil och värderingar urholkar förståelse och respekt.

Jag vet inte om det där låter begripligt för någon utomstående, men jag uppskattar alla slags konstruktiva synpunkter kring mitt problem och dess eventuella lösning.

Mvh

Jackyl

Anmäl
2019-07-19 09:04 #1 av: taxarärbäst

jag är uppvuxen med en alkoholist så skulle aldrig kunna tänka mig att ha någon relation med någon som dricker igen

Anmäl
2019-07-19 09:06 #2 av: fruktgumman

Jag förstår hur du tänker. Jag vill gärna ha en partner som tänker som jag när det gäller alkohol. Både sambon och jag är nykterister. Däremot dricker de flesta av våra vänner och kollegor.

Anmäl
2019-07-19 13:05 #3 av: LBB

Nu ligger väl problemet i det lilla ordet miss. De flesta brukar alkohol, födoämnen men några förfaller till missbruk. Nykterism kan även den leda till missbruk. Då man låter principerna förstöra relationer.

Så länge ett bruk inte skadar en själv, andra eller relationer till andra så anser jag det vara ok.

Anmäl
2019-07-19 13:40 #4 av: Rovfisk

Jag är nykterist, men maken (sedan 27 år tillbaka) tar sig gärna en öl eller en "grogg" i gott sällskap, det händer inte jätteofta, men  nån gång i månaden. Jag har inga problem med detta, så länge hans konsumption inte ställer till så han blir dumdryg och aggressiv eller liknande.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler och Autism

*Medarbetare på Leopardgecko

Anmäl
2019-07-19 16:05 #5 av: -Aida-

Man kan inte kräva att sin partner är nykterist men man kan ställa krav. Jag brukar kunna festa med kompisar, min sambo också, majoriteten av min familj har alkohol beroende men mina krav är att ha respekten att inte komma hem dyngrak när vi har djur hemma, låta djuren vara, gå inte ut med hunden alkohol påverkad och ha respekten att inte hinka i sig alkohol tills man går hem men att sluta i god tid så man inte vinglar hem, har sagt till sambon att ska han hinka i sig får han inte komma hem alls, han är en sån som inte slutar när han väl börjat men jag tycker sånt är BS, det är inte svårt att kontrollera sitt alkohol intag allt annat tar jag som skit snack och undanflykter att inte vilja ta sitt ansvar. Med tanke på min familj så vill jag ställa krav och sen handlar de om respekt för varandra och våra djur i hemmet.

Anmäl
2019-07-20 09:33 #6 av: saretsav

Man kanske inte kan kräva att sin partner blir nykterist om hen från början dricker men man kan faktiskt välja om man vill ha en partner som dricker alkohol eller en som inte dricker alkohol. Vill man ha en som är nykterist blir man förmodligen inte ihop med en som festar och dricker i  från början

Anmäl
2019-07-20 11:06 #7 av: Caeli

Förstår hur du tänker och resonerar och jag tror att inställningen till alkohol är en av de där sakerna i ett förhållande som man bör tänka ganska så lika om.

Det finns hur många kvinnor/tjejer som helst som skulle vilja ha en relation med en nykter och ordentlig man som vågar stå upp för sina egna värderingar! Och som själva har samma livsstil. Gäller bara - som alltid - att hitta dem... Kanske dax att leta på nya ställen?

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2019-07-20 12:34 #8 av: Katti

#5 De flesta klarar att kontrollera sitt intag av alkohol, alkoholister gör det inte. Det finns många alkoholister som inte sitter på parkbänkar och mer eller midre har ordet skrivet i pannan. Men att prata om saker med deras rätta namn anser jag är viktigt. Talar tyvärr av erfarenhet...

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Kennel Min Bästa Vän & Skullebo kaningård

Anmäl
2019-07-20 16:03 #9 av: LBB

#8 de flesta svenskar brukar alkohol.  Liksom andra njutningsmedel. Sedan har du gruppen som missbrukar alkohol, dvs som inte klarar av bruket utan att det går ut över andra. Till slut har du dem som rent fysiskt åker dit på ett beroende, de byter bort allt vad familjeliv, förmögenhet o vänner heter för att tillfredsställa sitt beroende.

Det gör att det naturligtvis stora nackdelar med alkoholbruk i ett samhälle.

Samtidigt som det finns fördelar, fördelar som kommer till sin rätt vid ett kontrollerat bruk.

Man tinar upp ett sällskap betydligt snabbare med lagom mängd alkohol.

Till det kommer den gastronomiska njutningen alkohol tillför i del maträtter och som dryck. Så jag nöjer mig med att bruka alkohol, inte missbruka.

Anmäl
2019-07-20 17:52 #10 av: jackyl

Tack för alla svar. Jag har inte skrivit här förr så jag visste inte vad jag skulle förvänta mig.

Jag vill först förtydliga att jag inte pratar om missbruk utan om värderingar/livsstil, och att jag inte alls är ute efter att stämpla något som rätt och något annat som fel. Var och en får leva sitt liv precis som den vill. Jag har valt min väg och känner mig nöjd med det, men inte med vad det inneburit för mig när det kommer till relationer.

@Caeli. Jag har med åren blivit allt mer tveksam till att det faktiskt finns kvinnor/tjejer som uppskattar nykterhet. Måhända lever dom alla i lyckliga förhållanden. De singlar jag möter tycker i alla fall mest att jag valt bort livets goda, tycker synd om mig eftersom de antar att jag har någon dålig erfarenhet i bagaget (vilket jag alltså inte har) eller tror att vi delar samma värderingar eftersom de bara brukar dricka några glas vin då och då (vilket kanske är lite sett till genomsnittet, men ändå väldigt långt ifrån ett helnyktert leverne).

Anmäl
2019-07-20 19:14 #11 av: taxarärbäst

#10 jag uppskattar nykterheten!!

Anmäl
2019-07-20 22:38 #12 av: Katti

#9 Det jag menar är att klarar man inte att begränsa sitt intag av alkohol så är man alkoholist, vare sig man dricker varje dag eller en gång i månaden. Och vill man inte ta ordet alkoholist i sin mun så är det i alla fall ett alkoholistiakt beteende, ett riskbruk. Alkoholen har makten över sinnet och inte tvärtom. När man väl har börjat dricka. Nästa steg är att man dricker allt oftare.

Fler vuxna än många tror brukar inte alkohol eller gör det i mycket liten skala. Jag skulle säga att det beror helt på vilket umgänge man har. I många kretsar är förvisso alkohol en självklarhet i många sammanhang, men långt ifrån i alla. Tills jag var 45 och träffade min nuvarane man kom jag i kontakt med alkohol någon eller ett par gånger om året. Och nej, jag har inte umgåtts i någon form av religiösa eller extrema kretsar, och inte heller med nyktra alkoholister som avhåller sig av den anledningen.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Kennel Min Bästa Vän & Skullebo kaningård

Anmäl
2019-07-21 09:36 #13 av: LBB

#12, min åsikt är den, att alkoholist är den som inte klarar av vardagen utan intag av alkohol. Sedan är vi människor olika, förmår att hantera konsumtion av alkohol olika. Allt från hyperkänsliga japaner till Européer som vuxit upp med alkohol.

Alkohol är som allt annat vi brukar, i lagom mängder gör det liten skada och fördelarna överväger.  Problemet är väl att ingen vet vad just lagom är på individuell nivå.

Och visst är jag medveten om skillnader. I mitt föräldrahem var alkohol ngt naturligt och odramatiskt. Som barn fick vi smaka  och vi barn använde ibland vin blandat med vatten som måltidsdryck vid fester.

Min alkoholkonsumtion har dock alltid legat under genomsnittsnivån för riket (föredrar kvalitet framför kvantitet) Och jag har inte märkt av ngr nackdelar. Ej heller ngn konsumtionsökning.  Men som sagt jag tar mig inte ett glas för att bli full, jag tar ett glas för att njuta av innehållet, tillsammans med god mat, goda vänner och eller en god kuban.

Anmäl
2019-07-21 10:06 #14 av: jackyl

@LBB, jag delar inte din åsikt att fördelarna med alkohol i liten mängd överväger nackdelarna. Tvärt om ser jag inga fördelar alls med alkohol, vilket lett fram till att jag avstår det helt. Men nu handlar inte den här diskussionen om de eventuella fördelarna eller nackdelarna med alkohol, så jag föreslår att vi lämnar det sidospåret.

Anmäl
2019-07-21 10:14 #15 av: LBB

#14  Det beskriver i ett nötskal vad de olika inställningarna innebär.

Alkohol är ett njutningsmedel, med ett inbyggt belöningssystem för hjärnan.

Det kräver att man lär sig att kontrollera detta för att kunna bruka den.

Då kan man uppskatta fördelarna.

Kontrollerar men det inte ska man inte bruka den. ser man inte fördelarna så är det heller ingen vits, eller hur?

Överlag så har alkohol skapat oändligt lidande i samhället. Samtidigt tillfört i jämförelse betydligt mer av välmående, skaparkraft och kontakt mellan människor.

Det senare överväger i samhällets ögon, därför är bruket fortfarande accepterat

Anmäl
2019-07-21 10:35 #16 av: Maria

#15 Där tror jag du har fel.
Hade alkohol kommit som "nyhet" idag så hade det aldrig blivit godkänt. Man hittar mer och mer länkar mellan enbart bruk och ohälsa. Ohälsa som kostar samhället mycket pengar.

/Maria

Anmäl
2019-07-21 10:56 #17 av: jackyl

Min åsikt är denna: Alkohol är en slags genväg, så inpräntad i samhället att många inte ens reflekterar över det, men allt som alkoholen kan hjälpa till att uppnå går att uppnå ändå, och mer därtill. Min nykterhet handlar inte om att jag kan må bra, få kontakt med andra människor och vara kreativ trots att jag avstår alkohol. Den handlar om att jag mår bättre, får bättre kontakt med andra människor och är mer kreativ EFTERSOM jag avstår alkohol.

Anmäl
2019-07-21 12:48 #18 av: LBB

#16 Varje år konstaterar man att vissa former av livsmedel är farliga.  Alkohol  är farligt.  Kaffe är farligt, The är farligt, Tobak är farligt.  Klart är att vid långvarigt och generöst bruk av öl, vin o brända drycker så uppstår risker. Många gånger samma risker som uppstår vid långvarigt och rikligt användande av kniv o gaffel.

Alkohol i olika former höjer, vid rätt sorts bruk livskvaliteten. Inte bara när man dricker utan även i matlagningen då alkohol är en smakbärare likvärdig med fett, socker o salt.

Anmäl
2019-07-21 14:47 #19 av: Maria

Självklart så är gifter skadligt för kroppen. Etanol är ett gift som dessutom har stor spridning i samhället.

Alkoholens skadeverkningar för människor är nog vida större än vad eventuella vinster är gissar jag.

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.