Annons:
Etikettkänslor
Läst 1441 ggr
Wilola
8/6/19, 12:10 AM

Sjukt känslig

Är det normalt att vara såhär känslig? Jag börjar gråta för minsta lilla, vågar knappt prata med folk om känsliga grejer för att jag börjar gråta. Om något blir som jag inte tänkt mig så gråter jag, kan inte ha en diskussion med min pojkvän utan att jag gråter. Hur kan man bli mindre känslig? Det här är så sjukt pinsamt, speciellt när ingen annan jag känner är sån.

Annons:
Scorpio97
8/6/19, 12:49 AM
#1

Mår du bra i övrigt? Stressad? Om något har hänt, man mår dåligt över något eller är stressad så kan det göra en mer känslig överlag. När bägaren är full räcker minsta droppe för att den ska rinna över. Så var det för mig efter att jag hade förlorat min pappa. Jag grät för allt som var det minsta sorgligt, jobbigt eller rörande. För mig hjälpte det att gå till en kurator och bara prata om allt möjligt, gråta och vara helt känslosam. Ibland behöver man det. Med tiden blev det bättre. Det skadar inte att testa att gå och prata med någon och se om den personen har tips, eller om det hjälper att bara få prata av sig.
Jag gråter även när jag blir arg eller om någon blir arg på mig. Jag vet inte säkert, men jag tror det beror på att mina föräldrar bråkade mycket när jag var liten och att det är någonting där som jag inte riktigt hanterat. Jag har inte riktigt orkat ta tag i det men finns det någon sån orsak tror jag man kan jobba på det (men man kanske behöver professionell hjälp). 

Sen är ju varje person unik och har du varit så hela livet kanske du helt enkelt är sån. Jag tycker inte du ska skämmas för det även om jag förstår att det kan vara jobbigt.


//Jessie

[Devya]
8/6/19, 5:28 AM
#2

Det kan vara på sin plats att prata med någon professionell. Det låter ju väldigt jobbigt om du börjar gråta för minsta lilla. Pinsamt skulle jag inte påstå att det är men det tar ju mycket av ens energi att reagera på det viset.

Går du på p-piller eller går du igenom en stressig period i ditt liv? Eller har det alltid varit så här?

Wilola
8/6/19, 11:45 AM
#3

Jag har alltid varit känslig, men inte så illa som det är nu. Jag har ångest ganska ofta, och jag går på p-piller.

Scorpio97
8/6/19, 1:37 PM
#4

Både ångest och p-piller kan göra en känsligare. En del personer kan inte ha hormonella preventivmedel alls medan det för andra handlar om att hitta rätt sort. Jag vet många som inte insett hur dåligt dom mår på till exempelvis p-piller förrän dom har slutat, för dom har ätit det så länge och förändringen kommit smygande. Det kan vara värt att fundera om man vill testa att vara utan p-piller ett tag eller prova ett annat preventivmedel


//Jessie

Wilola
8/6/19, 1:47 PM
#5

#4 jag går dock på antidepressiva, blir det ändå samma?

Scorpio97
8/6/19, 1:54 PM
#6

#5 Det vet jag faktiskt inte. Min gissning är att det kan påverka ändå, men jag har ingen som helst medicinsk utbildning så det är verkligen bara en gissning. Kanske något du ska prata med din läkare om?


//Jessie

Annons:
Upp till toppen
Annons: