Annons:
Etikettförhållande
Läst 699 ggr
[synkroniserat]
8/18/19, 8:56 PM

Isolerat sig helt? Hjälp!

Hej!

Det har plötsligt hänt någonting helt oväntat i mitt förhållande och jag har absolut ingen aning vad det är frågan om. Min kille har stängt av sig helt, bara sådär över natten. Och jag är ärligt talat orolig enda ner i benmärgen. 

För att sammanfatta vårat förhållande kort: vi har varit tillsammans snart 4-5 år. Han har GAD (generaliserad ångestsyndrom), vilket jag kommer gå in på mer sen om det blir relevant till ämnet. Vi har den typen av förhållande att vi pratar nästan dagligen och träffas ofta på veckorna, inte av tvång utan vilja. 

Denna veckan träffades vi på tisdagen eftersom det var min födelsedag, tog det lugnt hemma och sov tillsammans tills morgonen efter då han åkte till jobbet. Eftersom det inte blev någon utekväll planerade vi in att gå ut på fredagen tillsammans och dricka, sen åka hem tillsammans till mig. Vi pratade som vanligt fram tills dess, jag fixade skjutsen till oss etc, tills fredag morgon. Hela hans personlighet vände och han blev väldigt 'dryg' och otrevlig. Jag förstod att någonting inte stämde och fick fram att han hade ångest, ville vara ensam under dagen, ta bussen in själv och mötas där, vara där 2-3h och sen ville han åka hem själv. Det kom plötsligt och jag var tvungen att fråga mig fram för att få informationen, och försökte få reda på varför, om det var pga ångesten men hans svar var 'åker hem själv', 'vill sova själv och lägga mig i tid'. Kom som en chock för det var verkligen från ingenstans, sättet han skrev med mig var mer otrevligt än frånvarande men jag beslöt mig att ställa in kvällen för det kändes inte alls rätt. Jag försökte få fram svar på någonting, men han är dessvärre sån som inte delar med sig av sina känslor alls och var nästintill elak över att jag blev ledsen. Sen hördes vi inte mer. Jag ringde honom igår, fick inget svar men strax efter fick jag smset 'ligger och sover, vad ville du?', och jag konfronterade honom att hur han pratade med mig var respektlöst och att jag inte ens hörde mer från honom efter jag sa att jag ville ställa in. Han svarade bara kort 'jag förstår' etc. På mitt sista meddelande svarade han ingenting, därav skrev jag till honom idag på eftermiddagen och frågade varför han inte svarade någonting och hans svar var 'vet inte'. Efter många om och men ville jag inte bli osams så jag frågade honom om han ville ses innan torsdagen eftersom vi ändå inte träffats tisdagen och båda börjar jobbet på torsdag. Han svar var att han inte ville, jag frågade om det var personligt riktat mot mig men han sa bara att han inte vill umgås med någon. Det kan jag ha förståelse för att man vill ha ensamtid men han vill varken prata eller träffa mig, från ingenstans, vilket ALDRIG under alla åren har hänt, och när jag frågar om det är någonting så är det absolut ingenting. Han bara 'vill inte'. Det är inte ångest eller någonting, han säger att det inte är någonting.  Jag kan med all säkerhet säga att båda vet hur den andra fungerar, efter lång tid tillsammans så läser vi av varandra väldigt lätt. Det har funnits gånger vi inte träffats på över en vecka, sånt händer. Båda har varit med om varandras värsta tider, då menar jag verkligen värsta, så båda vet hur ångesten blivit som värst, tidigare depressioner etc. Men det här är någonting HELT nytt som aldrig hänt innan och jag börjar bli orolig om det är någonting med honom eller fel på mig? Jag frågade om han undviker mig men han sa bara 'nej, vill bara inte umgås, är inte pratsugen'. 

Det jag verkligen skulle vilja ha hjälp med, och undrar: vad kan det bero på, och vad ska jag göra nu? Det är absolut ingen idé att fortsätta fråga ut honom, och det spelar ingen roll om jag berättar hur jag känner angående detta för det har jag redan gjort, även sagt att jag blir orolig, älskar honom, finns för honom etc. vilket han inte reagerar på alls. Jag vill inte heller bara låta det vara för det känns långt ifrån rätt att vara okej med det här, vilket jag verkligen inte är. Det vrider sig i hela bröstkorgen. Om det är något mer ni vill veta för att kunna tänka er vad detta kan bero på eller vad som hänt så fråga! 

(Ber om ursäkt för slarvig och lång text, försökte hålla det kort men ändå beskriva situationen så man 'typ' förstår)

Annons:
Honestyisdead
8/18/19, 9:09 PM
#1

Otroligt dålig stil efter så många år tillsammans.

Jag får känslan av att han gjort något dumt och inte vågar säga det.

[synkroniserat]
8/18/19, 9:14 PM
#2

#1 Jag fick också den känslan först, men kan nästan garantera att det inte är det så försöker lista ut vad annars det kan vara. Han har tidigare gjort extremt dumma saker (jag också) men aldrig undvikit mig för det.

[Devya]
8/19/19, 5:34 AM
#3

Det låter ju nästan som om han vill göra slut men pushar dig till att ta det steget genom att vara otrevlig och inte vilja ses. =/

Ary
8/19/19, 3:02 PM
#4

Antingen kan det vara som Hera eller Devya säger eller så kan han ju ha en svacka med ångest och inte orka med sig själv och ännu mindre någon annan… 

Samtidigt som man måste ge space så vore det ju bra att veta hur han mår - på riktigt… Förutom dig, vem känner honom bäst? Någon som kan kolla hur han mår allmänt, mamma, ngt syskon han litar på? Risken är kanske att ju mer du pushar ju mer drar han sig undan, men bra om ngn kan kolla upp läget. 

När du vet hur han mår och kanske varför han drar sig undan kan du bedöma läget utifrån det.

serenas
8/23/19, 8:01 PM
#5

Jag känner igen det där ifrån min killes beteende. Drar sig undan osv.

Upp till toppen
Annons: