Annons:
Etikettvänskap
Läst 2075 ggr
Lia
2019-08-23 19:52

Somna vid ratten

När jag, min sambo och vår vän körde från badet till campingen på vår semester på Gotland somnade vår vän vid ratten, mitt på dagen, och körde över till andra filen och ut i gräset på den sidan. När vi skrek åt honom att stanna korsade han istället vägen igen, och stannade till slut på högerfilen. Min sambo bytte genast plats med honom och vi körde vidare. Som tur var hände ingenting, men vi hade lika bra kunnat krocka med antingen en bil eller ett träd. Vår vän bad varken om ursäkt eller visade på något vis att han var ledsen över det som hade hänt, och därför har jag inte velat prata med honom sen vi kom tillbaka. Dessutom satt jag som på spikar under hela bilfärden hem. Hur hade ni reagerat och hanterat situationen? Hur hade ni känt i efterhand om det gällde er vän? Jag vet inte riktigt hur jag ska känna…

Annons:
[Devya]
2019-08-23 20:27
#1

Hade han inte sovt ordentligt eller varför somnade han helt plötsligt?

Jag skulle i fortsättningen inte vilja åka med om han körde. Jag skulle också vilja prata med min vän och säga hur viktigt det är att han tar hand om sig själv och ser till att han får tillräckligt med sömn så inget hemskt händer då han är ute och kör. Sen skulle jag även fråga hur det riktigt står till med honom.

[Justde_]
2019-08-23 21:05
#2

Din vän blev säkert chockad och rädd och skämdes säkert ! Jag förstår inte varför du beter dig så barnsligt och vägrar prata med honom . Om det hade varit min vän hade jag blivit orolig och undrat hur min vän mår egentligen! Och varför ska han be om ursäkt för något han kanske inte rår för ? När jag själv blir så där trött så känner jag mig ofta hyper pigg och slocknar på 1 sekund

Lia
2019-08-23 21:17
#3

#1 Han ska utredas för ADD, så jag misstänker att det kan ha med saken att göra. Vi gick och la oss runt 22 alla dagar eftersom solen gick ner och vi tältade. #2 Precis efter det hände pratade både jag och min sambo med honom och försäkrade oss om att han var okej, det gjorde vi också innan vi åkte hem. Och det är inte som att jag vägrar prata med honom, det sa jag aldrig. Men jag känner inte riktigt för att höra av mig när han inte heller hör av sig, speciellt inte med tanke på att det för det mesta är min uppgift. Jag tycker faktiskt att han kan engagera sig för en gångs skull. Jag blev precis lika chockad, det har han knappast ensamrätt på. Känner man att man kan somna på 1 sekund ska man kanske inte köra bil.

[Devya]
2019-08-24 04:57
#4

#3 Då har ni tydligen andra problem om det är alltid du som måste höra av dig. Det hör dock inte riktigt till det här problemet. Det är helt upp till dig om du vill kontakta honom eller ej. Han kanske är dåligpå sådant och nu kanske han dessutom skäms. Kanske han går igenom mycket annat som du inte är medveten om. Sen om ni gick och la er i tid betyder inte att han faktiskt kunde sova men oberoende har ju han ett ansvar att se till att han känner sig själv och vet om han kan köra eller ej. Det är inte ok att sätta andras liv på spel. Tyvärr händer det ju ändå ganska ofta att folk somnar vid ratten så det är inget jätteovanligt även om det inte gör det ok. Det är förståeligt om ni alla är chockade. Folk reagerar olika i ett sådant tillstånd. Din cän känner sig säkert väldigt skyldig kan jag tro och kanske inte vågar prata med digm

Honestyisdead
2019-08-24 15:27
#5

#2 Skämtar du? Det är väl för tusan vanligt vett att be om ursäkt när man utsatt någon för sådan fruktansvärd fara!

Nog fan rår man för att man somnar vid ratten. Är man trött pausar man! Hoppas verkligen  inte du kör bil!

-Aida-
2019-08-24 17:07
#6

Bakom ratten hade han ansvaret att känna efter hur trött han egentligen var, ni hade kunnat byta efter en viss tid så hade det inte hänt. Han ska definitivt be om ursäkt tycker jag. Folk blir för bekväma bakom ratten och glömmer det som är viktigt, att man ansvarar för alla i bilen och mötande på vägarna. Jag hade hört av mig till vännen och frågat hur personen kände efter det som hänt efterson denne inte verkade reagera på det just då och sen hade jag berättat hur jag kände.

Annons:
[Justde_]
2019-08-24 17:48
#7

#5 vi vet inte orsaken varför han somnade ! Sjukdomsfall ? Jävligt övertrött ? Vilket iaf dom som åkte med borde ha sett om han var så trött .

[Devya]
2019-08-24 18:00
#8

#7 Seriöst? Det är inte deras ansvar att veta om deras vän är trött eller ej. Han måste själv ta ansvar som vuxen människa och veta om han är för trött att köra eller ej. Löjligt att säga att det är i princip deras ansvar för det är precis det du syftar på då du säger att de borde ha sett att han var trött. =/

Min man känner sig själv och säger till om han är för trött att köra. Svårare än så är det faktiskt inte.

Honestyisdead
2019-08-24 18:42
#9

#7 Skriver ts att han somnade så gjorde han. Knappast sjukdomsfall, då hade ts vetat det.

Det är FÖRAREN som har ansvar, ingen annan. Sluta upp med sådant trams!

[Justde_]
2019-08-24 20:18
#10

#7 och 9 chilla nu ! Har själv varit med om en som somnade vid ratten , han slutade dock köra och sedan hände det fler gånger . Han fattade inte vad som skett efter ca ett år fick han diagnosen narkolepsi ! Man ser oftast om en människa är så trött att den somnar mitt i en färd bland annat gäspningar inte hänger med i konversationer osv osv . Jag sa INGENTING om att ts hade något ansvar överhuvdtaget. Sen tycker jag #9 att du går hårt åt ! Vem är du att säga åt mig att jag ska lägga av med sånt trams . När det är min egen åsikt ? och sen är det inte ens säkert att ts vän vet om något själv !

[Devya]
2019-08-24 20:33
#11

#10 Om de skulle sett att han höll på att somna så skulle de högst antagligen reagera. Vilken människa som helst skulle väl reagera om de faktiskt såg att föraren slumrade till? Nu märker man inte alltid sådant, speciellt inte om man sitter bakom föraren och om den som sitter på passagerar sidan håller på med sin telefon. Det finns många olika orsaker till varför man kanske inte märker att föraren är så trött att han/hon håller på att somna. Jag sitter definitivt inte bredvid bara för att titta på föraren för att se om han/hon är så pass trött att de skulle kunna somna och jag samtalar inte heller konstant med föraren under en bilfärd. Många gånger är jag tyst eller läser på forum eller nyheterna.

Om du nu inte tycker att ts hade något ansvar så varför börjar du ens prata om att de borde ha märkt att föraren var trött? Det har väl inget med saken att göra isåfall? De kan väl inte avgöra att han är så pass trött att han skulle somna. Man kan gäspa och ha sig utan att det finns någon risk för att somna. Jag gäspar hela tiden på vägen till jobbet men jag har aldrig känt att jag skulle ens vara nära på att somna.

Jag förstår inte alls hur du resonerar och börjar prata om att de skulle märkt av tecken på att han skulle kunnat somna. Det har absolut inget med saken att göra.

Oberoende så tycker jag givetvis att ts borde prata med sin vän om hur det egentligen står till. Visst kan det handla om sjukdomsfall eller så var vännen bara korkad som fortsatte att köra utan att säga till om att han var alltför trött för att köra.  Vi vet inte varför det här har hänt, men jag uppmuntrar definitivt ts till att sätta sig ner och prata med sin vän. Sådant här får inte hända igen och jag hoppas verkligen att ts vän förstår hur allvarligt det var det som hände. Om han har problem så borde han inte få sätta sig bakom ratten någonsin igen.

Honestyisdead
2019-08-24 20:35
#12

#7 Varför alls då påpeka att passagerarna borde ha sett att han var så trött?

Nej det borde dom inte ha sett. Han borde tagit ansvar och inte ha utsatt dom för livsfara.

[Justde_]
2019-08-24 21:25
#13

#12 får väl försöka förklara vad jag menar då ni verkar läsa in och missförstå ! Jag märker få min sambo , arbetskollegor kassören på Konsum är trött .. jag menade INTE att dom har ansvar ! Men oftast ser man och hör man på någon om denne är trött ! Men för att sammanfatta ! Det ENDA jag menade var att allt är inte alltid som man tror eller vad man ser ! Att han somnade kan bero på flera orsaker inte nödvändigtvis att han var trött ! Och om man nu är vänner så varför inte fråga och berätta att man faktisk tycker att vännen borde be om ursäkt . Det värsta jag vet är folk som surar och tycker att man själv ska fatta vad man gjort för fel . Sånna vänner sållar jag bort väldigt snabbt !

Annons:
Honestyisdead
2019-08-24 21:30
#14

#13 De flesta somnar för att dom är trötta, så det utgår man från. Det är så många olyckor sker. Du behöver inte sitta och försvara någon som riskerat flera liv.

Själv sållar jag bort personer som saknar vett nog att be om ursäkt när det krävs. Inte tusan ska man behöva säga till någon som kunde dödat en att denne borde be om ursäkt! Du måste skämta.

[Justde_]
2019-08-24 22:22
#15

#14 nä jag skämtar inte ! Så länge man inte vet vad som hänt tycker jag inte man ska fälla. Du får ha din åsikt och jag min . Jag sitter INTE och förminskar dig genom att säga att ”DU MÅSTE SKÄMTA” och att Du ska sluta tramsa . Du som Sajtvärd bör faktiskt respektera andras åsikter ! Eller skrolla vidare utan att svara 😉

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2019-08-24 22:32
#17

#15 Vi vet att han somnade vid ratten. Jag dömer således ut honom eftersom flera liv kunde tagit slut.

Och jag respekterar inte någon som helt tydligt står bakom en sådan person.

[Justde_]
2019-08-24 23:21
#18

#17 Varför plockar du bort inlägg ? Vi vet att han somnade/slocknade men ej varför! Så bara för du har en annan åsikt än mig har du rätt till att förminska ?

Honestyisdead
2019-08-24 23:28
#19

Jag tar bort ot inlägg.

Gronstedt
2019-08-26 13:34
#20

När jag felbedömde väglaget och slog runt med bilen och därmed utsatte passagerare för livsfara, så sade jag en hel del saker efteråt, när vi kommit fram till att ingen var skadad och jag hade slutat svära. Som 

* Jag är en idiot.
* Klart bristande omdöme där, ja!
* Det är änna jag som gjort bort mig.
* Jag kanske bara ska köra bil på sommaren …
* Jag kanske inte ska köra bil på alls?
* Klantar man sig så ska man kanske inte ha folk i bilen!
* Det är ju inte bara mig själv jag kunde haft ihjäl!

med mera.

Men jag sade definitivt aldrig "Jag ber om ursäkt för att jag körde av vägen." Och det var ingen som väntade det av mig heller. Så det är nog olika vad som anses comme il faut i sådana situationer,.

Annons:
Lia
2019-08-27 02:02
#21

#6 Ja precis. Jag skrev ett meddelande till honom där jag frågade hur han mådde samt berättade varför jag reagerade starkt över situationen, men fick inget svar tillbaka. Han kanske känner att han behöver lite tid för sig  själv en stund.

#10  (#7)Jag vet inte hur du gör när du åker med någon i en bil, men jag sitter i alla fall inte och stirrar på förfaren ifall den plötsligt skulle råka somna… Så det är inte så självklart att man som passagerare upptäcker det i tid. För den delen satt vi och pratade och skrattade bara några minuter innan, det fanns inga tydliga tecken.

#13 Jag tycker att det är självklart att man ber om ursäkt om man riskerat någons liv på det där sättet. Om han nu kände sig trött skulle han sagt det och bytt plats med min sambo.

#20 Jag anser att det är rätt stor skillnad på en olycka orsakad av väglaget, och att somna vid ratten som enkelt kan jämföras med rattfylla. Vidare tycker jag åtminstone att han kunde försäkrat sig om att vi var okej, precis som vi gjorde för honom. Och ja, han var chockad med all rätt, men det var vi också.

Gronstedt
2019-08-27 07:31
#22

#21: "[O]rsakad av väglaget" - vilket märkligt resonemang! Min olycka orsakades naturligtvis inte av väglaget, den orsakades av min oförmåga att bedöma och hantera väglaget. Precis som din bekants olycka orsakades av hans oförmåga att bedöma sin vakenhet. Din bekant felbedömde sin förmåga att hålla sig vaken, jag felbedömde min förmåga att hålla bilen på vägen - för mig ser skillnaden inte så enorm ut.  Finns det en skillnad är den snarare till din bekants "fördel", eftersom hans möjligen orsakades av underliggande sjukdom. Min orsakades av vanlig, oursäktlig dumhet.

Om ni skrattat och pratat vara minuter innan, och bekanten verkligen var aktiv i det, så tror jag att bekanten bör söka läkare. Att gå från alert och skrattande till djupt sovande (och att köra av vägen som du beskrev sker nog inte för att man nickar till en bråkdels sekund, som det oftast handlar om när någon somnar vid ratten) på några minuter, i en situation som kräver närvaro och koncentration, kan tyda på andra faktorer än bara trötthet. Och det tyder starkt på att han inte kände sig trött, utan glad och pratsam.

Men känner du att din bekants agerande sårar eller skadar dig, eller på annat sätt är fördömligt, så ska du naturligtvis markera det mot vederbörande och mot er omgivning. Hur bekanten hanterar situationen är förstås ingenting du kan påverka.

[Hayabusa]
2019-08-27 08:10
#23

Som förare är man ansvarig. Känner man sig trött/dåsig så ska man ta en paus eller låta någon annan köra.

Honestyisdead
2019-08-27 08:18
#24

#20 Jag tycker det är illa att du inte bad om ursäkt. Det borde komma naturligt.

Lia
2019-08-27 12:11
#25

#22 I ditt fall antar jag att du har lärt dig av din olycka och fortsättningsvis är mer försiktig och uppmärksam så att det inte ska hända igen. I hans fall kan det lika gärna hända igen om han inte märker när han utan förvarning blir trött, på så vis är det värre. Det gör det svårt att våga åka med honom igen. Man lär sig av sina misstag, men det är oerhört svårt att lära sig att vara vaken om man helt plötsligt somnar från ingenstans. Då får man försöka hitta en lösning på det innan man riskerar andras och sitt egna liv igen.

Honestyisdead
2019-08-27 12:57
#26

#25 Åk för tusan aldrig någonsin med honom igen!!!

cEDS
2019-09-04 13:16
#27

Han borde bett om ursäkt men trötthet när man kör kan komma otroligt fort. Behöver inte alls bero på att man sovit dåligt, monotom väg, dåligt med syre, stillasittande sövande rörelser och ljud är absolut tillräckligt. Stannar alltid bilen och tar en powernap på 10-15 min när jag är dåsig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: