Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 7529 ggr
Honestyisdead
2019-08-27 13:17

"Trygga Sverige" 2

Annons:
[Hayabusa]
2019-08-27 13:20
#1

👍

LBB
2019-08-27 14:11
#2

Vilket bevisar att känslan av trygghet inte är detsamma som säkerhet

Carmarino
2019-08-27 14:16
#3

Ledare i Blekinge Läns Tidning:

Avfärda inte oron som alarmism

Sverige som världens bästa och tryggaste land. Det har medborgarna växt upp med. Rädslan att förlora det borde aldrig ha avfärdats som alarmism.

I ett större perspektiv är detta grymma dåd ännu ett tragiskt tecken på att den trygghet som under lång tid symboliserade Sverige är på väg att urholkas. Skjutvåld och explosioner har nått ut på gator där vardagens människor promenerar och bor.

http://www.blt.se/ledare/avfarda-inte-oron-som-alarmism/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2019-08-27 14:18
#4

#3 Precis 👍

Honestyisdead
2019-08-27 14:42
#5

Lbb, varför skriver du från ett annat nick?

Draken
2019-08-27 16:56
#6

Sverige är ju jättetryggt enligt våran, totalt inkompetenta, regering. Det behövs ingen bättring, och det finns inte så mycket brottslighet, det har inte alls ökat de senaste åren, inte värre än att svenskarna har blivit mer kriminella än de har varit förut  😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
LBB
2019-08-27 17:25
#7

#5 ?

Honestyisdead
2019-08-27 17:30
#8

#7 ?

LBB
2019-08-27 17:31
#9

Sverige är ett av jordens säkraste länder att leva i. Både vad det gäller rättssäkerhet, vård o omsorg. Peka gärna på fakta som motsäger detta.

Att människor blir oroliga, känner otrygghet inför det som händer nu i våra städer är naturligt, lika naturligt som att det finns de politiker som inte drar sig för att slå mynt av saken.

Trygghet är en känsla, något man inte kan ta på. Säkerhet är ngt man kan verifiera med statistik och ve o fasa med jämförelser.

LBB
2019-08-27 17:43
#10

Frågan kvarstår, vilket nick använder jag, förutom LBB. Men du kanske menar Lbb? 😃

[Hayabusa]
2019-08-27 18:00
#11

"Det är förbluffande när man lyssnar till de politiker och poliser som slår ifrån sig med argument om att vanligt folk inte drabbas och att våldsdåden endast är riktade mot andra kriminella. "

Torgny Jönsson, debattör. Har kallats ”Maffians bankir” i medierna och avtjänat två längre fängelsestraff. i oktober 2018 frigavs han efter att ha suttit häktad i 19 månader.

[Hayabusa]
2019-08-27 18:09
#12

"En polis med mångårig erfarenhet berättar att det i Sverige finns flera unga män som är beredda att till och med mörda Kvinnor. Enligt samma källor blir de mer och mer hänsynslösa.

– Det är en konsekvens av att vapnen i ökad utsträckning har letat sig till de yngre och att de blir yrkeskriminella i en tidig ålder, säger Granath

Med 1,1 avlidna per 100 000 invånare har Sverige högsta nivån av dödligt vapenvåld hos män 15 till 29 år, bland 13 undersökta Västeuropeiska länder, däribland Tyskland och Storbritannien, enligt en forskningsrapport."

HD, 27.08.2019

Betalartikel

LBB
2019-08-28 07:37
#13

I relation till 100 000 invånare i befolkningen5 konstaterades 1,06 fall av dödligt våld år 2018, vilket är en lägre nivå än föregående år (1,12). Under perioden 2002–2018 har det totala antalet konstaterade fall av dödligt våld relaterat till folkmängden varierat mellan 0,71 och 1,21 fall per 100 000 invånare

Annons:
[Hayabusa]
2019-08-28 08:16
[Hayabusa]
2019-08-28 08:36
#15

Saxat ur forskningsrapporten (se #12):

"A recent study reported equally strong concentrations of gun violence in the three largest cities in Sweden between 2011 and 2015. There were 938 shootings in Stockholm, Gothenburg and Malmö, resulting in 348 killed or injured (79 victims were killed in 71 lethal incidents, while 355 victims were injured in 316 incidents) during the period (these areas had approximately 4.3 million inhabitants; Sturup et al. 2017). During the same time period, Denmark as a whole (with approximately 5.7 million inhabitants) had 160 shootings resulting in 40 cases with injury (Grip and Anthony 2017). Sturup et al. further report a near-repeat relationship between shootings, with a significantly increased risk for a new shooting within 500 m and 3 days from a shooting. In addition to the concentration of gun violence there also been a dramatic increase in the use of detonated hand grenades in Sweden, concentrated to the same areas as the shootings, from about one or two cases per year in the early 2010 to almost 40 in 2016 (Sturup et al. in review)."

Under tidsperioden 2011-2015 skedde, i Malmö, Göteborg & Stockholm, 938 skjutningar. Det vill säga 3-4 skjutningar per vecka i genomsnitt (för dessa tre städer).

LBB
2019-08-28 08:38
#16

Det mördades väl 33 Kvinnor under 2018.. så det vore väl underligt om vi inte har ungefär samma siffra i år.

[Hayabusa]
2019-08-28 08:46
#17

Tillägg till #15:

Intressant är jämförelsen med Danmark (då i sin helhet, inte enbart de tre största städerna). Samma tidsperiod, 2011-2015:

Malmö, Göteborg & Stockholm: 938 skjutningar

Danmark: 160 skjutningar

Fritid
2019-08-28 09:02
#18

#17 Malmö, Göteborg & Stockholm: 938 skjutningar Danmark: 160 skjutningar" Vi är helt enkelt bättre än Danmark.

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

[Hayabusa]
2019-08-28 09:04
#19

#18 😉

[Hayabusa]
2019-08-28 09:05
#20

#18 Svensk sjukvård får ju åtminstone övning i att ta hand om skottskador. Alltid något.

Annons:
LBB
2019-08-28 09:53
#21

Inofficiellt*..många av de sk. skjutningarna är självförvållade..Kulbanor pekar på att skytten är densamme som den som blivit skjuten. Och det är ju skämmigt att medge att man skjutit sig själv i foten alltså anmäler man att man blivit skjuten.

*  enligt akutpersonal jag råkar känna.

Klart är att innehav av ej registrerade/licensierade vapen ska straffas betydligt hårdare än idag samt att brott där sådana vapen används, där bör straffsatsen minst fördubblas. Att ta med en pistol, kniv till ett möte bör betraktas som förberedelse till brott. Ursäkter som : - jag ville inte döda ska negligeras och händelsen ska behandlas som mord eller mordförsök.

Kombinerar man sedan det hela med insatser från skattemyndigheterna. Där  dyra kläder, juveler,bilar jämförs med deklarerad inkomst . Kan man inte visa att man ärligt förtjänat pengarna så konfiskeras egendomen tillfälligt, till skönstaxering är gjord, och sedan kan grejorna användas för att betala skatten.

Carmarino
2019-08-28 10:04
#22

Själv bor jag inte särskilt långt ifrån platser där det varit både skjutningar och knivskärningar, men just här där jag bor har det varit rätt lugnt. Jag känner mig inte direkt otrygg, men visst tänker jag på att det kanske kan ske även här.

Bara för att jag inte är direkt drabbad, eller att det är lugnt just där jag bor, så innebär det inte att jag anser att Sverige är särskilt tryggt längre. Jämfört med när jag växte upp - ja, t.o.m. bara för 10-15 år sedan - så är det en milsvid skillnad.

Då släpptes ungarna ut för och leka utomhus utan övervakning hela dagarna. Ingen kunde ens föreställa sig att de skulle bli rånade, knivskurna, skjutna eller våldtagna. Man skjutsades inte till olika aktiviteter, utan man gick eller cyklade själv. Det fanns ingen som helst orsak att oroa sig för att bli överfallen och rånad på vägen. Tror inte det är många som vågar släppa ut barn utan tillsyn idag.

Den korta tid jag arbetade i Malmö, för några månader sedan, hände både det ena och det andra (skjutning på Centralstationen, bussbrand m.m.). Var inte själv i närheten när det hände, men blev indirekt påverkad eftersom det hände på ställen jag passerade på väg till och från arbetet.

Då arbetade jag ändå i ett av de områden som anses upplevas som ingen till låg otrygghet. Kvinnan som blev skjuten befann sig i det område som är markerat som "medel upplevd otrygghet" tror jag, men det är ändå ett förhållandevis lugnt område.

Så nej, jag tycker inte att Sverige som land är tryggt längre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mia-45
2019-08-28 10:06
#23

Jag funderar på en sak:
Nu är det två Kvinnor som fått sätta livet till denna veckan. Och det är bara onsdag än. 
Men dessa Kvinnor var inte själva måltavlan utan deras sällskap som är kriminella. 
Då är frågan…hur pass duktiga är då skyttarna om de missar mannen? Och skjuter kvinnan istället….
Jag vet inte men  jag får inte ihop det riktigt.  Det låter märkligt.

[Hayabusa]
2019-08-28 10:07
#24

#22 Malmö har helt förändrats de senaste 20 åren. Hbg är inte heller det samma stad som förr. Jämför jag med när vi var yngre och "ute på krogen" så märks det en klar skillnad. Personligen är jag inte "otrygg" men medveten om vad som händer.

[Hayabusa]
2019-08-28 10:10
#25

#23 Lätt hänt att du "kommer i vägen". Är inte säker, men i fallet med Råcksta så tror jag att det sköts genom den stängda ytterdörren. Kanske som markering, kanske som annat. Det som hände i Malmö är, vad jag vet, inte klarlagt ännu. Vem var tilltänkt offer?

Mia-45
2019-08-28 10:12
#26

#25 Det i Malmö vart också tänkt till mannen som vart kriminell. Och vad jag fattade det som så hände detta utomhus. 
Tycker bara det är så märkligt. Men jag kanske tänker "fel" ….

Afronbladet skriver så här om det i Malmö: 
"Enligt Aftonbladets uppgifter gick den maskerade mördaren då fram till henne och avlossade flera skott på nära håll. Kvinnan träffades i huvudet."

Då tycker inte jag att det vart mannen som vart måltavla. Gärningsmannen gick fram till kvinnan….varför det om det var mannen som skulle avrättas?
Det luktar skumt…

[Hayabusa]
2019-08-28 10:15
#27

#26 Är du säker när det gäller kvinnan i Malmö? Har själv inte läst något.  Ett tänkbart motiv är att mannen lider dubbelt genom att hans kvinna blir mördad. Det blir ett straff i sig som kanske är värre, så att säga.

Annons:
Carmarino
2019-08-28 10:15
#28

#26 Inte ens de kriminella i Malmö förstår varför mordet skedde. Enligt dem så var pappan inte aktiv som kriminell längre.

https://www.expressen.se/kvallsposten/kriminella-efter-malmomordet-detta-satter-nya-spelregler/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-08-28 10:16
#29

#24 Ja, det är samma för mig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mia-45
2019-08-28 10:17
#30

#27 Ja jag är säker om Malmö. 
Ja så tänker jag med. Att de skjuter kvinnorna så männen OCH barnen blir lidande. 
Men någonting måste till nu. Detta hemska måste stoppas. Men HUR?

[Hayabusa]
2019-08-28 16:03
#31

"Lisa Erlandsson bor i ett hus som ligger innanför avspärrningarna. Hon har väntat på gatan i cirka en timme.

– Jag vet ingenting mer än att det varit en prickskytt här, säger hon.

Hur känns det då?

– Det känns obehagligt. Men det känns som Malmö också. Jag är rätt trött på att bo i Malmö nu."

Polisinsats i centrala Malmö…

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/polisinsats-vid-dagis-i-centrala-malmo

Ford -57
2019-08-28 20:35
#32

#21LBB När F-n ska du å dina gelikar öppna ögonen å se verkligheten som den är.

LBB
2019-08-29 07:03
#33

#32 och vad är verkligheten? Den att de allra flesta inte råkar ut för varken mord, övergrepp eller rån …de allra flesta har inte ens varit ögonvittnen till dylikt eller den verklighet som du och dina likar verkar vilja måla upp?  Jag föredrar att se verkligheten som den är. Och den är följande. Sverige är en fungerande rättsstat, Sveriges befolkning som helhet lever i en säkerhet som få länder kan uppvisa. Problem finns, men dessa försätter varken Sverige eller dess rättssäkerhet i gungning.

Honestyisdead
2019-08-29 10:22
#34

#33 Det håller på att ändras nu med tanke på hur mycket som sker mitt på ljusa dagen mitt i områden med mycket folk i rörelse. Fler och fler upplever det, blir vittnen.

Vilka länder utöver Sverige är så trygga som du påstår att vi är? Varför är vi inte tryggast? Borde det inte ses som mål?

Hur du än vrider på det är landet och städer i det inte tryggt när så många upplever det otryggt. När blåljus blir stenkastare,  vi har n8 go zoner, det sprängs i tid och otid osv. Det ÄR inte tryggt.

Annons:
LBB
2019-08-29 11:17
#36

#34 En av anledningarna till att ordet trygghet inte kan användas för att beskriva säkerheten i ett samhälle är ju den att det som är en trygg miljö för den ene är en otrygg för den andre. Därför är det bättre och framförallt en mer exakt beskrivning när man talar om en säker miljö. Och använder statistik för att backa upp detta. Du talas som TS,  om "trygga Sverige" (inte trygga Malmö)alltså talar jag om just Sverige som helhet. Och Sverige som helhet är i jämförelse med de allra flesta länderna säkert och rättssäkert. Och just rättssäkerheten gör ju att antalet anmälningar ökar jämfört med ett rättsosäkert land. Därför att man anser att ens anmälan blir korrekt processad. Därför bör man inte se till antalet anmälda brott utan saker som är lättare att kontrollera ex antalet mord/100 000 invånare

Sverige fler dödade i sk gängrelaterad våld men ser vi till totala antalet mord och dråp så lhar ex Finland fler per capita räknat. Dessutom är dessa mord o dråp fördelade över hela Finland, till skillnad från det gängrelaterade våldet i Sverige. Alltså är Sverige rent statistiskt sett , säkrare i det här fallet än Finland.

[Hayabusa]
2019-08-29 13:26
#37

”Den oro som dessa dåd väcker hos allmänheten delas av mig och min familj. Vi vill uttrycka vårt deltagande med drabbade och samtidigt framföra vårt stöd till polisen och andra myndigheter i deras fortsatta arbete.” https://www.kungahuset.se/kungafamiljen/aktuellahandelser/aktuellt/kungenochkronprinsessanimotemedpolisensnationellaoperativaavdelning.5.2cf3d1716b924e7fde2cf1a.html

Draken
2019-08-30 10:16
#38

#36 Jag förstår inte riktigt hur du resonerar, du påstår att Sverige är ett tryggt land. Men ett tryggt land är ett land där man vågar gå utanför dörren utan att frukta att man blir våldtagen, knivskuren eller skjuten på öppen gata.

Jag bor i Norrland, och hä'r är det, än så länge, faktiskt väldigt lungt, visst händer det att det kan bli knivslagsmål eller skottlossningar även här, men det är betydligt mer sällan än det är i Stockholm och längre söderut  som i Malmö och Göteborg t.ex.. Det förekommer skottlossningar, gängrelaterade slagsmål, knivslagsmål etc.

Jag vill inte påstå att det är tryggt, även fast jag själv sitter många mil därifrån. Det är bara en tidsfråga att det sprider sig uppåt i landet. Och det faktum att både Norge, Danmark och Finland pratar om det "Svenska tillståndet" och vill stänga gränserna mot Sverige. Det är någoit som man kanslke skall fundera över, innan man börjar lägga ut vitt och brett att Sverige är så tryggt och säkert.

"Här är det ingen fara att bo/vistas.  En liten våldtäkt eller två är ju ingen ovanligt, inte heller att ungdomar blir sura på varandra och tar till vapen, det har ju alltid förekommit i landet."

Det är väl så regeringen resonerar ? kanske dags att börja lyssna på svenska folket och se över vad som egentligen  försiggår på våra gator och torg.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-08-30 10:33
#39

Det här blir skitbra, sätt skjutgalningarna i skolbänken med våra barn 🤦‍♂️

"Vi måste se till att unga pojkar är i skolan istället för på torgen med gänget, säger Löfven"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/b5o2Ev/stefan-lofven-kommenterar-skjutningarna?fbclid=IwAR3W6ZbEG2WIa7Kcf10MERD-ofSnhfuj_zHvM-loCYoOf6pNL290xRfD5qk

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LBB
2019-08-30 13:16
#40

#36 Jag förstår inte riktigt hur du läser. Jag skriver inte att Sverige är ett tryggt land. Jag skriver att Sverige är ett säkert land att leva i. Och vad mer, jag backar upp mitt påstående med statistik.  Trygghet är en känsla. en rädd osäker individ känner sig otrygg, även om han/hon skulle ha med 10 livvakter ut till kiosken för att köpa sin kvällstidning.

Vilken verklighetsuppfattning du har säger ju ditt påstående " Och det faktum att både Norge, Danmark och Finland pratar om det "Svenska tillståndet" och vill stänga gränserna mot Sverige." Vad man diskuterat är ju att införa kontroller, inte stänga gränser.

Detta skulle sedan i sin tur ställa till stora svårigheter för både Finland och Danmark eftersom detta skulle innebära avtalsbrott mot gällande internationella avtal.

#39

och vad vill du att man ska göra med dem? Låta gatan skola in dem eller arbeta aktivt med att distansera dem från gängen?

line84
2019-08-30 18:23
#41

Jag bor i Helsingborg sen en tid tillbaka och det är skrämmande vad mycket skit det händer här. Jag vill inte bo kvar men frågan är var fan man ska ta vägen.. Sverige är inte vad det var när jag var liten. Och det inte jäääätelängesen jag var liten.. 😢

Annons:
Honestyisdead
2019-08-30 19:01
#42

#41 Jag är född och uppvuxen här i Hbg och det är sorgligt hur staden förändrats och blivit otrygg.

LBB
2019-08-30 20:09
#43

#34 måste vara jobbigt att vara så otrygg..

'

Ford -57
2019-08-30 20:46
#44

#33 Statistik e som så att: Sätt en fot på spisplattan den andra på ett isblock, statistiskt mår du bra. När Lövet börjar tala om möjligheten att koppla in militär då bör väl verkligheten nå dej åxå, eller fortsätter du blunda, även här i Norrlands inland låser man om natten numera, d e för mycket slödder som driver omkring.

[Hayabusa]
2019-08-30 20:48
#45

#41 & #42 Hbg har förändrats undan för undan…det är så det är. Det finns område & tidpunkter som jag numera definitivt undviker. Man får säkerställa sin säkerhet genom att agera därefter. Busets lättaste offer är den som kände sig säker & trygg…

[Hayabusa]
2019-08-30 20:50
#46

Sveriges statsminister:

"– Vi har ett enormt stort problem med gängen i Sverige. De skjuter varandra, skrämmer andra och begränsar andra människors frihet. I den meningen är det säkert så att det kunde ha gjorts saker tidigare, det kan vi inte frånskriva oss, varken vi eller tidigare regeringar."

LBB
2019-08-31 05:03
#47

#44  och på vilka andra fakta vill du att man ska bygga sin inställning?  På det den som gapar mest och högst säger eller på fakta. Ditt exempel är ju rätt bra. eftersom statistiskt sett så har du en sönderbränd fot och en sönderfrusen, vilket gör att du, statistiskt sett inte alls mår bra…😎

[Hayabusa]
2019-08-31 09:06
#48

Falsk känsla av säkerhet är värre än en äkta känsla av otrygghet.

Annons:
Ford -57
2019-08-31 11:31
#49

#47 Ja herre je😉Detta e meningslöst.  

Överfulla anstalter, va säger d om läget?

LBB
2019-08-31 12:16
#50

#49 2 saker.

1 Att polisen har mer resurser att följa upp och agera på anmälan

2. Att rättsväsendet börjat döma till fler och längre fängelsestraff

Vilket inte dagens anstalt-system har kapacitet för

Men vad som inte förvånar mig, att du inte har fakta att komma med 😉

LBB
2019-08-31 12:19
#51

#48  Falsk säkerhet bygger ju på att man negligerar möjligheten att ta in fakta….och   samma sak gäller många  som upplever en stor otrygghet.

Modeordet nuförtiden i Sverige verkar vara just trygghet i alla debatter. I USA talar man med samma emfas om "trust" Båda läger som snöat in på begreppen tar samtidigt aktivt avstånd från statistik och fakta….rätt talande egentligen

[Hayabusa]
2019-08-31 12:47
#52

Mikael Rying, NOA, februari 2017:

"I början på 1990-talet dödades i snitt omkring fyra människor varje år av ”gängskjutningar”. Förra och förrförra året låg antalet sådana mord på omkring 30. Och Mikael Rying menar att ökningen av dödsskjutningar i kriminella miljöer är oväntad.

– Det är klart att den här kraftiga ökningen de senaste två åren är överraskande, och det är oroväckande. Det verkar som ribban för att skjuta ihjäl folk i de här sammanhangen har sänkts betydligt, säger han till SR Ekot."

"Samtidigt som dödsskjutningarna blivit vanligare, så klaras färre brott upp. I början av 1990-talet klarades 80 procent av fallen upp. De senaste åren endast omkring en tredjedel, enligt Mikael Rying vid NOA."

---------------------------------------------------------------------------------------------

Ponera:

Ett år har vi i Sveriges tre största städer knappt 200 skjutningar. Ingen dör vi dessa dåd. 

= Statistiskt inga dödsfall i kombination med skjutningar = oerhört hög säkerhet. Den som upplever en "otrygg känsla" baserar inte sin upplevelse på fakta. 

"Tycker du att det är obehagligt att det skjuts på din gata? Lugn, ingen kommer att dö - vi har statistik & fakta som bevisar detta"

LBB
2019-08-31 13:04
#53

#52

Vet jag att folk dör på våra vägar   Ja!

Att det innebär en högre risk att köra motorcykel   Ja!

Att folk blir mördade runt om i Sverige    Ja!

Känner jag mig otrygg på grund av det?  Knappast , och det trots att jag vistats på våra vägar , både på 2 och 4 hjul och trots att så gott som dagligdags vistas i Sverige.

Jag rycker på axlarna åt de braskande löpen kvällsblaskorna säljer sina löp-nr med. Låter det inte påverka vårt mitt liv.

Däremot stöder jag en seriös debatt (faktabaserad) om situationen i de problemområden vi har och hur man ska hantera det.  Men att sitta på kammaren och må illa av oro ligger inte för mig

Att fler numera dör, kan ju bero på att buset äntligen efter många försök börjar begripa att sikta bättre….😉

LBB
2019-08-31 14:06
#55

#54 jA Det blir jag orolig inför. Hur ska kommuner hantera sina kostnader i framtiden.  Mitt förslag är och har alltid varit att polis, sjukvård, skola o omsorg ska finansieras och regleras nationellt.  Problemen med stora asylgrupper som placerats i kommuner av staten…ja där anser jag det vara både naturligt och riktigt att staten har det praktiska och ekonomiska ansvaret ända till den individ man släppt in kan försörja sig själv och har en egen betald bostad.  Vad det gäller den skjutna kvinnan ser jag bara en skjutning bland andra som gått fel..Skytten var förmodligen hög på amfetamin så han/de flippade ur . Ändrar knappast statistiken om att det är de med kontakter inom den kriminella världen som blir måltavlor.

Enligt det gamla talesättet  - säg mig vem du umgås med så kan jag säga dig vem du är.

Annons:
[Hayabusa]
2019-08-31 17:49
#56

På ett köpcentrum i Malmö, Emporia, har idag en kvinna blivit knivskuren.

LBB
2019-08-31 19:57
#57

jag undrar hur många Kvinnor som blir misshandlade i vårt avlånga land i kväll förra året var det väl straxt över 30 som man tog av daga..

[Hayabusa]
2019-08-31 20:41
#59

#58 Drygt 4 skjutningar i veckan (genomsnitt) i landets tre största städer.

Mia-45
2019-08-31 20:52
#60

#59 
Precis. Och det är mer än nog. Klart folk är otrygga. 
Gunnar Appelgren som är ansvarig för polisens gängsatsning säger så här: 

"– Det här är hemska siffror och i all statistik måste man också komma ihåg att bakom de här siffrorna så är det människor som råkar illa ut, säger han."

LBB
2019-08-31 21:00
#61

Och realisten (som jag är) frågar sig, vilka människor är inblandade i dessa skjutningar. Svaret är att alla eller nära nog alla redan är kända av polisen.

Så fortsätter realisten: - är jag känd av polisen i samband med kriminell verksamhet? Svaret är nej.

Med andra ord så kan nog majoriteten av oss som inte har kriminella kontakter vara rätt lugna.

Honestyisdead
2019-08-31 21:23
#62

#61 Det är så fel. Det sker mitt bland allmänheten.  

Och vilka är det som blir rånade och våldtagna? Kriminella?

Annons:
LBB
2019-08-31 21:59
#63

#62 ja där, för att återgå till statistiken så sker de flesta övergreppen i hemmen ellr tillsammans med ngn offret känner + att där existerar ett våldsamt mörkertal.

De som rånas idag är en ny grupp, unga med föräldrar med feta läder som köper dyra märkeskläder och top of the line smartphones till sina barn samt förfriskade män som är på väg hem från krogen. Tyvärr förekommer en hel del brott mot äldre, som mer är att betraktas som bedrägerier. Men överlag så har dessa brott minskat de senaste 10 åren har jag för mig, rätta mig gärna om jag har fel. Undantaget ungar som blir bestulna på jackor o telefoner.

Då jag inte passar in i ovan beskrivna grupper så känner jag mig ganska lugn

Har dock under resor blivit rånad 2 ggr. Båda gångerna fick krypen med sig min "betes-plånbok" Fylld med självtillverkade falska D:mark och US:dollars.  Pass o pengar (detta var före kortens tid) hade jag i en ficka fastsydd i en ficka på insidan av vänstra överams-ärmen på min slitna och en aning smutsiga jeansjacka…😃

Så ja, jag har varit på ställen där man inte var säker , men med lite gatusmarthet så kunde man vara förhållandevis trygg. Blivit lite tuffare där ut nu men då var det roligt spännande och gav en massa erfarenhet

[Hayabusa]
2019-08-31 22:30
#64

#62 

"Polisen är sparsam med detaljer kring brottet, men Roger Björkmyr, jourhavande förundersökningsledare i Södertälje, säger att våldtäkten skedde utomhus.

– Offret är en kvinna och lite senare hittades en misstänkt gärningsman i anslutning till brottsplatsen, säger han till Länstidningen."

Honestyisdead
2019-08-31 22:55
#65

#63 "De som rånas idag är en ny grupp, unga med föräldrar med feta läder som köper dyra märkeskläder och top of the line smartphones till sina barn samt förfriskade män som är på väg hem från krogen. "

Har du statistik på dessa påståenden? För jag har inte sett något samband mellan föräldrars inkomst och offren.

LBB
2019-09-01 06:45
#66

#65  Naturligtvis

Dyra kläder ökar risken och vilka har råd att hålla sina barn med just detta?

"Ferhat Kalkan är polisinspektör och gruppchef på Farstapolisen i södra Stockholm och har haft många utredningar om rån mot barn på sitt bord. Han ser också en ökning och kallar trenden oroväckande.

En av förklaringarna till ökningen tror han har att göra med att unga i dag har på sig dyrare kläder.

– Många har dyra telefoner och exklusiva hörlurar, eller värdefulla jackor, Hugo Boss-mössor, Gucci-halsdukar och speciella Nike-skor som kostar flera tusen kronor. Det här kan öka risken för att ett barn kan bli utsatt för en brottslig gärning."

Från .svt.se/nyheter/inrikes/anmalningar-om-ran-mot-barn-okar-kraftigt

Herveaux
2019-09-01 07:02
#67

#66 Jaha, men vad bra då. Bara second-hand till kidsen, gärna lite lappat och lagat för bästa effekt, så slipper dom bli rånade.
Vad har vi för lösning så Kvinnor slipper bli våldtagna? Klä ut sig till män? Kyskhetsbälte? [Svart humor]


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Hayabusa]
2019-09-01 07:23
#68

Saxat från den ursprungliga tråden:

Med tanke på att benägenheten att anmäla brott ökat:

"– De söker upp en kille på skolan och hittar på att han har gjort något, han har tittat på någons flickvän till exempel. De kräver honom på pengar på grund av det och säger att de ska slå ihjäl honom om de inte får 500 kronor, förklarar Scott Goodwin.

– Det har hänt att de har gått hem till föräldrarna och krävt dem på pengar när deras son inte har betalat. Föräldrarna har betalat för att deras barn inte ska råka illa ut. Det var till och med en förtvivlad farfar som ringde till mig en gång och var orolig för sitt barnbarn efter att mamman hade betalat.

DEN HÄR typen av brott polisanmäls väldigt sällan. De barn och unga som utsätts och deras föräldrar vågar inte anmäla.

– Det är ett jätteproblem att man inte vågar anmäla. Föräldrarna tror att de gör sina barn en tjänst när de betalar utpressarna, men det är tvärtom. Deras barn blir till lätta offer och utpressningen bara fortsätter, menar Scott Goodwin."

http://www.lokaltidningen.se/nyheter/2019-06-02/-Polisen-sl%C3%A5r-larm-Stor-%C3%B6kning-av-personr%C3%A5n-och-utpressning-av-unga-5073408.html

[Hayabusa]
2019-09-01 07:27
#69

#67 Precis. Kvinnor ska inte röra sig ensamma utomhus…helst ska de ha en manlig familjemedlem i sällskap.

Annons:
LBB
2019-09-01 08:04
#70

#69 Om du inte redan vet det..de flesta övergreppen sker inte ute, utförs inte av okända män. Nej de sker i hemmen och utförs av män som kvinnorna har ett släkt eller vänskapsförhållande till.  Så där måste en annan form av agerande till.

Vad ytterligare spetsar till det hela är att bevisföringen ofta är komplicerad (ord står mot ord)  Så de "enkla, det är bara att lösningarna" finns inte.

PS de sker i alla samhällsklasser i alla etniska grupper. Från sociallägenheterna i betonggetton till villorna på Lidingö

LBB
2019-09-01 08:06
#71

#67 Om du inte redan vet det..de flesta övergreppen sker inte ute, utförs inte av okända män. Nej de sker i hemmen och utförs av män som kvinnorna har ett släkt eller vänskapsförhållande till.  Så där måste en annan form av agerande till.Vad ytterligare spetsar till det hela är att bevisföringen ofta är komplicerad (ord står mot ord)  Så de "enkla, det är bara att lösningarna" finns inte.

PS de sker i alla samhällsklasser i alla etniska grupper. Från sociallägenheterna i betonggetton till villorna på Lidingö

[Hayabusa]
2019-09-01 08:11
#72

#65 & #67 Saxat från Lokaltidningen (se även länk i #68):

"Enligt Scott Goodwin är barn och ungdomar med invandrarbakgrund överrepresenterade som gärningsmän vid personrån och vid utpressning på skolor i Växjö.

– Det är andra generationens invandrare det handlar om och de flesta är från Araby. Vi ser att det är unga killar i högstadieålder som börjar organisera sig i gängkriminalitet med utpressning och personrån och vi ser att det kan bli större problem i framtiden, säger Scott Goodwin.

– Det är lätt att identifiera de barn som riskerar att hamna fel i livet. Samhället måste satsa mer på förebyggande arbete och tidiga insatser med de barnen. Dessutom måste tystnadskulturen brytas, slår han fast."

Herveaux
2019-09-01 08:42
#73

#72 Uppfriskande att läsa om någon som vågar dra fram trollen i ljuset och faktiskt prata om vart (en del av) problemen och lösningar finns.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

LBB
2019-09-01 10:32
#74

#73 Det är väl i sig inga nyheter, att grupper med sämre ekonomiska och sociala förutsättningar skapar just detta problem. Brott existerar i alla samhällen. Typen av brott är olika men grundprincipen är så gott som alltid att tillförskansa sig resurser från andra med så lite arbete och så låg risk som möjligt.

Därför är det som den fd. lokalpolisen Scott Goodwin säger så viktigt :-Det är lätt att identifiera de barn som riskerar att hamna fel i livet. Samhället måste satsa mer på förebyggande arbete och tidiga insatser med de barnen.

Vi , som samhälle har tagit den babyn (den stora asylinvandringen) ombord och nu måste vi tillsammans lösa problemen, vare sig vi som individer var för eller emot det som då hände.

Herveaux
2019-09-01 11:06
#75

#74 Jag påstod inte heller att Goodwin kom med banbrytande fakta utan att det är alltför sällan någon faktiskt vågar peka på vart problem finns. 

Oh, crap… Nu har givetvis Aftonbladet lagt den under betalspärr, men tidigare under morgonen kunde man läsa om hur det fanns varningar om hur det skulle bli ute i förorterna redan på 90-talet men som politikerna valde att inte lyssna på. 
Politiker föredrar ju quick fix's framför långsiktig hållbarhet som inte ger lika snabba resultat och fina siffror att flagga med i valspurten…

Jag fortsätter göra min research för att flytta över Atlanten medans politikerna här kliar sig i huvudet för hur man ska lösa problemen med den där jättebabyn som äter oss ur huset och sprider en massa skit.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Hayabusa]
2019-09-01 11:15
#76

#73 Ja, debatten börjar så småningom ändra sig. Det är bra, anser jag.

Annons:
LBB
2019-09-01 11:55
#77

#73 ja, så länge man håller sig till fakta och inte känslor.  Som jag tidigare skrev så är nog en av de viktigaste sakerna vi kan göra per omgående, att staten tvingas ta tillbaka det ekonomiska ansvaret för "babyn" och att man försvårar för kommuner att dumpa sina problem hos andra kommuner. Först då får man en stabil plattform att utgå ifrån.

[Hayabusa]
2019-09-01 12:07
#78

SSU-politiker:

"– Nu är det dags att det starka samhället slår tillbaka på allvar. Vi måste göra livet för de grovt kriminella till ett helvete."

Herveaux
2019-09-01 13:29
#79

Misstänkt mordförsök i Uppsala.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/30-aring-misstankt-for-mordforsok-i-uppsala

Tycker orden Uppsala + [sexual- och/eller våldsbrott] syns i samma rubriker oftare och oftare. 😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Hayabusa]
2019-09-01 17:25
#80

"Nästan hälften av de som åtalades för inblandning i mord med skjutvapen under åren 2013-2017 friades i domstol enligt en undersökning I lagens namn gjort." 

"Det är stora skillnader mellan dödsskjutningar som lett till åtal på 90-talet jämfört med senaste åren. På 90-talet fälldes de allra flesta som åtalades, medan det på senare år är en större andel som frias."

SRP1 I lagens Namn

LBB
2019-09-01 18:54
#81

#80  Då du nu konstaterat det, har du en förklaring till varför det är så?

Min förklaring är, att det inte handlar om fel i rättssystemet utan det handlar om en ny typ av brott, interna uppgörelser där ingen är intresserad av att samarbeta och vittna. En förutsättning för fallande domar.

[Hayabusa]
2019-09-01 19:00
#82

Här kan de som så önskar lyssna på SR P1 "I Lagens Namn":

https://sverigesradio.se/ilagensnamn

Draken
2019-09-01 19:25
#83

#40  Tja, skicka hem dem vore ju en tanke.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Hayabusa]
2019-09-01 19:30
#84

#83 Tänkvärt.

LBB
2019-09-01 21:16
#85

#83  och om man sedan tänker lite längre än näsan räcker så ställer man sig frågan…vart om inte deras hemländer släpper in dem?

De flesta kommer ju från Danmark eller Tyskland *och de låter dem knappast komma in om Sverige börjar dumpa folk

* eftersom många kom hit utan papper så är det väl det enda vi vet med säkerhet.

Herveaux
2019-09-02 07:00
#86

#85 Så Sverige m.fl. ska bara acceptera att länder inte tar emot hemvändare?🥵

Tycker man ska skicka hem folk och vill inte hemlandet ta emot dom så är det hemlandets problem att lösa vart folket ska skickas istället.
Då ska tillbaka till Sverige inte heller vara ett alternativ. 

Hur papperslösa kan hävda och/eller styrka sin rätt att få stanna utan att man vet vilka dom är eller ens vart dom kommer ifrån är en gåta för mig…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

LBB
2019-09-02 07:22
#87

#86  Ja vad annat kan Sverige göra?  På vilket vis kan Sverige exempelvis tvinga den sönderfallna nationen Syrien eller Libyen att ta emot återvändande flyktingar?

Du kan sätta ett par hundra flyktingar ett trafikflygplan..Men det hjälper inte om inte kärran kan landa i landet i fråga..Man får inte landningstillstånd eller de tom. kör ut fordon på landningsbanan för att förhindra landning…Ditt förslag är ett typiskt  "bara att" förslag utan verklighetsförankring.

Problemet finns här, stannar här. Det är vi, som bildligt talat sitter med svarte Petter

Vi måste agera så att det inte byggs på

och att vi (inom EU) tillsammans försöker vinna lösningar där vi genom ekonomiska påtryckningar kan  få till avtal så som sker med ex Marocko.

Herveaux
2019-09-02 07:38
#88

#87 Är det ett påstående som jag tycker saknar verklighetsförankring så är det att tro att EU ska hitta en lösning på problemet. 😂

Det är just den mentaliteten jag är så förbannat less på "När dom väl har kommit in i landet (alt. EU) så är dom här för att stanna så vi får göra det bästa av situationen."
Så f*n heller.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

LBB
2019-09-02 07:58
#89

#88 På vilket annat vis vill du kunna övertyga en främmande nation att ta tillbaka flyktingar?  Militärt?   Att du blir frustrerad och förbannad tillför knappast ngt

Så ta fram konstruktiva förslag istället, förslag som har åtminstone en bråkdel av en möjlighet att genomföras. EU har en möjlighet att genom ekonomiska påtryckningar finna lösningar. Lösningar som till och med de största stödmottagarna (inom EU)ställer upp på. Det handlar ju inte om att fördela folk

EU har dels lyckats minska antalet som kommer in via Grekland, man har lyckats få till stånd en öppning vad det gäller de unga pojkar/män som kommer från Marocko.

Problemet med Libyen är att landet är nav för folkvandringar från stora delar av den afrikanska kontinenten .😎

[Hayabusa]
2019-09-02 10:51
#90

#88

UNHCR betraktar återvandring, i de fall det är möjligt, som den bästa och mest hållbara lösningen. 

https://www.unhcr.org/voluntary-repatriation-49c3646cfe.html

Annons:
kamera0710
2019-09-02 11:43
#91

Jag tror att det är dags för undantagstillstånd och att återinsätta "Sveriges mest kompetenta regering någonsin". Ingen av oss som var med har väl glömt hur de tog krafttag när lasermannen härjade och åkte ut och uppmuntrade till allsång bland oroliga invånare.

Tyvärr reagerade en del riktigt spydigt på dessa krafttag. Heberson da Costa, ett av lasermannens offer, gjorde följande uttalanden:

"Jag kom för att höra vad Sveriges statsminister och invandrarminister tänkte göra mot rasismen. I stället fick jag en klapp på huvudet. Håll käften och sjung. Ställ inte så svåra frågor."

"Vi kom för att diskutera om våra liv. Och vi behandlades som mindre bemedlade barn. Det var oförskämt."

Källa till citaten: Laermannen, av Gellert Tamas.

[Hayabusa]
2019-09-02 11:48
#92

John Ausonius  dömdes den 1/12 -93 till livstids fängelse. Ansökan om att få straffet tidsbestämt har avslagits (senast 2012).

kamera0710
2019-09-02 12:05
#93

#92 Och det tack vare Bildt, det får vi aldrig glömma.

[Hayabusa]
2019-09-02 12:11
#94

#93 Där ser man, då var det ju bra gjort.

Honestyisdead
2019-09-02 12:47
[Hayabusa]
2019-09-02 12:58
#96

#95 Två år i fängelse är bättre än inget (ur samhällets synvinkel) men känns klent med tanke på vad bomben kunnat åstadkomma. Att samme individ slängde in en banger i en närbutik känns närmast som ett "hyss"…men, det är f-n inte ok.

Herveaux
2019-09-02 15:17
#97

#89 Jag röstade på det parti jag tyckte hade dom bästa lösningarna på både det här och andra problem. 

Tror mer på att frustrerade och förbannade medborgare (främst de med rösträtt) är det som kan få politiker att ställa ner kaffekoppen och börja agera och inte bara diskutera. 

#90 Sedärja! Perfekt. Vet ett parti - finns säkert flera med samma idé - som vill underlätta återvandring med bl.a återetabliseringsstöd m.m. 
Men dom vill man ju inte ens samtala med…🤐


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
LBB
2019-09-02 15:24
#98

#97 Majoriteten av dem som kom i den senaste vågen har förmodligen ingen funktionellt samhälle att återvända till. Alltså kommer det att krävas rätt saftiga åter-etabliseringsstöd. Sedan vad det gäller de gamla hemländerna så ser de ju att det är en bättre affär för dem att inte ta emot/ta tillbaka asylanterna, eftersom det är bättre att dessa befinner sig i Europa och skickar pengar hem istället. Så……..

[Hayabusa]
2019-09-02 17:12
#99

#97 Hörde någon som påstod att höstens politiska debatt kommer att kretsa kring ämnen som kriminalitet i allmänhet men gängkriminalitet i synnerhet. Som då även berör migration, integration etc. Ämnen som under alldeles för många år inte tagits tag i utan hanterats med en attityd av "det-löser-sig-nog-ska -du-se".

Herveaux
2019-09-02 17:21
#100

Hittade en läsvärd debattartikel från GP om våldet i Sverige i en tråd inne på Debatt iFokus ( Våldets Sverige och maktens tystnad inlägg #38)
_"Det har varit förödande för gängkriminalitetens utveckling i Sverige att man sopat ökningen av gängvåldet under mattan med hänvisning till minskat dödligt våld, samtidigt som den grövsta användningen av våld i form av skjutningar, knivskärningar och sprängningar ökat kraftigt. Sverige har nu en mycket sämre utveckling för både gängvåld och dödligt våld totalt än resten av Europa och det är dags att börja prata klarspråk om det."
_
Läs hela texten här: https://www.gp.se/debatt/stefan-l%C3%B6fven-har-fel-om-det-d%C3%B6dliga-v%C3%A5ldet-1.17697784


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

LBB
2019-09-02 17:59
#101

#99  och du sitter på praktiskt genomförbara lösningar? Låt höra i så fall. 😎

[Hayabusa]
2019-09-02 18:37
#102

#100 Instämmer, den artikeln är väl värd att läsa.

Draken
2019-09-03 09:55
#103

#98 Du skriver att majoriteten av de  som kom sist inte har något funktionellt samhälle att återvända till ?

( Majoriteten av dem som kom i den senaste vågen har förmodligen ingen funktionellt samhälle att återvända till)

Då funderar ju jag, hur blev detta Sveriges problem ?  De får väl skickas vidare av sina egna regeringar, ska de ha straff så får de väl ta sitt straff, ska de återbördas till samhället, så får de väl bli det. De ska inte vara här och ställa till massa sattyg iallafall.

Har de gjort brott i Sverige, ska de då fan inte sättas i lyxsvit i våra fängelser, där de har det bra mycket bättre förspänt än våra gamla och sjuka som har arbetat och betalat skatt i Sverige alla sina dagar.

Har sagt det förr, och jag säger det igen. Tycker att Sverige skall hyra in sig på nåt fängelse i Sibirien. Dit kan de även skicka vissa svenskar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
LBB
2019-09-03 19:36
#105

#103  Du bygger din argumentering på ett stor OM.

Fakta är val ätt de är har idag. Och det är detta problem vi måste lösa. Inte diskutera de felbeslut som togs för ett antal år sedan.

Skutan har långsamt börjat ta en ny kurs. Allt fler hamnar allt längre tid på kåken

Straffsatser höjs. Vad som ska till är lagändringar med bla kronvittnen och möjlighet att förhandla. + att polisen får resurser att trakassera grupper, efter brott så att någon till slut läcker därför att affärerna går i stå för att det finns för många snutar presenta

Men att bara skicka hem håller inte. de tas helt enkelt inte emot

Draken
2019-09-03 22:49
#106

#105 "Men att bara skicka hem håller inte. de tas helt enkelt inte emot"

Håller fast vid att det fortfarande inte är vårat problem. Vad tror du händer med en svensk som gör brott i andra länder ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LBB
2019-09-04 07:24
#108

#106  vems problem är det då?  De befinner sig i Sverige, de allra flesta har svenskt uppehållstillstånd. Vilket betyder att de lever under svenskt ansvar.

Att du anser att det togs en massa fel-beslut får ngr år sedan, ja det håller jag med om. Men  problemet är ju att det är vi som sitter med svarte Petter nu. Och det är vi, ingen annan som kan ta i problemet.

Att blunda inför detta faktum nu, är lika dumt som de politiker som blundade inför de problem som hopade sig vid den senaste flyktingvågen.

På din fråga om brott, samma sak som händer med en utlänks individ som tillfälligt befinner sig i Sverige.

Men då kommer vi återigen tillbaka till problemet. De som i ställer till problem i Sverige idag har till övar 95% svenskt uppehållstillstånd eller är EU medborgare.

Den senare gruppen utvisas naturligtvis..men då vi har fri rörlighet är det lätt för dem att återvända. Den första gruppen, de med permanenta uppehållstillstånd är betydligt värre med. Dels måste det till grova brott för utvisning och dels kan de inte utvisas till alla länder (pga av internationella avtal inom EU) och slutligen tas de inte heller emot av sina hemländer (många ggr för att de inte frivilligt återvänder hem)

+

[Hayabusa]
2019-09-04 08:30
#109

#107 Ja, det var ju olyckligt…

line84
2019-09-05 08:13
#110

Håller med Hera! Straffen behöver ändras. Och standarden i de svenska fängelserna behöver sänkas.

[Hayabusa]
2019-09-05 08:15
#111

"Vid halv tolv på onsdagskvällen larmades polisen om höga smällar i Silvergården i Landskrona. "Hittat hylsor på platsen.""

Saxat från HD.

Annons:
[Hayabusa]
2019-09-05 08:39
#112

"Sent på onsdagskvällen ska en kraftig smäll ha hörts på Österäng i Kristianstad.

Fyra bilar har skadats på en parkering, enligt polisen som uppger att något exploderat. Men det finns inga uppgifter om personskador.

Nationella bombskyddet var på plats i natt och området ska nu vara säkert."

http://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/hog-small-pa-osterang/

LBB
2019-09-05 13:29
#113

Trygga Sverige…tja dagen har väl förlöpt utan ngr större negativa påföljder för över 95% av folket. Barn har gått till skolan, folk har åkt till jobbet och ingen av dem har blivit skjuten, våldtagen eller misshandlad…ett symptom på ett säkert land😎

Mia-45
2019-09-05 14:15
#114

#113

Säg det till de som blivit utsatta….att Sverige är ett tryggt land. 
Och om vi nu hade det så tryggt…Varför ska då partierna ha möte om detta växande samhällsproblem. (Deras egna ord) Någonstans i allt detta är ju då att Sverige inte är så himla tryggt.

LBB
2019-09-05 16:12
#117

#113   om det skulle vara så illa som vissa vill ha det till. Då vore det förskräckligt. Men tekniken är känd. Skräm upp folk, för att sedan fösa in dem i den fålla man önskar. En förutsättning för det är att folk inte bryr sig annat om än just tidningarnas löp och de som ropar värst.

Skulle man tro dem så har antalet mördade mångdubblats på bara ngr år. Har det gjort det?  Jag tror toppnoteringen var 2011 eller 2012, sedan har det viss sjunkit.

Vad det gäller rån, våldtäkter överfall så har det väl bara varit marginella rörelser sedan 10 år tillbaka

Men visst, vill du sitta på kammaren av rädsla och otrygghet så feel free….

LBB
2019-09-05 16:16
#118

#116   över 65% av de mördade kvinnorna år 2018 levde eller hade lev i en parrelation med förövaren, Och offren var väl spridda över landet och fördelade över alla etniska grupper.

Annons:
Mia-45
2019-09-05 16:27
#119

#117 Skriver du till mej eller?

"om det skulle vara så illa som vissa vill ha det till"…skriver du
Nu är det ju så att till och med Socialdemkraterna (om jag inte fattat fel) inser att gatuvåldet och kriminaliteten måste göras något åt. Det är ju de som ska ha, eller har haft, mötet ihop med andra partier. Och som vanligt utesluter de SD. Dagisfasoner. 
Sossarna har ju inte velat inse detta innan. Men nu verkar det som att det gått in i deras skallar att våld och kriminaliteten ökat. 
Jag personligen sitter inte på min kammare av rädsla och otrygghet. Men jag förstår de som gör det.

LBB
2019-09-05 17:24
#120

#119 Naturligtvis måste samhället agera. Det är inget tal om annat.  Men allt har sina proportioner.

Det finns platser jag inte besöker i Sverige av den orsaken att jag anser risken är för hög. Men den typen av platser hittar jag i Danmark, Tyskland, Frankrike med Ja i stort sett alla länder har den här typen av platser.

Det här ger dig en lite mer nyanserad bild. https://www.expressen.se/tv/nyheter/brottsstatistik-i-sverige-2018/

Honestyisdead
2019-09-05 17:25
#121

#117 Du svarar ofta till dina egna inlägg. #118 Jaha? Jag har inte skrivit om det. Jag är övertygad om att ingen vill vara rädd. Själv är jag hellre medveten om det som sker än blind.

LBB
2019-09-05 18:37
#122

#121  jag vet att du inte skrivit om det och du är inte ensam om det. Svenska journalister skriver inte heller om det….ger väl inga braskande löp 😎

Honestyisdead
2019-09-05 19:03
#123

#122 Att de flesta våldtäkter sker av någon man känner vet nog alla om. Och visst har tidningar och nyheterna tagit upp det flera gånger. Det handlar inte om löpsedlar. Det handlar om vad som sker i vårt samhälle, 8ch det sker oavsett om tidningen skriver om det eller inte.

LBB
2019-09-05 19:19
#124

"123 Ja det är ju bristen på spaltmeter om våldet mot Kvinnor ett bevis för. Men det passar ju inte in i mallen, den om dem som enligt löpen begår de flesta våldsbrotten,.,,

[Hayabusa]
2019-09-05 19:21
#125

#123 Framför allt handlar det om att bry sig om vad som sker i samhället. Inbillad rädsla handlar om något annat och är en falsk jämförelse.

Annons:
LBB
2019-09-05 19:33
#126

#125 Javisst, vad som verkligen sker och vad som drabbar vanliga människor.

Stöldturnéer , bedrägerier mot äldre, våld mot Kvinnor det är väl det som drabbar flest "vanliga " medborgare.  Drive by skjutningarna, med eller utan bil har hittills drabbat människor som haft direkt eller indirekt anknytning till den kriminella världen

För vilken gång i ordningen så säger jag, att man naturligtvis måste inrikta polisresurser på gängvåldet. Men vi får inte låta det överskugga den alldagliga brottsligheten bara för att vinna politiska poänger.

Regeländringar, lagändringar måste till för att vässa polisens och åklagarnas vapen.

På landsbygden kanske lite liberalare självförsvarsregler skulle kunna göra nytta 😉

Honestyisdead
2019-09-05 19:44
#127

#124 Och vilka är det enligt löpen?

[Hayabusa]
2019-09-05 21:09
#128

"KULLAVIK En vuxen och maskerad man ska ha misshandlat och rånat en flicka i 10-årsåldern i det lilla samhället Kullavik. Flickan var på väg hem från skolan när hon blev slagen i ansiktet och rånad på sin mobiltelefon."

Källa: Norra Halland

"Två pojkar och två flickor åtalas misstänkta för misshandel och försök till utpressning mot en flicka, yngre än 18 år. Händelsen ska ha skett i ett garage Märsta i början av 2017, vid tillfället var alla misstänkta gärningsmän 15 år gamla. En av dem är hemmahörande i Upplands Väsby, två i Märsta och den fjärde söder om Stockholm. De ska alla ha varit bekanta med flickan sen tidigare.

De åtalade ska ha slagit flickan i ansiktet, dragit henne i håret och fällt henne till marken, sparkat och stampat på henne samt kastat en kniv mot hennes axel. Misshandeln ska ha orsakat en hjärnskakning, blodansamlingar under huvudsvålen, blåmärken och hudavskrapningar."

Källa: mitti.se

Jaha…ingen blev skjuten, ingen dog. Alltså kan vi lugnt koppla av, tryggt förvissade om att det var "värre förr". Eller?

Denna kommentar har tagits bort.
SoulPain
2019-09-06 01:35
#130

LBB haha å på flashback heter dem Alfa, Hex27, BiLL-N, osv, de är desinformatörer, de dyker upp överallt på nätet och i större sammanslutningar IRL så fort folk ifrågasätter ordningen i landet och de kör alltid med samma bagdadbob mantra: "Sverige är tryggt, inget hemskt pågår, allt ni hör är konspirationer osv"

Försök inte övertyga dem om motsatsen, för de är omutbara, de är här för att få tyst på er, inte för att lyssna på er.

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime - Lao Tzu

kamera0710
2019-09-06 05:37
#131

#129 Vad tror om att leja in Bildt och Friggebo och låta dem åka ut och sjunga allsång? (Se #91)

LBB
2019-09-06 07:14
#132

#130 sådan tur att jag inte ingår där.

Beviset?

Ja för det första så ifrågasätter jag begreppet trygghet.

För det andra så använder jag mig av statistiska fakta

Så det måste ju egentligen vara den andra sidan du beskriver😃

Annons:
LBB
2019-09-06 07:17
#133

#129 om du med din kompetens skulle kunna förklara hur den här massutvisningen skulle fungera.

Jag tror varken Norge, Finland , Danmark eller ngt av våra grannländer tar emot dem som vi då skulle massutvisa. Och landningstillstånd för de flyg som skulle lyfta människorna till deras hemländer skulle få betydande svårigheter med landningstillstånd

Så rent praktiskt, hur vill du genomföra din drömvision😎

LBB
2019-09-06 07:22
#134

Rent praktiskt skulle man till att börja med stoppa all anhöriginvandring, så länge den väntande anhörige inte kan erbjuda egen bostad och egen verifierbar försörjning åt sina anhöriga.

För det andra skulle bidrag o stöd minska drastiskt så man hamnar på ett EU-genomsnitt.

För det tredje skulle staten återta det ekonomiska ansvaret för alla som staten tagit emot, fram till dess människorna har egen finansierad bostad genom eget verifierbart arbete/inkomst.

Till slut skulle man titta lite på hur man i Danmark hanterar problematiken med gängbrottslighet i svårt belastade områden.

[Hayabusa]
2019-09-06 08:37
#135

Avdelningen omotiverat rädd: 

"Skottlossning sent på onsdagskvällen skrämde boende på Silvergården i Landskrona. ”Jag hörde sex skott precis utanför mitt hus”, berättar en kvinna som bor i ett av höghusen."

HD 5/9-2019

LBB
2019-09-06 10:12
#136

Det small hemma med..grannens pojkar lekte krig med sina ollonpistoler…kände mig dock inte otrygg eller rädd😃

[Hayabusa]
2019-09-06 10:37
#137

"Jag inser att det finns människor som tror gott om mänskligheten. Själv har jag med åren fått allt svårare att se mig i den skaran. Jag önskar att jag hade förmågan att se ljusare på världen. Visst, jag hade kanske gått på en och annan nit. Skaffat ett alldeles för dyrt telefonabonnemang, lämnat ut mitt bank-ID till okända eller köpt biljetter från skojarföretag som vi inte ska nämna vid namn, men som vi för enkelhetens skull kan kalla Viagogo."

Stefan Lindqvist, HD.

LBB
2019-09-06 11:36
#138

Mänskligheten är det nog mänskligt att tro gott om. Det är individer som ställer till det. Att hävda att alla Finnar bär kniv och super är rent av löjligt. Eller att hävda att alla med mörk hårfärg stjäl och begår brott, ja det är lika löjeväckande.

Det är individer som stjäl, mördar och rånar.

Individer som givits vissa förutsättningar har alltid varit benägna att begå brott.

Fattigdom, social misär, utanförskap och arbetslöshet är sådana förutsättningar.

Sedan ändras typen av brott beroende på sammansättningen av förutsättningar och individer allt efter de tider som råder.

[Hayabusa]
2019-09-06 11:54
#139

"Vid 9-tiden under fredagsmorgonen ägde en skottlossning rum vid Norr Mälarstrand på Kungsholmen i Stockholm. En känd advokat uppges ha skjutits i bröstet."

"Enligt uppgifter till Aftonbladet ska mannen ha träffats i bröstet, huvudet och magen, och händelsen rubriceras som mordförsök."

Källa: Aftonbladet

Annons:
Mia-45
2019-09-06 13:24
#140

#139 Det är trygg nu…..(ironi).

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
2019-09-07 09:27
#144

#133 Jag har samma frågeställning som ovanstående ( #143) Varför drar du in grannländerna ?

Ingen som har sagt något om att de skall landa i några av  dom länderna. Det går flygplan till alla möjliga länder, direkt från Arlanda och andra flygplatser i landet.  Så någon mellanlandning i Norge, Danmark eller Finland är knappast aktuellt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Herveaux
2019-09-08 05:37
#145

12-årig flicka blev brutalt misshandlad av gäng i centrala Uppsala
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgpPE7/12-arig-flicka-blev-brutalt-misshandlad-i-centrala-uppsala

12 år. Gäng tonåringar. Fy f*n vilka fega as det finns. 😡


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
LBB
2019-09-08 17:23
#147

#146  och vilka är svenskar i dina ögon?

De som har permanent uppehållstillstånd, de som erhållit medborgarskap  eller ska det minst vara svenskar i femte generation?

Gurky
2019-09-08 19:28
#148

#146 Dags att öppna ett centrum för rasbiologisk forskning där man kan testa svenskheten i förövarna? 

Sverige rankas i topp bland världens säkraste länder, så jag hoppas att ni inte tänkt åka utomlands. Möjligtvis till dom övriga Nordiska länderna kanske ni kan överleva.

LBB
2019-09-08 20:09
#149

Inga fler solsemestrar med andra ord,,,,

Denna kommentar har tagits bort.
[Hayabusa]
2019-09-08 20:41
#151

#146 Ja, usch…att ge sig på en 12-åring är ju modigt värre. Dessutom i ett helt gäng. Lite mer stök från Uppsala:

"P4 Uppland besökte Sverigedemokraternas tält strax före 15.

Under cirka tjugo minuter kommer tre stenar flygande genom luften från ett skogsparti på andra sidan vägen. En av dem träffar den polisbil som står parkerad en bit från SD:s tält, den andra en passerande UL-buss och den tredje landar mitt på vägen."

Man får tycka vad man vill om SD, men kasta sten kan inte anses som OK. 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=7295268

Denna kommentar har tagits bort.
LBB
2019-09-08 21:26
#153

#150  det kan nog bero på att vi har en annorlunda lagstiftning "**Huvudregeln är att ingen svensk medborgare som är eller har varit bosatt i riket får fråntas sitt medborgarskap. "
**

Så om GB kan eller inte har inte med vår lagstiftning att göra.

Däremot så utvisas, eller så försöker man utvisa dem som inte är svenska medborgare om de begår brott över en viss dignitet.

Annons:
LBB
2019-09-08 21:29
#154

#152   Eftersom den omtalade stenkastningen är olaglig så kan man nog med fog hävda att vi har yttrandefrihet i landet.

Nötter som sätter i system att försöka tysta andra som gör bruk av rätten att framföra sin mening är bara värda förakt

Så. eftersom vi har en fri press, fri media och öppen tillgång till digital media så kan man trotts allt hävda att vi har yttrandefrihet i landet…lätt beskuren visserligen men ändå.

Denna kommentar har tagits bort.
[Hayabusa]
2019-09-08 21:53
#156

Polisen har larmats om skottlossning i Nacka, öster om Stockholm, rapporterar Expressen och Aftonbladet.

Enligt Aftonbladet är det två separata skottlossningar, där minst en person ska ha skadats och där tre män ska ha gripits.

Enligt Expressens uppgifter har det avlossats skott med automatvapen mot en balkong och man skriver också att minst en person skadats.

LBB
2019-09-09 09:01
#157

#155   då kommer följdfrågan, Om Kalle Svensson misshandlar sin fru till döds, ska han ha samma straff som Hussein Ali får, om han slår ihjäl henne? . Båda är svenska medborgare. Ska då båda bli av med sitt medborgarskap? Detta vore ju lagiskt o rättvist.  Eller ska du ha en straffskala baserad på etnisk bakgrund?  En inställning som jag anser vara både unken och skev.

Gurky
2019-09-09 15:42
#158

#157 Är rätt poänglöst att diskutera med folk som har skygglapparna på och blundar för fakta och logik. Det mest tragiska i det hela är att dom skapar den verklighet dom lever i.

LBB
2019-09-09 15:57
#159

#158 ja till viss del ger jag dig rätt. Många verkar leva i en drömvärld utan verklighetsförankring. En värld byggd på egna och likars brist på objektivitet.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2019-09-09 16:02
#162

#158 Ha ha ha

Denna kommentar har tagits bort.
LBB
2019-09-09 16:22
#164

#160  Och då kvarstår ju min fråga. Anser du att vi ska sätta straffsatser utifrån etnisk grund?  Dvs att den som erhållit medborgarskap ska straffas hårdare (utvisning + straffsats) än den som är född till svenskt medborgare?

Samma brott = samma straff oavsett etnisk bakgrund.

Eller ska en smålänning straffas hårdare än en östgöte?

LBB
2019-09-09 16:30
#165

#163   Att människor utsätts för brott är väl den verklighet vi lever i. Men skillnaden mellan hypokondrikern och en frisk människa, är ju att den friska ser att allt inte är svart, att de som begår brott, de som utsätts för brott är en liten minoritet. De flesta lever bra liv i detta land.  Men hypokondrikern känner sig sjuk hela tiden och ser bara ett sjukt samhälle…kan det bero på hans/hennes tillstånd?

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2019-09-09 16:59
#167

#164 Jag ser ingen hypokondriker i tråden.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
LBB
2019-09-09 18:07
#169

#166  Då anser du på fullt allvar att vi ska ha straffsatser baserade på etniskt ursprung?  Hur ska det funka?

Till det hela kommer ju att majoriteten av dem som begår brott och samtidigt har en utländsk anknytning, så är de andra generationens invandrare, dvs födda i Sverige med svenska medborgarskap..

Hm Du är muslim 0ch dina föräldrar kom hit för 20 år sedan, dig kan vi utvisa  och innan det 2 års fängelse, och du är Närking i femte generationen, så du får bara 2 års fängelse.  Helsjukt!!

Men det förklarar ju en hel del av dina åsikter…

Denna kommentar har tagits bort.
LBB
2019-09-09 18:20
#171

#170  Frågan kvarstår

Den som har uppehållstillstånd utvisas idag vid grövre brott (Där detta är möjligt). Vilket beror på vart han ska utvisas. Och vad han riskerar vid en utvisning (Svenska och EU regler)

Ska det gälla även om individen erhållit svenskt medborgarskap

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2019-09-09 18:35
#173

Skönt att se nyheterna och att polis med flera reagerar på hur icke kriminella skjutits den senaste tiden. Alla är inte blinda.

Demeter
2019-09-09 18:37
#174

#173 Skönt men också oroväckande med tanke på alla skjutningar.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2019-09-09 18:52
#177

Släpp den diskussionen LBB. Du har fått svar på dina frågor.

Demeter
2019-09-09 18:58
Denna kommentar har tagits bort.
[Hayabusa]
2019-09-09 19:20
#180

#167 & #168

Det enklaste sättet att lösa ett problem är att inte prata om det. Ungefär som när missbrukaren hävdar att hen inte alls har något problem…Det går att debattera fram & tillbaka om "dödligt våld" och att "andra länder är värre, Sverige är tryggast i hela solsystemet"" osv men…Ska vi acceptera ett samhälle där människor blir avrättade på öppen gata? Där en sprängning inte ses som något extraordinärt utan snarare "sån´t händer ju då & då…". Där ynglingar skjuter med automatvapen på gatan. Nej, det anser jag att vi inte ska acceptera och därför ska frågan också upp på bordet.

Herveaux
2019-09-09 19:29
#181

#180 Well said!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
LBB
2019-09-10 11:21
#183

#180 Naturligtvis ska frågan upp på bordet. Men den ska betraktas sakligt och inte överdrivas. Att som yra höns kackla om faror och otrygghet, när situationen för de allra flesta är både säker och trygg.

Initierade vet redan idag vad som behövs. Andra länder har hanterat liknande problem.

Vad som behövs är lagändringar, som ger polis och åklagare bättre verktyg, Det behövs teknisk utrustning och sist men inte minst välutbildad specialistpersonal.

Man måste även arbeta aktivt med att försvåra nyrekryteringen in i den kriminella värld som orsakar problemen.

Att stå på barrikaden och kräva utvisning visar bara på vilken dålig insikt man har i hela problematiken…vi klarar ju inte ens att avvisa dem som registrerats för avvisning. Hur kan då tro att ännu fler avvisningsbeslut ska rendera i att fler lämnar landet?

Honestyisdead
2019-09-10 11:59
#184

Yra höns haha. Undrar just vem som är yr och kacklar. Återkom om hur tryggt det är när det skett några sprängningar, mord och laddade vapen har hittats på din gata. Och när folk rånas och skjuts mitt på ljusa dagen i ditt område. Berätta då hur tryggt det är. Innan dess nej.

[Hayabusa]
2019-09-10 13:55
#185

#184 Hera, det är snarast en grälsjuk tupp vi har att göra med :)

Denna kommentar har tagits bort.
LBB
2019-09-10 15:14
#187

#184  Förklara då exempelvis varför mer än hälften av dem som inte får uppehållstillstånd finns kvar i landet och en stor del av dem som ska utvisas efter avtjänat fängelsestraff sitter kvar i Sverige.

"bara att utvisa" är ett kackel , då de som kacklar inte begriper att det inte är "bara att"

LBB
2019-09-10 15:17
#188

#186  ja det är svårt att förstå, hur många nära släktingar har du fått skjutna?

Jag skulle förmodligen känna som de flesta. Och just därför har vi ett opartiskt rättssystem, för att undvika den lynchjustis som annars skulle uppstå

Annons:
Honestyisdead
2019-09-10 15:34
#189

#188 Känner du verkligen ingen som råkat ut för brott i Sverige? Som själv inte är kriminell? Jag känner nog fler som råkat ut för brott än som inte har det, och detta är inte kriminella människor. Men jag ska berätta att du har sagt att det är tryggt. Det lär få dom att känns sig trygga…

LBB
2019-09-10 15:50
#190

#188 visst känner jag folk som råkat ut för brott, har själv råkat ut för brott..men till skillnad från vissa så grottar jag inte ner mig i självömkan och otrygghet.

Men där ligger ju inte det svåra problemet.

Utan, vad gör vi åt problemen i de "heta" områdena.

Jag har framfört flera förslag, men från den kacklande hörnan hörs…just bara kackel. Inga konstruktiva, genomförbara förslag.   Eftersom "bara att"…inte håller i verkliga livet.

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2019-09-10 15:58
#192

#190 Du kan inte vara på riktigt. Du får nu en varning. Fler kommentarer om självömkan, kackel och liknande och du blir blockerad!

Denna kommentar har tagits bort.
LBB
2019-09-10 16:10
#194

#191  Ljuva tanke..men den stannar som tanke.  Länderna de kommer ifrån tar inte emot dem längre. Och Jag tror att varken Danmark eller Tyskland som förmodligen var genomgångsländer accepterar dem heller.  Så för femtioelfte gången frågar jag dig…hur vill du lösa problematiken med utvisningar..det funkar inte med "bara att"

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
LBB
2019-09-10 16:32
#196

#195

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/svart-att-utvisa-till-vissa-lander

"Ett exempel på ett land som för tillfället inte kan verkställa beslut om utvisning är Syrien, som på grund av den pågående konflikten i landet har verkställningsstopp. Andra länder som Somalia, Iran, Etiopien och Eritrea tar inte emot personer som utvisas med tvång och kräver alltid att inresan sker frivilligt."

Sedan har du problemet med flyktingar som är statslösa…vart ska de utvisas

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8965213&fileOId=8965335

Jag är ledsen om jag är besvärlig..men det är så den verkliga världen fungerar…

PS det sitter ett antal personer i förvar efter mkt grova brott. De ska utvisas men deras hemländer tar inte emot dem. Andra får gå ute i samhället med restriktioner, i ett limbo eftersom de inte får stanna men inte heller kan utvisas.

Denna kommentar har tagits bort.
LBB
2019-09-10 16:59
#198

#197  Alternativ för Sverige vill att man via tredjelansaavtal ska köpa viljan att ett annat land ska ta emot dessa flyktingar. Australien har försökt att lösa sitt problem genom att bogsera tillbaka flyktingbåtar till ex. Indonesien. Samt skicka icke identifierbara grupper till isolerade öar för förvaring.

Detta kan vi inte göra. Dels har vi en annan lagstiftning (både nationell och internationell , EU ) och dels har vi inga passande öar.  Till det hela kommer det faktumet att vi inte har ngr båtflyktingar att tala om. Man tar sig in i Schengen , transporterar sig in i Sverige och söker där asyl. Och då gäller andra regler än om man stoppar vid gränsen.   så det är inte "bara att"

Denna kommentar har tagits bort.
LBB
2019-09-10 17:15
#200

#199  Visst sker det utvisningar till Iran..Om den som utvisas frivilligt gått med på att utvisas. Iran tillhandahåller ett dokument som den som ska utvisas ska skriva under.  Vill han inte det, så tar Iran inte emot honom…vilket beskrivs av SVT i https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/svart-att-utvisa-till-vissa-lander

Jag tar inte upp ngn diskussion, Jag svarade på din fråga "Hur vet att du länderna inte tar emot?"  Och den anser jag att det är god ton att göra. 😎 Om du sedan inte gillar svaret, det kan jag ju inte hjälpa…

Denna kommentar har tagits bort.
LBB
2019-09-10 17:48
#202

#201   Det är problemet med de flesta enkla lösningarna..de förblir enkla bara så länge de inte konfronteras med verkligheten.

Det är därför jag redan från början sagt, att enda sättet att hantera problemet är i det regelverk folket har, genom sina representanter valt. Och att genom dessa representanter ta fram passande lösningar, nya regelverk så att problemen kan lösas. SD har anpassat sig mot de borgerliga partierna, liksom de borgerliga börjar anpassa sig mot SD. Att då som ett litet utbrytar-parti, vilket AFS är försöka få igenom sina egna förslag, lär bli jobbigt för dem.

Annons:
[Hayabusa]
2019-09-10 18:21
#203

Samtidigt, någonstans i Sverige…

Ungdomar spelar fotboll med änder (!). Man som var ute med sin hund filmade händelsen och blev samtidigt hotad av ynglingarna. 

På en vuxenskola i Örebro uppstod ett större bråk varvid en elev knivskars i nacken…(Aftonbladet).

Nåja…fotboll med änder är väl en av de mest traditionstyngda sporterna i Sverige (eller inte…) och vem har inte skurit sig på en kniv..?

Denna kommentar har tagits bort.
[Hayabusa]
2019-09-10 18:29
#205

Avdelningen: Det är fan kul att skjuta med automatvapen:

"Tre personer ska ha lurats ut till Nacka i jakt på upplysningar om mordet på Ndella Jack. När personerna anlände i en taxi klev en man beväpnad med automatvapen ut ur en Audi och öppnade eld mot taxin.

– Jag hörde skotten, det smattrade på rätt bra. Jag tror att det var någonstans mellan 20 och 30 skott, berättar en boende i området för Expressen."

Undrar om taxichauffören fick dricks eller bly? Hur som haver - hen behöver inte känna oro :)

[Hayabusa]
2019-09-10 18:31
#206

#204 Det har vi ALLTID gjort och inget märkligt med det…

LBB
2019-09-10 19:56
#208

😭

Herveaux
2019-09-10 20:03
#209

Våldtäkt i Uppsala
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/misstankt-valdtakt-vid-kyrka-i-centrala-uppsala

Klen tröst att dom iaf gripit en som troligen är förövaren.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2019-09-10 21:02
#211

Kollar kapten klänning på 4an nu

[Hayabusa]
2019-09-10 21:19
#212

#211 Det är en bra dokumentär, tycker jag. Otäck gubbe, får man nog säga…

LBB
2019-09-10 21:36
#213

vad det gäller kapten klänning så är det väl ett bra exempel på hur ett fåtal som inte föll för skenet utan grävde fram fakta, lyckades åstadkomma.  All heder åt dessa poliser.

Honestyisdead
2019-09-10 21:50
#214

#213 Skitbra jobbat av dom. Att det hände, det är en helt annan femma. I ett tryggt samhälle händer det inte! Har du över huvud taget kollat på vad som skett? Hur mycket? Och av vem? Just av vem och hur mycket borde få dig att lägga ned dina försök till nedtryckningar.

LBB
2019-09-10 23:10
#215

#213  Då måste jag göra dig besviken. Det "trygga" samhället har aldrig existerat, existerar inte och kommer aldrig att existera..Det är en utopi. I alla samhällen existerar människor med en snedvriden syn på hur man ska interagera med andra. Och priset för detta "trygga" samhälle du vill ha är en ofrihet o en kontroll som majoriteten av oss inte skulle acceptera, inte du heller tror jag. Internet skulle exempelvis vara förbehållet för ngr få.  Och jag trycker inte ner. Jag har redovisat fakta. Dessa fakta kan iofs. vara nedtryckande. Men som man säger, skjut inte på pianisten.

[Hayabusa]
2019-09-10 23:47
#216

Två män i Göteborg har natten mot tisdagen (8/9) anhållits av polis. De är misstänkta för förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse och brott mot lagen om brandfarliga & explosiva varor. Allt enligt vakthavande befäl Andreas Odén. 

Källa: GP

Annons:
Honestyisdead
2019-09-11 07:35
#217

#215 "snevriden"

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
2019-09-11 10:48
#219

LBB Kanske dags att lägga ner diskutionen nu, du missförstår med flit vad vi skriver, om du ens läser vad som skrivs.

Sverige är inte lika tryggt nu, som det var tidigare. Man läser om skjutningar, knivslagsmål, våldtäkter, bilbränder, mordbränder …ja listan kan göras väldigt lång.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Herveaux
2019-09-11 13:12
#222

Uppsalas polischef Jale Poljarevius har iaf förståelse för att folk (i Uppsala) känner otrygghet och rädsla.
Jale Poljarevius har förståelse för att människor i Uppsala känner otrygghet.
– Jag förstår att de är frustrerade och rädda. Men vi har x antal personer som väljer att trycka av och just då har inte vi på polisen kontroll.

Hela artikeln om Jale och skjutningarna i Uppsala, publicerad 27 juni 2019
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/polischefen-om-skjutningarna-det-ar-trangt-kring-de-kriminellas-smorgasbord


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Hayabusa]
2019-09-11 14:06
#223

#222 Jale har jag lyssnat på vid ett par tillfälle - han verkar vettig.

Annons:
[Hayabusa]
2019-09-11 14:13
#224

Fakta

Våld bland kriminella ökar

Dödligt våld kopplat till kriminella konflikter har ökat kraftigt i Sverige de senaste åren.

Två grova våldsdåd i slutet av augusti, i vilka två Kvinnor miste livet, fick regeringen att bjuda in samtliga partier utom Sverigedemokraterna till samtal. En 31-årig läkare sköts på öppen gata vid Ribersborg i Malmö, medan hon bar på sin lilla bebis. En 18-årig kvinna dödades av skott genom ett fönster i en lägenhet i Råcksta i Stockholm.

Totalt har det hittills i år inträffat 214 skjutningar, i vilka 29 personer avlidit.

2018 sattes ett dystert rekord med 45 ihjälskjutna. Totalt inträffade 306 skjutningar.

Året före sköts 43 människor till döds i totalt 324 skjutningar.

Även antalet sprängningar ökar. Till och med juli i år skedde 120 sprängningar, jämfört med 83 i fjol.

Hela året 2018 anmäldes totalt 162 sprängningar.

Källa: Polisen

Saxat från HD 11.09.2019

Herveaux
2019-09-11 14:22
#225

#223 Håller med. Utan Jale vid spakarna vill jag inte veta hur Uppsala skulle kunna ha sett ut just nu… 😐


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Hayabusa]
2019-09-11 14:31
#226

#225 Han är objektiv, det är min uppfattning. Säger som det är utan att "linda in" saker & ting.

Herveaux
2019-09-11 14:36
#227

#226 Oh ja! Ingen sugar coating eller krusiduller här inte. 
Mer sån retorik tack.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

LBB
2019-09-11 16:13
#228

#219

Fakta, jag citerar #224 "Dödligt våld kopplat till kriminella konflikter har ökat kraftigt i Sverige de senaste åren"

Samtidigt som våld där icke kriminella eller individer utan kriminella kontakter har minskat .

Så gott som  varenda gång ngn skjutits eller vådaskjutits så säger polisen att offret/offren är kända av polisen

Och det är därför jag kan hävda att "Svensson" om han har kriminella kontakter lever ett rätt säkert och "tryggt" liv

Honestyisdead
2019-09-11 17:39
#229

#228 Eftersom det sprängs och skjuts mitt bland vanligt folk är det ingen tröst.

LBB
2019-09-11 20:11
#230

#229 Trösten i eländet är ju just den att "vanligt " folk oftast inte drabbas.   Ett faktum jag påpekat ngr ggr nu.

Jag har ingenting emot hårdare straff, bättre verktyg till polisen. Men jag har ett krav och det är att samma brott ska bestraffas lika oberoende på kön eller etnisk bakgrund.

Har en individ erhållit svenskt medborgarskap så är han i lagens mening svensk. Och så ska det vara.

Annons:
Mia-45
2019-09-11 20:16
#231

#230
"Vanligt folk drabbas inte" skriver du LBB. 

Men vad säger du om detta då? Två oskyldiga sköts i Nacka. Bara för att de var på fel plats vid fel tillfälle. 
Så visst drabbas oskyldiga. 

https://www.friatider.se/tv-oskyldiga-sk-ts-i-nacka-r-allvarligt-skadade

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/de-skjutna-i-nacka-ar-fortfarande-allvarligt-skadade

Honestyisdead
2019-09-11 20:22
#232

#230 Flera oskyldiga har drabbats i år, och antalet lär öka eftersom skjutningarna bland allmänheten ökar.

Denna kommentar har tagits bort.
LBB
2019-09-12 07:08
#234

#231   Du borde nog läsa lite bättre innan du svarar.. Jag skrev "vanligt " folk oftast inte drabbas" 

#231  ja, och det beror på att de tänkta måltavlorna har blivit försiktigare och svårare att komma åt.

#233  Majoriteten av de "offer" som råkar ut för beskjutning är delvis själva ansvariga för det hela. Umgås man med kriminella så ingår det i paketet så att säga.

Den kvinnliga läkaren som blev skjuten kunde väl knappast ha varit omedveten om livskamratens verksamheter.

Ja en direkt lösning som man kan välja är ju att inte exponera presumtivt stöldgods

Ställ dig frågan, varför plötsligt en ny typ av brottslighet dyker upp. I det här fallet handlar det till del om att vi är på väg in i ett kontantlöst samhälle..

Det innebär att folk vid uttagsautomater blir mål, att svaga (gamla såväl som unga) utsätts för rån i försök att komma åt kontanter eller varor som kan växlas om till kontanter.

Då får man individ anpassa sig på samma sätt som de tidigare offren gjort. Så att risken vid rån (för förövaren) ökar och att utbytet vid rån (för förövaren ) minskar.

För så länge det finns missbruksproblem, så länge kommer incitamentet för att stjäla och råna finnas kvar. Till det kommer att för en ung fattig människa som inte drar sig för våld  o stöld , så är en välklädd, med smasrtphone försedd trettonåring ett gefundenes fressen…

Denna kommentar har tagits bort.
[Hayabusa]
2019-09-12 07:45
#236

Våldtäktsoffer blir med stor sannolikhet inte utvalda pga att de har en kriminell bakgrund. Det samma gäller säkerligen en stor del rånoffer också, för den delen. (fallet i Markaryd med förövare från Ukraina är ett exempel). 

Personligen ser jag det som osäkerhet & otrygghet om det sprängs & skjuts på gatan i mitt kvarter - även om just jag kanske inte är måltavlan.

Mia-45
2019-09-12 08:16
#237

#234 Fast nu är det ganska ofta detta "ofta" sker.

Annons:
[Hayabusa]
2019-09-12 08:21
#238

Att det är just kriminella som skjuter på gatan är inte särskilt underligt eftersom handlingen i sig är kriminell.

LBB
2019-09-12 08:29
#239

#237 Nja jag vet inte det, det är ju fler Kvinnor som mördas i det egna hemmet än vad som fallit offer för skjutningar utan att ha varit involverade i ngn form.

LBB
2019-09-12 08:31
#240

#238 Med tanke på att straffsatsen för att bära ett skarpladdat icke licensierat vapen är 2 år numera så är de ju tungt kriminellt belastade redan innan skjutningen äger rum….Men som vid all annan verksamhet , så börjas det i betydligt mindre skala. De har grabbarna är ju, som polisen säger " väl kända sedan tidigare"

[Hayabusa]
2019-09-12 09:11
#241

"Nästan hälften av de som åtalades för inblandning i mord med skjutvapen under åren 2013-2017 friades i domstol enligt en undersökning I lagens namn gjort." 

"Det är stora skillnader mellan dödsskjutningar som lett till åtal på 90-talet jämfört med senaste åren. På 90-talet fälldes de allra flesta som åtalades, medan det på senare år är en större andel som frias."

SRP1 I lagens Namn

Draken
2019-09-12 10:27
#243

Det känns jävligt tryggt när man kommer till jobbet på morgonen och möter 5 tungt beväpnade poliser med AK-4 (tror jag det var) Pga att man är rädd för att det skall bli "fritagning" av en patient.

Ja men bra, poliserna kan ju göra jävligt  mycket om de skjuter med granatgevär tvärs genom avdelningen …Ja det känns jättetrygt 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LBB
2019-09-12 10:53
#244

#242  väntar du ett tag till så har väl sidan du länkat till , 100 skadade vid en och samma tillfälle 😉

Annons:
[Hayabusa]
2019-09-12 11:16
#245

#243 Man får lov att vänja sig…

Draken
2019-09-12 11:38
#246

#245 Jo, tyvärr är det ju så. Men tycker det är helt fördjävligt (förlåt svordomarna) det inte görs något åt situationen som det har blivit i Sverige nu. Hur ser det ut den dagen våra barn är vuxna och flyttar hemifrån ? kan de ens vistas utomhus ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denna kommentar har tagits bort.
LBB
2019-09-12 13:22
#248

#247   Tja det är ju den vanliga terminologin…När man lyckats med att skapa en otrygghet så blir nästa steg revolution..som om det skulle ge mer trygghet..Öppna en historiebok och ta till dig vad som händer i länder där revolutionen ägt rum🤦‍♂️

'

Denna kommentar har tagits bort.
Carmarino
2019-09-12 13:49
#250

Intressant läsartext i Helsingborgs Dagblad (ännu inte betalartikel):

https://www.hd.se/2019-09-12/politikerna-i-stockholm-ser-inte-kulhalen-eller-lever-bland-dem


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

LBB
2019-09-12 16:59
#251

#249  Det är ju det jag till skillnad från många gör. Jag läser tidningar följer med i media + digitala källor.  Vad jag inte gör , är att nöja mig med de källor som bara har en åsikt, en form av fakta.

Visst, vi har problem här i landet…men revolution?  Kiss my ass, jag har, på plats sett vad det leder till. Och det leder till att vanligt folk får betala priset.

Vårt demokratiska system är ett inte alltid fungerande system…men det har visat sig att det är det bästa som finns..så lyft ögonen från ankdammskanten, se dig omkring och jämför alternativen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
LBB
2019-09-12 17:47
#253

#252  Mer falska påståenden och anklagelser…Jag är inte förvånad..brukar bli så när sakliga argument tryter😎

Denna kommentar har tagits bort.
[Hayabusa]
2019-09-12 18:09
#255

#250 Intressant läsning, sannerligen en poäng.

LBB
2019-09-12 18:12
#256

#254 Tja bristen på lust att diskutera brukar höra intimt samman med bristen på argument.

PS. vad jag skrev var det som polisen brukar säga när offren ska beskrivas: - individen är sen tidigare känd av polisen. Vilket alltså betyder att personen i fråga antingen är kriminellt belastad eller umgås med kriminellt belastade.. Och det kallar du för att skylla på oskyldiga offer? Patetiskt

Denna kommentar har tagits bort.
[Hayabusa]
2019-09-12 18:39
#258

"– I Kurdistan hittar polisen kriminella efter några timmar. Det är en skam att vara tjuv. För affärsidkarna är det lugnt där. Sverige är ett fint land, men det har blivit otryggt. Samhället begär att jag ska betala skatt och det gör jag. Men då vill jag att samhället uppfyller sina plikter så att jag kan driva min affär. Sverige måste kunna fungera, kriminella ska sitta inne. Jag stänger affären i juni. Det är trist att lämna ett område efter 30 år. Det är som att lämna sitt hem. Men när vi inte får vara i fred…

Så slutar Salam Kurda, ägare till Orientlivs, ordförande i företagareföreningen i Husby, som för andra gången i sitt liv flyttar för att komma bort från våld och oro. Första gången från Kurdistan, andra gången från Husby."

https://laglostland.story.aftonbladet.se/

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Hayabusa]
2019-09-12 18:46
#260

#259 Ja, du…artikeln är väl värd att läsa.

Draken
2019-09-12 19:01
#261

#256 Ja, det skjuts mot kriminella eller de som på något vis är belastade (gängbråk, kriminella, knarkare etc.) men tyvärr så tittar inte de som tar ut "vedergällningen" på hur/var de skjuter. Många offer har råkat befinna sig på fel plats vid fel tidpunkt.

Ta 12 åriga Ebba, eller varför inte Erik, pojken med down syndrom, som sköts av polisen. Inte ens polisen vet vad de skjuter på i mellan varven, och du påstår att det är bara kriminella , eller de som på något sätt är belastade på något vis som blir skjutna ?

Skulle du säga samma sak om någon av dina närmaste skulle hamna mitt i skottlinjen ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Honestyisdead
2019-09-12 19:12
#262

Och poliser.

Polis körde full. http://svedala.lokaltidningen.se/nyheter/2019-09-12/-Polisman-som-k%C3%B6rde-full-riskerar-f%C3%B6rlora-jobbet-5747371.html?ergergergerg?wefwef

Samma tidning berättade innan om att en polis som mordhotat sitt ex får behålla jobbet. Honom vill man ju få hjälp av när man misshandlats av sin partner…

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2019-09-12 19:23
#264

Polisen reagerar i alla fall på utvecklingen och ser allvarligt på den

 https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2019/september/krafttag-kravs-mot-grova-brottsligheten/

LBB
2019-09-12 19:27
#265

#262 han hotade väl inte att döda eller skada utan anledning….Han ställde väl villkor för sitt hot, han skrev ju "-"Händer det något mina barn så skiter jag i alla regler. Jag lovar att om barnen skadas på grund av män som du träffar så kommer jag slakta er båda. Med mina bara händer","   Det var väl därför han får behålla jobbet. Och den alkoholiserade polisen som körde på fyllan blir väl av med jobbet.

Annons:
Honestyisdead
2019-09-12 19:30
#266

#265 Aha, så du menar att hot är ok om det finns en "anledning"? Intressant.

LBB
2019-09-12 19:31
#267

Alla instanser ser väl allvarligt på utvecklingen…är väl därför man nu utreder regeländringar för att lättare komma åt den tysthetskultur som råder. Vapenlagarna har ju redan skärpts..2 år om innehar ett icke licensierat skarpladdat vapen.

Nu ligger väl problemen hos åklagarmyndigheter och kåkar eftersom tillströmningen av mål/dömda ökat efter polisens insatser så långt.

Denna kommentar har tagits bort.
LBB
2019-09-12 20:09
#269

#268 jag undrar var du får ditt fantasicitat ifrån.  förmodligen från ditt eget tangentbord.

Att killen får fortsätta som polis var väl beroende på att han, enligt tidningen sade: -"Händer det något mina barn så skiter jag i alla regler. Jag lovar att om barnen skadas på grund av män som du träffar så kommer jag slakta er båda. Med mina bara händer", Frågan är väl hur många som skulle agera så om den nya mannen eller kvinnan skulle skada ens barn? Skulle du bara rycka på axlarna?

Men i ett har du rätt. Man måste lösa de bakomliggande grunderna till problemen.

Dels se till att ungdomar inte lämnar skolan i förtid och dels se till att de uppnår den kunskapsnivå som krävs för att få lagliga jobb. En större flexibilitet hos myndigheter. Minska eller stoppa  sociala utbetalningar utan motprestationer helt (det ska gälla alla) och så vidare.

Utvisning, tja där rör det sig väl om en bråkdel av dem som finns här idag, som frivilligt skulle återvända till landet de kom från

Honestyisdead
2019-09-12 20:28
#270

#269 Så hans barn hade blivit skadad av mammans nya partner?

Denna kommentar har tagits bort.
[Hayabusa]
2019-09-12 20:45
#272

"Svenska Bostäder införde bovärdar för fem år sedan. Varje bovärd ansvarar för ett visst antal lägenheter och lokaler, han rör sig i området, lär känna hyresgästerna och ser till att trasiga lampor byts, klotter tas bort och skräp plockas upp. Det är ordning och reda. Det är Sverige när Sverige är som bäst eller, om man vill vara ironisk, typiskt för ett land där allt organiseras och inget lämnas åt slumpen. Men skotthålet i dörren är inte bovärdens ansvar.
Skotthålet är något Fazil Abood måste tala med sitt försäkringsbolag om. Det har han gjort. Försäkringsbolaget vill ha 8 200 kronor i självrisk för att byta rutan. De pengarna har inte Fazil, bland annat därför att allt färre kunder vågar besöka Husby centrum.
Så dörren som snart glider igen som den ska kommer även i fortsättningen att missprydas av skotthålet med sprickor som sprider sig som ett spindelnät. Fazil har satt för en 3D-bild föreställande en nejlika.
– Okej, säger bovärden, vi ses.
– Tack, ha det bra, säger Fazil."

Annons:
[Hayabusa]
2019-09-12 20:46
#273

"Vem som sköt in i Fazils affär är en öppen fråga. Liksom det är en öppen fråga vilka det var som började slåss på parkeringen för tre månader sedan och som jagade in en kille i Fazils blomsteraffär, han rusade in och fyra efter och han låg på golvet och de slog och sparkade honom.
Fazil och en kund stod och såg på misshandeln och visste inte vad de skulle göra, och en av de unga männen röt:
– Bry dig inte! Det här är mellan oss!
Nej, Fazil ringde inte polisen. – Jag vågar inte. Tänk om de får veta att jag ringer… det kan bli inbrott, misshandel… Jag undviker att tala med polisen…
Han nickar mot bankomaten på husknuten mitt emot.
– För två somrar sedan satte de upp ett bord och sålde knark där. Ingen vågade säga till dem. De satte upp bordet för att visa att polisen inte gör något här."

LBB
2019-09-12 21:26
#274

#270 Vem har sagt det? Jag vet inte om vi läser samma text? Jag läser: "Händer det något mina barn så skiter jag i alla regler. Jag lovar att om barnen skadas på grund av män som du träffar så kommer jag slakta er båda. Med mina bara händer"

Där stod inte ett ord om ngt fullbordat brott, ngn fullbordad misshandel.

Bara ett hot, om att om barnen skadades så….

Och just för att han formulerade det hela så, så får han väl behålla jobbet,

LBB
2019-09-12 21:27
#275

#271 Så det är jag som är ansvarig för dina fantasier?  Ja med den inställningen så förklarar det ju en hel del.

Honestyisdead
2019-09-12 21:35
#276

#274 Så du anser att ett en fiktiv händelse ger fog för hot? Det är mer ok?

LBB
2019-09-13 07:44
#277

#276

Jag har inte alla fakta i målet. Men med tanke på hur han formulerade sitt hot, så var det ju ett hot med förbehåll. Om barnen skadades pga eller av en av hennes nya bekantskaper då, ja då skulle han agera.

Om en kvinna (duktig i kampsport) säger till en kille : -om du tafsar på mig  så slår jag ihjäl dig.

Är det ett hot eller en varning?

Jag anser det inte vara ett hot, utan en varning.

Och som jag förstår gjorde väl nämnden samma bedömning.

Sedan talar statistik,  😉 för att han verbalt hotat och förnedrat henne. Men det är ju svårare att bevisa då det inte finns materiel eller vittnen som kan bekräfta det.

Men vi kan inte ha ett rättssystem som bygger på misstankar och hörsägen

Draken
2019-09-13 08:27
#278

#277 Vilket rättsystem ? Något sådant finns inte i Sverige numera.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LBB
2019-09-13 10:59
#279

#278   Tja om du anser det så kan du väl gå ut och skjuta dem som bryter mot det i dina ögon obefintliga rättssystemet.  Eftersom vi fortfarande enligt dig, inte har ngt rättssystem så blir det ju inga påföljder… För min del anser jag att vi har ett rättssystem, visserligen ett som kan förbättras. Men det finns ju å andra sidan inget som inte kan bli bättre. Men i jämförelse med andra länder så ligger vi fortfarande rätt bra till. Man behöver ju inte bli rädd om polisen tilltalar en…en förmån som inta alla länders medborgare har

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2019-09-14 07:43
#282

Kvinna skadad vid explosion.  Säkert kriminell eller vad säger du lbb

http://www.lokaltidningen.se/nyheter/2019-09-14/-Ung-kvinna-skadad-efter-kraftig-explosion-5766550.html

LBB
2019-09-14 08:42
#283

#282   Jag undrar istället , i vilket syfte man smällde av just där.   Om kvinnans kriminella icke kriminella bakgrund har jag inte en aning om..Rent statistiskt sett torde hon vara student eftersom lund är lund och klockan var vad den var.

Men du som har koll, hor många "tredje personer" har skadats eller dödats de senaste 5 årens gängkrig,  en handfull?

[Hayabusa]
2019-09-16 09:03
#284

Björn tycker till:

"Ingen går säker när de kriminella skjuter skarpt på allmän plats. Söndagen den åttonde september besköts ett flerfamiljshus i Nacka. Det var automateld. Skyttarna drabbades av panik och flydde in i en taxi och där träffades chauffören av ett skott.

Chauffören är förmodligen helt oskyldig i sammanhanget. Det är ännu ett bevis på att skarpskyttarna härjar på platser där barn och vem som helst råkar befinna sig i stunden. Så är det i ett krig.

Fram till 1980 fanns det inte ett enda känt fall i Sverige i vilket en flicka eller ung kvinna mördats av en anhörig för att upprätthålla hedern i en familj. Begreppet heder hade överallt i riket bland alla infödda svenskar och invandrare en positiv betydelse. Det handlade i varje fall inte om personlig ofrihet och tvång. 

1996 ströps den femtonåriga flickan Maisam ”Sara” Abed Ali av sin bror och en kusin. Det skedde i Umeå. De släpade liket ett par hundra meter och lade det invid en lagerlokal i en snöhög. 

Familjen gillade inte flickans öppenhet och västerländska stil. Föräldrarna och syskonen kände sig kränkta av hennes sätt att vara och vilja att inte låta andra bestämma över henne. Hon pliktade med sitt unga liv."

https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/bjorn-ranelid/socialdemokraterna-skjuter-sig-i-fotterna-med-losa-skott/

Draken
2019-09-16 09:50
#285

Man blir ju mörkrädd när man läser eller tittar på nyheterna 😢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
LBB
2019-09-16 14:25
#290

#289  nja det stämmer väl ändå inte..du överdriver väl som vanligt..skotten gick aldrig igenom dörren..den var tydligen plåt-klädd 😎..

Honestyisdead
2019-09-16 14:28
#291

#290 "Medan barnen var inne i lägenheten sköt någon ett skarpt skott rakt in genom ytterdörren. "

LBB
2019-09-16 14:58
#292

#291.

Jag citerar din länk

"Det var vid 22.30-tiden på söndagen den 15 september som polisen fick larm om en hög smäll i ett trapphus på Docentgatan.#

Och det var ett skott som avlossats mot den (förmodligen med plåt armerade ) dörren Lämnade en kraftig fördjupning och studsade iväg. Polisen hittade sedan kulan i trapphuset.   Fakta..fakta:: 😎

Kulan gick inte igenom dörren utan studsade och hittades senare av polisen två trappor ner.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/larm-om-skottlossning-mot-lagenhet-i-malmo

[Hayabusa]
2019-09-16 15:11
#293

Hittills i år i region Stockholms har det skett 65 skjutningar, vilket lett till 18 personer skadats och 14 dödats.

När det gäller misstänkta mord i gängmiljö är uppklarningsprocenten låg. Runt 20 procent klaras upp, jämfört med andra spaningsmord som ligger på runt 90 procent.

Källa: SR

Annons:
Honestyisdead
2019-09-16 15:35
#294

#292 Jag citerade själv min länk.

LBB
2019-09-16 15:40
#295

#294  ja det gjorde du..vad jag gjorde var att jag som vanligt kollade flera källor…det lönar sig oftast..man kommer närmare sanningen då.

Men killen (som det förmodligen var) var en fegis, han sköt på håll och ur dålig vinkel…så kulan slog inte igenom.

Honestyisdead
2019-09-16 15:47
#296

#295 För mig är det en skjutning oavsett om den gick igenom eller ej.

[Hayabusa]
2019-09-16 15:50
#297

#296 Instämmer. Jag ogillar om någon skjuter på min dörr, alldeles oavsett.

LBB
2019-09-16 16:36
#298

#296 Skjutning var det tvivelsutan, men att" ett skarpt skott rakt in genom ytterdörren. "" var det lika klart inte heller.  Som vanligt handlar det om fakta och faktakontroll.   Det var det jag påpekade och även visade med min länk.

#297   Jag skulle ogilla betydligt det hela mer om kulorna penetrerar dörren och ställer till skada innanför, än bara gör en liten inbuktning i dörren.

[Hayabusa]
2019-09-16 16:44
#299

Ännu fler Kvinnor i Eskilstuna har nu anmält att de oprovocerat blivit attackerade utomhus av en okänd man, enligt polisen. För närvarande utreds 13 händelser där 16 Kvinnor har drabbats.

SVT Sörmland

Draken
2019-09-16 20:33
#300

#290 Det spelar väl för f*n ingen roll om skottet går igenom dörren eller inte. Ett skott är väl ett skott ..Eller ???

Saxat direkt från artikeln :

" I en dörr satt ett kulhål och innanför fanns en hel familj med flera barn"

Vad klassar du det som då ?

#293  Det är det nya, trygga Sverige …**. **

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: