Annons:
Etikettallmänt
Läst 11070 ggr
Honestyisdead
9/17/19, 3:28 PM

"Trygga Sverige" 3

Annons:
Draken
9/17/19, 4:30 PM
#2

Sätter en fena här också så klart :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
9/17/19, 4:31 PM
#3

Tobias Lindberg, HD/Sydsvenskan:

Nej, skjutningar och sprängningar är inte så bara.

Då det skjutits på öppna gator har allmänheten lugnats med att det bara varit interna uppgörelser mellan tungt kriminella. Som om andra inte löper risk att skadas när det avlossas skott i stadsmiljö. På sistone har det kommit vidriga påminnelser om att fler än brottslingar kan drabbas: en mamma sköts till döds på Ribersborg i Malmö och kort därefter en ung kvinna i Råcksta, Stockholm.

Tendensen har varit densamma när antalet sprängdåd ökat. Det har framhållits att polisen har de resurser som krävs, att lokalerna var tomma, att endast fasaden skadats. Men naturligtvis finns alltid en risk för att någon är nära när en sprängladdning briserar. På fredagsnatten hände det i centrala Lund, där en kvinnlig student nu vårdas för allvarliga skador.

https://www.hd.se/2019-09-16/nej-skjutningar-och-sprangningar-ar-inte-sa-bara


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
9/17/19, 5:05 PM
#4

#3 Sant - det är inte så bara…

Draken
9/17/19, 5:12 PM
#5

En sprängning är en sprängning, och en skjutning är en skjutning oavsett. Att det bara är tungt kriminella som skjuter på varann, och ingen annan som drabbas är bullshit.

Räcker att man öppnar tidningen så lyser rubrikerna om dödsskjutningar upp 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[[eskils_]]
9/20/19, 11:28 AM
#6

Polisinspektör Lars Alvarsjö i Stockholm skriver i Expressen:

"Skjutningar med automatvapen, bombdåd, utpressningar, hot och angrepp mot anställda inom rättsväsendet – listan kan göras lång. Tankarna går lätt till 30-talets Chicago eller länder där drogkartellerna styr. Våldet genomsyrar och bryter ned samhällsstrukturerna och medborgarna skräms till tystnad. Den grova kriminaliteten biter sig allt hårdare fast i vårt samhälle. För varje dödsoffer och för varje avlossad kula tappas tilltron ytterligare till rättsväsendet möjligheter att skydda medborgarna. Den kriminella identiteten glorifieras – inte minst via sociala medier. 

Detta kunde vara någon annanstans i världen men det sker i Stockholm, Göteborg och Malmö. Våldet och gängproblematiken har också spridit sig vidare över landet. I Stockholm har det hittills i år rapporterats nästan 70 skjutningar. 15 personer har dött och minst 20 personer har skadats. Utvecklingen går utan tvekan åt fel håll och Sveriges siffror torde sticka ut från övriga jämförbara länder. Våldsutvecklingen har eskalerat och konfliktläget för gängkrigen i Stockholm betecknas nu som mycket allvarligt. Användningen av tunga automatvapen och sprängmedel i offentliga miljöer ökar risken för allmänheten. För varje våldsincident blir det svårare för rättsväsendet att bryta utvecklingen."

https://www.expressen.se/debatt/kampen-mot-gangen-haller-pa-att-forloras/

"Trygga Sverige"??? 

Vissa politiker, journalister och tyckare (även här i iFokus…) skulle nog hellre se att Sverige hamnar helt i den grova kriminalitetens våld än att behöva erkänna att de själva faktiskt har haft fel. 🤪

Annons:
Draken
9/20/19, 2:04 PM
#8

Och vi har inga problem i Sverige, detta är helt normalt 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
9/21/19, 1:18 PM
#9

Läsartext i HD/Sydsvenskan (än så länge inte betalartikel):

Jag är trött på att vara orolig för att vara på fel ställe vid fel tillfälle

Jag har länge gått och sagt till mig själv att ”så länge de kriminella spränger och skjuter varandra så behöver jag nog inte oroa mig”, men det är ju inte så det fungerar – eller hur? Oskyldiga blir indragna och det verkar bara bli vanligare och vanligare. Varför kan jag bara spekulera om, men kanske blir de kriminella mer ”immuna” mot allt våld lite på samma sätt som vi andra blivit så de vågar göra mer? "Jaha, där small det runt hörnet. Ajja, business as usual".

Våldtäkter man läser om har fått mig att inte våga gå ut om kvällarna som jag gjorde förr. Förr var jag lite mer naiv och joggade väldigt sent på kvällarna. Inget har någonsin hänt mig, men sedan läser man i tidningen om en kvinna som blivit överfallen och våldtagen bara några kvarter bort, inte många timmar efter att man varit ute. Jag vet inte hur stor risken egentligen är, men det har påverkat mig så pass att jag ändrat mina rutiner och det känns fel. Jag borde få lov att känna mig säker där jag bor.

Jag tycker jag mest läser om allt skit som händer runt oss, följt av politiker som fördömer det hela och poliser som klagar på hur illa det blivit och att de inte har resurser. Men varför händer det inget? Jag tycker det verkar som att alla är överens om att detta passerat många gränser för rätt längesedan nu. Jag älskar våra poliser och allt de gör för oss, men jag tycker vi måste erbjuda dem mycket starkare verktyg för att lösa våra problem.

https://www.hd.se/2019-09-21/jag-ar-trott-pa-att-vara-orolig-for-att-vara-pa-fel-stalle-vid-fel-tillfalle


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
9/24/19, 1:58 PM
#10

Många reagerar med det händer ingenting. Polisen har inga ressurser att ta tag i bl.a gängkrig och Narkotikaaffärer.

Nej finge jag bestämma så skulle mycket av de ressurser som ligger på helt onödiga saker idag, läggas på polisen och sjukvården.

Men det kommer ju inte att hända i detta århundrade misstänker jag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Honestyisdead
9/24/19, 7:32 PM
#11

Jag respekterar verkligen blåljusen. Tänk om dom hade haft resurserna som krävs!

Draken
9/25/19, 11:03 AM
#12

#11 Ja. jag tror det skulle ha sett annorlunda ut om ressurserna fanns på de rätta ställena.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Hayabusa]
10/1/19, 3:18 PM
#16

#15 Det tycker jag är ett korrekt påstående. Liksom när det sprängs, skjuts och kastas sten mot Polis, blåljuspersonal, sjukhuspersonal etc.

Honestyisdead
10/1/19, 3:55 PM
#17

#16 Håller med!

[[eskils_]]
10/8/19, 10:37 PM
#20

#18 fortsättning…

Ett misstänkt föremål låg i eftermiddags "utomhus på en öppen plats" i förorten Husby i norra Stockholm.

"– Jag kan bekräfta att det var en skarp handgranat och att den nu har oskadliggjorts av nationella bombskyddet genom en kontrollerad sprängning, säger Fredrik Nylén, vakthavande befäl vid polisen."

https://www.expressen.se/nyheter/misstankt-farligt-foremal-hittat-1/

Annons:
Honestyisdead
10/11/19, 5:57 PM
#21

Här ser vi att det är ok att köra runt med skarpladdat vapen, så är det väl i ett tryggt land.

 https://www.facebook.com/1828797127346520/posts/2990814314478123/

Vår så bra fungerande sjukvård fick en man satt dö efter 18 timmar på akuten. Platsbrist.

https://lund.lokaltidningen.se/nyheter/2019-10-10/-Avled-efter-18-timmar-p%C3%A5-akuten-%E2%80%93-brist-p%C3%A5-v%C3%A5rdplatser-kan-ha-bidragit-6052951.html

Handgranat

 https://www.facebook.com/1828797127346520/posts/2991566854402869/

Knivar beslagtagna vid bråk på skola.

https://www.facebook.com/1828797127346520/posts/2991864381039783/

Draken
10/12/19, 1:44 PM
#22

😢 Det är ju helt sjukt och tragiskt. Varför gör inte regeringen något åt problemet 😢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Herveaux
10/12/19, 5:30 PM
#23

Misstänkt mord här i lilla Knivsta där jag bor.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/stor-polisinsats-utanfor-knivsta

Jag bor ca 10min promenad bort från Valloxen. 😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Draken
10/13/19, 12:00 PM
#24

Var är det på väg att gå med lilla Sverige. Hur ser det ut när våra barn är vuxna. usch vill nog inte veta.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
10/16/19, 8:39 AM
#26

En vacker dag kommer de spränga bort hela Malmö, sedan röra sig uppöver tills de har sprängt sönder det mesta …Lite tredje världskriget över det hela .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Honestyisdead
10/16/19, 1:09 PM
#28

Och så har vi skolklimatet. Fy gör att gå i skola idag och att vara lärare. Man blir fan förbannad. Nog tusan ska lärare kunna ta tag i stökiga och bråkiga elever och höja rösten när det krävs utan att bli dömda! https://www.lokaltidningen.se/nyheter/2019-10-16/-Efter-anm%C3%A4lningar-%E2%80%93-skolpersonal-%C3%B6verv%C3%A4ger-upps%C3%A4gning-6124212.html

Carmarino
10/16/19, 2:07 PM
#30

#28 För djäkligt. Det har gått för långt åt andra hållet nu. Förr hade eleverna inga rättigheter men nu kan de göra precis vad som helst utan att riskera något. Som vanligt tänker ingen på de elever som verkligen vill lära sig något, men inte får chansen på grund av bråkmakarna som förstör lektionerna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
10/16/19, 2:10 PM
#31

#30 Precis :(

Draken
10/16/19, 4:12 PM
#32

har ju fortfarande barn i Grundskolan, och jag blir märkrädd när man är där på "föräldradagar". Ungarna är så jävlä uppkäftiga och stökiga så man nästan vill ta tag i dem och skaka runt dem lite grann. Läraren står och "kväker" uppe vid katedern och vågar inte ens höja rösten.

När man sen frågar varför de inte ryter i åt eleverna, så får man till svar att, nä det får man inte göra, då blir det problem från ledningen.

Jag har också vid några tillfällen kommit oanmäld, och då har MIN unge stört, och jag har bara konstaterat att, för i helvete säg åt henne eller honom, de får absolut inte bete sig på det sättet, vare sig hemma eller i skolan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fritid
10/17/19, 1:59 PM
#33

Sprängning på Nytorgsgatan inatt, kraftig detonation med urblåsta fönsterrutor…(härligt uppvaknande på södermalm) ….och i Waxholm (hembygdsgård) I Södertälje sprängde man kyrka efter att ha satt bilar i brand. Allt på en natt, duktig jobbat. (Ännu ett litet bidrag till " myten " om att det blir värre, vi vet ju alla att Dynamit Harry alltid hållt på och joxat på gator och torg)

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Draken
10/18/19, 7:25 AM
#34

Jaha ja, nu har de börjat spränga kyrkor också. När fan tänker regeringen göra något åt problemet 😡

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Honestyisdead
10/31/19, 4:40 AM
#37

Såja. Då sprängde man något inatt på mitt område igen. Det skakade i huset, och det är enligt boenden på området ca 150 meter från mitt hus. Och ja, jag ringde polis direkt.

Honestyisdead
10/31/19, 11:09 AM
#38

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70o6G4/tva-sprangningar-i-helsingborg Det är väl sådant man får räkna med i trygga Sverige. För tvivla inte, tryggt är det ju enligt folk som har huvudet på skaft!

Herveaux
10/31/19, 9:40 PM
#39

I Uppsala anser busschauffören Samir (och troligen en hel del av hans kollegor) att biljettkontroll är en riskfylld uppgift i arbetet. 
Han gjorde sitt jobb och vart misshandlad av ett gäng ungdomar. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/busschaufforen-samir-tahir-misshandlades-under-arbetstid

Att det som hände faktiskt hände gör mig förbannad men att ingen ingrep utan istället väljer att filma får mitt blod att bokstavligen koka. 😡


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Honestyisdead
11/1/19, 7:05 PM
#42

100 sprängningar i Sverige sedan årsskiftet. ÄR DET SÅ ETT TRYGGT LAND ÄR? De flesta sker i skåne. Lägg där till alla skjutningar, rån och råa misshandlingar. Blir rent förbannad på alla som fortsätter säga att Sverige är tryggt.

Herveaux
11/1/19, 7:45 PM
#43

En till bussförare har råkat illa ut i Uppsala. 
Kl 13. På Stora torget (mitt i navet av city). 
Fy f*n, när folk gör sånt här mitt på ljusa dagen där det rör sig som mest folk, snacka om nonchalans mot vad som är rätt och fel. 😕

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ny-misshandel-mot-busschauffor-i-uppsala-skallades-av-passagerare


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Herveaux
11/2/19, 10:22 PM
#44
[[eskils_]]
11/3/19, 1:44 PM
#45

Välskriven skildring av läget av Chris Forsne på Ledarsidorna.se:

"Den som vill beskriva dagens Sverige skulle snarare se oss som faderlösa barn. Tron på regering, riksdag, polis och övrigt rättsväsende har dalat. Sjukvården lever inte upp till vad vi anser ha rätt att förvänta oss. Skolresultaten blir allt sämre.

Brutalt våld har vuxit i en alarmerande omfattning. Lamslagna har vi nu bara att bevittna knivrån mot unga, våldtäkter, bombdåd, gängskjutningar och en växande islamisering ute i samhället. Ett Migrationsverk och en Migrationsdomstol som styr över SÄPO och regering, en regering som tycks lika lamslagen som det folk den är satt att styra på bästa sätt.

Samtidigt med  dessa samhällsfenomen finns den alternativa synen på Sverige. Den som de senaste åren arrangerat #Jagärhär, #Metoo, den som delat ut nallebjörnar till ”minderåriga” ensamkommande, den som svartmålat alla som haft en undran om apatiska flyktingbarn, som bildat en skyddsmur runt Greta-fenomenet och anklagat alla som inte varit klimataktivister för att vara klimatförnekare."

https://ledarsidorna.se/2019/11/vi-vantar-bara-pa-kraschen/

[[eskils_]]
11/3/19, 1:58 PM
#46

"– Jag har varit i kontakt med otaliga polismyndigheter både i Europa och Nordamerika, och ingen känner igen den utveckling vi har i Sverige, säger kriminologen Amir Rostami till DN.

Han fortsätter:

– Vi måste tyvärr söka oss till krigszoner eller länder med lång historia av terrorism för att hitta en motsvarighet."

https://www.expressen.se/kvallsposten/forskaren-sprangdaden-i-sverige-saknar-motstycke/

Hur "tryggt" är det att bo i en krigszon?? 🤔

Honestyisdead
11/3/19, 3:30 PM
#47

Det är illa.

Honestyisdead
11/4/19, 6:16 PM
#48

Efter senaste sprängningen vid mig kommer jag nu möblera om så säng inte är vi ett fönster, samt hålla nedrullat och ha gardiner för när jag inte är hemma. Det var den 3e på kort tid där fönster gick i sönder i mitt område. Tar foton på allt misstänkt och tipsar polis, efter deras inrådan. Råder alla jag känner att göra det samma!

Annons:
Herveaux
11/4/19, 7:07 PM
#49

Skjutning mot lägenhet i Uppsala. 
Två vuxna och ett litet barn fanns i lägenheten. 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/lagenhet-beskjuten-i-savja-litet-barn-klarade-sig-oskadd


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
11/4/19, 7:14 PM
#50

#49 inget konstigt alls. Dom var trygga i trygga Sverige.

Herveaux
11/4/19, 7:24 PM
#51

#50 Jaja, absolut! 🤦‍♂️

Antar att det är pga denna kvävande trygghet som du med flera möblerar om i era hem och tar till andra säkerhetsåtgärder just in case ett fönster eller två krossas av sprängningar i närområdet. Sånt är ju fullt normalt och händer i trygga samhällen. 
(Jag hade definitivt gjort detsamma som du Hera, spec om jag hade husdjur. ❤️
Än smäller det inte i mina kvarter. Än, var ordet.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Draken
11/4/19, 11:18 PM
#52

Jag känner mig också trygg, med mörkläggningsgardiner nerdragna, ommöblerat hela kåken ,sjudubbla lås på dörren, öppnar inte ens dörren om jag är ensam hemma och inte vet vem det är …….Men det är ju Sverige, ett av världens tryggaste länder ….Jo tjena….😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Honestyisdead
11/5/19, 12:54 PM
#53

Ännu en sprängladdning. Tur den inte smällde. https://www.lokaltidningen.se/nyheter/2019-11-05/-Spr%C3%A4ngladdning-hittad-i-handelsomr%C3%A5de-6377828.html #51 Ja fy. Skräcken är ju att något händer när jag inte är hemma och katterna råkar illa ut.

[Hayabusa]
11/5/19, 8:33 PM
#55

#54 Äh, de är bara inbillat ängsliga. De ska inte tro på allt de hör - ingen dog ju?

Annons:
Honestyisdead
11/5/19, 8:35 PM
#56

Men precis.

erikapersson
11/7/19, 5:48 PM
#58

Droghandeln är också ett problem. 

En tjej i min skola röker/tar  hasch, kokain och alprazolam. Hon är 13.

Draken
11/8/19, 7:54 AM
#59

#58 Det är tragiskt 😢 Var finns hennes föräldrar och varför stoppar de henne inte  ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Honestyisdead
11/10/19, 11:13 AM
Honestyisdead
11/12/19, 9:37 PM
#62

Danmark införde idag gränskontroller för att försöka hindra att brottsligheten från Sverige sprider sig dit.

Annons:
Herveaux
11/13/19, 6:27 AM
#63

#62 Danskar verkar vara ett vettigt folk. 👍

_Kriminologen: Sverige värst i Västeuropa
När det gäller unga i åldern 15-29 år sticker Sverige ut i statistiken – inget annat land i Västeuropa har så många i den åldern som är inblandade i skottlossningar och dödsskjutningar. 

– Danmark är betydligt bättre och det finns ett antal saker man kan titta på. Till exempel sekretesslagstiftningen. I Sverige har vi en sekretesslagstiftning som sätter käppar i hjulet ganska konstant._

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kriminologen-sverige-varst-i-vasteuropa

Kort men läsvärd artikel.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Draken
11/13/19, 12:08 PM
#64

Danskarna gjorde helt rätt. Det är väl bara en tidsfråga innan Norge och Finland gör samma sak.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Hayabusa]
11/16/19, 1:20 AM
#67

Saxat från HD/Sydsvenskan 15.11.2019:

"Finns det inte någon anledning för regeringen att idka självkritik?

Morgan Johansson dröjer på svaret.

– När vi såg gängstrukturerna växa sig starka på 90-talet, då borde man ha gått mycket hårdare fram, säger han sen."

Fritid
11/16/19, 3:33 PM
#68

Fem rån i Göteborg inatt på fem timmar. Häromdagen höll en artonårig kille på att mista hela örat i ett rån i samma stad. Ett gäng överföll tog ifrån han allt utom kalsongerna och skar av örat. ( en del av örat) Men nu har jag inte rånats i Göteborg så det är lugnt. Är det inte fantastiskt! Allt är frid och fröjd eftersom JAG har inte råkat illa ut.

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

[Hayabusa]
11/16/19, 3:41 PM
#69

#68 Verkligen! Gick ut på en promenad tidigare idag… inget katastrofväder utan snarare 100% normalt, lantbrukarna berättar om fina skördar. Var nere på stranden, inte en plastpåse så långt ögat kunde se. Sugrör? Nope. Rent och fint, skrattmåsarna log och allt var frid & fröjd.

Annons:
Fritid
11/16/19, 3:55 PM
#70

#69 Sååå fint! ❤️ ❤️ ❤️ kramis!

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Herveaux
11/16/19, 4:12 PM
#71

#66 Fy f**n vilket j*vla hån på ren svenska, med viss censur. 🤮
Jag är inte den som vill önska andra olycka, men ibland är det svårt att hålla emot…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
11/16/19, 4:18 PM
#72

Javisst är det hån. Rejält hån.

[Jimmy.L]
11/16/19, 4:38 PM
#73

#66 Mysiga klubben för inbördes beundran.  Läser inte den sajten men fick tips om den tråden. Sajtvärden klagar på en sajt som tar upp problemen, jag förmodar att Dagens visdomsord av Dalai Lama är mer underhållande att diskutera. 🥵

Honestyisdead
11/16/19, 7:24 PM
#74

Jag är glad att ingen i min umgängeskrets är så naiv och oförmögen till att förstå vad som händer i Sverige. Andra länder förstår, blåljusen förstår, butiksägare förstår och utsetts för hot och våld. Folk som över huvud taget kan tänka längre än näsan räcker förstår att ett land inte är tryggt för att folk ler mot en på stan, när det sprängs och skjuts varje dag! Det är så sjukt att man så ihärdigt försöker låtsas som att allt är bra när det är så jäkla tydligt det kan bli att det är raka motsatsen. Jag gick till affären idag utan att det hände något, inte fan är det tryggt för det när det sprängdes på samma gata förra veckan. Har noll respekt för människor som är totalt ignoranta!

annia1
11/17/19, 12:20 AM
#75

Dom som anser att sverige är tryggt kan ju säga det till dom drabbades i linköping. Där förstördes/skadades mer än 200 lägenheter. Dom trodde nog dom var trygga i sina egna hem.

Eller sig det till den familj. Där det sprängdes och barnen låg och sov vägg i vägg med smällen. Dom trodde nog dom var trygga. 

Måste vi framöver bygga hus som är bombsäkra och sätta in dörrar och fönster som är skottsäkra. Ja inte bara skottsäkra de måste då stå emot handgranater.

Det finns ingen motsvarighet i andra länder. Det som händer i sverige jämförs med eta och/eller ira. Det är det enda som dom kan jämföra det med. 

Det som jag tycker är mest talande i det hela. Det är att danmark har infört gränskontroller. Vårat grannland inför gränskontroll på grund av de sprängningar och skjutningar vi har i sverige. Vad säger det som det som sker i sverige. 

Visst här där jag bor är det lugnt. Jag kan gå ut utan att nåt händer mig även mitt i natten. Men det händer andra på andra ställen i sverige.  Ska jag blunda för det bara för att det händer andra människor och inte mig. Är det så man ska se på det eller är det så att man ska strunta i det eftersom de flesta som drabbas är invandrare. Har inte invandrare samma rätt att känna sig trygga som svenskar.  Och har inte deras barn samma rätt att slippa se kriminalitet och slippa riskera att dras in i skiten.  Och slippa bli springpojkar till de stora brottslingarna eftersom dom slipper straff. De bör väl ha samma rätt som alla andra barn.

Den cyniska sidan i mig säger att det är för att de flesta som drabbats är invandrare som gjort att politiker låtit det gå så långt dom det gjort. Och nu när alltfler människor säger att det är nog,  så är risken väldigt stor att löfven är rökt i nästa val (om dom inte får bukt med det) och det är därför som det nu tas tag i det. Det är så dags nu.

Vi får ju hoppas att den kraftsamling som polisen gör nu faktiskt får effekt. Men frågan är vad händer om 6 månader när den här speciella polisinsatsen ska vara över.

.

Honestyisdead
11/18/19, 12:10 PM
#76
Annons:
Herveaux
11/18/19, 6:48 PM
#78

Lägenhet i Uppsala beskjuten med flera skott. 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/skottlossning-i-uppsala


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Herveaux
11/20/19, 2:31 PM
#79

Idag när hovslagaren var och verkade ett par hästar i stallet där jag jobbar berättade hon om att en person nyligen blivit rånad under pistolhot här utanför där jag bor. 
Meeen, grannarna är ju lika trevliga som alltid så allt är väl frid och fröjd antar jag…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[[eskils_]]
11/25/19, 11:23 AM
#80

Förstår faktiskt inte hur folk som röstar på V och MP kan tycka att rubriker som de nedanstående är OK. 

Hur länge kan de partierna vara så kallsinniga till andra människors rätt till liv och säkerhet? Med vilken rätt nonchalerar V och MP alla förtvivlade nödrop? Hur länge kan de fortsätta ta ställning för de kriminella istället för att sympatisera med offren? Varför motsätter sig V och MP att regeringen vidtar effektiva åtgärder mot det eskalerande våldet i samhället? 

Frågorna gäller förstås även vissa personer i "den andra sajten".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/buss-beskjuten-i-upplands-vasby

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skott-avlossade-mot-lagenhet-i-tyreso

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/flera-skott-avlossade-mot-bil-i-vaxjo

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/detonation-vid-blomsterbutik-i-bjuv

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/forskolebarn-hittade-nedgravt-vapen-i-sandlada

(Rubrikerna är ett axplock från de senaste 1-3 dagarna.)

Herveaux
12/7/19, 5:24 PM
#81

26 skjutningar i Uppsala under 2019. 
SVT listar alla händelserna. 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/har-ar-alla-skjutningar-i-uppsala-2019

Tycker inte det skjuts i snitt varannan vecka i en trygg stad… 
Som maken la till: "Året är inte slut än heller. Jul och nyår stundar.".


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Herveaux
12/14/19, 6:18 PM
#82

Maken hade rätt… (#81

Skottlossning mot lägenhet i Uppsala – personer befann sig i bostaden
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/skottlossning-mot-lagenhet-i-uppsala-1


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Mia-45
12/15/19, 12:02 PM
#84

#66 Är blockad…än….från den sajten…😃
Men förstår att de går med skygglappar på än. 
Likadant på FB där några av mina vänner inte förståååååår varför folk nu börjar få nog. Jag får nästan en mindre stroke när jag läser sånt. 
En frågade mej vad det var jag tyckte vart så bedrövligt med sittande regering. 
Jag svarade bara med att har man inte märkt det vid detta laget ja då är man bakom flötet. 😎

Mia-45
12/15/19, 12:11 PM
#85

En vän till mej på FB hade lagt upp konversationer hon haft och en del som hon sett. 
Där står det bland annat i en konversation mellan två mörka män att de ska göra likadant på svennejävlar sen. 
Och sen en bild på hur andra män står i en rad och väntar på att bli halshuggna. 

Ska se om jag kan hitta detta och lägga in här. 
Huuuur kan man då sitta och tycka att vi är säkra???

Denna kommentar har tagits bort.
Seeya
12/15/19, 1:08 PM
#87

Fyfan för nya Sverige. Jag har faktiskt ringt till Sossarna om just otryggheten och svaret jag fick var "Vi har små samhällsproblem som inte skadar någon."

[[eskils_]]
12/15/19, 1:23 PM
#88

"Ungdomar satte eld på en container i Lövgärdet i Angered under lördagskvällen. När räddningstjänsten anlände till platsen blev de angripna. – Det har kastats sten och skjutits raketer mot räddningstjänsten. Det var mellan tio och 20 personer. Vi har även hittat stenar som var upplagda för att användas på ett eller annat sätt, säger Johan Ljung, vakthavande befäl vid polisen i region Väst till tidningen. Västtrafik har ställt in busstrafiken i området."---

https://www.expressen.se/gt/ungdomar-skot-raketer-mot-raddningstjansten/

Det här är inte pojkstreck, det är krig mot det civiliserade samhället. 

Bakom attackerna, i denna och andra städer, ligger sannolikt framför allt unga personer med rötter i andra kulturer, där man föraktar de naiva svenskarna som öser ut bidragsmiljarder utan några krav på motprestation.

[[eskils_]]
12/15/19, 1:27 PM
#89

Åkersberga, en ort som alla andra. 

"En mamma med två barn utsattes på förmiddagen för ett rånförsök när en person försökte ta hennes bil vid förskolan Färglådan i Åkersberga. Kvinnan skadades och fick föras till sjukhus. Rånförsöket i centrala Åkersberga inträffade strax före nio på förmiddagen. Enligt polisen försökte rånaren ta bilen från mamman, men lyckades inte och flydde sedan till fots från platsen."---

https://mitti.se/nyheter/ranforsok-forskola-akersberga/?omrade=sodraroslagen

"Det hade skett flera överfall och våldtäktsförsök i Åkersberga när Filippa Sandqvist fick nog. Hon hade tröttnat på att så många Kvinnor kände sig rädda när de rörde sig ute om kvällarna. Därför bestämde hon sig för att starta en tjejskjuts där Kvinnor som inte ville ta sig hem ensamma på kvällen kunde få skjuts av en annan kvinna. Hon startade en Facebook-grupp som snabbt fick många medlemmar. Intresset för tjejskjutsen har växt sig så starkt att gruppen nu har över 1 800 medlemmar."---

 https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/e8RRWy/filippa-trottnade-pa-hot-och-vald--samlade-1-800-kvinnor

Detta är inte ett tryggt samhälle.

Seeya
12/15/19, 5:07 PM
#90

#89 Fantastiskt bra initiativ.

Annons:
Herveaux
12/16/19, 6:54 AM
#91

En död efter skottlossning i Uppsala – en allvarligt skadad
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/tva-man-skjutna-i-uppsala

…😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Draken
12/16/19, 7:53 AM
#92

3 mord i Sundsvall senaste 2-3 veckorna

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Seeya
12/16/19, 3:47 PM
#93

#91 och #92 Blir riktigt rädd.

Herveaux
12/16/19, 8:53 PM
#94

Fortsättning till #82

_Småbarnfamiljens lägenhet besköts av misstag
I fredags kväll inträffade en skottlossning i ett bostadsområde i Kvarngärdet i Uppsala.
En lägenhet träffades av ett av skotten – som gick genom fönstret till sovrummet hos en småbarnsfamilj.
_https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/barnfamiljens-lagenhet-traffades-vid-skjutningen-i-kvarngardet-i-uppsala

Ett skott in i barnens sovrum en liten stund innan barnen skulle gå och lägga sig. 
Någon som känner sig manad att påstå att familjen kan känna sig trygga i sitt hem?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Herveaux
12/20/19, 7:49 AM
#95

…skjutning nr 29 i Uppsala 2019. Här hemma använder vi mycket svart humor bara för att hantera all skit. Vi 'skojade' om att det vore väl snyggt för statistiken om det kom upp i en jämn siffra som 30. Verkar fullt möjligt. 🥵

Fyra anhållna efter skjutning i Eriksberg
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/stor-polisinsats-i-uppsala-flera-patruller-pa-plats


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
12/20/19, 10:20 AM
[Hayabusa]
12/20/19, 10:31 AM
#97

Undrar hur det går för KIK..?

Annons:
Seeya
12/20/19, 12:01 PM
#98

#95 Varför inte ett tusental? Ju mer desto tryggare enligt regeringen.

Herveaux
12/21/19, 10:04 AM
#99

Uppsala har flest skjutningar per invånare: ”Värst i Sverige”
_Malmö har 33 bekräftade skjutningar hittills i år – Uppsala 29 stycken.
– Men med tanke på befolkningsmängden så är Uppsala värst i Sverige, säger Manne Gerell, kriminolog på Malmö universitet.

_https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsala-har-flest-skjutningar-per-invanare-varst-i-sverige


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
12/21/19, 1:26 PM
#100

#99 Härligt. Men det är inte viktigt för folk ler väl på stan…

Herveaux
12/21/19, 1:41 PM
#101

#100 Ja men precis! 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Herveaux
1/7/20, 6:57 PM
#102

En vanlig tisdag i Uppsala. 

14:15 **Knivskärning i centrala Uppsala – man skadad
**_En man knivskars vid Mikaelskyrkan i centrala Uppsala på tisdagseftermiddagen.
_https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/valdsbrott-i-centrala-uppsala-man-skadad

16:30_ Man skjuten i västra Uppsala – gärningsman flydde i bil
__En man i 45-årsåldern ska ha skjutits på en fastighet i Stenhagenområdet i västra Uppsala. Polisen uppger att gärningsmannen ska ha flytt från platsen och försvunnit i en bil.
_https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/pagaende-polisinsats-i-stenhagen-vi-misstanker-ett-grovt-brott


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
1/21/20, 10:15 PM
#103

Jag undrar hur många som fortfarande lever i villfarelsen att här är tryggt. Det är helt sjukt hur mycket sprängningar vi har! Och bråk med vapen som inte sällan slutar med mord. Och droghandel på öppna gator. Sverige är paradiset för grova brottslingar. Det är inte så ett tryggt samhälle ser ut.

OberonsMatte
1/21/20, 11:49 PM
#104

#103 Helt ärligt, vad får du ut av att den här tråden uppdateras regelbundet  på en sida som heter "Relationer"? Vad är syftet? Vad är det du vill uppnå?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Draken
1/22/20, 7:07 AM
#105

#104 Passar det inte så behöver man inte läsa tråden, det är helt frivilligt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Herveaux
1/22/20, 8:42 AM
#106

#104 Eftersom "Trygga Sverige"-trådarna har blivit lästa 17500+, 6400+ och 6700+ gånger vardera så verkar det ju finnas ett visst intresse hos folk att klicka.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

OberonsMatte
1/22/20, 11:50 AM
#107

Det jag undrar över är (förutom vad tråden gör på den här sidan) vad den är tänkt att leda till? Få oss att känna allmänn rädsla, otrygghet och hopplöshet eller få oss att reflektera över hur samhället kan minska antalet personer som hamnar i kriminalitet? Att få folk att förstå hur viktiga tidiga insatser är för att ge utsatta människor det stöd de behöver för att välja en annan väg? Känns liksom som att den här typen av hets-trådar är inne på ett helt annat och väldigt obehagligt spår som vars enda syfte är att understryka, utöka  och heja på  en allmän känsla av otrygghet och söndring i vårt samhälle.  Vad är syftet med det och vilka makter är det som jublar över den utvecklingen?

Sajtvärd Katter iFokus

Honestyisdead
1/22/20, 12:14 PM
#108

#107 Syftet är att öppna ögonen på folk. Visa vad som händer i landet. Folk behöver ställa krav.

Mia-45
1/22/20, 12:25 PM
#109

#107 Hera är sajtens värd och jag anser då att hon lägger upp precis vad hon vill. 
Jag tycker det är jättebra med denna tråd som visar vad som sker i vårt land. 
Är ingen hets-tråd eller att man ska heja på otryggheten som är. Detta är en tråd som visar vad som sker och att folk måste öppna sina ögon nu precis som Hera skriver.

OberonsMatte
1/22/20, 12:38 PM
#110

#108 Den här tråden är väl ändå en väldigt ensidig bild av "vad som händer i ett helt land med över 10 miljoner invånare? Vad är det för "krav" du menar att den här tråden ska leda till? Vilka åtgärder och insatser behövs för att förhindra att utsatta barn, unga och vuxna hamnar i kriminalitet?

Sajtvärd Katter iFokus

Honestyisdead
1/22/20, 12:52 PM
#111

#110 Ställa krav på att politikerna gör krafttag mot denna utvecklingen. Hur det ska göras är det fritt att diskutera. Mina förslag är fler poliser, snabbare hantering av brottsmål, hårdare straff, och bättre förebyggande jobb.

Annons:
[Hayabusa]
1/22/20, 1:23 PM
#112

För att kunna ta itu med en problematisk situation så måste den belysas - inte sopas under mattan. En enkel lösning är, så klart, att inte prata om dessa ämne. Det som inte syns & hörs - det finns inte. Typ "klimatfrågan"…hade media, politiker, kändisar m fl bara slutat prata om klimathotet så hade majoriteten i Sverige inte behövt oroa sig så mkt. Bekvämt som tusan. 

Nej, ska vi (som exempel) få ner antalet sprängningar så bör vi faktiskt prata om dem och försöka hitta en lösning.

[Hayabusa]
1/22/20, 1:39 PM
#113

I ett land som Sverige krävs det utbildning, kompetens & språk för att kunna bli självförsörjande. Den som saknar detta hamnar lätt kriminalitet - inte alltid, men det är säkert en betydande orsak.

[[eskils_]]
1/22/20, 5:45 PM
#114

#104 och #107 Sajtvärden har besvarat en del av dina frågor på ett bra sätt tycker jag. Här är några synpunkter från mig.

Jag upprepar min fråga från #18. Tycker du att tillståndet i Sverige idag är OK?

De senaste dagarna har det bl a skett 6 sprängningar i flerfamiljshus nattetid - Östermalm, Uppsala, Husby, Kista, Norrköping och Malmö. Det är inte normalt i ett välfärdsland och ska inte accepteras, anser jag!

Ingen av oss invånare har ju erfarenhet av hur det är att leva i Sverige i krigstid, så den eskalerande våldsbrottsutvecklingen de senaste åren  gör de flesta av oss rädda och oroliga. Desto mer oroliga när vi ser att vår regering inte vidtar några effektiva åtgärder för att ge oss tillbaka tryggheten, fast de har haft 5 år på sig.

När man är rädd och upprörd över något har man behov av att prata med andra, helt normalt och mänskligt. Där fyller den här sajten och tråden en funktion.

Oron över det tilltagande våldet gör att invånarnas livskvalitet kraftigt försämras, så egentligen skulle kanske sådana här diskussioner passa bättre i sajten Livskvalitet. Där får man dock inte prata politik, så det går inte.

Jag har själv, som flera andra, försökt ta upp de här frågorna på ett seriöst sätt i sajten Likavillkor, t ex här och här. Blev då i olika ordalag anklagad för att ljuga och för att "smutskasta vårt fina land". 

En sajt - förutom den här - där man kan diskutera fritt om tillståndet i landet är Debatt, t ex den här tråden, där professor Wilhelm Agrell i en länkad artikel beskriver tillståndet i Sverige idag som en "inre väpnad konflikt".

Den som blundar för verkligheten löser inga problem. 

Den som blundar för verkligheten och samtidigt motarbetar dem som försöker prata om eller lösa problemen beter sig svinaktigt, anser jag.

[Hayabusa]
1/22/20, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

*

Honestyisdead
1/23/20, 12:39 AM
#116

#115 En länk till polisens uppmaning

Honestyisdead
1/23/20, 10:24 AM
#118

#117 Låst artikel och inte polisen.

Annons:
[Hayabusa]
1/23/20, 10:28 AM
#119

#118 Ok, den var ej låst när jag länkade.  Funkar denna?

https://sv-se.facebook.com/Polisen-Österlen-1089914147774572/

[Hayabusa]
1/23/20, 10:31 AM
#120

#118 Märkligt, för min del är HD´s artikel inte markerad som låst/Premium.

Honestyisdead
1/23/20, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

#120

[Hayabusa]
1/23/20, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

#121 Se där…läser artikeln på en PC, kan det vara en skillnad? Bifogar printscreen:

[Hayabusa]
1/23/20, 10:45 AM
#123

#122 Som du ser, inte markerad som Premium.

Honestyisdead
1/23/20, 10:55 AM
#124

#123 Jag har ingen dator, endast mobil. Tyvärr kan jag inte läsa det du lade ut, när jag klickar på texten för att förstora studsar det märkligt nog tillbaka. Märkligt att samma artikel är betal för mig men inte dig. För du är väl inte prenumerant?

[Hayabusa]
1/23/20, 10:59 AM
#125

#124 Jo, jag är prenumerant - men även om jag loggar ut, så är den läsbar (till skillnad från andra Premium-artiklar).

Annons:
Honestyisdead
1/23/20, 11:04 AM
#126

#125 känns lagom stabilt att en del kan läsa när andra inte kan. Ska ju inte spela någon roll var man vill läsa det från.

[Hayabusa]
1/23/20, 11:10 AM
#127

#126 Instämmer!

Carmarino
1/23/20, 11:41 AM
#128

#126 Har märkt flera gånger att vissa av HD/Sydsvenskans artiklar är betalspärrade för vissa men inte alla. De kan även vara betalspärrade på vissa sidor men inte på andra (när de ligger i flödet under andra artiklar). Väldigt underligt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/23/20, 1:20 PM
#129

#115 Greve Carl Piper är en av de drabbade. Han överfölls i sin bostad, misshandlades och tvingades följa med i rånarnas bil, för att visa vägen till andra tillhörigheter, innan de till slut flydde.

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/man-misshandlad-och-ranad-i-sitt-hem/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mia-45
2/22/20, 5:19 PM
OberonsMatte
2/22/20, 6:34 PM
#131

Dags för lite perspektiv på tillvaron kanske för alla er som plågas av oro över den otrygghet ni upplever här i Sverige: https://www.expressen.se/nyheter/barnen-flyr-for-sina-liv-i-foppatofflor-i-frosten/

Sajtvärd Katter iFokus

Honestyisdead
2/22/20, 6:38 PM
#132

#131 Att det finns de som har det värre förändrar inte det som sker här. Du kanske är nöjd. Många med mig är det inte. Inte blåljusen heller. Fortsätt du sopa det under mattan bäst du vill. Finns en passande sajt för det. Här kommer du ingen vart med det.

Annons:
Herveaux
2/22/20, 6:43 PM
#133

Stökigt i Uppsala inatt:

_Knivhuggen man i Uppsala ringde själv polisen
En man i 20-årsåldern knivhöggs i magen i Uppsala under natten mot lördag, enligt polisen som också utreder en annan misshandel som kan ha koppling till denna.
_https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/man-med-knivhugg-i-magen-ringde-sjalv-polisen

Polisen misstänker samband till en andra misshandel samma natt

Polisen om fallen av grov misshandel: ”Man har attackerats av ett gäng personer.” En man har förts till sjukhus efter att han utsatts för en misshandel av flera gärningsmän i Uppsala. Enligt uppgifter till polisen ska 10-15 personer jagat efter och misshandlat mannen, skriver polisen på sin hemsida.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/man-misshandlad-i-uppsala-jagades-av-tiotal-personer

Vem f*n ger sig på en 70-åring mitt i natten?! (70-åringen var en av två förbipasserande som också vart misshandlade.)
Både fallen inträffade i city där det rör sig en hel del folk, spec. en fredagsnatt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

OberonsMatte
2/22/20, 6:57 PM
#134

#132 Vad är det bakomliggande syftet med en tråd som enbart går ut på att rada upp den här typen av händelser? Är det för att skapa otrygghet och rädsla? Är det för att skapa och underblåsa hat? Är det med rädsla och hat du tror att man bygger ett tryggt samhälle? Jag tycker att du ska ta dig en rejäl funderare på det.

Sajtvärd Katter iFokus

Honestyisdead
2/22/20, 7:04 PM
#135

#134 Frågan har du redan ställt och fått svar på längre upp. Läs det om du har glömt svaren. Om någon behöver sig en funderare är det du. För genom att blunda och låtsas som det regnar är det som INTE ger ett tryggare samhälle.

OberonsMatte
2/22/20, 7:26 PM
#136

#135 Jag är klarvaken med vidöppna ögon och vet att våld och brottslighet har förekommit i alla tider.  De som har till uppgift att minska brottslighet och våld är de som är mest lämpade att bedöma vilka insatser och åtgärder som behövs för att försöka göra just det.  För att utrota brottslighet skulle varje enskild individ behöva ha en personlig övervakare redo att gripa in, men det är ju faktiskt helt orimligt.   Ett märkbart hot mot tryggheten och svensk värdegrund är den våldsbejakande massuppvigling och hatpropaganda som sker i sociala medier från sk. Svärjevänner.. Den här tråden går i precis samma spår.

Sajtvärd Katter iFokus

Honestyisdead
2/22/20, 7:41 PM
#137

#136 Det är din åsikt. Noterat. Jag ser skillnad på hatpropaganda och nyhetsdelande. Den här tråden går inte i sverigevännersspår. Helt fantastiskt att du med flera vill få allt till det, bara för att vi inte lullar runt bland molnen och luktar på enörningsfisar.

OberonsMatte
2/22/20, 8:10 PM
#138

#137 Klart att det är hatpropaganda. "Nyhetsförmedling" hade du knappast känt behov av att smussla in här på "Relationer".

Sajtvärd Katter iFokus

Honestyisdead
2/22/20, 8:34 PM
#139

#138 Du är ju otrolig Vi bedriver ingen hatpropaganda. Vi visar vad som sker. Om du ser det som hatpropaganda säger det en massa om dig. Och smusslat? Det är ett öppet forum. Lägg ner dina tramsiga påståenden nu. Dom saknar verklighetsförankring. Vänd dig till lika villkor där resten av dina lika hänger.

Annons:
[Hayabusa]
2/22/20, 10:08 PM
#140

Avdelning: "Det man inte vet har man heller inte ont av"

annia1
2/23/20, 1:58 AM
#141

OberonsMatte #138 du skriver hatpropaganda. Då utgår jag ifrån att du anser att det är det som media ägnar sig åt att sprida. Tex aftonbladet, expressen, svt. (i skriven form) plus lokaltidningar. För det är i huvudsak från dom det länkas till.

Sen utgår jag då ifrån att du även anser att tv som svt och tv4 också ägnar sig åt hatpropaganda då dom tagit upp sånt som skrivits här i tråden. 

Nu kan jag missat, men jag ser ingen länk som går till nån obskyr sida utan alla länkar går till vad som anses vara ok media. Men enligt dig så då ägnar sig journalister i dom tidningarna sig åt hatpropaganda.

Så enligt dig så ska man då inte skriva nånting om hur det ser ut i samhället fast det idag är något som dom flesta pratar om. Och som dom flesta partier idag kommer med förslag på hur man ska komma tillrätta med det. Jag antar då att dom partierna också ägnar sig åt hatpropaganda när dom kommer med sina förslag för dom tar ju då upp dom problem som faktiskt finns och som nämnts här i tråden.

.

Draken
2/23/20, 11:44 AM
#142

Oberons matte : Menar du på fullaste allvar att vi skall blunda för det som händer i Sverige 0ch hellre lägga tid och energi på vad som händer i andra länder ?

Ska jag blunda för att min 13 åriga dotter blir omkullknuffat på fritidsgården och bryter armen ?

Ska jag blunda för att min 15 årige son blir nerslagen på skolgården bara för att han tar en yngre elev i försvar när den blir påhoppad, därför att eleven inte vill ge ifrån sig sin telefon ?

Vet du en sak OberonsMatte : Det kommer aldrig att hända, tvärt om tänker jag som väldigt många andra lyfta fram den otrygghet som en stor del av Sveriges befolkning känner och varför.

Visst är det tragiskt att folk måste fly för sina liv, men varför skall alla komma hit och skapa krigszoner här istället ?

Mina ungdomar (från 11-17 år) vågar inte vistas ute när det är mörkt,.

OberonsMatte : Vad tror DU det beror på ? Du som påstår att Sverige är så tryggt ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

OberonsMatte
2/23/20, 12:03 PM
#143

#142 Ditt Sverigehat och människoförakt tror jag beror på att du en av många som gått på SDs enkelspåriga agenda.  De VILL att du ska känna dig hotad och tro att Sverige befinner sig på söndringens rand. De VILL också att du ska tro att allt ont som sker är invandrares fel. De vill att du ska hata. De som inte kan tänka själva är lättpåverkade och älskar enkla förklaringar hur orimliga de än är.

Sajtvärd Katter iFokus

[Hayabusa]
2/23/20, 12:28 PM
#144

Man behöver inte rösta på SD för att inse att saker & ting inte alltid är så bra i landet Sverige. Du kan t om rösta på djupröd vänstern och inse att vi har olösta frågor i landet. Att sopa frågeställningar under mattan är ett effektivt sätta att lösa problem. Eller, nä…problemen finns ju kvar, givetvis, men det känns bättre om vi inte pratar om dem. Ungefär som: "Om jag väljer att inte uppsöka läkare - då kan jag inte heller få en diagnos. Utan diagnos = frisk."

Men man bör ju fråga sig om det löser något? Löser det något för Sveriges utanförskapsområde? För "orten"? 

Under efterkrigstiden hade Sverige något som man faktiskt kan benämna som "massdöd" inom Flygvapnet. Mellan 1945-1991 dog mer än 600 piloter/flygare. Oftast blev det inga rubriker utan myndigheter, i samförstånd, valde att mörka eftersom det kunde skapa oro bland befolkningen. Det var inte önskvärt utan "det de inte vet, det har de heller inte ont av". Sverige har ett starkt och välfungerade Flygvapen, det var bilden som skulle förmedlas. 

Nå, behöver vi få reda på allt? Få hela bilden? Veta precis allt? Kanske inte, men nog är det värre att INTE få veta?

Herveaux
2/23/20, 12:56 PM
#145

#143 Mitt hat mot oliktänkande och människoförakt tror jag beror på att jag är en av många som gått på Vs och regeringens enkelspåriga agenda.  De VILL att jag ska känna mig trygg och tro att Sverige befinner sig på vägen till en utopi. De VILL också att jag ska tro att allt ont som sker är SD:s fel. De vill att jag ska hata. Vi som inte kan tänka själva är lättpåverkade och älskar enkla förklaringar hur orimliga de än är.

Rättade till ett par stavfel i ditt resonemang bara.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Hayabusa]
2/23/20, 1:01 PM
#146

#145 Yeah…that pretty much sums it up 😉

Annons:
Herveaux
2/23/20, 1:33 PM
#147

#146 Kändes lite som att slå in en öppen dörr, men jag kunde inte låta bli.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Draken
2/23/20, 1:36 PM
#148

#143 SD har väl för fan ingenting med min kommentar här ovan att göra . De killar som knuffade omkull min dotter var Afghaner, de som slog ner min son på skolgården var syrier…Så hur i helvete kan du sitta och påstå att SD på något vis har hjärntvättat mig, hur tänkte du här ?

Att mina ungdomar inte vågar gå hem själv från fritidsgården beror på att det finns ett boende för ensamkommande efter vägen de måste gå. Ungdomarna har vid flera tillfällen ramlat rakt in i polispådrag på just det boende på sin hemväg. Möbler som flyger, ungar med helskägg som viftar med knivar,kastar glåpord som svennejävel, hora och ännu värre uttryck. Hot om att de kommer att leta rätt på deras mamma för sen att våldta henne och köra upp kniven i rövhålet på henne, jag kan göra listan milslång.

Tillslut vågade de inte gå den vägen själv. Jag och de andra föräldrarna som har barn som bor på samma sträcka skjutsar och hämtar sina barn. Vi föräldrar hjälps åt med att skjutsa och hämta, och är det så att ingen kan köra av någon anledning, då stannar barnen hellre hemma ….är det rätt tycker du ? Ska inte våra ungdomar få känna att de kan gå till fritidsgården och träffa sina kompisar, utan måste fråga mamma eller pappa om skjuts ? Sträckan det handlar om är knappa 2 km.

Ja du kan ju försöka med att SD har hjärntvättat mig !!! Frågan är väl snarare vilket parti som har hjärntvättat vem !!!

#144 Tyvärr så är det just detta blundande och användningen av skygglappar som är ett av de stora problemen. Regeringen VILL INTE se vad som händer, de VILL INTE erkänna att Sverige är på väg att förvandlas till en krigszon, därför att om de erkänner/inser det, då betyder det att de har haft fel hela vägen …Och DET kommer inte att ske. Då är det bättre att skylla från sig på SD som faktiskt vågar se sanningen.

#145 Kunde inte ha sagt det bättre själv.

#146 Ja eller hur.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

OberonsMatte
2/23/20, 2:17 PM
#149

#148 SD  och den främlingsfientlighet och rasism som de står för har ALLT med din kommentar att göra. Det är p.g.a. deras indoktrinering du liksom alla andra anhängare fokuserar på, framhåller och riktar din vrede mot personers härkomst. Jag har träffat ett flertal familjer som kommit hit som flyktingar från Syrien och de var(hör och häpna!)  helt vanliga, vänliga och artiga människor.

Sajtvärd Katter iFokus

Herveaux
2/23/20, 2:27 PM
#150

#149 Håll i underkäken men en del flyktingar har t.o.m blivit både medlemmar och tagit på sig mer offentliga uppdrag i SD, t ex som EU-kandidater 2019.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

OberonsMatte
2/23/20, 2:36 PM
#151

#150 Vad  enskilda individer gör har inget med ursprung att göra.  Alla människor är individer. Att jag är infödd svensk innebär inte att jag ska behöva belastas för något som en annan enskild individ gör bara för att den individen också råkar vara infödd svensk.

Sajtvärd Katter iFokus

Herveaux
2/23/20, 2:37 PM
#152

#151 Fast det resonemanget gäller ju inte SD:are, eller hur?
Säger en SD:are så här (infoga påstående), så nickar alla SD:are instämmande, eller hur var det nu?

Märkligt det där att alla andra grupper av människor är unika individer som ska dömas efter sitt eget handlande men gör EN SD:are något fel så är det hela rörelsen (och folk som ens vågar titta åt samma håll som en SD:are) som ska som ska dömas ut.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
2/23/20, 2:40 PM
#153

Oberonsmatte, varför inte svara #141?

Annons:
OberonsMatte
2/23/20, 3:01 PM
#154

#141 De som känner mig VET att jag är väldigt kritisk även till "vanliga" medias ofta bristande faktagranskning och uppföljning och deras benägenhet att skriva braskande och säljande rubriker för att locka fler läsare.

När har en sittande regering INTE arbetat för och strävat efter att förebygga och minska brottslighet och kriminalitet? Brott och kriminalitet har pågått i alla tider och det har även arbetet att förebygga och minska det. Att ta reda på orsaker till att individer hamnar i brott och kriminalitet och att arbeta fram lösningar, insatser och åtgärder för att minska den risken är inte hatpropaganda. 

Att bombardera en tråd med våldsbrott och kriminalitet enbart i syfte att få oss alla att känna oss "hotade" och "utsatta" är hatpropaganda, med väldigt grumliga avsikter.

Sajtvärd Katter iFokus

Honestyisdead
2/23/20, 3:09 PM
#155

#154 Det är ingenting som är grumligt här, annat än dina glasögon. Åter igen lägger du in ett syfte till tråden som inte finns. Tråden är inte till för att få oss att känna oss hotade. Patetiskt hur du så desperat försöker få saker till något de inte är. Skärp dig.

OberonsMatte
2/23/20, 3:12 PM
#156

#155 Vad är syftet med tråden?

Sajtvärd Katter iFokus

Honestyisdead
2/23/20, 3:15 PM
#157

#155 Det är 3e gången du ställer frågan och andra gången jag ber dig läsa svaren du fick första gången. Du kan inte få detta till vad du vill, det är nämligen felaktigt. Jag startade tråden och har mitt syfte med den. Vad du fantiserar om är helt irrelevant. Förstå det.

[Hayabusa]
2/23/20, 3:22 PM
#158

Så när Statsmedia rapporterar om våld & kriminalitet så är det "hatpropaganda med grumligt syfte"? Finansierat med skattemedel dessutom - huvaligen 😮

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2/23/20, 6:40 PM
#160

Nu ska tråden inte handla om vem som gör vad och jag vill inte ha namnkallning här.

Annons:
Maria
2/23/20, 6:42 PM
#161

#159 Det var väl bland det grövsta…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Draken
2/23/20, 6:47 PM
#162

#160 #161 ber om ursäkt. Blev bara arg på att vissa hävdar att jag skall se mellan fingrarna på att mina barn blir illa behandlade. Jag skulle inte ha skrivit i den sinnesstämning jag var i.

inlägget blev bortröstat och  det var rätt och riktigt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

annia1
2/23/20, 8:48 PM
#163

OberonsMatte #154 Det som skrivs på svt.se är till stor del artiklar baserade på tv-program/inslag både från nationella program/inslag som regionala. Så om du anser att de inte håller sig till fakta så tycker jag du ska anmäla dom till granskningsnämnden. 

När det gäller politiker och förebygga brott. Undrar om du missat bla det som vår statsminister sa här förut. Att en del av den brottslighet som unga begår  idag beror på alliansens skattesänkningar före 2014. Men råkade glömma att han haft tid på att höja skatterna så han skulle då kunnat se till att förebygga. 

 Och både sosse ledd regering och alliansen har sett till att dra ner på poliser.  Nu är det ju så att vi behöver poliser för att kunna utreda brott och för att kunna förebygga så att dra ner på poliser, ja det säger sig självt vad det leder till. Så det där att dom alltid försökt förebygga är långt ifrån sanningen. 

Det är ju så att regeringars brist på handling under många år är det som lett till det samhälle vi har idag. Där bla sprängningar börjar bli vardag där oskyldiga blir drabbade.

.

Herveaux
2/24/20, 12:39 PM
#164

Den goda helgstämningen höll i sig även på söndagen i Uppsala
**
Ungdomsgäng skulle göra upp i Uppsala – polisen gick emellan**_
Polisen i Uppsala utreder grov misshandel och olaga intrång samt rån, efter händelser med ett flertal ungdomar inblandade på söndagskvällen i Uppsala.
_https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ungdomsgang-skulle-gora-upp-i-uppsala-polisen-gick-emellan

Oavsett om de här gängen hade kriminella kopplingar eller bara var i brinnande behov av ytterligare en fritidsgård så hoppas jag att Operation Rimfrost kan spilla över lite på sånt här beteende… 😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
5/12/20, 10:00 AM
#165

Jaha. Då sprängdes det på min gata IGEN inatt. Jävlar vad tryggt. https://www.hd.se/2020-05-12/larm-om-explosion-i-helsingborg

Honestyisdead
5/21/20, 11:03 AM
#166
Honestyisdead
7/22/20, 1:01 AM
#167

Då sprängdes det någonstans i mitt kvarter igen inatt. Var väl dags, var ju så länge sedan sist..I maj…

Annons:
[peterhan]
9/1/20, 10:28 AM
#168

Hej alla, jag orkade tyvärr inte läsa all 165 kommentarerna, MEN! ser många länkar till kvällstidningar som är styrd av politik, det finns tidningar som inte är det tex: friatider och samnytt för er som vill veta mer sanna saker om vad som händer i Sverige!

Sen ser jag vissa klagar på SD, SD ökar i antal för folk börjar börjar se bortanför våra styrda tidningar och finner hur vidrigt Sverige har blivit sen våran allsmäktige tyckte vi skulle öppna våra hjärtan och sen ge alla asylsökande fri tand och sjukvård på det, det räckte inte med bostad/kläder/mobiler och allt annat vanliga Svenska får jobba hårt för, men det finns många tyvärr som sitter och spelar duktig och skriver "rasister" för då mår dom själva lite bättre!

ett exempel ni kan räkna på själv, ca: 4000 anmälda våldtäkter per år, oftast hamnar ju siffran på under 10% anmälda för dom blir hotade och vågar inte ta steget, ta den summan ni får fram och dela upp den på 365 dagar per år så får ni se hur vidrigt det egentligen är för tjejer/kvinnor i Sverige i dag. ( och nej det var inte lika förr i tiden som vissa tror för Gardell sa så i tidningen)

Maria
9/1/20, 12:51 PM
#169

#168 Vad styr friatider och samnytt tycker du?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
9/1/20, 12:59 PM
#170

Inslag från SVT…

[Hayabusa]
9/1/20, 1:01 PM
#171

Från Sveriges Radio…

En av dem som skadades i helgens upplopp i centrala Ronneby var Naem Sufan. Han befann sig i centrum och hamnade mitt i turbulensen.

https://sverigesradio.se/artikel/7543474

[Hayabusa]
9/1/20, 1:05 PM
#172

Lite mer inslag från SVT:

[peterhan]
9/1/20, 1:22 PM
#173

Maria jag tänker inte ens kommentera det du försöker få fram för det är helt oväsentligt, läs i stället och inse fakta vad som hänt detta land som våra politiker gömmer för oss!

Maria
9/1/20, 2:08 PM
#174

#173 Nej jag läser inte den sortens skriverier.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[peterhan]
9/1/20, 2:22 PM
#175

Haha, ja nä då förstår jag att du enbart har en åsikt om du stänger ute all annat info i livet, men då ska du inte kommentera nått heller!!!

Maria
9/1/20, 2:28 PM
#176

#175 Haha. Så du menar att friatider och samnytt innefattar " all annat info"😄 Så väl bevandrad du måste vara i samhällsfrågor 😄

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[peterhan]
9/1/20, 2:41 PM
#177

haha o herre gud….

du har din åsikt från kvällstidningarnas bantningskurer och var 3 dag när en bil brinner, att du kan sitta där och spela duktig och blunda för det som händer är för mig helt ofattbart!

det du gör är lika idiotiskt som att säga,  men mannen hade ju i alla fall trevligt vid våldtäkten!(du blundar för tjejens vidriga lidande)

sluta skriv när du vägrar se saker från 2 håll innan du värderar en åsikt!

Denna kommentar har tagits bort.
[peterhan]
9/1/20, 3:04 PM
#179

Jag vet inte vad jag ska skriva, det är som att prata med en vägg!

Du som är så belevad och så superbegåvad…vilka tycker alla ska dö som inte har deras tro, vilka ser det som ett brott när kvinnan säger nej till sex, vilka får gifta sig med dina barns barns barn fast dom är 40 år?

Maria
9/1/20, 3:50 PM
#180

#179 Vilka är det du pratar om?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Maria
9/1/20, 4:34 PM
#182

#181 Du får gärna ge exempel på var, så ska jag förklara så gott det går om det är något du inte förstår.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[peterhan]
9/1/20, 4:37 PM
#183

Det är du som spelar dum nu, du vet precis vad jag menar, för mig är det helt otroligt ofattbart att ni, ja helst Kvinnor godtar de där!

Maria
9/1/20, 4:40 PM
#184

#183 Godtar vad då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[peterhan]
9/1/20, 4:44 PM
#185

"vilka tycker alla ska dö som inte har deras tro, vilka ser det som ett brott när kvinnan säger nej till sex, vilka får gifta sig med dina barns barns barn fast dom är 40 år?"

De här är du i mina ögon!

https://www.youtube.com/watch?v=zkPJCWGnZNQ

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Carmarino
9/1/20, 5:41 PM
#188

#187 peterhan, har du läst skrivreglerna för den här sajten? Om inte så är det dags att du gör det nu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Draken
9/2/20, 8:06 AM
#190

#168 Både fria tider och samnytt är politiskt styrd, precis som alla andra dagstidningar. De styrs bara av olika partier, det är enda skillnaden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[peterhan]
9/7/20, 9:22 AM
#193

Ja det spelar ju egentligen ingen roll vilka som styr tidningarna, informationen stämmer ju ändå, kvällstidningarna i Sverige får inte skriva allt som händer men andra får, blundar man som vissa gör och bara följer kvällstidningarna så har man inte så mycket koll på vad som händer i landet egentligen!(och borde då vara tyst och sluta skriva rasist åt alla som har en åsikt)
("M" jag kommer "aldrig" svara på nått du kommenterar då du bara är ute efter att provocera folk så kommentarer är onödiga om du förväntar dig svar)

OberonsMatte
9/7/20, 10:11 AM
#194

#193: När någon kallas rasist beror det på vilka starka åsikter den personen har, inte bara att åsikterna är starka.

Jag har väldigt starka åsikter om både företeelser och enskilda personers åsikter och beteenden, men rasist har ingen beskyllt mig för att vara. Vad kan det bero på tror du?

Sajtvärd Katter iFokus

Honestyisdead
9/7/20, 11:09 AM
#195

Idag kallas man rasist och sdanhängare bara för att man är orolig över samhällets utveckling och hur otryggt det är på många ställen.

Annons:
[peterhan]
9/7/20, 4:13 PM
#196

Många slänger ur sig rasist även där det inte hör hemma, så vad är rasist?
SD tex har ju flera invandrare med i partiet så då kan man ju inte vara rasist om man röstar på dom, eller?

Honestyisdead
9/11/20, 5:45 PM
#197

#196 Att man har invandrare i ett parti hindrar ju inte partimedlemar från att vara rasister.

Och eftersom SD har haft tex invandringen som en viktig fråga drar det så klart till sig många rasister.

Men att kalla någon för rasist endast för att man röstar på Sd är ju inte ok.

Att klla någon rasist för att denne är orolig över det som sker i landet är inte heller ok.

Honestyisdead
9/12/20, 5:07 AM
#198

Intressant hur vissa agerar. Blockerar mig från sin sajt när jag förklarat varför vissa inlägg som denne gjort här i tråden inte lades in igen efter bortröstning.

Tydligen kände personen att det var dennes rätt att gång på gång tillskriva mig åsikter och anledningar till varför jag gjort denna tråd, eftersom det passade in i dennes skeva bild av "verkligheten". Att det inte är sant verkar vara mindre viktigt.

Tänk om människor slutade leva i villfarelser och inte försökte tillskriva främmande människor åsikter och anledningar som dom aldrig uttryckt.

Dessa trådarna har jag inte gjort av annan anledning än att jag är orolig eftersom samhället förändrats till ett mindre tryggt och mer våldsamt ett. För att visa en liten del av allt som sker medans många sitter hemma och upprepar hur tryggt Sverige är jämfört med andra länder. Som om den jämförelsen gör det mindre allvarligt… Att blunda för problem fungerar aldrig.

Mitt syfte är absolut inte politiskt, vet inte ens var jag står där. Det är inte för att sprida rädsla eller hat. Att man påstår sådant om andra trots förklaringar är lågt och motbjudande.

Så sluttramsat nu :)

[peterhan]
9/12/20, 7:26 PM
#199

Du får inte ha en åsikt om du är vit, då är du rasist :)

[peterhan]
9/13/20, 9:30 AM
#200

De här är väl lite allmänt tycke som kanske skulle haft flera olika trådar, svikande media som döljer allt skit som händer borde ju vara förbjudet tycker man då det är viktig info alla borde få ta del av, men så är det ju inte, ta tex nu när Reinfeldts familj torskade för kokaininnehav fanns det ju bara att läsa "toppolitiker" i våra kvällstidningar, skulle det stå samma om Åkessons familj hade åkt dit? är rätt 100% säker på stora rubriker mad namn och bild hade tagits upp i alla löpsedlar.
Sen Reinfeld haha, säger att Trump är diktator då han själv ställe sig upp och gav bort hela Sverige utan att fråga nån, jävla idiot!!!
Han tog ju även det kryphål politiker som avgår kan ta, även om hans egna företag drog in miljoner så "lät han bli att ta ut lön" för då kunde han få sin fallskärm och tömma 150 000kr i månaden i ett år från stadskassan, är det en bra människa som gör så fast han är mångmiljonär?

En polischef går ut och berättar hur illa det är med alla kriminella klaner som kommit till Sverige, ja då blir han kallad rasist?
Sen går Annie lööf ut och säger att de här har pågått i decennier, är inte det att idiotförklara alla politiker att säga så, dom har vetat hur landet har fyllts med kriminella under så lång tid och liksom bara skjutit det under mattan och ljugit för oss väljare!
Hur tänker dom, ja att några tusentals tjejer blir våldtagna och många rånade och mördade är ju lite svinn vi får ta, eller?

Bränna Koranen kanske inte är snällt, men det har ju visat att muslimer ställer sin tro över svenska lag, ska man få följa sin tro så starkt att man går över lagen? dom som tycker det borde ju läsa mer noga i bibeln om vissa saker som tex homosexuella, skulle kristna följa Bibeln som muslimer får göra så blev ju rätt mycket negativt som följde framtiden.
Att vita Kvinnor försvarar koranen är för mig helt obegripligt, dom får gifta sig med 4-5 åriga barn, tjejer får inte säga nej till sex för det är ett brott mot koranen, tittar man på moskéer i Sverige har dom separat ingång för KvinnorKvinnor inte har samma värde som mannen, hur kan nån stå upp för det i ett land som strävat så länge för jämlikhet, som sagt jag fattar inte!! vi lever inte längre hundratals år bakåt i tiden som koranen gör så varför tycka det är ok? i mina ögon är koranen en slavbok för Kvinnor, dom får inte visa sig utan måste dölja sig om dom är utomhus, dom får inte säga nej till sex, dom måste gifta sig med nån som är 30 år äldre om deras föräldrar säger så, och jag tvivlar på att mannen diskar och lagar mat.

ja de där var få av tankarna som dök upp denna morgon, inget ni behöver svara på utan bara vad jag tänkte och ville dela med mig..
Ha nu en bra dag alla :)

Honestyisdead
9/13/20, 10:42 AM
#201

#200: du kan ju verkligen inte dra alla muslimer över en kam. Det finns en del av dom som använder tron fel. Du missade kanske alla muslimer som kom dit och hjälpte till att ta bort blockader och liknande.

De muslimer jag känner skulle aldrig bry sig så mycket om Koranen brändes.

[peterhan]
9/14/20, 8:57 AM
#202

Jag drar inte alla över samma kam, trodde texten var förståelig att det var dom som gick över lagen det gällde inte dom andra.
Men jag formulerade det väl fel, text är text, alla uppfattar ju tex inte en bok på samma sätt när dom läst den och det gäller väl här med.
Men det var inte "alla" jag menade!

Annons:
Honestyisdead
9/14/20, 11:42 AM
#203

#202:
"Bränna Koranen kanske inte är snällt, men det har ju visat att muslimer ställer sin tro över svenska lag,"

[[eskils_]]
9/14/20, 1:32 PM
#204

#200 - #203 Det är lika fel att påstå att alla muslimska invandrare som kommer hit är monster, som att påstå att de är oskyldiga änglar. Det vore förnämligt om både höger- och vänsterextremister kunde fatta det.

En del av dessa invandrare kommer hit för att höja sin levnadsstandard och leva bekvämt på bidrag; en del kommer för att begå brott t ex i kriminella klaner; en del kommer för att med olika metoder försöka sprida islamismens våldsbejakande fanatism med kvinnoförtryck och religiös intolerans i vårt samhälle. Gemensamt för dessa kategorier är att de inte har minsta önskan att integrera sig och "bli svenskar".

Men många av dem kommer hit på flykt från våldsamma islamistdiktaturer, och ser själva till att bli integrerade, laglydiga, självförsörjande och värdefulla medlemmar i vårt samhälle. 😊

  • Redigerat 9/14/20, 2:07 PM av [[eskils_]]
[peterhan]
9/14/20, 4:17 PM
#205

#203: Ja dom som ställe sig över lagen och hotade folk till livet och gjorde uppror! gjorde alla det?

[Hayabusa]
9/14/20, 6:40 PM
#207

"RINKEBY Femton muslimska församlingar i Stockholm vill att det ska bli olagligt att bränna heliga skrifter samt att håna religioner, rapporterar Dagens Nyheter. Många boende i Rinkeby tror att det redan är olagligt att håna religioner i Sverige, enligt en restaurangägare."

https://nyheteridag.se/muslimska-forsamlingar-forbjud-koranbranning/

[peterhan]
9/14/20, 10:03 PM
#208

Muslimer kommer få som dom vill för fega Politiker, snart är det ok med Halalslakt också!
läste nån artikel som var 1 eller 2 år gammal med förslag att invandrare ska slippa straff i samma skala som en Svensk då dom inte kan språket och inte kan läsa lagboken!
Kom till Sverige, få allt gratis och slipp straff, det blir ju suverän invandring då, verkligen många behövande som kommer! det är väl många som enbart kommer för det är fri tand och sjukvård för asylsökande, tack Reinfeldt för den!

[peterhan]
9/14/20, 10:04 PM
#209

#207: Det är tydligen inte olagligt att bränna svenska flaggan , det gjorde ju några muslimer efter första koranbränningen.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[peterhan]
9/15/20, 8:23 AM
#211

Synd man inte får veta varför ett inlägg tas bort, jag la ju bara in vad en Iransk man säger om landet Sverige han bor i!
Men då tas väl denna länk bort också då…
https://samnytt.se/video-ali-attackerar-forbipasserande-kvinna-med-slag-mot-huvudet/

Honestyisdead
9/15/20, 10:48 AM
#212

#211: Eftersom du skrev en lång text som du påstod var vad en man har påstått är det helt ointressant och irrelevant. Så långa citat är inte lagliga, du visade för övrigt inte vad som var citat och inte.

För övrigt handlar tråden inte om muslimer utan om Sverige och det som sker.

[peterhan]
9/15/20, 10:55 AM
#213

#212: Skulle jag skriva så vet du också att jag blir klassad som rasist, därför la jag in det då det var från en Iransk människas åsikt!(om våldet i Sverige)

https://samnytt.se/har-hyllar-shiitiska-muslimer-i-sverige-den-iranska-diktaturen/

[[eskils_]]
9/18/20, 12:00 PM
#215

Fyra mord i "Trygga Sverige" bara igår och idag (hittills):

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/man-allvarligt-skadad-efter-misstankt-skottlossning-i-nykoping
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/larm-om-hoga-smallar-skadad-man-hittad-pa-platsen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/man-hittad-dod-i-lagenhet-i-marsta-misstankt-mord
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/man-hittad-dod-pa-arstabron-misstankt-mord

(Antar att de som röstade på S, MP, V eller C är nöjda nu. Det är ju de som vill ha en fri och okontrollerad invandring till Sverige. "Bedragare, mördare och fanatiker välkomna".)

  • Redigerat 9/18/20, 12:04 PM av [[eskils_]]
[peterhan]
9/19/20, 6:54 AM
#216

Den här är ju rätt lindrig om man ser allt annat som händer, men tanken bara slog mig när jag såg den, det måste ju vara nått mentalt fel i en hjärna när man så enkelt kan sparka en annan människa i huvudet och bara fortsätta sparka, hur kan man vara så rå och vilja nån så illa så man nästan har ihjäl en människa, allt detta vidriga våld som händer i dag, som denna kille är under 15 så ingenting händer, vad lär han sig av det när inget händer när han misshandlar någon, han kommer ju bara fortsätta i samma spår.
https://samnytt.se/video-elev-stampade-annan-elev-infor-askadare-fordes-till-sjukhus/

Annons:
[peterhan]
9/19/20, 7:00 AM
#217

Kan nån försöka få mig att förstå hur denna Gunilla bergström kan säga att denna händelse är "mindre grov" så det inte borde vara våldtäkt?

https://www.friatider.se/trots-miljopartistens-protest-syrisk-man-som-valdtog-12-arig-flicka-pa-asylboende-utvisas

Honestyisdead
10/8/20, 12:46 PM
#218

Då sprängdes det i min stad igen inatt. Dock inte på min gata eller område den här gången utan hos bästa väninnans granne som är en familj med 3 små barn. Stackars barn säger jag bara!

Honestyisdead
11/8/20, 3:40 PM
#219

Här kan man läsa polis berätta om hur tryggt det är https://www.facebook.com/1023681694315092/posts/4160236557326241/

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: