Annons:
Etikettförhållande
Läst 2193 ggr
Cissin
9/18/19, 3:14 PM

Ska jag fortsätta hoppas?

Hej!

Jag är en tjej som är i en minst sagt jobbig situation för tillfället. Jag och min sambo gjorde slut nyligen efter 6 år tillsammans, och han sa att han tappat känslorna för mig. Han bryr sig om mig mycket fortfarande säger han samt att vi båda två kommit fram till vad som gick fel den sista tiden i förhållandet. Han säger att han har hopp om framtiden och om vi bara ger oss lite tid, där vi jobbar på oss själva som individer, så kan vi ses lite längre fram och börja om, börja dejta igen. 

Jag som har känslorna kvar tycker ju såklart att detta låter fint, men jag står ändå kvar och trampar.  Jag vill inte tillbaka till den relationen som var pga flera anledningar. Det handlar inte om honom som person utan pga andra omständigheter. Dock är detta anledningar som han redan är medveten om nu själv, han insåg allt detta när vi väl fick spendera tid isär, och det är saker som faktiskt GÅR att lösa. Det mesta ligger tyvärr hos honom, men alltså ingen otrohet, ingen misshandel eller dylikt, utan detta är snarare andra omständigheter. Men nu är ju problemet också att han ej har känslor kvar. 

Hur kan jag förhålla mig på ett bra sätt till en sådan här situation? Ska jag vänta en tid för att se vart detta leder då vi båda hoppas och vill mötas igen längre fram? Det finns ju inget som säger att han har samma synsätt om några månader? Ska jag ändå "hålla dörren öppen" så att säga?

Annons:
Namiko
9/18/19, 3:38 PM
#1

I en sån situation så skulle jag släppa relationen och alltså inte gå och vänta på att han ska vilja försöka på nytt. Det är omöjligt att veta vad ni kommer känna om några månader och eftersom han redan tappat sina känslor känns det mer hälsosamt att fokusera på att gå vidare istället för att gå runt och vänta på något som kanske inte blir av.

Ta dig tid att fokusera på dig själv, växa som person och fundera på vad du vill ha ut av livet. Kanske hittar ni tillbaka till varandra i framtiden, men jag skulle inte gå runt och hoppas på det för min egen skull om jag var i samma situation.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Cissin
9/18/19, 3:40 PM
#2

Tack för svar! Jo jag håller med dig i vad du säger. Dock är det svårt att ha den inställningen när han själv har en helt annan just på grund av att han själv hoppas och tror det kan funka längre fram, bara inte just nu.

[Devya]
9/18/19, 4:09 PM
#3

Nja, om han är nu villig att släppa relationen utan att kämpa för den så tycker jag nog att du borde gå vidare. Det är otroligt dumt att hoppas på något som kanske aldrig lär hända. Tänk om han hittar någon annan och så står du där kvar och har väntat helt i onödan?

Man kan faktiskt inte sätta sitt liv på paus på det där viset. Det är inte rättvist av honom att ge dig hopp heller. Verkar vara väldigt själviskt av honom faktiskt. På det där viset har han en back up plan om det inte går som han har tänkt sig. Nej, antingen gör man slut eller så kämpar man för förhållandet. Om man väljer att göra slut ska man nog inte ge varandra några förhoppningar om att man kanske blir ihop igen lite senare.

Nej, det är en väldigt dålig idé. Gå vidare och gör det även klart för honom att det är helt och hållet slut och att du inte har några förhoppningar om framtiden. Om man gör slut så gör man slut och inte pratar en massa strunt om att man kanske blir ihop igen där senare.

Om det händer så okej, då händer det men då man gör slut så gör man slut och går vidare så man inte slösar tid på något som kanske aldrig lär hända.

cusinvitamin
9/18/19, 4:16 PM
#4

Hur kan han tro att det ska kunna bli ni igen om han tappat känslorna för dig? Vill han ha ett kompisförhållande bara då?

Cissin
9/18/19, 4:20 PM
#5

Det är just det jag undrar också. Om det inte finns känslor kvar, hur kan man tänka så då? Har frågat och då säger han att vi hade en väldigt fin relation på många sätt, att jag är en otroligt fin person och vi delar många synsätt och passar bra ihop som personer osv.. 

som jag sa - förvirrade!

Caersa
9/18/19, 5:02 PM
#6

Tycker att du släppa relationer och gå vidare. Ta dig tid att fokusera på dig själv.

Annons:
Maghan70
9/18/19, 5:46 PM
#7

Vad jobbigt när det blir så.  Jag skulle förslå att ni ändå försöker att fortsätter att vara goda vänner. På så sätt märker ni ju också ifall det finns känslor kvar, men viktigt är ändå att ha klart för sig att ni nu är två självständiga individer och inte tänka ur relationsperspektiv.  För man behöver utvecklas som människa, och om man älskar varandra, så tillåter man varandra att utvecklas och stöttar varandra.  kram

Ps. Hur gamla är ni?

[Devya]
9/18/19, 7:05 PM
#8

#7 Farligt att övergå till endast vänskap om den ena har mer känslor än så. Då är det ännu större risk för att man går ständigt och hoppas på något som kanske aldrig lär hända.

Vänskap är lättare att övergå till om båda två känner att det inte finns något mer än vänskapskänslor mellan dem.

Maghan70
9/18/19, 7:13 PM
#9

#8 Men jag skrev att det är viktigt att man utgår från att man nu är två självständiga individer och får inte tänka ur relationsperspektiv.  Det kan ju ta ett tag innan man kan tänka så.

Caersa
9/18/19, 8:27 PM
#10

Kanske ni kan vara kompisförhållande istället ?

mostermimma
9/23/19, 11:16 AM
#11

Jag skulle råda till att släppa honom och relationen och gå vidare. Du skriver ju själv att du inte vill tillbaka till den relation ni hade. Så även om ni skulle börja dejta igenom om månader/år så är det ju ändå en ny relation ni vill ha, inte gå tillbaka till den gamla och då tänker jag att du behöver vara klar med dina känslor för honom för att eventuellt kunna bli förälskad, och på sikt kär, på nytt.

Sarah
9/26/19, 12:32 PM
#12

Gå vidare. Om han inte kan lösa problemen inne i relationen utan måste gå ur den så finns det ingen anledning att gå och vänta. Jag och min kille hade ett uppehåll på drygt ett år och hittade sen tillbaka till varandra på ett bättre sätt. Men vi gjorde slut med intentionen att inte ses igen och båda försökte gå vidare på varsitt håll.

Upp till toppen
Annons: