Annons:
Etikettsvartsjuka
Läst 2162 ggr
Binken12
10/12/19, 3:41 AM

Svartsjuka

Förlåt om inlägget blir lite långt. Behöver egentligen alla råd jag kan få. Idag har jag och min tjej varit tillsammans i 5 månader. Vi började dock lära känna varandra för drygt ett år sedan. I början av vår relation (1 år sedan) var det egentligen mest hon som tog initiativet, och det gick verkligen snabbt fram, och jag utvecklande till skillnad från henne känslor lite senare. Jag älskar henne verkligen, och problemen började egentligen rätt nyligen i vårt förhållande, låt säga ca 2 månader sen. Jag har aldrig i vår relation varit kontrollerande eller svartsjuk föränn för ca 2 månader sen tills nu. Jag var helt säker på att jag var den enda för henne och att det inte fanns någon chans att hon skulle lämna mig. Men jag har i och med att jag utvecklat starka känslor för henne även utsatt mig själv för ett beteende jag inte kan kontrollera. Jag blir misstänksam över minsta möjliga sak, jag kollar hennes sociala medier varje dag, jag blir svartsjuk om hon pratar med sina killvänner, vad som helst. Jag kan inte sluta tänka att ”tänk om hon slutat känna lika mycket för mig som inann” eller att ”tänk om hon har kontakt med någon annan” trots att jag egentligen inte har några som helst belägg för det. Jag skäms verkligen över detta, och jag vet att hon stör sig på mitt beteende. Nu är jag verkligen rädd att hon kommer lämna mig för hur jag beter mig, och jag vet att jag förändrats från den person jag var. Jag har helatiden varit relaxad och bara vetat att hon bara vill ha mig, men svartsjukan och mitt kontrollerande har nu dom senaste månaderna gått över styr. Hur blir jag av med dessa tankar som försöker intala mig det värsta varje timme på dygnet varje dag? Är trött på att vara svartsjuk och hatar känslan av att inte kunna göra nåt åt de

Annons:
Lisa.
10/12/19, 8:26 AM
#1

Först och främst så vill jag säga att du är inte ensam. Jag känner igen mig i det du skriver. Hur har det sett ut i tidigare relationer? Vi blir ju alla formade av tidigare relationer. Det kan vara bra att bara reflektera över det. Det kan ge svar på varför man känner som man gör i dags läget. Hur är din flickvän? Känner du att hon visar dig trygghet och kärlek? Är det något med henne som gör att du blir triggad? Oavsett vad som påverkar en så är det otroligt jobbigt att gå med sådana tankar. Det blir till ett ältande. Du kan inte slappna av, och hjärnan ger dig signaler om att något är fel. Du är på spänn och dina hjärna tänker inte längre logiskt. När man är svartsjuk så känner man ju ett behov av att kontrollera. Vare sig det handlar om att kontrollera sin partner eller sina tankar. Det är det man får jobba med att släppa. Det första jag tänker är att du kan börja med att sluta kolla hennes sociala medier. För när du kollar dem - så uppmuntrar du dina tankar. Det känns lugnande till en början eftersom att du inte hittade något. Men sedan kommer du på att det kanske är något du missat, så du måste kolla igen. Jag känner med dig. Jag vet hur det är. Det är så otroligt jobbigt, och man känner bara att man inte är sig själv. Har du någon i din närhet som du kan prata med?

Honestyisdead
10/12/19, 10:40 AM
#2

Det viktigaste är att du slutar kontrollera hennes saker. Det är respektlöst efter som hon inte har gjort något för att förtjäna misstro.

Jag vet både hur det är att ha svartsjuk partner och hur det är att vara sjukligt svartsjuk. Jag råder dig till att ta kontakt med en kurator, för det här grundar sig i dålig självkänsla och självförtroende.

Binken12
10/12/19, 11:49 PM
#3

Tack för era svar. Ska försöka svara på dina frågor Lisa. Det du säger ang. att man formas av tidigare relationer stämmer. I tidigare förhållanden var jag alldeles för icke-misstänksam om jag får uttrycka det så. Jag trodde helatiden att min dåvarande flickvän var lojal, men i själva verket gjorde hon slut med mig efter ett halvår och blev tillsammans med en kille EN VECKA (!) efter vi gjort slut. Jag vet därmed att hon då hade kontakt med killen inann, något hon i efterhand medgett. Jag antar att det är anledningen till mitt beteende nu. Min flickvän idag är dock helt annan. Hon har alltid, tills för ungefär 1 månad sedan varit oerhört omtänksam, kärleksfull och så vidare. Hon är det fortfarande, men inte i samma grad, något som jag misstänker berott på hur kontrollerande och svartsjuk jag varit nu senaste månaden. Faktumet att hon inte är lika ”på” som innan är därmed något som eldat på min svartsjuka mer och mer. Om det är något som hon dock gör mig triggad på är egentligen bara lite småsaker, tex att det känns att hon ibland försöker göra mig lite lite avundsjuk eller svartsjuk (vilket hon givetvis lyckas med) och därmed eldar på min ständigt närvarande svartsjuka. Jag ska ta dina tips och försöka sluta (eller åtminstone dra ner) på dom tillfällena jag kollar hennes sociala medier och så vidare. Jag vet egentligen inte om jag har någon att prata med detta om. Jag är i 25 års åldern, och jag känner därmed att jag skäms över att jag i denna ”höga” ålder borde vara mogen nog att inte göra som jag gör. Föredrar därmed att vända på mitt beteende själv.

OlgaMaria
10/13/19, 7:51 AM
#4

Hon blev förälskad i dig först och du senare. Förälskelse håller inte i sig mer än några månader oftast. Sen blir man lite mer avslappnad och balanserad i hur man ser på sin partner. För dig uppstår säkert en stress eftersom hon förändras och blir mer ”normal”, inte totalt förälskad längre. Och minnena av hur förra relationen tog slut gör sig påminda som ett hot. Relationer tar slut hela tiden (sorry), så det är helt förståeligt att man kan känna sig rädd att förlora någon om man blivit kär. Om ni lyckas ta er igenom ett par månader till kanske stressen lagt sig en hel del. Saken är väl den att du är skiträdd för att hon ska lämna dig och ni ska inte kunna ta er förbi 6 månader. Har du pratat med henne om vad du känner och varför? Jag tror det är bra att göra det. Förklara stressen du känner men att du inte vill vara kontrollerande eller avundsjuk mot henne. Förklara att du är rädd för att bli sårad just nu, men att det är för att du blivit kär på riktigt. Berätta att du försöker jobba på att inte bli kontrollerande och jobbig. Tänk också om det är så att hon behöver bekräftelsen att du har lika starka känslor för henne som hon haft för dig. Hon kände väl säkert av att det var hon som var mest investerad förut. Kanske hon behöver bekräftelse (inte bara en gång eller på ett sätt) över hur mycket du betyder för henne nu.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Skogsväsen
10/16/19, 9:11 PM
#5

#3 "…tex att det känns att hon ibland försöker göra mig lite lite avundsjuk eller svartsjuk (vilket hon givetvis lyckas med) och därmed eldar på min ständigt närvarande svartsjuka."

Detta verkar vara något du upplevt som inte behöver vara sanningen (att hon försöker göra dig avundsjuk) och att denna  inbillning då ökar din rädsla att bli övergiven av henne? (en inre stress där dina tankar skapar känslor och dina känslor skapar nya tankar och så går det som en loop?)

Jag tror på det #1 Lisa skrev, att du bör avsluta ditt beteende-mönster där du tittar på hennes sociala medier då, som Lisa sa, det ändrar dina neurologiska nervbanor i hjärnan och det blir ett beteende-mönster/ett tvång. Det tar ca 45 dagar av aktiva (en medveten kraftansträngning att avstå) att bryta vanor enligt en podcast jag lyssnade på idag.

Om en person hade blivit kontrollerande och trängt sig in i mitt personliga utrymme (min facebook) utan min tillåtelse så hade jag känt mig förnärmad/sur och velat ta avstånd till den personen.

För övrigt ttycker jag det är väldigt bra att du skrev denna tråden och därmed aktivt har tagit ett steg för att försöka förbättra din situation --- för det är inifrån dig som rädslan kommer (stressen, kontrollbehovet, inbillningarna) och det är inifrån dig som förändringen måste ske.

Jag önskar ständigt att relationer var lättare… Det jag skulle tipsa dig är också att läsa på om psykologi/relationer om du känner dig lite intresserad. För jag tror att kunskap och aktivt arbete med medvetna val kommer leda till en förbättring! :)

Här är en blogg jag läste från igår om du vill ha ett smakprov (dock stor fokus på narcissism men är mycket om relationer också):
http://separation.se/blogg/

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Sarah
11/3/19, 1:10 AM
#6

Be om hjälp som Hera säger.

Annons:
Hitionuke
12/8/19, 11:13 PM
#7

Känner igen mig, har själv varit där.  Min lösning var att så fort tankarna och behovet kom upp så la jag ifrån mig telefonen i ett annat rum och gick ifrån datorn, med andra ord såg jag till att befinna mig långt ifrån allt jag kunde använda för att koppla upp mig på instagram/facebook osv. Slog efter det på en film/spelade lite tv spel eller bara satt mig i soffan för att jobba med mina tankar vad jag nu tyckte kändes bäst.

Försök att intala dig själv att även om du söker igenom hennes sociala medier och inte hittar något så känns det bara bra för stunden men snart kommer du att känna samma behov igen. Själv upprepade jag till mig själv att jag aldrig kommer att bli lycklig på riktigt om jag ständigt ska ha behov av att hålla koll på henne och det hjälpte faktiskt.

Upp till toppen
Annons: