Annons:
Etikettpsykologi
Läst 1181 ggr
Herveaux
10/16/19, 9:12 PM

Utmaning: Spegelfri vecka

Skulle du vilja anta utmaningen och inte se dig i spegeln under en vecka?

Idén till utmaningen fick Anni Emilia för tre år sedan i samband med sin masteruppsats som handlade om kroppsaktivism. Hon letade efter en kroppspositiv utmaning att testa själv och fick upp ögonen för ”No mirror week”, alltså en spegelfri vecka. – Jag tänkte det var bra att utmana mig själv, men även samhällets skönhetsnormer, genom att leva min vardag utan att kolla mig själv i spegeln. Att inte sminka mig eller tänka på hur jag ser ut. Dessutom har jag ibland dagar då jag inte trivts i mig själv och ville därför testa något mer ”radikalt”, säger hon till Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9wnbb/var-utan-spegel-en-vecka--blev-positivt-overraskad


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Herveaux
10/16/19, 9:14 PM
#1

Jag ser mig sällan i spegeln ändå, men ska testa detta.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Grace2009
10/16/19, 10:14 PM
#2

Jag ser mig själv i spegeln typ bara när jag borstar tänderna och kammar håret… Jag tror för mig är det svårt att se någon vinning i detta. Men är man en person som är väldigt brydd om sitt yttre kanske det är nyttigt.

Scorpio97
10/16/19, 11:15 PM
#3

För mig skulle det inte vara en utmaning om jag får täcka för alla speglar. Jag har i princip aldrig ett behov av att titta på mig själv. Däremot tror jag att jag har en ganska stark vana av att kolla upp på handfatsspegeln när jag tex tvättar händerna. Och då alltså inte för att jag egentligen behöver se mig själv, utan bara för att det råkar hänga en spegel där och det inte finns så mycket annat att kolla på medan man tvättar händerna. Är jag vid ett handfat utan spegel så tittar jag in i väggen och det är ungefär lika intressant. 

Men jag känner absolut folk som skulle må bra av att testa. Så det blir ju intressant om utmaningen sprider sig.


//Jessie

[Devya]
10/18/19, 7:09 PM
#4

Tyvärr skulle jag aldrig klara mig utan en spegel. Jag behöver den då jag ska sätta i mina linser samt ta ut dem. =P

Honestyisdead
10/18/19, 7:23 PM
#5

Har ingen nytta av utmaningen, använder endast spegel när jag sätter på mig smink och när jag borstar mig.

Kasumi
10/19/19, 12:27 AM
#6

Jag behöver en spegel dagligen för att kunna ta bort eventuella ögonfransar man kan få i ögonen, för att borsta tänderna, när jag sminkar mej etc. Men ibland vill jag inte alls titta mej själv i spegeln faktiskt, men under dessa tillfällen som jag nämnde ovan får jag göra ett undantag.

Annons:
Zadeira
10/19/19, 2:02 PM
#7

Jag har dagar då jag inte kollar mig i speglen alls, och för mig är det definitivt inte en utmaning. Spegel kan vara praktiskt, men jag skulle  klara mig en vecka utan.

wildfire
10/20/19, 6:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Inga problem, är ingen spegelfantast och det sker mest snabbt och jag tänker inte ens mycket på speglar även om jag använder dom så är dom inget jag springer och tittar mig i.

Kul grej så jag hakar på men utmaning blir det inte däremot lär jag upptäcka om jag speglar mig omedvetet för det tror jag många gör,speglar sig utan att ens se sig i den  eller  tänka på det. Vem vet man kanske är en riktig spegelsyndare när allt kommer omkring  😃

Bildkälla, pixabay.

Liz85
10/20/19, 11:39 PM
#9

Höll på att säga att jag skulle klara det lätt iom att jag typ aldrig tittar mig i spegeln. Men kom sen på att jag ju gör det varje morgon för att se så att tänderna blivit ordentligt borstade. Vissa morgnar också för att se om frisyren kräver en dusch eller om jag kan visa mig presentabel utanför hemmet ändå. Vet inte om de situationerna gills riktigt. De är ju ändå rätt naturliga.

Upp till toppen
Annons: