Annons:
Etikettjobbet
Läst 1049 ggr
Mia-45
10/19/19, 1:47 PM

Present till kollega

Vad tycker ni om detta? 
En kollega till mej fyllde 40 år igår. 
Några skulle gå ut och äta av oss men jag orkade inte hänga på. 
Och jag fråga den ena kollegan om vi inte skulle ta och köpa en present. Det hade de redan fixat så jag kunde vara med på det om jag ville. Absolut ville jag detta. 

När jag sedan säger detta till min andra kollega som heller inte skulle med ut och äta så blir hon sur över varför de inte sagt något om present. 
Ja men nu är det ju fixat. Så du kan ju säga till att du också vill vara med på den, sa jag då. 
Men nädå…då skulle hon gå och köpa en egen blomma till henne och jag kunde vara med på den om jag ville. Och det kunde jag väl, sa jag. 
Hon gick och köpte en blomma….trodde jag…..när hon kommer tillbaka så frågar jag henne hur mycket hon ska ha mej i pengar. 
Ja det kostade 600 kr, sa hon då. 
Jag höll på att smälla av!!! I min enfald så trodde jag att hon skulle köpa nåt för sådär en 200-300 max…
Jag sa då till henne att det kan inte jag betala. 300 kr för hennes och 160 kr för det de andra fixat! 
Så nu betalar jag henne bara 150 kr. 

När jag nu får se på bild vad hon köpte till henne…för det visade hon mej inte när hon kom tillbaka…så ser jag att det är mycket annat än en blomma. 

Jag skulle kanske ha sagt att jag bara kan betala max 150 kr för det innan hon gick och köpte..

Eller vad tycker ni?
Tycker ni jag ska ge henne 300 kr eller bara det jag kan?
Är rådvill i detta så det inte blir galet. 
Denna människan strör pengar omkring sej och handlar och handlar. Jag har undrat hur i 17 hon har råd. Därav att detta med blev dyrt. 
När vi bara var två på detta så kunde hon handlat för en mindre summa i mitt tycke.

Annons:
Kyllan56
10/19/19, 2:10 PM
#1

Det är lika mycket upp till din kollega att fråga hur mycket du är villig att betala.  Hon kan inte bara ta det för givet! Dessutom visste hon att du varit med på en annan present.

Nej jag tycker inte du ska betala mer, du har redan gett 310 kr delat på två presenter. Det är ofta i efterhand man lär sig vad man skulle gjort från början.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Zadeira
10/19/19, 2:15 PM
#2

Spontant undrar jag om du visste att hon är en sån som slänger pengar på saker så borde du kanske frågat/påtalat vilken summa du själv är bekväm med redan före, men hon borde också frågat. Det innebär inte att hon kan kräva att du betalar mer än du själv vill, särskilt inte i efterhand. Betala det du har möjlighet/lust till.

Sjuttan
10/19/19, 2:43 PM
#3

Hon skulle absolut frågat hur mycket det fick kosta!!! Betala inte ett öre mer! Detta är min uppfattning.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sabah
10/19/19, 2:47 PM
#4

Jag tycker det är storartat att du är med på två presenter till samma person! Det är alltid lätt att vara efterklok, ni skulle förståss ha kommit överens om summan innan men man kan ju tycka att med lite sunt förnuft skulle hon ha räknat ut att det blir väldigt dyrt för dig då du ska vara med på båda. Jag tycker inte hon kan kräva dig på mer än du vill/kan betala, hon har ju inte heller köpt det hon sade.


💖🧡💛💚💙💜

Mia-45
10/19/19, 2:55 PM
#5

Jag tycker att hon kunde frågat vår andra kollega och sagt att hon ville vara med på det också som vi andra. 
Fattar inte varför hon skulle köpa eget. 
Jag hann heller aldrig säga till henne vad jag kunde ge. Vi var på jobbet och jag hade fullt upp så det trillade liksom bort i allt. 
Det var en blomma/växt med men sen hade hon köpt ljus och jag vet inte vad….och de sakerna är inte billiga i den affären. 
Jag ger 150 kr sen får det räcka med det liksom. 
Kunde sagt att jag inte ville vara med på det hon skulle köpa egentligen men jag hann inte tänka efter riktigt.

smahara
10/19/19, 6:02 PM
#6

Jag förstår inte varför du ska behöva vara med på två presenter. Antingen kan du vara med på det som alla skulle gå ihop om att ge. Eller att du/ni ger något eget. Men tycker inte du behöver vara med på båda presenterna. Om du inte gärna vill det förstås.

Annons:
Upp till toppen
Annons: