Annons:
Etikettförhållande
Läst 2161 ggr
meetthedark
2019-10-30 14:45

Prata om tidigare förhållande?

Hur ser ni på det här med tidigare förhållanden, måste man prata om det med sin nuvarande? Vid vilket läge är det värt att ta upp det isåfall? Hur långt in i förhållandet? Eller ska man bara låta det vara?

Annons:
Cireea
2019-10-30 14:55
#1

Jag anser väl att det beror lite på vad det handlar om, men man måste inte. Det finns absolut sånt som man kan ta upp med sin nuvarande partner men så finns det också sånt som man kanske inte bör ta upp i den nya relationen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Åsa S
2019-10-30 15:02
#2

Nä man måste inte prata om det, sånt som är historia hör till en annan tid och man är en annan person i det förflutna man lär sig och utvecklas som människa så den man var flera år tidigare är man inte idag. Min man var gift i 20år tidigare jag vet inte så mycket om kvinnan han var gift med, vad jag vet har han ingen kontakt med henne och det är mig han valt att leva med så varför gräva i det förflutna när framtiden ser bra ut. Vad vill man uppnå genom att gräva i nån annans förflutna?

sp0ngeb0b
2019-10-30 15:09
#3

Jag är personligen väldigt nyfiken av mig och brukar ställa många frågor om deras förflutna. Men tvingar inte fram något så klart. Anser att varje person får berätta så mycket eller lite de själva vill. Jag berättar allt min partner vill veta så det är ju olika även där. Är inget jag tar upp bara så, men om det kommer på tal händer ser att jag ställer fler frågor liksom. Är som sagt väldigt nyfiken och ställer ofta frågor om allt möjligt. Det händer att jag nämner mina ex ifall jag t.ex. berättar om något som hänt och exet var en viktig del av historien, annars utelämnar jag det. Ang när man i så fall ska ta upp det beror det ju helt på förhållandet, hur bekväm man är, hur öppna man är med varandra. Man får känna av helt enkelt om och när man vill prata om det, men det är verkligen inget man måste eller bör göra.

Sarah
2019-11-03 01:07
#4

Jag vill kunna prata med allt med min partner. Vi är även vänner med våra ex och umgås som par med en del av dem. Varför ska man inte kunna prata om det?

Zadeira
2019-11-04 15:33
#5

För oss har det varit en del i att utveckla och förstå vårt förhållande att vi kunnat berätta om tidigare förhållanden och framförallt erfarenheter som tidigare förhållanden gett oss, både bra och dåliga. Vi pratar om sånt som är relevant för just den grejen vi diskuterar eller pratar om. Ingen av oss känner behov av att varken berätta hela historien eller gå in på detaljer, men är öppna om sånt som kan ha betydelse för vårt eget förhållande.

Jag tycker inte att man måste berätta, men tycker inte heller att det är något man ska dölja eller vara rädd för att nämna. Det förflutna kan många gånger påverka vem vi är idag och hur vi resonerar, så ibland är det hjälpsamt att kunna relatera och berätta om tidigare erfarenheter.

Draken
2019-11-04 18:06
#6

Måste, måste man inte, men ibland kan det kanske vara bra att prata om det.

Jag och maken har varit gift i snart 30 år, och vi har alltid kunnat prata om våra tidigare förhållanden. Jag har träffat och umgås med flera av hans ex, och han har träffat och umgås med vissa av mina ex.

Exen, både på hans och min sida, har stabila förhållanden i dagsläget och över hälften av dem är gifta :) Vi umgås som par utan problem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mostermimma
2019-11-05 13:18
#7

Jag tänker att det beror på så mycket olika saker om det är ett ämne som är viktigt att prata om eller inte. Jag är 36 år och när jag träffade min nuvarande så var det efter flera år som singel efter ett tioårigt förhållande. Vi är jämngamla och därför känner jag att jag vill veta vad han hade bakom sig. Har han haft något seriöst förhållande? Har han haft många korta relationer, eller en lång stadig? Bara för att veta lite vad för typ av person man har att förhålla sig till. Sen är det inte av intresse för mig att veta om han var tillsammans med en klasskamrat i tre månader för 20 år sedan, det är inte det som är det viktiga. Utan man vill veta lite om de relationer som har format honom. 

Sen hur mycket man vill prata och berätta är olika. Vi har pratat ganska mycket om just relationerna vi haft men inte om personerna vi varit tillsammans med. Och vi pratade om det tidigt, innan vi egentligen var tillsammans och medan vi lärde känna varandra. För oss kändes det som något som var viktigt att beröra.

meetthedark
2019-11-18 14:58
#8

Ni alla har väldigt bra tankar kring det här, något som gör mig lite osäker. Det ni skriver #5 och #7 är just precis det jag är nyfiken på. Jag är inte jätteintresserad av att veta allt om personen innan, men relationen i sig, hur den var, varför det tog slut. Kanske finns det något som var ett problem i tidigare förhållande, som man kan försöka undvika tillsammans. Jag vet inte heller hur länge han var singel innan vi träffades, så att bara få veta om han fortfarande har kontakt eller om han fortfarande har känslor hade varit skönt. Han är öppen med att han ser en framtid tillsammans och att det är mig han har känslor för, men man är alltid rädd att bli lämnad. Tänker ofta på det här, han ser att det är något fel och frågar vad jag tänker på men jag är lite för feg för att berätta och fråga.

Noctis
2019-11-29 22:48
#9

Oftast framkommer det att en den nya partnern kan vara nyfiken av ren osäkerhet på sig själv eller om ena partnern sparat mkt gamla foton som denne ofta går igenom (kan skapa osäkerhet kring om denne verkligen bearbetat sitt förflutna). Om båda lämnat sina gamla förhållanden bakom sig och bearbetat känslorna som de tidigare känt gentemot sina ex, så ska det inte behövas nämnas i för detaljerade drag för sina nuvarande, om det inte har relevans.

Man är ny för var dag som går. Man är inte tvungen att dra med sig sitt gamla bagage i form av minnen och tankar. Släpp. Eller behåll som en egen lite vrå i minnena.

Upp till toppen
Annons: