Annons:
Etikettdejting
Läst 4017 ggr
manmedtankar
10/31/19, 11:33 PM

Jag som man trivs inte i gentlemannarollen

Nu ska jag prata om något känsligt som jag inte vågar prata om oanonymt. För män ska ju aldrig gnälla enligt vare sig det gamla machosamhället eller det nya feministiska samhället, men jag gör ändå ett försök att söka förståelse av obekanta här:

Jag vill börja med att säga att jag uppskattar en hel del av den feministiska visionen såsom jämställdhet, könen som jämlikar och att se individen. Tycker inte alltid feminister är helt konsekventa med att försöka se mannens perspektiv, men själva idén om jämställdhet känner jag mig bekväm med. Kanske inte förneka en massa biologiska skillnader, övertolka "osynliga strukturer" eller se exakt allt med könsroller som problematiskt,  men åtminstone se individen och sluta tvinga in individen i en obekväm könsroll. Tillåta både olikheter och likheter, ge varje individ den friheten. Anstränga sig och försöka åtminstone, även om det ibland kan kännas lite ovant. Tycker det är helt rätt att Kvinnor står på sig om att deras könsroll inte ska begränsa dem från att ha den livsstil de vill, men det verkar inte alltid lika självklart när mannen vill detsamma.

Som den här gentlemannarollen t ex. Jag är man, och därför ska jag behandla Kvinnor som "ladies". Inte minst när det kommer till att betala notan på första dejten. En man ska aldrig föreslå för en kvinna han dejtar att de splittar notan, för då är han oförskämd och snål. Kvinnan är inte ett dugg snål om hon förväntar sig att bli bjuden på allt, det är ju nästan en rättighet för henne, men mannen är minsann snål om han inte vill betala både mat och dryck för båda, kanske även dessert. Fastän båda tjänar lika mycket, eller till och med om kvinnan tjänar mer. Och även om kvinnan artigt erbjuder sig att betala för sin del av notan, så ska mannen ändå insistera att hon absolut inte behöver, för annars är han återigen snål och oförskämd. Sen efter det så kanske kvinnan ändå inte är intresserad av att träffas mer, och då har mannen bränt en massa hundralappar helt i onödan, och sen måste han försöka igen med nästa kvinna som han naturligtvis återigen måste bjuda. Har han svårt att få till det med någon så är det bara att fortsätta betala måltiden för kvinna efter kvinna efter kvinna tills han inte har råd att dejta längre. Vissa säger att det spelar större roll vem som bjuder ut än vilket kön man har, men ärligt talat, Kvinnor bjuder nästan aldrig ut. Jag har åtminstone aldrig varit med om det eller hört talas om det. Vissa Kvinnor har sagt att de borde bli bättre på det, men blir de någonsin det?

Jag vill vara tydlig med att nej, jag är ingen snål person, jag är personen som jättegärna lagar middag hemma åt gäster, bakar åt andra, låter mitt godis/snacks gå runt till alla eller tar med mig en vinflaska när jag själv är bortbjuden. Till Kvinnor som män, det spelar väl ingen roll, alla är ju individer som uppskattar givmildhet, precis som jag. Jag känner mig inte själv bekväm med att någon annan skämmer bort mig, jag tycker bara det är så otroligt tråkigt med den där känslan av att jag verkligen "förväntas" betala för kvinnan, och annars är en skitstövel om jag bara vill betala mina egna beställningar. Det gör att jag tappar lust att bjuda, vilket jag kanske annars hade gjort betydligt oftare bara för att visa lite god vilja. Jag tycker det är djupt oattraktivt med en kvinna som "kräver"/"förväntar" sig saker pga sitt kön, och jag tycker det är väldigt tråkigt att något så trivialt och logiskt gör att Kvinnor tappar intresset för mig fast jag har andra jättegoda egenskaper, såsom att vara trofast, trogen, pålitlig, respektfull, rolig, omtänksam och en god medmänniska.

Detta är mitt perspektiv, och det känns till och med pinsamt att ens lyfta. Jag känner mig både som en "inte riktig man" och en "vit kränkt man" på samma gång, orespekterad av både stockkonservativa och feminister. Feminister problematiserar ibland det här, och det är jättebra, men då är det fortfarande hela tiden från kvinnans perspektiv: "Det känns inte bra att vara i beroendeställning till en man som jag inte vill fortsätta träffa eller lova något" eller "Jag vill kunna känna mig självständig, och han ska inte tro att jag tänker vara någon tacksam hemmafru." De tankarna kan jag absolut förstå, men jag hör aldrig något om hur det kan kännas för mannen. Jag gjorde precis en googling om detta, och allt handlade bara om kvinnans perspektiv eller att mannen bara borde "man up" och betala notan. Och jag som bara vill ha konsekvent jämställdhet och slippa känna mig begränsad, precis det feminismen i teorin ska handla om.

Så länge detta känns obekvämt för mig - bör jag ställa in mig på att det bara är att ge upp dejtandet för min skull, eller finns det Kvinnor som faktiskt genuint uppskattar att jag vill ha jämställdhet åt båda hållen? Är jag en tönt och förlorare som inte kan skapa av mig den här riktigt obekväma känslan och bara "man up"?

Annons:
Vixxen
11/1/19, 1:02 AM
#1

#0 Jag håller med dig. Ska det vara jämlikt ska det vara åt båda håll! Var och en betalar för sig själv.

JRSN
11/1/19, 6:02 AM
#2

#0 Du har satt fingret på ett feministiskt dilemma. Kvinnor önskar jämlikhet men vill gärna ha kvar privilegierna; de vill ha kakan och äta upp den samtidigt. Men om det skall vara någon vits med jämställdheten så bör den gälla fullt ut. Kanske bör du redan innan kommande dejter föreslå delad nota. Om tjejen tackar nej är så är hon kanske inget att satsa på ändå. Lite mindre romantiskt men; äkta jämställdhet!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Herveaux
11/1/19, 6:26 AM
#3

#0 Jag håller helt med dig i dina tankar. 🌺
Oavsett om jag dejtar en man eller kvinna är det givet att man betalar för sig själv, om det är en dealbreaker för mitt sällskap så är det högst troligt ingen person jag vill fortsätta dejta heller.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Carmarino
11/1/19, 11:05 AM
#4

Tycker det är självklart att man delar notan på dejten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
11/1/19, 11:40 AM
#5

#0 Inte alla Kvinnor är på det sättet. Jag är kvinna och jag tycker det är en självklarhet att jag skall dra mitt strå till stacken. Betala halva notan t.ex

Jag har väldigt svårt för feministerna, de går lite väl långt imellan åt. Visst jämställdhet är bra, det gillar jag. Men ett exempel som jag tycker att feministerna är helt puckade i roten är när det gäller jobb.

Det skall vara samma lön på de olika jobben, ja…självklart, det tycker jag med, men det finns bara ett litet krux där.

Säg att en man och en kvinna jobbar på samma byggarbetsplats, byggen är ett mansdominerat yrke, vilket inte alls är så konstigt, männen har bättre muskelmassa än kvinnan, en kvinna orkar inte ta samma lyft som mannen och då anser inte jag att det skall vara samma lön för mannen och kvinnan, då mannen faktiskt gör/orkar mer än kvinnan gör.

Risken är väl att jag blir idiotförklarade av de Kvinnor som ser detta, men det är så jag känner.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

manmedtankar
11/1/19, 3:39 PM
#6

#5 Byggarbete lämpar sig generellt bättre för män än för Kvinnor. Och med tanke på hur många dödliga eller åtminstone väldigt allvarliga arbetsolyckor som sker på just byggarbetsplatser så måste man förstås locka med bättre lön där, annars vill ju ingen söka jobben. Sen kanske lönen där är lite väl överdriven där pga de onaturligt extremt höga bostadspriserna som i sin tur beror på bostadsbristen, men det är en annan fråga.

Tycker Kvinnor förtjänar en bra lön på sina kvinnodominerade arbetsplatser också. Sjuksköterskor t ex tjänar alldeles för lite jämfört med hur hårt de jobbar, men det beror iofs också väldigt mycket på att de jobbar inom offentlig sektor, vilket kanske inte alltid är den bästa lösningen. Privat vård är så klart också tabu att prata om, men om det går att lösa på ett bra sätt precis som hos männens privata arbetsplatser så kan det säkert gynna Kvinnor mer. Jag vet inte om det går utan att patienterna blir lidande för jag är inte tillräckligt insatt i det och jag vet att det finns risker med det också, men jag hoppas verkligen vi kan hitta ett hållbart och fungerande sätt där för sjuksköterskornas skull. Jag tycker åtminstone vi kan fundera mer konstruktivt på det istället för återigen alla dessa ideologiska moralistiska skygglappar.

Jag känner lite skyldighet att även aktivt stå upp för kvinnors rätt till kloka löner nu när jag har lyft den här dejtinggrejen som fortfarande känns väldigt tabu (har fortfarande lite den där gnagande känslan att jag inte ens har "rätt" att klaga på det). Men jag tror feministerna skjuter sig själva i foten om de hela tiden utgår från kvinnodiskriminering istället för att konstruktivt titta på vad som ger män höga löner och sedan applicera det på kvinnornas arbeten. Vinnande koncept är ju ändå till för att utökas på andra håll.

Annons:
Carmarino
11/1/19, 5:22 PM
#7

#6 Klart att du har rätt att klaga på det. Tycker det är dubbelmoral av de Kvinnor som predikar om jämställdhet och sedan i nästa andetag tar det för självklart att mannen ska betala allt på dejten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
11/1/19, 5:43 PM
#8

Du har kloka tankar och all rätt att ge uttryck för dem! Klart att man ska dela på notan speciellt om man ses för första gången och inte känner varandra! Men jag förstår samtidigt att det som man kan vara lite svårt att föreslå det. Av någon konstig och gammalmodig anledning… Däremot borde det vara en självklarhet för alla jämställda tjejer/kvinnor att betala sin egen del.

vendelay
11/1/19, 6:47 PM
#9

Jag är feminist och jag har bara vänner som är feminister, och jag kan nog inte påstå att jag känner någon kvinna som skulle gå med på att låta sig bjudas på första dejten. Jag har förstått att det är så bland vissa, absolut, men det är så jäkla märkligt. Tycker att en betalar för sig på första dejten och därefter får en väl se hur det blir. I ett förhållande blir det kanske så att den som bjuder ut betalar bägge eller att paret betalar varannan gång, men inte när en inte ens vet om det blir en andra dejt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

manmedtankar
11/1/19, 10:25 PM
#10

#9 Är det så att du inte vill bli vän med folk som inte är feminister? I så fall lär du ju ha ett ganska snävt urval av umgängeskrets där alla svarar likadant eftersom det är i enlighet med feminismens lära. Jag har vänner av lite allt möjligt (åtminstone ytligt iaf, och har inte kvar kontakten med alla idag, men jag har noterat deras inställningar). Feminister som tycker precis som du (som jag därför respekterar), feminister som "inte tycker det är så viktigt med millimeterrättvisa" så fort det gäller såna här saker som gynnar Kvinnor på mäns bekostnad (hycklarfeminister alltså), feminister som fortfarande tycker att mannen ska betala "för att män tjänar mer än kvinnor" (vilket jag själv absolut inte gör, ändå ska jag kompensera för hur mycket andra män tjänar), traditionalister som går full gentleman-hemmafru-ideal (konsekvent iaf, även om det inte passar mig), icke-feminister som likt mig tycker att konsekvens är rimligt oavsett, och så även en hel del icke-feminister som trots att de inte kallar sig feminister av olika skäl säger att det är viktigt och bra med jämställdhet, men det gäller inte så fort män vill "smita från" sin gentlemannaroll, för då är han ingen riktig man och "det bara är så" typ (även de hycklare). Jag kan så klart bli provocerad av vad en hel del olika vänner tycker, men genom att ändå vara vän med alla möjliga oliktänkande så har jag ändå fått perspektiv på hur olika folk kan tycka, eller hur lika de kan tycka av helt olika anledningar. Jag tror vi alla idag är väldigt dåliga på att kommunicera våra perspektiv med varandra, och då är det nog lätt hänt för många att fastna i bubblor med bara folk som tycker som en själv.

Sarah
11/3/19, 1:06 AM
#11

Vet inte vad det är för tjejer du träffar, men jag kan inte tänka mig att någon tjej jag känner skulle bete sig så. Inte heller har någon av de killar jag träffat tänkt att de ska bjuda. Jag har alltid delat och samma med alla kompisar jag har pratat med det om. Skulle aldrig låta en kille jag dejtar bjuda. Har man ett förhållande är det en annan sak, då brukar vi betala varannan gångish, men en dejt, nej nej nej.

vendelay
11/3/19, 8:45 PM
#12

#10 Jo, så är det självklart. Jag har bekanta som inte är feminister, men mina vänner har såklart samma värderingar som mig. Jag skulle inte vilja ha en VÄN som inte tyckte att jag var lika mycket värd bara för att jag inte har en snopp. Känns som en ganska rutten vän 😎 Men jag försöker också belysa det i min kommentar - alla mina vänner är feminister och skulle aldrig bete sig så, men jag vet om att det finns människor som beter sig så. Men de människorna vill jag inte ha i mitt liv, och ännu mindre vara vän / partner med!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Hayabusa]
11/4/19, 9:44 AM
#13

Ett välbekant dilemma som stötts & blötts många gånger. Någon slutgiltig "lösning" har nog inte kommit till ytan, mycket beroende på att individer har olika inställning, värdering och uppfattning om vad som är "rätt och rimligt".  Min hållning är att man (eller jag, i detta fall) bjuder om jag vill och det känns "rätt". Kan min "dejt" (eller motsvarande) inte acceptera det så är det ingen stor sak för min del. Likaså om min "dejt" förväntar sig att bli bjuden - inte det heller en stor sak för min del. MEN…det säger något om personen i fråga och möjligen har det en betydelse för den framtida relationen. Det behöver inte betyda något, men möjligen.

För min del är det avgörande att jag, om jag bjuder, inte förväntar mig något i gengäld. Det motsatta gäller också, givetvis. Problematiken är att vi, i regel, inte vet vad "den andre" egentligen tycker & tänker. 

Finns det individer som vill, och förväntar sig, bli bjudna? Ja.

Finns det individer som absolut inte vill bli bjudna? Ja

Plus allt däremellan. 

Personligen anser jag att man måste ha lov att bjuda på något utan att det har någon form av laddning eller förväntan/motprestation. Eller tro att det innebär motprestation om man blir bjuden. 

Om jag bjuder in min granne på kaffe & kanelbulle så förväntar jag mig inte att hen ska betala hälften eller göra en motprestation. Å andra sidan - om hen hjälper mig med att bära tunga möbler så kan jag bjuda på en middag som tack för hjälpen. Det kan väl inte vara fel? Nej, inte i min värld.

Annons:
Carmarino
11/4/19, 9:52 AM
#14

Självklart ska man få bjuda på fika eller middag, men då ska det framgå vid inbjudan att "jag bjuder". Det är ju lite skillnad på om man är på dejt eller om man blir hembjuden till grannen - om man nu inte dejtar grannen förstås. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
11/4/19, 10:07 AM
#15

#14 Jo, men principen är densamma anser jag.  Personligen, tror jag, att dilemmat är att den som blir bjuden inte helt vet OM det ligger något i vågskålen.  Oavsett om det är en dejt eller fika med grannen. 

Men min hållning är att jag har min egen princip klar och inte är beroende på vad "den andre" förväntar sig att min princip ska vara. Hur jag agerar är en annan sak, där anpassar jag mig men som sagt:

"…det säger något om personen i fråga och möjligen har det en betydelse för den framtida relationen. Det behöver inte betyda något, men möjligen."

Gronstedt
11/4/19, 2:16 PM
#16

TS, är det verkligen så i ditt liv? Att andras förväntningar vilar så tungt på dig? Eller är det du som tror att det förväntas av dig och därmed lägger denna känsla på dig själv? Eller kan det handla om missförstånd? "Vill du äta middag med mig?" och "Ska vi gå ut och äta?" kan till exempel tolkas olika.

Men  generellt så tycker jag du verkar dejta fel sorts Kvinnor, om de alla förväntar sig att bli bjudna för hundratals kronor. Världen är full av Kvinnor som kan öppna sig egen dörr, dra ut sin egen stol och betala för sin egen mat.

Scorpio97
11/4/19, 2:58 PM
#17

Personligen vill jag (kvinna) betala för mig själv på en första dejt. Jag vill inte sitta och fundera om det är oartigt att tex ta en maträtt i den högre prisklassen, jag vill inte känna att jag måste bjuda tillbaka/har andra krav på mig, och det känns helt enkelt fel att någon annan ska betala för mig när det kanske är första och enda gången vi träffas. Däremot skulle jag kunna tänka mig att själv bjuda, självklart utan motkrav och säger killen nej tack så är det helt okej.
Har man träffats några gånger är det en annan sak, samma med familj/vänner. Då är det okej att jag blir bjuden, men jag skulle aldrig förutsätta att jag blir det. 

Jag har dock haft en dejt med en kille som inte alls kunde acceptera att jag ville betala för mig själv. Det blev nästan ett bråk. Tillslut sa jag att det oavsett inte kommer bli en dejt till för jag vill inte fortsätta träffas. Först då gick det bra att jag betalade själv.. Sen kan det ju hända att han tyckte jag var lika löjlig som inte kunde acceptera att bli bjuden, så det beror väl på vilken synvinkel man ser det ifrån.

Men jag känner tyvärr också tjejer som tycker det är självklart att killen ska bjuda, till och med när tjejen tagit initiativet till dejten. Trots att dom definierar sig själva som feminister/för jämställdhet. Personligen tycker jag inte alls det är snålt eller konstigt att inte vilja bjuda på en första dejt, jag ser det som helt naturligt.


//Jessie

[Hayabusa]
11/4/19, 6:01 PM
#18

Kan tillägga att OM en kvinna skulle bjuda ut mig och dessutom ta hela notan - det skulle jag med glädje samtycka till 🙂.

manmedtankar
11/4/19, 6:16 PM
#19

#13 Nu känner jag att du återigen utgår från kvinnans perspektiv, men inte mannens. Du säger att det för din del inte spelar någon roll hur kvinnan vill ha det - i mitt fall är det direkt avtändande med Kvinnor som förväntar sig att jag ska betala allt bara för att jag är man. Om jag dejtar en kvinna som blir förnärmad av att jag vill splitta notan för att det känns mest jämlikt, är jag då en dålig och snål man som inte förtjänar henne? Eller är det hon som inte förtjänar mig eftersom hon kräver att jag ska betala för henne bara för att jag är man trots att hon annars tycker att jämställdhet är viktigt så länge det gynnar kvinnan? Varför ska allt hela tiden handla om ifall kvinnan föredrar att bli bjuden eller betala själv, varför pratar vi aldrig om hur jobbig pressen på att bjuda kvinna efter kvinna efter kvinna efter kvinna är för en man som inte alls tjänar vad Kvinnor föreställer sig att alla män tjänar? Är det bara männen som ska anpassa sig efter varje kvinnas önskemål?

Gronstedt
11/4/19, 6:44 PM
#20

#19: Är du inte lite ute och cyklar när du skriver om att den ena parten "förtjänar"  eller inte "förtjänar" den andra?  Om du dejtar en kvinna som blir förnärmad för att du vill splitta notan, dejtar du en kvinna vars åsikter är oförenliga med dina. Ni passar inte ihop, ni går skilda vägar. End of story. Hur kommer "förtjänar" in i bilden?

Och här diskuteras det ju friskt om mannens roll, så det var inte så rysligt svårt att väcka den debatten.

Om du nu har så ont av att bjuda kvinna efter kvinna som du skriver, varför talar du inte om för dem vad du tycker redan innan ni sitter på restaurangen? Det skulle ju spara både tid och pengar.  Och du skulle slippa både "press" och den obehagliga känslan av att bli ogillad.

Annons:
[Hayabusa]
11/4/19, 6:46 PM
#21

#19 Nej, då missförstår du. Jag utgår från mitt eget perspektiv och gör ingen stor sak kring vem & hur notan (eller motsvarande) ska hanteras. Men beroende på hur den situationen avlöper så:

"…det säger något om personen i fråga och möjligen har det en betydelse för den framtida relationen. Det behöver inte betyda något, men möjligen."

"Är det bara männen som ska anpassa sig efter varje kvinnas önskemål?"

Absolut inte. Men, det finns skillnader mellan Kvinnor och män (enligt min mening). När jag var yngre så förstod jag inte det tillräckligt bra, men med tiden lär man sig. Åtminstone är det vad jag tror :)

Du kan ju söka på "pojkvän utan ambitioner", det ämnet säger en del. Enligt min mening, så klart…

nätdejtare
11/5/19, 1:19 PM
#22

Jag bryr mig inte direkt vem som bjuder eller om det ska betalas var för sig på första dejten.  Eftersom jag tidigare nätdejtat mycket har jag varit på måånga första dejter. Inga middagar eller så vid första dejten men fikadejter. Och faktiskt har jag blivit bjuden på alla första-dejter. (Jag är kvinna alltså) Varje gång har jag varit inställd på att vi nog ska betala var för sig men faktiskt har ALLA killarna jag gått på dejt med stått på sig att de absolut vill bjuda. Och då har jag inte protesterat.  Vill de så gärna det så visst är det okej för mig.

[Hayabusa]
11/5/19, 1:35 PM
#23

#22 Ja, och så länge "bjudet" inte kommer några förväntade motkrav  så är det inte hela världen.

OlgaMaria
11/5/19, 1:46 PM
#24

Fattar verkligen att det kan bli jobbigt och sen speciellt det här med att man inte vet vad den andre förväntar sig. Man kan göra ”fel” hur man än gör. Men jag tycker det är lämpligt att göra billiga saker när man inte känner varann. Inte går man väl på middag på en fin restaurang innan man känner varann alls?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

nätdejtare
11/5/19, 1:46 PM
#25

#23 Precis!

[Hayabusa]
11/5/19, 3:17 PM
#26

#24 "Inte går man väl på middag på en fin restaurang innan man känner varann alls?"

Säg inte det, människor är olika och det finns givetvis de som förväntar sig att bli bjuden på flott restaurang. Typ: "För det är jag ju värd". 

Sedan kan det ju, för den som bli bjuden, fungera som en slags värdemätare. Är det en person som är generös? Eller är hen rent av snål? Vilken typ av presenter är hen beredd att ge bort? Är det en slät kopp kaffe på 7-Eleven eller en 3-rätters middag på fina krogen? En person med ambitioner här i livet? Eller en slacker?

Det låter cyniskt, men som sagt - människor är olika.

OlgaMaria
11/5/19, 4:32 PM
#27

#26 Ja, säkert. Men mitt förslag är att dra ner kostnaden för dejterna ifall man tröttnat på att det blir dyrt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Hayabusa]
11/5/19, 5:44 PM
#28

#27 Eller undvika "Gold-diggers".

[Devya]
11/8/19, 4:58 PM
#29

Det jag gjorde då jag och min man dejtade seriöst (innan betalade vi alltid för vår egen mat) var att först betalade han gör maten och nästa gång var det min tur osv. Jag förstår inte vilka idiotiska Kvinnor du har dejtat men jag och mina kvinnliga vänner skulle aldrig hålla på sådär. Vi vill betala för vår egen mat och ser det som en självklarhet. En gång dejtade jag en kille som insisterade att betala för mitt te och kaka men jag var envis och sa nej. Han blev så positivt överraskad att jag insåg att de tjejer han dejtade där innan va kanske inte lika envis som jag med att betala för sig själv? Oo

Honestyisdead
11/10/19, 11:23 AM
#30

Om en man jag är på dejt med erbjuder sig att betala väntar jag mig att han vill det och tackar ja. Är ju hans problem om han erbjuder det för att han tror att jag väntar mig det trots att jag inte sagt det.

manmedtankar
11/11/19, 6:58 PM
#31

#30 Så om han inte erbjuder det så är det inget du väntar dig? Och du upplever inte honom som snål och tappar intresset för honom om han frågar om det okej att splitta?

Liz85
11/11/19, 11:12 PM
#32

Jag är inne på samma linje som #30. Om man står i kön på cafeet och han redan plockat upp sitt kort, precis i tag med att betala den summan som kassörskan sagt. Då känns det som lite fel tidpunkt att börja diskutera betalningen men då brukar det heller inte handla om några större summor. I det läget antar jag att han betalar allt för att han vill eftersom han inte säger annat. Skulle man däremot gå på restaurang och notan går på flera hundra så finns ju tiden där till att säga vid bordet att "stopp, jag betalar min del. Det ska inte du behöva betala". Skulle han då insistera på att ändå betala så är det väl bara att tacka. De flesta killarna jag mötte har bjudit men några gånger har var och en betalat sitt vilket kändes helt naturligt. Det har till och med hänt att jag bjudit honom, dock inte på första dejten.

Honestyisdead
11/12/19, 12:16 PM
#33

#31 Nej det är inget jag väntar mig och nej jag tappar inte intresset pga att jag betalar mitt eget. Känner ingen som väntar sig att mannen betalar.

manmedtankar
11/12/19, 8:29 PM
#34

#33 Jag kan känna att om mannen verkligen insisterar på att få bjuda, då tror jag som du att han också verkligen vill det. Vissa män har inställningen att "jag skulle aldrig kunna låta en kvinna betala en krona", och då får de så klart också stå för det. Men om du inte ens erbjuder dig att betala din del så tror han att du förväntar dig att han SKA bjuda dig. Så om du inte börjar med att erbjuda dig att betala din del, då kommer han aldrig våga fråga om det är okej att ni betalar var för sig eftersom han då är orolig för att du kommer se ner på honom och snacka skit om honom, för samhället har aldrig stått upp för att vi ska slippa den pressen. Jämställdhetsdebatten har nästan bara varit fokuserad på kvinnofrågor, och vi är inte ens vana att diskutera såna här mansfrågor.

Annons:
Gronstedt
11/13/19, 12:53 PM
#35

#34: Det är en klen karl som inte kan tala om sin åsikt utan att vänta på att kvinnan ska "erbjuda" sig att betala, eller som betalar mot sin vilja för att han är "orolig för att [hon] kommer se ner på honom och snacka skit om honom". Har man den framtoningen är det inte konstigt om man inte får fler träffar med den kvinnan. 

Att inte våga prata med sin dejt som om hon var en riktig människa, utan förutsätta och anta och tillskriva henne uppfattningar och ageranden som man inte har en aning om hon faktiskt hyser? Jag undrar om det finns någon kvinna som tycker sådan respektlöshet är tilltalande.

Nej, säg klart och tydligt redan från början hur du tycker det ska fungera, så vet ni var ni har varandra. Uppriktighet och respekt är sexigt. Kryperi är det inte.

Varför skulle "feminismen" ägna sig åt att gräva fram andra gruppers upplevda lidande och göra sig till tolk för det? Det får väl den förfördelade gruppen göra! Jämställdhetsdebatten kanske inte diskuterar denna "mansfråga" därför att den inte påtalats? Om män halar fram plånboken och betalar och lider och tycker synd om sig utan att kommunicera, så lär folk tro att de vill göra det. Män som vill synliggöra att de förtrycks av samhällsnormer måste naturligtvis, så som feminismen så länge gjort, tala om vad det är de upplever som fel.  Ge dig ut på barrikaderna och ta strid för detta jämställdhetsproblem själv, i stället för att klaga på att inte "feminsmen" har tagit upp det åt dig.

[Hayabusa]
11/13/19, 2:35 PM
#36

#34 Gör klart från början hur din hållning är, att du tror på delad nota.  Kan din dejt inte hantera det bra så har du sparat dig själv en massa tid & pengar.

vendelay
11/14/19, 10:10 PM
#37

#36 Håller med. Jag skulle inte vilja gå på dejt med någon som tyckte att jag var snål för att jag inte vill betala för en främlings mat.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

millan21
11/15/19, 1:05 PM
#38

För det första skulle jag aldrig gå ut och äta på en första-dejt. Det ska vara något enklare innan man ens har lärt känna varann. Typ en fika. 

När jag började dejta sambon fikade vi första gången och han betalade för båda. Inget jag förväntade mig men han ville bjuda sa han. Dejt nummer 2 så bjöd jag.

[Hayabusa]
11/15/19, 1:31 PM
#39

Det är lätt hänt att frågeställningen glider över till vad var & en anser är "rätt" beteende i situationer som dessa. Eller - "Vem betalar vid första dejten?"

Frågan är istället:

Vid en dejt förväntar sig "den andre" att jag ska ta hela notan. Hur gör jag?

Svaret på den frågan är, troligen, lite olika. Själv hänvisar jag till #36, så skulle jag göra.

Must
1/25/20, 4:18 PM
#40

Är en man 50+ inte rik men jämställd. Har hört talas om Kvinnor som dejtar flera gånger i veckan. Alla är kanske inte riktigt lika energiska men varför ska mannen överhuvudtaget ha förväntningarna på sig att betala fika eller mat, för att dejta en främmande person. En förstagångsdejt är väl en öppen historia, utan förpliktelser åt något håll eller? I undersökningar på nätet beskrivs att 1/3 av kvinnorna tycker att mannen ska bjuda på dejten. Det svarar man på enkäten men hur stor andel är det som tänker annat än de faktiskt svarar. Kan gissa att det är långt fler. Är inte Kvinnor jämställda som man vill att männen ska vara eller är gratis bäst som i andra sammanhang.

Honestyisdead
1/25/20, 4:34 PM
#41

#40 Varför skulle man svara annat än sin åsikt på en sådan enkät menar du?

Annons:
Honestyisdead
1/26/20, 1:08 PM
#42

Min erfarenhet är att det mest är män som tror att Kvinnor vill bli bjudna, för jag har aldrig hört en kvinna säga att hon vill bli bjuden.

[Devya]
1/26/20, 1:55 PM
#43

#42 Samma här. Vad jag mest hör är hur Kvinnor vill betala för sig själva så att de inte känner att de är skyldiga dessa män någonting.

Honestyisdead
1/26/20, 2:33 PM
#44

#43 Precis.

Must
1/26/20, 4:44 PM
#45

#41 Precis som jag skrev "kan gissa" det är min erfarenhet!

Honestyisdead
1/26/20, 8:11 PM
#46

Gissningar är ganska meningslösa. Man bör utgå från att folk svarar det dom tycker, speciellt när det helt saknas anledning till att ljuga. Kan vara en generations klyfta. Äldre män verkar ha åsikten om att Kvinnor väntar sig bli bjudna medans det inte alls ser ut så i åldrarna 20-45.

Buala
7/7/21, 12:53 PM
#47

Börjar med att säga va härligt de är o se killar som vågar prata om privata tankar .
Jag tror jag ser va du menar. Du får rätta mig om jag har fel. Många killar har olika krav att vara som man. Och att pressa fram nått man inte är blir aldrig bra. Mqn ska få vara sig själv inte en förväntad bild. Men sen så är den gentleman biten inte huvudsakligen att betala o avguda kvinnan. Så ser inte jag de som. För gentleman är att respektera kvinnan och kunna vara omhändertagande. Och de går åt båda håll ingen ska ha större ansvar än den andra. När man får vara bekväm o sig själv så kommer dina gentleman grejer fram. Att vara romantisk eller överraskningar. Att ge en massage när hon är spänd eller klappa hennes huvud tills hon somnar . Finns inga rätt eller fel när man visar sin kärlek. Och respekterar varandra. Ge o ta..

Dianabuala

A
7/26/21, 7:03 PM
#48

#34: det är riktigt tråkigt med superfeminister som förväntar sig att de är ett offer och måste daltas med och överkompenseras. Men en sådan världsyn kommer mest sannolikt påverka andra aspekter av hennes liv då allt blir en könsfråga och allt blir problematiskt.

Frågan är då: vill du verkligen dejta en sådan person?

Var uppriktig med henne och ta upp saken redan före. Blir hon sur och börjar snacka skit om dig över en sådan sak så hade hon säkert hittat något hos dig i framtiden att snacka skit om.

Feminism kan vara problematiskt som enbart tar upp kvinnoproblem. Men du kan inte ändra hur andra människor är. Du kan heller inte få alla att tycka om dig och bara säga bra saker om dig, rövhål finns överallt. Allt du kan göra är att vara direkt och sortera ut den typen av människor så sparar du dig tid och energi :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: