Annons:
Etikettvänskap
Läst 3208 ggr
Juliaps
11/4/19, 6:31 PM

Min bästakompis låg med mitt ex

En av mina närmsta kompisar låg med mitt ex för några dagar sen. Hon vet att jag inte tycker det är okej. Vad skulle ni gjort i min situation?

Annons:
MonicaLagerquist
11/4/19, 6:33 PM
#1

Ett Ex är ett Ex och ett avslutat kapitel.

Du kan ju inte bestämma vilka din kompis ligger med.

Släpp det och gå vidare med ditt liv.

Stolt ägare till fem La permer

Kyllan56
11/4/19, 6:35 PM
#2

Det beror på situationen. Om din partner gjorde slut och du fortfarande lider, tycker jag inte det är ok.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Cim92
11/4/19, 6:36 PM
#3

Jag förstår att det inte känns speciellt kul, men är det ditt ex så är hen ju det av en anledning, ni funkar inte. Kanske är däremot ditt ex och din bästa kompis rätta för varandra, är det inte rättvist om de får utforska det då? :)

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Li.nda
11/4/19, 6:37 PM
#4

Skulle släppt det. Min bästavän låg med mitt ex som jag varit tillsammans med i fyra år. Givetvis blev jag sårad, men som #1 säger var det ju ett avslutat kapitel. Hade däremot reagerat om vi gjort slut kort innan och jag var ledsen, och min bästavän haft sex med honom då. Det som gjorde mig mest besviken var att hon ljög om det i ett halvår. Men när det väl kom fram så tänkte jag att äh, lägger min energi på annat. Förlät henne givetvis.

//Linda

Anne.K
11/4/19, 6:41 PM
#5

Jag personligen hade inte brytt mig. Ett ex är ett ex för mig och fritt fram för andra att ta (såvida man inte fortfarande är kär i exet förstås). 

Men kan också tycka att om kompisen vet om att du tycker det är jobbigt och att du kanske inte släppt exet, så bör kompisen respektera dina känslor om det är en äkta vän.

På samma gång så anser jag att man inte kan bestämma över sina kompisar vilka man får och inte får röra.  Varför ska man ta sig rätten att styra andra människors liv och relationer? 

Men i just den här situationen så är det brist på respekt från kompisens håll, då denne vet att du ogillar det. Hade jag varit du hade jag i såna fall pratat med kompisen om det hela och försökt lösa det om det är en kompis som betyder mycket för mig och förklarat vad jag känner. 

Haha, mina åsikter blev väldigt veliga märkte jag nu. Men hoppas du ändå får en bild av hur jag tänker. Det kan vara en klurig situation då allt hänger på om man har eller inte har känslor för exet fortfarande. Det framgår ju tyvärr inte i din text.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Draken
11/4/19, 6:56 PM
#6

Ett ex är ett ex av en anledning, jag skulle ha släppt det och gått vidare.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Maria
11/4/19, 6:58 PM
#7

Har din kompis själv berättat att hon låg med ditt ex trots att hon vet att det sårar dig? Eller är det ditt ex som berättat? Det är väl snarare värre än själva handlingen. Som andra skriver så är ett ex just ett ex och vad de gör kan man inte göra så mycket åt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
11/4/19, 7:19 PM
#8

Om du fortfarande har känslor kvar och inte dumpade ditt ex, och hon vet hur du känner fortfarande för ditt ex. Då hade jag dumpat vännen utan att blinka. Det gör man ALDRIG! Är man mer kåt än vad vänskapen betyder så hade jag sagt hejdå!

taxarärbäst
11/4/19, 8:20 PM
#9

Min "vän" dejtade mitt ex ett tag och jag bröt kontakten med henne… Jag skulle ALDRIG dejta mina vänners ex

Katti
11/4/19, 9:15 PM
#10

#9, tänk om man har en vän som har varit ihop med hela byn då?  Då blir det ju inga kvar till en själv! Nu hårdrar jag, men det är för att sätta lite proportion på det hela. Lite sunt förnuft kan jag tycka är bra att ha i såna här lägen. Vet flera som hittat sitt livs kärlek i någon som tidigare varit ihop med en vän.  Man kan ju inte paxa någon för livet, som man hade en fling med för länge sedan liksom! Men om vännen bara leker (kan ju  dock vara svårt att veta…) och det nyligen tagit slut med exet samt att man själv fortfarande lider efter uppbrottet borde vännen låta bli/man låta bli som vän.

Så summan av kardemumman blir att det beror en hel del på omständigheterna tycker jag!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sindri
11/4/19, 9:35 PM
#11

Jag hade ett ex som låg med min kompis när det var slut "för att det var som en bit av mig". Var väl mer synd om kompisen egentligen.  Kändes lite olustigt ett tag, men sen gick det över.

Ta en paus från kompisen ett tag, slicka dina sår och bestäm sedan hur pass viktig din kompis är för dig. Hon har visserligen betett sig rätt respektlöst, men alla gör dumma saker ibland. 

Som andra påpekat så kan ju de där två vara helt rätta för varandra, och du kan inte paxa ditt ex resten av livet. Men det rätta är egentligen att din kompis pratat med dig och sagt att de båda var attraherade av varandra.

Svårt att veta vad som händer - de kanske fortfarande är ihop om 30 år…….

Zadeira
11/6/19, 7:51 AM
#12

Jag tycker det beror lite på hur färskt uppbrottet är, samt varför vännen gör det. Om det tagit slut alldeles nyligen och vännen bara gör det för att ligga typ hade jag nog skällt ut vännen och ev dragit mig tillbaka om det inte var en väldigt god vän. Men som andra sagt, man kan inte paxa ett ex eller begära att vänner håller sig borta resten av livet.

Men vart gränsen går är ju svårt att avgöra också. Vet hon att du fortfarande tycker det ä ett känsligt ämne och inte mår bra av det är det kanske onödigt att ligga med just ditt ex, för tillfället i alla fall. En annan sak är det om de faktiskt blivit kära, men då talar man om det på ett fint sätt tycker jag och inte bara ligger så du får veta det på det viset.

[Devya]
11/8/19, 5:49 AM
#13

Det beror på. Sprang du efter ditt ex och försökte få honom/henne tillbaka så är det inte ok. Om du dumpade ditt ex och var klar med honom/henne så förstår jag inte riktigt varför du är upprörd. Visst kan det kännas konstigt. Min vän dejtade mitt ex en liten tid och det var lite konstigt kände jag men jag hade dumpat honom så jag var ok med det.🤷‍♀️

Annons:
Sarah
11/8/19, 9:21 PM
#14

Jag hade gjort, ingenting. Förstår om det känns konstigt om det var typ igår ni gjorde slut och du precis gråtit ut hos din vän. Annars, noop none of your bussines.

Upp till toppen
Annons: