Kriser

Jag har betett mig dåligt och han var otrogen

2019-11-09 13:12 #0 av: Snällahjälpmig

Jag och min pojkvän har haft en väldigt svajig relation. Vi träffades för 1,5 år sedan, och på grund av saker som hänt under min barndom hade jag under en lång tid väldigt svårt att vara i förhållandet. Jag var ständigt orolig och mådde dåligt över saker, vilket till slut gick ut över min kille. Det var tillfällen där jag behandlade honom riktigt dåligt - ifrågasatte hans tankar, känslor, intelligens, vilja osv. Jag växlade ofta mellan att vara kylig och att vara den perfekta flickvännen. När jag mådde som sämst tryckte jag på hans svagheter och sa riktigt hemska saker. I våras beslöt vi oss (på mitt initiativ) att vi skulle sluta se oss som ett par och istället bara "se vart det ledde". Vi båda hade då och då kontakt med andra personer, men det framkom snabbt att han var obekväm med situationen medan jag njöt av att slippa pressen och oron. Han slutade prata med andra - jag fortsatte. 

Det framkoll aldrig hur dåligt detta fick honom att må förrän i slutet av augusti då han berättade allt för sin familj och vänner. Det var då det sjönk in för oss båda vilken ohälsosam relation vi haft. Jag kontaktade en psykolog då jag äntligen förstod att mitt beteende inte var okej för fem öre. 

Några veckor efter detta hamnade vi i ett bråk. Något rann över bägaren för mig, och jag började skrika åt honom att lämna mig, att han skulle dra härifrån och att jag aldrig ville se honom igen. Jag sa återigen riktigt hemska saker som jag skäms så otroligt mycket för. Dagen efter denna händelsen var han annorlunda. Han verkade otroligt sårad, kall och arg (men innesluten). Den natten var vi på en fest och han började ta på en av mina vänner. Jag bad honom sluta  - vilket han lovade - men sedan fortsatte han trots att jag var helt förkrossad. Det gick dock aldrig längre än att han rörde henne på... ja...olämpliga ställen. 

Efter detta gjorde jag slut. Tre dagar efter uppbrottet låg han med en tjej han träffat på klubben. Några veckor gick och jag bestämde mig för att se förbi händelsen på festen då jag själv betett mig så svinigt under vårt förhållande. Han verkade vara med på det, men han sa ibland saker som "jag kan inte lova att inte vara otrogen igen" "känslorna finns kvar, men inte lika starkt". Vid den här punkten hade det verkligen sjunkit in vilken idiot jag varit under året. Jag kände att jag aldrig skulle kunna bete mig så dåligt igen. Samtidigt hade jag börjat prata med en psykolog om mina problem. Jag och killen träffades en gång i veckan - en stund då allt verkade så perfekt och verkligen som att det gick uppåt. Jag fick en dag reda på att han hade skrivit lite med tjejen från klubben, vilket sårade mig, men jag hade ju själv haft tinder ett tag sen vi gjorde slut. Vi beslöt oss att klippa kontakt med alla andra och nu bara satsa på att reparera det vi förstört. 

Senaste två veckorna har jag trott att vi verkligen börjat hitta tillbaka till varandra, och jag har känt mig så kär för första gången någonsin. Vi pratade om att flytta ihop i framtiden, om hur mycket vi älskade varandra, hur rätt allt kändes. Sen för drygt en vecka sedan blev han plötsligt lite annorlunda. Han slutade svara gulligt på mina gulliga sms, han ringde aldrig upp och han ställde in träffen vi skulle ha  den helgen. Till slut fick jag tag i honom och han sa att han hade funderat mycket på vad han kände, om vi skulle träffas så "ofta".  Både den dagen och många gånger innan frågade jag om han pratade med/ hade träffat/ var intresserad av någon annan. Svaret var ett blankt nej 

Nästa dag kom han hem till mig trots allt och helt plötsligt var allt perfekt igen. Han var så kär, hade haft så svårt att sova när vi vart  från varandra, han planerade vår flytt, han bad om ursäkt för att han var konstig. Vi umgicks flera dagar och allt var så bra. 

Den här onsdagen fick jag en dålig magkänsla...Jag var bara tvungen att snabbt kolla ett sms han fått under tiden vi umgicks. Det var från en av hans kompisar som frågade om han "inte skulle träffa den bruden från klubben" något mer. Jag konfronterade honom och han drog olika lögner/ höll undan sanningen. Till slut berättade han att han hade träffat den där tjejen en till gång under tiden jag och han sågs, men de hade inte gjort något fysiskt den gången. De hade dock haft kontakt hela denna tiden. Igår kontaktade jag tjejen och frågade om hon kunde visa hur deras konversationer sett ut, eftersom han hade raderat ALLT på sin mobil som hade med henne att göra (förutom enstaka sms från vänner/ bilder han missat..). Det visade sig att han varit konstig under veckan eftersom hon hade velat träffa honom igen den helgen. Han hade sagt ja. När hon senare ställde in träffen, och istället skulle gå ut på kvällen med vänner, började han tydligen skicka taskiga saker till henne. Samma dag åkte han alltså till mig och betedde sig som det bara var jag och han. Två dagar senare skickade han världens kärleksförklaring till henne ( trots att de knappt känner varandra...) om hur hon var den intelligentaste, klokaste, snyggaste, intressantaste han träffat osv osv. Saker han brukade skriva till mig... Hon ville inte träffa honom igen. Tjejen berättade att han betett sig otroligt konstigt och ena dagen velat klippa kontakten och nästa dag varit sjukt desperat. Bara för någon dag sedan lade han dessutom upp en bild på instagram på mig och honom, samtidigt som han tog bort henne där. Men till henne sa han sedan att han la upp bilden för att göra henne svartsjuk.

Han dubbelspelade mig alltså under denna tiden. Han skyller på att vi "inte var officiellt ihop". Han säger att han tvekade på om jag och han var rätt efter allt vi gått igenom, men att han nu vet att det bara är mig han vill ha.  Han undrade om det fanns nåt som var lättare än det vi har, någon som behandlade honom bättre (även om han la till att allt varit jättebra senaste tiden). Han säger att allt han skrev till henne var falskt och fjäsk, men att han hade en crush på henne. Jag tror honom delvis, då det han skrev var lite väl extremt för att ha setts två gånger, men jag vet inte.  Han har bett om förlåt, förklarat sig, grinat osv. 

Vad ska jag göra? Jag känner mig så grundlurad. Samtidigt har ju jag varit ett rövhål under förhållandet och därför ifrågasätter jag om jag verkligen kan lägga allt detta på honom. Är det mitt fel? Är omständigheterna förmildrande? Hela förhållandet fram tills de senaste månaderna har han verkligen gått in för oss till 100 %. Han har varit en underbar pojkvän och behandlat mig så bra.

Jag vill försöka igen men allt mellan oss är så skadat. Jag VET att jag aldrig kommer bete mig dåligt igen på det sättet jag tidigare gjort. Men jag är inte så säker på att han inte kommer göra om detta igen... han har ju faktiskt ljugit mig rakt upp i ansiktet flera gånger. 

Jag behöver verkligen hjälp och råd. Om någon vill engagera sig så vore det jättesnällt om ni ville lämna en kommentar eller skicka PM. 

Anmäl
2019-11-09 13:17 #1 av: Codswallop

Lämna honom. Det ni har är inte hälsosamt och oavsett hur mycket ni (du - det verkar som att han inte vill engagera sig) kämpar kommer det för alltid vara tvivel och förstört mellan er, i och med hans frekventa lögner. Du kommer att ångra dig om du går igenom allt igen. 

Anmäl
2019-11-09 13:42 #2 av: Cireea

Jag tycker att det låter som att han stannar hos dig för att det sket sig med den andra tjejen. Jag hade gått ifrån relationen, den är inte hälsosam. 

Sajter: FilmGuldhamster, Hamster, Litteratur,  Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning

Anmäl
2019-11-09 14:04 #3 av: Snällahjälpmig

Jag vet inte hur jag ska kunna gå vidare. Han var min bästa vän, den enda nära vännen jag har. 

Anmäl
2019-11-09 17:17 #4 av: Fin_flikka

Hej jag är i en liknade situation.
Varit tsm med min kille i snart två år och han har oxå ljugit för mig.
Jag är sårad och tilliten är väldigt liten.

Jag ger dig rådet att lämna honom.
Ni kommer inte att må bra av att vara tsm.

Mvh// en som går i samma tankar

Anmäl
2019-11-13 10:51 #5 av: OlgaMaria

Just nu verkar det som att allt är väldigt skadat mellan er och att tilliten inte finns där, men det hela hänger väl lite på vad han vill (alltså verkligen vill) göra framöver. Kanske det kan vara klokt att inte fatta beslut just nu utan att se lite vad saker leder till. Tycker du ska fokusera på att behandla honom vänligt och respektfullt men samtidigt inte dra några slutsatser om er relation och vad den ska leda till. Ni måste båda bevisa för varandra att man kan lita på den andre - sånt tar tid. Försök vara ärlig men vänlig och investera lagom mycket i relationen. Alltså - gå inte all in känslomässigt och så vidare förrän tilliten finns där igen. Och försök tänk andra tankar än att han är allt du har. Ja, det gör ont att förlora något, men livet kommer gå vidare och du kommer läka. Så måste du tänka - man behandlar inte andra väl om man inte kan tänka så. Om man vill äga någon annan och går sönder av tanken på att de inte vill fortsätta med en, så är det lätt att man beter sig illa. På samma sätt när man tar någon för givet kan man bete sig illa. Det du behöver jobba mest på just nu är kanske att du är stark i dig själv. Du kan bli en bättre person för och med honom, eller så kan du lära dig massor av det här och bli en bättre person för dig själv och för någon annan i framtiden. Du kan vinna oavsett vad som sker. 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.