Annons:
Etikettallmänt
Läst 553 ggr
Handio
2019-11-17 00:04

Relationsproblem

Jag är 34 år gammal. Togs till Sverige vid 7 års åldern. Har nästan alltid bott med släktningar istället för mina föräldrar. Farsan stack då jag var 1 år. Morsan fick slita och var jämt på resor.

Har haft moster som tog hand om mig tills morsan kom hit 3 år efter, sedan dess har vi bott tillsammans. Jag har inte lyckats skaffa mig några nära vänner och morsan verkar nöjd som ensamstående.

Jag har alltid iaktagit en typ av problem i familjen sen liten. Man lägger sig i varandras relationer, man har åsikter om vilken man ska ha relation med och inte. Framför allt har denna beteende kommit från en moster. Jag har nu varit med om två gånger då hon lagt sig i och skrämt min dåvarande flickvänner. Båda gångerna har jag haft relation med Kvinnor från samma land jag kommer ifrån och de har haft barn ifrån en tidigare förhållande. Enligt min släkting och mor ska detta vara ett stort problem. 

Första flickvännen blev bokstavligt trakaserad av min släkting. Hon fick samtal och hot. Jag framställdes som en oansvarig person som redan hade en relation och att jag utnyttjade henne. Till mig sade dom att hon utnyttjade mig för att hon få uppehållstillstånd m.m. Efter ca 2 år gick det inte längre och det tog slut på ett väldigt dåligt sätt.

Min andra relation varade i ca 6 år. Hon är anställd hon min släkting så det gör det mer komplicerad. Eftersom jag kände mig sviken från föregående förhållande så gick jag inte med på när hon ville gå och prata med min mor om att vi skulle börja en relation. Hon gick själv och som väntat så fick hon ett nej. Vi gick ändå vidare med relationen och det gick upp och ner under många år. MEst på grund av att jag aldrig presenterade mi för hennes famlij och min famlij inte accepterade henne. Eftersom min mor är allt jag har så har jag alltid varit rädd för att lämna henne och flytta ihop med tjejen när hon flera gånger bad om det. Jag hade kort sagt ett olyckligt förhållande pga a vmin familj, framförallt min mors inställning till den. Nu i början på oktober gjorde jag slut på telefon. jag vet att det var helt fel sätt. Hon tog det väldigt hårt eftersom jag blockerade alla hennes samtal, meddelande m.m. Visade sig att hon en månad efter påbörjat relation med någon annan och denna gång hade han presenterat sig för famlijen m.m. Hon hade börjat prata med hans släktingar osv. Så man kan säga att han gav henne direkt det jag aldrig gav henne…

Nu är jag mitt i en förändring av mitt liv. Morsan ska flytta ut. Kommer bo själv. Kommer ta distans från mina släktingar. Och få se vad som händer , jag känner mig tom. Ibland kan jag känna att det finns ett hopp för oss att bli tillsammans igen. Eftersom hon säger att hon älskar mig fortfarande men hon vill göra det som är rätt. Det är inte rätt att hon bara lämnar eftersom han tydligen lämnat allt för henne. Han åkte till Sverige som turist och kommer vara här i tre månader. Men vem vet vad som händer under den tiden, han har just nu 1,5 månader kvar.

Jag tänker på henne hela tiden. Vi hade mer komunikation för två veckor sen än vad vi har haft tidigare i förhållandet. Men hon kunde bara prata eller texta när inte han såg på. Sen gick det över att vi träffades 4-5 gånger i veckan och hade otrolig sex. Sista veckan har vi inte alls träffats pga han gått in i hennes mobil och sett alla våra konversationer. Efter det lovade hon honom att inte ha kontakt med mig. Men vi har pratat när hon varit på jobbet. Senaste dagarna har hon blockerat mig på nästan alla sociala medier…. Jag vet att jag borde gå vidare men det är inte lätt….

Annons:
[Devya]
2019-11-17 06:07
#1

Du måste först stå på dina egna ben innan du inleder något med någon kvinna och ta itu med ditt mående och prata med någon professionell för det låter som om du har mycket i bagaget. Det ni två håller på nu är inte hälsosamt och om ni inleder en relation, lär inte du bli misstänksam mot henne då du vet att hon har inget emot att vara otrogen mot sin partner?

Maria
2019-11-17 06:29
#2

Din mamma ska flytta ut och du ska för första gången leva själv/ensam. Försök att njut av detta och försök att hitta dig själv på vägen.

Stressa inte fram kärleken utan låt den komma då den kommer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2019-11-17 16:36
#3

Ni båda har ett dåligt beteende som handlar om att ni tar för stor hänsyn till andra på ett ohälsosamt sätt.

Du har tillåtit din familj att komma i vägen för dig och den du älskar. Man har som vuxen ingen skyldighet att bo med sin mamma. Din mamma betyder mycket för dig, men du måste leva ditt liv. Du ska inte behöva välja mellan en partner och din mamma, men om familjen tror att de kan bestämma vem man ska älska är det bara att sätta ner foten rejält. Jag tycker du borde ha flyttat ihop med din tjej för länge sen. 

Hon å andra sidan verkar vara tillsammans med honom för att hon känner att hon måste för att han lämnat allt och kommit hit. Man kan inte vara tillsammans med någon av medlidande eller skuldkänslor. Om hon vill vara med dig kan hon faktiskt be honom flytta ut eller dra hem. Hon har ingen skyldighet mot honom. 

Finns nog inte så mycket du kan göra nu ändå utan att se vad som händer. Men låt inte din familj styra ditt liv i framtiden. Och stå upp för den du älskar. Det handlar om att inte kontrollera andra. Du älskar din familj, men vill du kontrollera dem och bestämma hur de ska leva sina liv? Det är bara grundläggande respekt att låta andra leva sina liv som de väljer och förvänta sig samma respekt tillbaka.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: