Annons:
Etikettfamilj
Läst 3598 ggr
Lakritsstjärna
12/23/19, 7:59 PM

Släkten är värst!

Nu är det snart jul vilket är en tid man passar på att träffa släkten, så brukade det vara även för mig men inte i år. Min släkt har i år bestämt sig för att ställa in hela släktträffen och inte heller dyka på på julafton och anledningen är att det finns dom som inte klarar av att träffa mig. Jag är politiskt engagerad i ett parti vissa släktingar ogillar. Det är både släktingar på mammas och pappas sida som har bestämt sig för att bryta med mig av den anledningen. Vill bara klaga av mig lite då det känns väldigt frustrerande att släkten ska splittras pga av min politiska åsikt och det märks tydligast vid juletid. Jag har den närmsta familjen kvar så jag kommer inte sitta själv men vist är det lite tråkigt när släkt bryter kontakten. Någon annan med liknande erfarenhet?

Annons:
[Justde_]
12/23/19, 8:04 PM
#1

Vi har rätt mycket konflikter i våran släkt också ! Men frågan jag hade ställt mig om jag var du! Är min släkt galen som bryter kontakten pga av mina åsikter , eller har jag riktigt galna åsikter ? tex min syster är politiskt och jobbar även med det och hon ser ut att vilja strypa mig när jag säger att jag skiter i politik, men vi respekterar varandra och pratar väldigt sällan om politik ! Hade hon däremot var extremist tex rasistiska åsikter osv då hade jag inte heller velat ha med henne att göra då hon gör människor illa

Lakritsstjärna
12/23/19, 8:13 PM
#2

Jag pratar oftast inte politik med folk utanför politiken om dom inte frågar. Släktingarna vet att jag är engagerad i partiet då jag tidigare kandiderat för partiet och har många förtroende uppdrag. Jag accepterar att min släkt har andra åsikter. Partiet jag är med i är ett stort riksdagsparti och alltså inte ett extrem parti.

Honestyisdead
12/23/19, 8:34 PM
#3

Låter väldigt omoget av dina släktingar!

Lussan20
12/23/19, 9:13 PM
#4

Ja man undrar!

Vet Kristna som inte vågar ha julkrubba för de blir hånade av släkten. De har väl inte lärt sig att det är julens budskap som ligger till grund för allt firande. På jul ska man undvika att tala politik, religion och att dricka sig full, så kan man nog samsas ett par timmar. Gubben och jag firar själva, vi hade julfest för barn och barnbarn den 14de, vi var 17 personer. Det var en fin dag.

Är man inte på andra med sin religion eller politik är det småaktigt att inte kunna ses en sådan dag som julafton. Jag såg på Lerins lärlingar som firade Jul hos Lars, tala om mångfald och julglädje! Så borde samhället se ut….Mvh/WL🌺

OberonsMatte
12/23/19, 9:37 PM
#5

Har du funderat något på varför många människor tar så starkt avstånd från ditt parti?

Sajtvärd Katter iFokus

Lakritsstjärna
12/23/19, 11:49 PM
#6

Jag förstår att vissa tar avstånd från olika politiska åsikter av olika anledningar men det som gör mig ledsen är att dom tar avstånd från mig som person pga av min politiska åsikt. Jag har mycket vänner men släkten väljer man inte och är inte lika lätt att skaffa ny. Jag accepterar att dom inte delar min politiska åsikt och håller med #4 att man borde kunna bortse från politik under julen och kunna träffas. Men den åsikten delas inte av alla så från att vara en del av en stor släkt under julen så är vi nu bara närmsta familjen. Jag är glad att jag har dom att fira med men detta går även ut över andra än bara mig vilket leder till en onödig splittring.

Annons:
elinnile0
12/24/19, 12:19 AM
#7

Trist men tyvärr är inte alla så accepterande mot de med annan politisk åsikt än sig själv. En fd mycket god vän tog avstånd från mig efter att hon fick veta vilket parti jag röstade på.  Och då är jag inte ett dugg politiskt aktiv, jag bara går och röstar. Jag pratar aldrig politik med folk då det för vissa är ett så känsligt ämne. Men hon frågade mig hur jag skulle rösta och jag svarade ärligt.

OberonsMatte
12/24/19, 12:28 AM
#8

#6 Jag misstänker att du genom ditt partipolitiska engagemang anses ha tagit ställning när det gäller grundläggande värderingar (som  väger betydligt tyngre än "politiska åsikter").  Det finns ett parti i riksdagen som faktiskt inte är ett "vanligt parti med politiska åsikter" utan ett parti och en rörelse som står för en  ny sorts värdegrund som majoriteten av befolkningen skräms av och värjer sig emot.

Sajtvärd Katter iFokus

Caeli
12/24/19, 10:03 AM
#9

#0 Det finns många där ute som röstar på ett annat parti än man själv och för att ett samhälle ska fungera är man ju faktiskt beroende av varandra. Undrar hur dina släktingar skulle reagera om de upptäckte att brandmannen, ambulansföraren eller läkaren på akuten har "fel" partitillhörighet..? Alla vill ha demokrati men ändå klarar man inte av att respektera att andra tycker och tänker annorlunda..!

OberonsMatte
12/24/19, 10:45 AM
#10

#9 Vilka partimedlemmar man väljer att umgås med på sin fritid för att ha trevligt är en helt annan sak.

Sajtvärd Katter iFokus

wildfire
12/25/19, 5:23 AM
#11

#0 Det låter väldigt omoget som redan skrivits i tråden och jag håller med Wonnalesan att under julen lägger man politiken åt sidan för det är en tid för gemenskap och glädje oavsett vart man står politiskt så bör man kunna umgås med släkten.

I min släkt ser vi väldigt olika politiskt men det har aldrig stört julfirande eller andra högtider och det kommer aldrig på tal heller i såna sammanhang och det är som om alla är överens utan att ha sagt orden undvik politiken så har det liksom bara blivit så.

Tyvärr kan politik förstöra så mycket både i släkten och bland vänner, jag har förlorat en del vänner för jag inte står på samma politiska  plattform som dom och det är bara att inse att såna vänner är inget att ha. Först kändes det jobbigt och som ett stort svek i all den tid dom utgav sig för att vara öppna för alla men idag skrattar jag åt det för det är så barnsligt så ord inte kan beskriva det så numer rinner sånt av mig men det måste kännas svårare när släkten sviker och kanske skulle du ta upp det med din släkt att såna helger och högtider så lämnar ni det politiska och enbart umgås och har trevligt för hur det är så är ni släkt och släktband ska inte skadas bara för man står olika politiskt.

koppargaller
12/25/19, 1:57 PM
#12

Funkar så länge det inte handlar om SD, NMR eller ännu värre.

Honestyisdead
12/25/19, 4:13 PM
#13

Oj vad ensam jag hade blivit om jag inte kunde umgås med folk som är sdare. De flesta jag känner är det.

Annons:
Draken
12/25/19, 5:18 PM
#14

Flera i min släkt  har samma politiska tillhörighet som mig, men det finns även några som röstar på annat, som är raka motsatsen till vad jag röstar på. men det har ingenting med oss att göra, kan man inte bete sig vuxet och låta blir att prata politik och religion, då skall man kanske inte umgås med folk alls.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lussan20
12/25/19, 5:32 PM
#15

Ja varför söka sig till ämnen som sårar-vill man må bra, eller få rätt-?

Strunta i dessa ämnen på julen. Alla måste komma till sina slutsatser själva ändå.

Det finns så mycket fint att tala om på julen, lekar, spel och annat trevligt. Men vissa är påstridiga med just sin sanning då blir en del sura och trivseln bryts.

Börjar man prata rasistiskt hos mig då tackar jag adjö….Mvh/WL🌺

[Thiah]
12/25/19, 5:44 PM
#16

Jag är en vuxen kvinna. Jag har mina åsikter. De andra runt julbordet är vuxna människor med egna åsikter. Ledordet är väl vuxna. Vi är vuxna och BORDE kunna samsas en kväll oavsett politisk åsikt. Jo, vi tjafsar emellanåt och vi är inte alla helt nöjda med varandras åsikter men nog fan är vi ändå släkt och kan vara ett par timmar i samma rum. Och jo, vi undviker politik (+ ett flertal andra ämnen)…

Lakritsstjärna
12/25/19, 6:07 PM
#17

Jag nämner inte vilket parti det är här då tråden inte ska handla om just politik utan relationerna pga politisk polarisering. (Politik diskuterar jag gärna i annan tråd). I mitt fall så tvingas släktingar välja sida för att andra släktingar inte klarar av att vara i samma rum som mig trotts att man inte pratar politik. Bara det att dom vet att jag är aktiv i partiet gör att som vill ta avstånd från mig. Jag har också förlorat vänner men väljer man bort mig för en politisk åsikt så är det inga vänner jag vill ha i mitt liv. Hör att andra förlorat vänner då dom bara berättat vad dom röstat på vilket jag tycker är jätte sorgligt. Jag är aktiv i ett parti och är därför inte speciellt politiskt neutral men jag skulle aldrig själv personligen ta avstånd från någon för att dom inte delar mina åsikter. Ni som skulle kunna tänka er att bryta kontakten med någon pga av åsikt eller partitillhörighet hur tänker ni då? Vad är det som gör att ni känner att ni måste bryta kontakten med någon som ni har tyckt om att umgås med tidigare Istället för att bara bestämma er för att inte prata om politik?

OberonsMatte
12/25/19, 7:29 PM
#18

#17 Du behöver inte nämna vilken partitillhörighet det handlar om eftersom det bara finns ett riksdagsparti som inte delar den värdegrund som Sverige står för. Det är alltså värdegrund och människosyn det handlar om, inte politiska åsikter.  För mig är det viktigt att markera ett ställningstagande och inte normalisera den rörelse som står för exkludering och främlingsfientlighet.  Om det innebär att en av rörelsens representanter själv får smaka på hur exkludering känns, så är det förhoppningsvis en värdefull tankeställare för den representanten.

Sajtvärd Katter iFokus

Lakritsstjärna
12/25/19, 9:52 PM
#19

Om det är värdegrund och människosyn det handlar om varför kan man inte då bara lägga undan alla politiska åsikter under julen och kunna träffa sina släktingar och just se dem för just människor och inte bara åsikter. Vist kan man ogilla någons åsikt men ändå acceptera personen och klara av att umgås under samma tak. Jag hade inte tänk fira jul i partiets kampanjkläder och dela ut flygland till julklapp, jag skulle inte ens vilja låta politik komma på tal då jag vet att det kan vara ett känsligt ämne. Tycker du att det också är rätt att andra som inte ens är intresserade av politik ska tvingas behöva välja sida? Att bli exkluderad pga sina åsikter leder knappast till något gått. Det är tråkigt att en del personers ställningstagande ska leda till att släkter splittras. Det gör en ledsen, både för att tappar kontakten med folk man tycker om och även för att veta att andra släktingar känner att deras jul blir förstörd. Har man en politisk övertygelse och engagerat sig för något man själv brinner för så föräldrar ett sådant beteende från släktingar ingenting. Man blir bara besviken och sen kommer vardagen och var och en går vidare med ett minnen av en onödig konflikt som lett till en mindre lyckad jul för alla.

Honestyisdead
12/25/19, 9:59 PM
#20

#19 Dom som väljer "sida" men som inte bryr sig om politik är ju lika omogna dom.

Annons:
Milkshake
12/26/19, 12:36 AM
#21

#19 Fast vad folk försöker påpeka är att det är skillnad på politik och människosyn/värdegrund. 

De allra flesta har nog inga problem att stå ut några timmar med folk av motsatt politiska åsikter, men när det handlar om värdegrund och människosyn är det inte konstigt att folk tar avstånd. Om någon i min släkt tyckte att vissa personer inte borde ha samma mänskliga rättigheter som "oss" baserat på deras ursprung, sexuella läggning osv så hade jag ärligt talat sagt upp kontakten helt.

Åsa S
12/26/19, 8:29 AM
#22

Jo man tycker ju att man borde kunna umgås oavsett politisk inriktning, de flesta idag firar ju inte Jesus och kristendomen som står för kärlek och alla människors lika värde på julafton utan verkar tro att det är nån dag då man hyllar tomten och kalle anka. Känns dock lite konstigt att nån som är SD vill fira en dag som är till för att hylla Jesus och kristendom som ju står för värden som är tvärtemot det som SD står för

Milly82
12/26/19, 9:58 AM
#23

I min släkt är de flesta sossar men utöver det finns det en Vänsterpartist och en SD:are. Vi kan tjafsa och diskutera livligt en hel del när politik kommer på tal. Det är dock inga riktiga bråk och vi respekterar alla varann och exkluderar ingen, och innerst inne tycker vi om varann som personer och kan ha hur kul som helst när vi chillar och spelar sällskapsspel och umgås.

Väldigt omoget att frysa ut någon för att de skulle vara vänsterpartister eller SD:are. (gissar att det handlar om något av dessa partier.)

Lussan20
12/26/19, 10:07 AM
#24

Om man inte blir påhoppad av andras ideologier och åsikter som kränker människovärdet hos alla så finns inget som hindrar att man umgås civiliserat med respekt. Att frysa ut är väldigt omoget och det känns barnsligt att inte kunna vara tillsammans några timmar.

Alla människor har rätt till sin åsikt, men den kanske inte behöver framföras vid vissa dagar som jul tex. Tänker just på Polen som vill ha HBTQ fria zoner, vad blir det härnäst för zoner? Det finns farliga saker i politik, men behåll dom under julen. Låt frid och fred råda några dagar på året…Mvh/WL🌺

koppargaller
12/26/19, 12:15 PM
#25

#19 Vid exkluderande handlar det oftast om att man missionerar o försöker omvandla andra i sin omgivning.

wildfire
12/26/19, 5:40 PM
#26

#18  Du behöver inte nämna vilken partitillhörighet det handlar om eftersom det bara finns ett riksdagsparti som inte delar den värdegrund som Sverige står för. Det är alltså värdegrund och människosyn det handlar om, inte politiska åsikter.  För mig är det viktigt att markera ett ställningstagande och inte normalisera den rörelse som står för exkludering och främlingsfientlighet.  Om det innebär att en av rörelsens representanter själv får smaka på hur exkludering känns, så är det förhoppningsvis en värdefull tankeställare för den representanten.

Här har du nog  rätt till viss del  men inte helt och nu kan jag enbart utgå från min vänkrets och egna erfarenheten för det är inte alltid det handlar om SD tvärtom så har Vänster, liberaler och S med flera kommit i luven på varandra och kan inte umgås och sånt är oerhört trist  men att utgå från att det enbart är SD som sätter rök och irritation i rörelse det är något som jag inte kan hålla med om vad jag har sett både i min uppväxt där SD inte ens fanns  men också bland vänner som tragiskt nog gått i luven på grund av just politiken o h det var långt innan ens SD fanns.

#19 Om det är värdegrund och människosyn det handlar om varför kan man inte då bara lägga undan alla politiska åsikter under julen och kunna träffa sina släktingar och just se dem för just människor och inte bara åsikter. Vist kan man ogilla någons åsikt men ändå acceptera personen och klara av att umgås under samma tak. 

Jag kan bara hålla  med dig för oavsett vart vi står politiskt så är släkten så viktig och alla borde vara medveten om att vara rädda om varandra och strunta i politiken över julen svårare än så borde det absolut inte vara.

 Här kommer du in på något väldigt viktigt, Tycker du att det också är rätt att andra som inte ens är intresserade av politik ska tvingas behöva välja sida?

Det blir så många som blir drabbade och så ska det ju inte alls behöva vara under högtider som jul tvärtom det är en glädjens högtid och under den borde alla kunna lägga sina åsikter och det politiska år sidan och istället umgås och ha det trevligt men tyvärr så är det så med politik att den förstör så mycket istället för att bygga upp just för åsikter går så oerhört isär.

Att bli exkluderad pga sina åsikter leder knappast till något gått. Det är tråkigt att en del personers ställningstagande ska leda till att släkter splittras. Det gör en ledsen, både för att tappar kontakten med folk man tycker om och även för att veta att andra släktingar känner att deras jul blir förstörd. Har man en politisk övertygelse och engagerat sig för något man själv brinner för så föräldrar ett sådant beteende från släktingar ingenting. Man blir bara besviken och sen kommer vardagen och var och en går vidare med ett minnen av en onödig konflikt som lett till en mindre lyckad jul för alla.

Lakritsstjärna jag kan riktigt känna din besvikelse i dom här orden och oavsett vart du står politiskt så ska du inte behöva bli exkluderad för du som alla andra har rätten att få vara med i gemenskapen.

Jag har själv deltagit i en del politiska debatter genom åren och det här är något jag inte  skrivit om tidigare men i min uppväxt på 70, 80 och 90 talet så var det i min familj många stora politiker som fanns i vår vänkrets för min gamla pappa som idag är pensionerad sen många år  han var generaldirektör vilket medförde att många stora politiker kom och gick under min uppväxt så jag har sett konflikten på nära håll, alla möjliga allt  från Gunnar Sträng till Palme har besökt vårt hem många  gånger  likaså Reinfeldt med många flera och många under 70 och 80  talet som idag nästan är bortglömda politiker kom hem till oss   och jag minns från min barndom hur det kunde hetta till som bara den och på den tiden fanns inte SD med i bilden men det såg lika illa ut då som nu just för att åsikterna går isär så enormt så blev det konflikt så det är inget nytt tvärtom det bara är så inom politik både nu och då.

Jag fick träffa dom flesta både statsministrar och andra det var så min naturliga vardag och uppväxt såg ut  med en far som var generaldirektör men en sak förstörde det inte och det var vår släkt tvärtom vi höll ihop och  fast alla olika politiker kom och gick i vårt hem under en massa år så höll vi samman som familj och det måste man göra 🙂

Caeli
12/26/19, 7:29 PM
#27

I alla familjer och släkter så kommer det en jul när man inte längre har varandra… När det inte längre går att välja om man vill träffas eller inte. Och då är det sällan gemenskapen och förståelsen för varandras olikheter som man ångrar…

Annons:
OberonsMatte
12/27/19, 12:23 PM
#28

#19 "Har man en politisk övertygelse och engagerat sig för något man själv brinner för" så finns det fall då  "övertygelse" och  "brinnande engagemang"  innebär att man väljer andra sorts gemenskaper än de man haft under sin uppväxt. Du gjorde också ett val när du valde att representera det här partiet och den grund det står på, för  det är som sagt inte bara ett "parti" vilket som helst…

Partiets historia är du säkert väl förtrogen med, men den tål att upprepas om det är någon som fortfarande tror att det är inkomstklyftor och skattepolitik det handlar om: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverigedemokraternas_historia

Sajtvärd Katter iFokus

Lakritsstjärna
12/27/19, 6:49 PM
#29

#28 Åter igen så kommer jag inte vilja gå in i någon politisk diskussion här och jag komme inte nämna vilket parti det rör sig om i denna tråd för jag känner inte att det är av betydelse. Jag skulle uppskatta om vi i tråden kunde hålla oss till ämnet. Jag vill diskutera splittringen som sker i relationer i mitt fall släkt pga av tex politisk åsikt. Jag har full förståelse för att politiska åsikter och engagemang kan upplevas på olika sätt hos folk och man kan ha vissa åsikter om dom olika partierna och kanske inte gilla deras värderingar och historia men dom diskussionerna bör rimligt viss hållas i andra forum. Tycker det räcker med att säga att det är ett riksdagsparti och beskriva problematiken då politiskt engagemang skapar splittringar. Tycker det är viktigt att det synliggörs efter som det tyvärr är ett allvarligt problem i samhället i stort som inte bara jag drabbats av. Jag skulle önska en ökad tolerans till varandra oavsett politisk åsikt eller andra åskådningar. Ville lyfta fram mitt exempel och höra om andra har liknande erfarenheter och tankar kring detta. Kan bara nämna att jag inte ens var född när mitt parti startade och dom åsikter jag står för är dom åsikter som partiet har idag. Tror inte det finns någon i något parti som står bakom alla åsikter som partiet haft genom sin historia.

Denna kommentar har tagits bort.
Kalli
1/1/20, 11:32 PM
#31

#30: Klassiskt uttalande av någon som röstar på SD.

wildfire
1/3/20, 5:27 PM
#32

#31 Klassiskt uttalande av någon som röstar på SD.

Direkt hugg i tron om att det alltid handlar om SD, jag tycker att TS vart  väldigt noggrann  med att inte gå ut med vilket parti och det kan ta mig tusan vara vilket parti som helst och behöver inte ens beröra SD öht.

Jag tycker att du ska ta en liten närmare titt på mitt inlägg i #26 det var före SD-s födelse och tid dom fanns inte men nog var kriget lika då som nu och så lär det vara inom politik  inom all framtid.

Honestyisdead
1/3/20, 5:29 PM
#33

#32 Det var inte riktat till dig eller ts, det ser du om du läser inlägget.

satsuke
1/3/20, 11:20 PM
#34

Jag har ett litet julfirande hemma för familjen, ändå deltar personer med alla möjliga starka åsikter om politik. T ex en som anser att V är det enda vettiga partiet och en som anser att V egentligen är ett kommunistparti. Vi har också ett par riktigt religiösa personer och andra som anser att religion är roten till allt ont i samhället. Vi är släkt och tycker om varandra fast vi har olika livsåskådning och politiska uppfattningar. Ibland avstår vi från att diskutera de mest känsliga ämnena. Det finns annat att prata om också. Jag tycker det är helt galet att bryta med någon pga politiska åsikter. Det är omoget, ogenomtänkt och väldigt trångsynt. En person är så mycket mer än politik. Dessutom kan man ändra sig -en släkting gick från V till SD plötsligt. (Undantag finns såklart, tänker mig riksdagspartiernas politik här.) Jag undrar om släktingarna kan redogöra för hur de tänker när de säger upp kontakten på det viset? De förstör för alla när de inte kan sätta sina egna uppfattningar åt sidan ens en dag om året. Så tråkigt sätt!

Annons:
Draken
1/4/20, 12:13 PM
#35

#34 Håller med. man borde kunna umgås en dag om året i varje fall.

Maken och  jag röstar SD, vissa av våra släktingar är råsossar….men vi umgås dem iaf. Man borde kunna vara såpass vuxen att man kan låta bli att halka in på politiken. Finns andra, mycket trevligare, samtalsämnen man kan ägna sig åt istället.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

wildfire
1/6/20, 4:49 PM
#36

#32  Det var inte riktat till dig eller ts, det ser du om du läser inlägget.

Nä jag har missat något här där inlägg är borttagna eller bortröstade så det där blev faktiskt inte  helt rätt det ser jag nu några dagar senare när jag loggar in . Sorry och god fortsättning  😊

Lona
1/7/20, 2:36 PM
#37

Det handlar som sagt inte bara om politik utan om värdegrunder vilket som redan påpekats flera gånger i tråden är en helt annan sak.
Jag har en släkting som förvisso röstar på ett annat parti än det jag själv röstar på men det är inte därför som jag väljer bort att träffa den personen, det är för att vi har absolut inget gemensamt grundat på våra olika inställningar här i livet. Det politiska partiet är för oss så att säga bara "ett konkret toppen på isberget", det handlar om så otroligt mycket mer.
Att den här personen till exempel ser ner på folk som i hens ögon "utnyttjar samhället" vilket inkluderar mig själv är en av orsakerna även om vederbörande förmodligen inte ser ner på mig specifikt eller ens tänker på att jag hamnar i den gruppen.
Jag tycker snarare att det är starkt när folk sätter ner foten i vissa frågor och tar avstånd om de tycker att någon har värderingar och tankar helt uppåt väggarna, även om det riskerar att gå ut över både släkt och vänner. Något jag själv önskar att jag hade haft kraft och mod att göra vid tidigare händelser i mitt liv.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lussan20
1/7/20, 5:08 PM
#38

Det är lite likt då man blir gammal också. Man räknas inte. Man är bra som en kuliss men ens tankar är inte intressanta. Jag kan lyssna på alla 30-50 åringar jag har runt mig, men inte instämma i mycket de säger eller tycker. De gör sig lustiga över saker man säger bla.

Men då man börjar kränka människors lika värde är jag inte tyst även om jag skulle vara ensam om att protestera. Jag tänker på då alla ungar blev helt hjärntvättade i Tyskland och gick ut i kriget och blev slaktade. De trodde inte heller på erfarenheten av 1a Världskriget. De blev bara pjäser i ett spel som bara ledde till död. När en gräns nåtts är det försent. Därför är det så viktigt att skilja agnarna från vetet. Just värdegrunden och alla människors lika värde. Men alla tycker inte så, då måste de förklara varför inte alla har samma värde och kunna bevisa det.

Mvh/WL🌺

Lona
1/7/20, 5:36 PM
#39

#38, Så klokt WL! ❤️ Jag är glad att jag (som nu är drygt 40) hade ett nära förhållande till mina morföräldrar på alla sätt. Dels beror det på att de var fantastiska personer, dels tror jag att det spelade in att jag praktiserade och arbetade inom äldreomsorgen i några år när jag var tonåring. En nyttig livserfarenhet som de flesta ungdomar skulle må bra av att få.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lussan20
1/7/20, 6:32 PM
#40

Förr tyckte man det var så spännande att lyssna på de äldre, de hade ju helt enkelt levt längre och i andra tider. Upplevt fattigdom, hade överlevnadsstrategier. De berättade om allt från hur man sydde, stickade, täljde, byggde, eldade, vad man kunde äta i naturen, all kunskap de ägde. Idag vill de inte höra om våra erfarenheter och ta vara på kunskapen vi har.

Det är väldigt mycket ägande, köpa, festa ,resa . Ändå har inte unga mått så dåligt som nu. Tryggheten i familjen luckras upp och gemenskapen splittras.

Att man kan ge sig på gamla Kvinnor är ett tecken på denna respektlöshet.

En släkting arbetar i skolan och håller hårt på regler och normer, andra flummar och ger fria tyglar. Hen blev vald till bästa lärare pga fasthet som ger trygghet.

Respekt ska gå åt båda håll och att lära sig värna om svagares värde är viktigt från början.

Att lära barn dela med sig tex, att stå åt sidan, att hjälpa andra, att lära sig respekt.

Gamla regler som ger barn trygghet. Barn som ska få makt att bestämma har ingen grund själva, det ger bara otrygghet. Man minns så väl pappas blick då man gjorde fel, det räckte. Men det var skönt! Ingen aga bara vägledning i livet behöver alla barn…Mvh/WL🌺

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Honestyisdead
1/8/20, 12:26 AM
#42

Låser tråden nu. Ni får gärna starta en ny om värdegrunder.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: