Annons:
Etikettallmänt
Läst 1077 ggr
Wilola
12/24/19, 11:15 PM

Ogillar beröring

Hur säger man till en person att man inte uppskattar beröring utan att såra personen? Jag har en person i min närhet som alltid ska kramas och det gör mig extremt obekväm.

Annons:
Kalli
12/25/19, 12:15 AM
#1

Om personen är vettig bör det fungera att säga just det: Jag har svårt för beröring så jag skulle uppskatta att inte bli kramas.

Sindri
12/25/19, 12:18 AM
#2

Gör som sonens flickvän; säg precis hur du känner: -Jag  känner mig obekväm med kramar. Ingen vettig människa tar illa upp. Du kan linda in det mer om du vill.

-Jag förstår att du vill visa uppskattning genom att kramas, men jag har lite svårt  med så nära beröring, det har inget med dig som person att göra, bara med mig. Hoppas du inte tar illa upp, jag tar hellre i hand ( alt. gör en high-five eller vad du vill)

Kanske finns någon annan närvarande som kan bekräfta att det är en egenskap hos dig.

introvert
12/25/19, 9:25 AM
#3

Sånt där är jättesvårt. Jag hade en person i min närhet som jämt skulle kramas när vi träffades + en hejdå-kram innan vi skildes. Men jag var inte bekväm med det. Det ska vara en väldigt nära person för att jag ska uppskatta kramar, tex min sambo tycker jag ju om att krama och vara nära.

Jag gjorde som #2 beskriver. Försökte linda in det så gott jag kunde. Förklarade att det handlade inte om henne som person utan om mig och hur jag fungerar. Men tyvärr förstod inte denna person alls. För henne är det så självklart att när man ses så kramas man och när man säger hejdå så kramas man. Så hon tog det personligt ändå och "kunde inte förstå vad jag hade emot henne" trots att jag sa att jag hade INGET emot henne. Hon tog mer och mer avstånd från mig och vi ses inte alls idag tyvärr.

koppargaller
12/25/19, 4:22 PM
#4

Jag har sällan problem med det, förmodligen är mitt kroppsspråk väldigt tydligt.

wildfire
12/28/19, 5:04 PM
#5

Jag är inte heller den där superkramiga typen men det beror så klart lite på vem som vill ge en kram. Folk som bara kramas för att det ska kramas och se ut som om det är den mest fina vänskapen dom knuffar jag undan och avbryter kramen sen dom som är i min närmaste krets där är det annat för då är det äkta och på ett helt annat plan.

Jag förstår dig TS sånt där kan vara svårt men ärligt du måste känna dig bekväm i din egen zon så du har all rätt att säga hur du vill ha det för i det här är vi alla så olika en del gillar kramar andra inte och jag personligen ger kram men den är väldigt formell liten och snabb däremot med nära vänner blir det en helt normal riktig kram så var inte rädd att säga hur du vill ha det för det är din egen trygghetszon och den ska du känna dig bekväm i vilket omgivningen måste respektera och förklarar du så kommer säkert personen  att förstå 🙂

S.L
1/4/20, 3:42 PM
#6

Jag är en typiskt kramperson men vet flera som ogillar kramar. Jag går inte fram och kramar dessa visst när dom fyllt år har jag gett en klapp på axeln och sagt grattis men kram då vet jag att dom blir stela. Jag har själv pratat med en icke kramare säga jag gillar inte kramar och det får man lyssna på :)

Annons:
S.L
1/4/20, 3:44 PM
#7

Jag går inte och kramar folk lr bekanta dagligen. Bara dottern o mannen får dagliga kramar. Det är mer när folk fyller år och sånt jag ger kram lr när någon är ledsen.

Upp till toppen
Annons: