Annons:
Etikettgrannar
Läst 1719 ggr
Herveaux
1/22/20, 8:59 AM

Störande granne [klagotråd]

Sen ett par månader tillbaka har vi en ny hyresgäst här i huset, direkt under mig. 
I de 10-11år jag har bott här har det varit så lugnt och skönt. Tills han flyttade in. 

Skrik, slammer och HÖG musik. När jag säger skrik menar jag inte att man tjoar och tjimmar utan mer primalvrål. 
Det börjar så fort han kommer hem vid lunch-tid (jag jobbar 50% och vi verkar komma hem ungefär samtidigt). 
Sen kan det pågå tills sent på kvällen. Rekordet än så länge är att han slutade spela musik vid 00:30 en måndagsnatt.

Kort efter att han flyttade in har flera andra grannar försökt prata med honom men han blir direkt skitförbannad och utagerande. 

Jag har mailat till hyresvärden flera gånger men efter att de fick veta vem det handlade om så är de inte intresserade av att göra något förutom att hänvisa till Störningsjouren… som i sin tur hänvisar till hyresvärden. 

Senast igår kom det ett utskick från hyresvärden med det vanliga uppmaningarna "Inga sopor/barnvagnar/cyklar i trapphuset och tänk på att respektera era grannar och inte väsnas mellan 22:00-07:00.". 
Han passade på att ta en dusch vid 23:00 med skrikande och slamrande mot vattenledningarna så det bara skallrade uppe hos mig. 

Jag har varit på väg att ringa Störningsjouren så många gånger men eftersom man aldrig vet om oljudet kommer ta slut om 2min eller 2 timmar så känns det så menlöst att klaga och få hit folk när det då kanske har blivit tyst igen. 

Ni som har haft riktigt stökiga grannar, hur har ni hanterat det hela? 
Flytta är högst aktuellt, vi har letat ny lägenhet ett tag och jakten fortsätter med förnyad iver. 
Jag är stresskänslig ändå men att inte få sova ordentligt om nätterna och inte veta när man kan lägga sig och vila på dagen stressar mig rejält. Vet att det låter skitlöjligt men så är det för mig.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Maria
1/22/20, 9:21 AM
#1

Kan du inte försöka få hjälp av hyresgästföreningen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
1/22/20, 9:55 AM
#2

Kontakta Hyresgästföreningen om detta. 
Gör inte hyresvärden något åt problemet så tar Hyresgästföreningen tag i det åt dej och pratar med hyresvärden. 
En hyresvärd är skyldig att se till så det blir lugnt efter upprepade klagomål.

Lussan20
1/22/20, 10:08 AM
#3

Oj vad jag känner igen mig!

Där jag bor i en bostadsrätt har varit knäpptyst de första tre åren, nu börjar de äldre flytta och in flyttar grabbar i 30 årsåldern. Den som bor över oss är nyinflyttad och väsnas till ibland kl 3 på natten(eller morgonen) De har party och förfester, de skriker så håret lyfter sig och man vaknar yr och man kan inte somna om för än efter flera timmar. Grabbarna skriker med mörka röster- visa p-p-p-p, klappar händerna, för att fortsätta med visa- f-f-f-f-f.- Tjejerna skriker i falsett och det låter som de rullar bowlingklot över golvet, sist kastade de ut flaskor från fönstren som låg krossade ihop med snus och fimpar.

Vi ringde vår förening som lejt ut tjänsten pga att personerna blånekar även fast folk sett dom. Men nu ska tydligen två varningar från störningsjouren räcka för att vräka?Men det blir nog svårt då det är köpta lägenheter, den över är en etta som kostade 1,2 miljoner.

Jag har haft flera stroke och blir helt utslagen efter dessa nätter, dessutom går han hälgång till minst kl 1 varje natt. Hörde att andra hellre flyttar än försöker få dessa ungdomar vräkta, det är fler i andra portar som för liv om nätterna.

Något råd har jag inte tyvärr. Vi har tappat trivseln och känner inte längre den trivsel vi gjorde då vi flyttade hit.

Förr fanns lite ödmjukhet för andra, den lyser med sin frånvaro nu.

Ja vad ska man göra, vi skötsamma får bara finna oss….Mvh/WL🌺

Mia-45
1/22/20, 10:20 AM
#4

#3 Vet vad det vill säga när personerna ovanför går hälgång. 
Har en granne ovanför mej som går så….hela dagarna. Det stör mej inte nämnvärt men när hon börjar gå så vid 6-7 på morgonen. 
Jag har sagt till henne att hon kan väl gå lite tystare på morgonen då jag sover väldigt dåligt på nätterna och behöver min sömn på morgonen. 
Då sa hon att hon vet att hon går som en elefant på morrnarna…..jag tänkte det att det är inte bara då utan jämt men sa inget. 
Hon gick tystare…i ett par veckor….nu är det samma igen. 
Och det låter som om de möblerar om ganska ofta och då med tidigt eller jättesent. 
Men jag kan leva med detta.
Tycker synd om er andra som har det som ni har det med festande grannar.

Sindri
1/22/20, 10:27 AM
#5

#0 av: Herveaux
Det där låter som en granne vi hade i hyresrätten för många år sedan. Den killen hade uppenbarligen någon diagnos, men sånt talade man inte om på den tiden.
Det kan mycket väl vara så att det är socialen som placerat honom där. Känner igen det där med att man inte vågade prata med honom, jag var livrädd när jag träffade honom i trapphuset. Antagligen var han inte farlig, och jag visste som sagt inget om diagnoser då.
Som tur är kunde vi flytta därifrån, men det är inget man skall behöva göra. Jag tycker också du skall ta kontakt med  Hyresgästföreningen. Om ni är flera grannar som går ihop så blir det större tyngd bakom.

Lussan20
1/22/20, 10:31 AM
#6

Tack!

Hälgångare borde ha innetofflor. Det fortplantar sig det ljudet. Men som du så klokt skrev att det kan man härda ut. Men hur kan man gå så hårt?

Jag har ett gästrum, men jobbigt att börja bädda på natten. Men jag kan, så det är bara brist på ork och yrsel som hindrar mig. Man blir väldigt irriterad nattetid och just allt skrik med äckliga skrik gör mig tvärarg. Mvh/WL🌺

Annons:
Mia-45
1/22/20, 10:34 AM
#7

#6 Det låter som om de har cementklumpar på fötterna. 
Syrran vart här en dag för nån vecka sen och då gick hon så här uppe. Syrran sa då att det skallrar ju i dina väggar när hon går…hahahha ja det gör det ju. 
De har en stor lägenhet på 120 kvm som går över hela huset. Jag hör henne vart hon än går fastän jag har min lägenhet under en del av deras. 
Att de inte får ont i hälarna. 
Jag blir yrslig jag med när jag inte får sova. Och in sömn är jättviktig då jag är sjuk i stress och utbrändhet.

Åsa S
1/22/20, 10:37 AM
#8

#3 trodde det var lättare bli utslängd när det var bostadsrätt, man köper ju in sig i en förening och missköter man sig så borde man ju kunna bli utesluten och då har man ingen rätt ha bostad i föreningen med tvångsförsäljning av lägenheten som resultat + i en bostadsrättsförening har man ju mera att säga till om alla har ju en röst på årsmöten etc. och man kan lämna in motioner och även ställa upp och arbeta i föreningen och aktivt vara med och arbeta bort det man inte gillar. Min man är revisor i föreningen när han såg att de skickat ut meddelande om att man enbart får ha bil i garaget inga andra saker så rusade han ner och tog bort de få andra saker han hade där jag tyckte han var löjlig som hade så bråttom men han sa att om man inte sköter sig kan man bli av med lägenheten.

Lussan20
1/22/20, 11:07 AM
#9

Deras förklaring är bara-ord mot ord-, men sista ordet är inte sagt än, så nästa gång ska vi smyga upp, lyssna om det är pågående busliv efter kl 22, då ringer vi störningsjouren som meddelar föreningen. Det är så många ettor i vår trappuppgång att man måste ha på fötterna då man anmäler att rätt lägenhet pekas ut. Mvh/WL🌺

Herveaux
1/22/20, 11:10 AM
#10

Tack för all support och jag lider med er andra som bor granne med partydjur och elefanter! 🤗
Jag ska prata ihop mig med grannarna och se om vi kan gå som en enad front till Hyresgästföreningen. 

#5 Jag tror att han har någon diagnos (här vill jag på en gång förtydliga att jag varken tar för givet att folk med olika diagnoser beter sig på ett visst sätt eller att "stökig" per automatik betyder "diagnos"!) och det kan mycket väl vara socialen som håller i hyreskontraktet. Tidigare har det bott en annan kille som hade diagnoser (supertrevlig) och ett ungt par nyanlända (supertrevliga de också) så det lutar åt att det är kommunen/socialens kontrakt. 
…kanske också därför som hyresvärden stängde dörren när det vart klart vilken hyresgäst klagomålen handlar om… Fegisarna vill inte stöta sig med stora stygga Kommunen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sindri
1/22/20, 2:23 PM
#11

Nej, jag menar inte alls att alla med diagnos är störiga, jag har själv barn med "diagnos" och som är väldigt försynta och rara, men jag är ändå övertygad om att vår f.d. granne hade någon form av diagnos med tvångsbeteende, var placerad av socialen och att därför vår hyresvärd liksom din inte vågade ta i problemet.

Herveaux
1/22/20, 2:35 PM
#12

#11 Nej, förlåt, det var inte så jag menade! Jag skrev bara ett förtydligande ifall andra läser in att jag tror att folk med diagnoser automatiskt är stökiga. 
Var inte menat att lägga ord i munnen på dig. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sindri
1/22/20, 5:33 PM
#13

Men det var nog bra med ett förtydligande. 👍 Tänkte inte på att det kunde uppfattas så.

Annons:
Lona
1/23/20, 2:05 AM
#14

Jag lider med er! Vanligt hyfs tycks vara bristvara på sina håll, visst kunde vi festa och leva runt när jag var yngre men på rimliga tider och om grannarna skulle ha klagat så hade vi självklart dämpat oss.

Om det är socialens lägenhet så kan det vara skitsvårt att få bort hyresgästen. Rimligtvis borde samma krav gälla för deras boenden och sköter man sig inte så åker man ut, men så är det inte i praktiken.
Mamma (och numera även jag) har haft stora problem med ett av radhusen här i området. Huset är privatägt men hyrs av soc som sedan har diverse mindre trevliga personer boende där. I princip omöjligt att bli av med dem - och husägaren får rejält betalt och har bosatt sig utomlands stora delar av året.
De senaste blev väl vräkta till slut men först efter att polisen varit där ett antal gånger och då gällde det värre grejer som droger och kriminalitet.

Men tänk er för när ni klagar direkt till personen! Man vill inte vara rädd för sina grannar men där jag bodde tidigare så var det en granne som påpekade för en annan att hans döttrar måste ha egna nycklar till porten och inte ringa på folks porttelefoner mitt i natten. Det resulterade i ett rejält knytnävsslag som knäckte flera av benen i ansiktet.
Kändes lagom kul att vittna mot sin granne i rätten när man visste att han var så våldsam men det hände inget mer sen och han blev tack och lov vräkt.
Med andra ord, är ni det minsta osäkra så gå enbart via hyresvärd, hyresgästföreningen och så vidare.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
1/23/20, 6:36 AM
#15

#14 Men eller hur?! 😕Tycker inte jag begär något övermänskligt. 

Tack för varningen! Hemskt att det ska vara säkrast att vara så där typiskt svenskt  konfliktskygg. 
Jag är envisare än synden så krävs det en massa tjat och tjafs på olika instanser för att få till en förbättring så är jag redo.😈
Han kan gärna bo kvar - bara han (och hans kompisar) dämpar sig.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lussan20
1/23/20, 7:50 AM
#16

Det måste vara bristande hänsyn och empatin som blivit sämre? Vi bodde förut i ett radhusområde där många yngre familjer umgicks, deras barn var ute och lekte i parken som låg i mitten av alla radhus. Vi var kanske fyra familjer över 50 år. Vi for alla illa av alla fester på nätterna. Barnen var ute och skrek, gungade halva nätterna sommartid. Man sågs väl som jobbig då man sade till då barnen skrek precis under vårt sovrumsfönster. De spelade trummor och höll igång.

Föreningen skickade ut lappar, men inget blev bättre, då vi såg att de äldre började sälja gjorde vi också slag i saken. Lugnet som fanns här var rena medicinen för en trasig hjärna. Men, men så började det igen här också. Det är högst moderna grabbar i modekläder och rockar, bär sina laptopsväskor och ser såååå skötsamma ut. Men lyssnar man på deras språk då de festar skulle man tro de var uppfostrade  på en annan planet. Vi betalar dyrt för bra boende, det minsta vore att få sova gott på natten. I helgen flyttar jag in i gästrummet, orkar inte kämpa för sömnen i min sköna säng!  Mvh/WL🌺

Draken
1/23/20, 6:44 PM
#17

#0 Känner igen det problemet så himla väl. Hade en sånn granne för några år sedan. Det var ett jäkla liv halva nätterna, både jag och maken var uppe och sa till att han måste lugna ner sig. barnen vaknade varenda natt nr han stökade runt. Han blev agiterad och hotfull, det slutade med att vi ringde polisen men de kunde inte göra något.

Tydligen var det som så att denna männsika hade fått sin lägenhet genom kommunens BOS grupp, han hade både ADHD och några andra diagnoser. De kan inte vräka dem om de sköter hyran sas det.

Funderar på om det kan vara samma sak i ditt fall ? Tä'nker här på hur din hyresvärd reagerade när du sa vilken hyresgäst det handkade om.  Om killen har en BOS lägenhet eller LSS -boende, så kan det bli svårt att bli av med honom.

Men ta kontakt med hyresgästföreningen de KANSKE kan göra något åt situationen, jag vet faktiskt inte hur mycket "makt" de har.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

oh-la
1/23/20, 8:09 PM
#18

Jag öser tråden med förskräckelse och känner att jag är rätt nöjd med att ha 300 meter till närmsta granne! Jösses vad jobbigt ni har det 😱 vilka grannar!

Herveaux
1/23/20, 9:17 PM
#19

#18 Åh, jag har länge haft husdrömmar men maken är helt emot. 😭
Just att slippa grannar vägg-i-vägg måste vara underbart…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

oh-la
1/23/20, 9:40 PM
#20

#19 vi har bott i ett gäng lägenheter av olika slag tills vi köpte huset för 2 år sedan. Efter alla grannar vägg i vägg är huset det bästa vi bott i. Det är tyst, mörkt, ingen som stör, klampar, festar eller springer i trapphus. Vi kan släppa ut hund och barn, gå nakna och slänga sopor om vi vill det. De enda ljud vi hör är de ljud huset gör. Både jag och min man jobbar med människor konstant och då är det ren medicin för själen att komma hem och det är tyst och lugnt! Ibland är det trist att man måste ta hänsyn till nån annans åsikter… Jedi mind tricks?

Annons:
Herveaux
1/23/20, 9:55 PM
#21

#20 Underbart, får glädjas med er tills vidare. 

Ja det är väl ett av de få verktyg jag inte har provat för att få över karln på min linje. 😛 Man tycker annars att det här exemplaret till granne borde avskräcka från att bo i lägenhet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lussan20
1/24/20, 6:13 AM
#22

Vi bodde i hus innan radhuset. Mycket var bra, hade ca 5 minuter till stor skog. Men det krävde sin man, trädgård, husrenoveringar, huset var byggt -62. Så vi hamnade i en moderniseringsperiod med vävtapeter mm. Så flyttade vi till radhuset och där var friden slut. fyra barn lämnade hemmet, så vi tänkte vi skulle få det skönt i en lägenhet, slippa gräsklipp mm. Nu slog grabben ovan ihop sin säng kl 5.45 ovanpå, jag hoppade högt i sängen. Nu längtar jag efter den lugna ron i huset. Men alla får inte ro i hus heller. Har man grannar blir det tjafs om allt möjligt. Som äldre så blir man lätt störd man har sina tider som man vill hålla för att kunna fungera och få ro.

Min ena son bodde i en lägenhet då han flyttade hemifrån där grannen vägg i vägg gick upp och badade kl 5, åkte och gnisslade en timme i badkaret. Det finns störningsmoment i livet. Men man får kämpa på. Mvh/WL🌺

Sindri
1/24/20, 10:32 AM
#23

#19 av: Herveaux
hus är igen garanti; det finns motorgräsklippare, motorlövblåsare, spännande sågar som man måste prova, högtryckstvättar, snöslungor, epatraktorer (som man inte får köra på vägen än men däremot på uppfarten nån timme då och då), mopeder, halvtrasiga luftvärmepumpar……..you name it
Men det är klart, på nätterna är det för det mesta tyst, om inte grannens tonåring har ff….😉

Herveaux
1/24/20, 12:40 PM
#24

#23 Huvvaligen. Jag förstår att hus kommer med grannar och deras "bagage". 😓
Mina egna husdrömmar är mer en liten stuga avskilt från bostadsområden, lite som #20 med närmsta granne iaf (ett par) hundra meter bort.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Caeli
1/24/20, 3:59 PM
#25

Min tidigare lägenhet låg mitt i ett villaområde. Grannen bredvid eldade med ved men det luktade som om han eldade gamla gummidäck. Röken var nästan svart och lukten gick in i min lägenhet trots att jag höll både fönster, dörrar och ventilation stängda. Sotaren dömde ut hans eldning men det struntade han i och fortsatte ändå…

S.L
4/7/20, 9:42 PM
#26

Vi har flyttat pga störande grannar 2 gånger. Nu känns det så skönt med normala grannar som msn kan prata med och ändå ha lite privatliv. Förra grannen var väldigt nyfiken och klev in flera gånger om man inte hade låst dörren 😳

Upp till toppen
Annons: