Annons:
Etikettallmänt
Läst 945 ggr
Must
2020-01-31 08:54

ICA Bonus

ICA:s nya Bonusprogram liknar mer ett sätt för dem att rädda en organisation på dekis. Nu sänker man kravet på att kunderna måste handla, från 2000 till 1000 kronor/mån, för att få en liten bonus. Detta efter omfattande protester från sina kunder. Men faktum kvarstår ICA försöker introducera ett köpkrav (av Öststats modell) för kunderna. Tänk tanken om klädhandeln, telefonbolagen, researrangörer och bilfirmor mfl inför liknande krav på sina kunder. Ex för att få rabatten måste man varje år resa för minst ett fastställt belopp osv. Valfriheten som ICA: förut i reklam sagt sig förespråka har förbytts till en snikenhet värre än någonsin! ICA bjuder dessutom en lördag på tårtskiva i butiken och tror att vi kunder inte uppfattar den snikna nya försäljningsmodellen. Jag som kund vill att handelns (butiker och näthandel) i största möjliga mån ska visa kostnaden på prislappen, utan att trixa med en djungel av plastkort och köpfällor! Kram

Annons:
Carmarino
2020-01-31 09:34
#1

ICA insåg väl att även 2000 kronor var för mycket för de som behöver "återbäringen" mest. Tidigare så fördes ju de sparade bonuspoängen över till nästa månad, men det tog de bort, så nu nollställs antalet poäng i slutet av varje månad.

Att de sänkt till 1000 kronor är ju bra, men surt för den som uppnått 1999 kronor den siste i månaden. 😡

Misstänker att de kommer att få återgå till det gamla systemet igen om de vill behålla sina kunder.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
2020-01-31 10:34
#2

Så du menar att affären inte kommer ha fler rabatter eller vad?

Carmarino
2020-01-31 10:40
#3

Nej, jag menar att man nog får gå tillbaka till systemet med att man kan spara sina bonuspoäng, istället för att nollställa den vid månadsskiftet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Åsa S
2020-01-31 11:06
#4

Jo det är ju surt att poängen fryser inne för oss som inte kan handla så ofta på ICA vi har ju knappt ICA här där jag bor vi har 3 COOP, 1 LIDL och nån slags mini ICA. När vi har åkt till sommarstugan har vi dock ofta gjort storköp hos ICA och har då kunnat få bonus nu när poängen fryser inne så kan vi ju likaväl gå in till Willys som ligger bredvid får man ingen bonus som sällanköpare behöver man inte vara trogen bara till en butik n när man gör stora sällanköp.

Carmarino
2020-01-31 12:56
#5

Brukar förvisso handla på ICA men inte enbart, så därför tycker jag det är dåligt att bonuspoängen nollställs. Just det att man kanske nästan har kommit upp i gränsen för att få bonus, men det fattas 5-10 poäng. Då är det inte kul att behöva börja om igen.

ICA vill ju att man ska handla oftare, men även om man gör det så spelar det ju ingen roll. Man blir ju ändå av med många bonuspoäng bara för att det råkar vara ny månad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2020-01-31 13:10
#6

Verkar vara ett dåligt system för både små och stora kunder!

Annons:
Carmarino
2020-01-31 14:46
#7

Läste igenom de nya villkoren, och tydligen är gränsen xx99 kronor, alltså inte hela tusental. Om jag förstått det rätt så fungerar det så här:

Om man handlar för 1199 kronor en månad får man 20 kr i bonus.
Om man handlar för t.ex. 2759 kr så försvinner de 759 kronorna vid månadsskiftet. Man får ingen bonus för dem, utan man får börja om på noll igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Must
2020-01-31 21:35
#8

Tänker på min gamla mor som är pensionär och måste vända på varje krona. Nu vill ICA tvinga henne att handla merparten av sitt livsmedel på ICA, för att få den där lilla bonus checken. Istället för som tidigare när hon haft "friheten" att köpa falukorven och potatisen där den för tillfället är billigast. Det tycker jag är sniket av matvarukedjan. Sedan ska den nya bonusmodellen firas med tårta i butiken, är det inte bra magstarkt så säg!

Honestyisdead
2020-01-31 22:52
#9

Jag tycker alla reaktioner är överdrivna. Och självklart vill ett företag att kunderna handlar mest hos dom, annat vore väldans märkligt. För dom som handlar lite är det en förlust på 25kr i månaden.

Maria
2020-02-02 08:55
#10

#8 Din mamma kanske rentav tjänar på att handla falukorven i den billigaste affären istället för att jaga bonus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2020-02-05 10:22
#11

Jag jagar inte bonusar, jag handlar i den butiken som har det billigaste erbjudandet på det jag behöver handla för tillfället. För min del spelar ICA-bonusen mindre roll, även om det är tacksamt när man råkar få bonus. Tycker att jag ändå sparar in den där bonuschecken ändå genom att handla i de olika affärerna.

Mia-45
2020-02-05 10:26
#12

Jag struntar i Icas bonus. Handlar där det är billigare. 
Har Ica-kortet men sällan detta används. 
Förstår de som har Ica som "sin" affär. 
Mamma fick hem info om det och de måste handla för 1750 kr och då får de 75 kr som de måste utnyttja under en viss period. Annars försvinner de. 
Kanske är många pensionärer som inte handlar för så mycket under perioden och går nu miste om dessa pengar.

Honestyisdead
2020-02-05 10:36
#13

Jag handlar mest på Ica maxi eftersom jag gillar den butiken mest. Inte för att få bonuscheck.

Annons:
Maria
2020-02-05 10:50
#14

Jag kan förstå att ICA gynnar de som handlar mycket med bonus. Allting handlar väl om att locka kunder.

Tänk om alla som handlar för liten summa men är medlemmar ändå skulle få 75 kronor Inte särskilt lönsamt för ICA precis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2020-02-05 10:52
#15

Nej precis. Det är ett företag som precis som andra har konkurrenter och måste tjäna pengar.

Noctis
2020-02-05 13:35
#16

Bonusen kan skapa stress också. Att jaga priser. Jag har inte satt mig in i denna nya förändring på djupet, men inser att i slutändan vill vi ju bara kunna ha råd med att äta bra mat. Tänk om alla priser var rättvisa utifrån utfört arbete (skörd, osv), och bonusar inte fanns. Då skulle man ju verkligen inte behöva känna en sorts inre press på att handla för en viss summa, och dessutom vinna på att det man handlar faktiskt är mer än bara en egengynnad gärning.

oh-la
2020-02-05 15:43
#17

Vi handlar bara på maxi. I princip förstår jag väl kanske varför man gjort den här ändringen av bonus, i alla fall i fråga om konkurrens. Man vill väl binda in kunderna med valmöjligheter så de handlar så mycket som möjligt från deras butiker. I vår stad, Kungsbacka i norra Halland konkurrerar maxi med en stora Coop, en Hemköp, två Willys och en Lidl bara runt centrum. Och då räknar Jag inte med alla smålivs runtomkring utan bara stora butiker. Klart man vill att folk då väljer att göra så mycket som möjligt av sin handling hos dom. För vår del kommer det inte göra någon skillnad. Vi handlar som sagt bara på maxi och handlar väl för i genomsnitt minst 6000 kr i månaden på två vuxna och två små barn. Vi ligger därmed i lä med goda marginaler för att få bonus…

Upp till toppen
Annons: