Annons:
Etikettallmänt
Läst 1148 ggr
Caeli
2020-02-01 09:43

Vinter och förkylningstider

Satt häromdagen på tåget när två unga välklädda tjejer i 18-20 årsåldern klev på. Den ena var genomförkyld! Hon snörvlade och nös, hade ingen näsduk så hon torkade sig om näsan med fingrarna… Förstod på deras samtal att de var på väg till skolan. Så nu hoppas jag att jag slipper bli förkyld trots denna skur av baciller som hon så bredvilligt delade med sig av…😷 Verkar vara ett alltmer accepterat beteende att leva som vanligt när man är förkyld istället för att stanna hemma i sängen. Går du till skola/jobb/ut bland folk när du är förkyld?

Annons:
Maria
2020-02-01 10:00
#1

Förkylning smittar ju mest i början. T.om. innan den hunnit bryta ut ordentligt. Sedan kan man ju vara snuvig och hostig länge och man kan ju inte vara hemma hur länge som helst heller. Så det är svårt att veta.

Jag brukar hålla mig hemma alldeles i början.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tante Aubergine]
2020-02-01 10:40
#2

Blir inte förkyld så ofta, var 3:e år ungefär, men när det händer så brukar det vara så pass att jag blir sängliggande i flera veckor. Enda gången jag sticker näsan utanför dörren är när jag ska handla på Ica runt hörnet, och det kan ju inte hjälpas om man bor ensam.

oh-la
2020-02-01 11:28
#3

Japp, med ett, snart två barn på dagis skulle jag aldrig vara på jobbet om jag var hemma både när barnen och jag själv är förkyld. Jag stannar självklart hemma om jag har feber eller känner mig riktigt under isen. På tåget in till jobbet om jag är förkyld ser jag till att hosta och nysa i armvecket, sitta så jag slipper vara i ansiktet på andra och tvättar händerna så ofta jag kan. Det enda fel jag ser att tjejen gjorde var att inte hosta och nysa i armvecket. Självklart hade jag gärna varit hemma när jag är förkyld, men jag måste också jobba. Förra vintern när jag inte var mammaledig vabbade jag i genomsnitt varannan vecka minst tre dagar med dottern. Det hade inte gått om jag också skulle vara hemma så fort jag blev förkyld.

icalena
2020-02-01 15:00
#4

Ja på mitt jobb förväntas man vara där om man "bara" har en förkylning. Ringer man och sjukanmäler sig så lirkas det en hel del "men du är väl bara lite förkyld, har du verkligen så hög feber" kan du inte ta ett par alvedon och jobba några timmar på morgonen iallafall" osv osv

Så det är tyvärr bara att pallra sig iväg fast man helst vill ligga kvar i sängen.

[Devya]
2020-02-03 14:02
#5

Jag har varit förkyld sedan november. Jag har haft en förkylning efter en annan.. Jag har inte en enda dag varit frisk. Skulle jag stanna hemma i flera månader bara för att jag hostar och snörvlar då skulle jag nog snabbt få sparken. Förkylningar är inte farliga. Värre med en flunssa då.

Honestyisdead
2020-02-05 10:44
#6

Att stanna hemma för att man är förkyld fungerar inte. Men nog bör man se till att ha god hygien och inte torka sig på näsan med händer och se till att hosta i armvecket.

Annons:
Zadeira
2020-02-05 11:11
#7

Är man förkyld bör ju tänka på hygienen extra och typ försöka minska smittspridning. Men att stanna hemma pga förkylning är det nog få som kan.

Mia-45
2020-02-05 11:29
#8

Är inte förkyld så ofta längre. 
Och då jag blir så stannar jag hemma om jag har feber och är dökass. Inte annars. 
Då tar jag på mej munskydd och har god handhygien.

Wizbot
2020-02-07 20:38
#9

Jag har ingen bil och inga anhöriga närmare än fyra timmar bort så behöver jag få mat, medicin eller sjukvård måste jag tyvärr använda kollektivtrafiken. Sen tror folk ofta att jag är sjuk när jag inte är det och blir sura då jag ofta har hosta LÄNGE efter en förkylning pga min astma. Känns trist att utsättas för folks gnäll när man har en icke smittsam sjukdom som astma. En lättare förkylning går jag definitivt till jobbet med men jag jobbar också i en miljö där alla har munskydd, skyddskläder, handskar och skyddsglasögon och vi har en undertrycksventilation liknande de som är i operationssalar. Så smittorisken är obefintlig. På raster håller jag god hygien och håller mig för mig själv. Nu har jag knappt blivit sjuk sen jag började på det här jobbet pga miljön är så hygienisk.

Saavi
2020-03-11 21:06
#10

Inte lätt att veta om det är förkylning eller början på corona…

Honestyisdead
2020-03-11 22:57
#11

#10 Därför håller man sig hemma om man får dessa symptom.

Upp till toppen
Annons: