Annons:
Etikettvänskap
Läst 704 ggr
tysttjej
2020-02-13 14:48

Vän som bara ser ner på mig

Jag har en vän jag inte vet vad jag ska göra med.

Hon har varit stöttande under en jobbig tid i mitt liv och det är jag tacksam för. Även "adopterat" mig som lillasyster.

Men hon har en sida av sig som  jag inte gillar. Hon tror hon vet bäst hela tiden och motbevisar man det så vill hon inte erkänna att hon haft fel eller gjort fel. 

Nu på kort tid så har hon fått mig att må dåligt.  Jag la upp en bild på en sak jag gjort på fb och skrev hur nöjd jag va över den(ovanligt för mig). Då kommer hon och först tycker den är fin men påpekar en sak som ser konstigt ut enligt henne. Det gjorde jätteont att få kritik utan att ha bett om det. Fick massa kärlek av folk som håller på med samma hobby som jag när jag skrev i den gruppen och det fick mig må lite bättre. Men har knappt rört min hobby sen dess. Sen har jag fått ett erbjudande att köpa en sak jag  verkligen vill ha men den är rätt dyr. har precis fått extrapengar men har aldrig köpt något onödigt som är så dyrt. skrev ett inlägg lite på skoj hur jag brottas med mig själv om jag ska säga ja eller nej. Då kommer hon och frågar hur mycket pengar det handlar om och när hon får svar så säger hon "är det något du verkligen behöver?" Nej det är det inte. Nu fick det mig att känna mig slösaktig och ännu mer tveksam om jag ska köpa saken. Hon vet att jag har en diagnos och lider av dåligt självförtroende och depression. Ändå kommer hon med kommentarer som får mig att känna mig värdelös. 

Mamma säger ta bort henne som vän. Då är ändå hon också vän med henne. oavsett om jag tar bort henne så är skadan redan skedd.

Annons:
Sindri
2020-02-13 15:14
#1

Om det är så att hon bara ser ner på dig så är det ingen riktig vän, tyvärr.

Det finns människor som är bra på att leta upp jagsvaga personer som de använder  för att hävda sig själva. Är det en sådan person visar det på dåligt självförtroende.

Eftersom du tar åt dig så mycket av vad just bon säger och gör så  tyder det på att du också har dåligt självförtroende, men hon skall naturligtvis inte utnyttja det.

Jag tycker att det allra bästa är att du säger till henne precis som det är. Att du är tacksam för det hon gjort för dig, men undrar om hon verkligen är din vän, och berätta hur du tar illa vid dig av hennes negativa kommentarer.

Det bästa är alltid att var helt klar och ärlig i relationer. Kan hon inte förstå dig och ber om ursäkt så är det ingen person du mår bra av att ha i din närhet, så klipp då.

Det är viktigt att du står på dig och gör det du tycker är bäst för dig oavsett vad andra tycker. Varför tycker du att hennes röst ensam betyder mer än vad flera andra sagt eller skrivit? Det är ju också att ringakta de som är positiva mot dig.

Honestyisdead
2020-02-13 17:09
#2

Jag ser inte det du nämnde som att hon har tryckt ner dig. Speciellt inte det sista. Hon frågar om det är något du behöver. Definitivt ingenting som har med att trycka ner att göra. Det är ju tydligen något dyrt.

Upp till toppen
Annons: