Annons:
Etikettförhållande
Läst 771 ggr
Mia-45
2/14/20, 9:50 AM

Alla Hjärtans dag = ingenting

Detta är några år gammalt det som jag kommer skriva om. Det svider lite än och jag fattar inte varför det gör det. 🤔
Men iallafall så hade jag träffat min ungdomskärlek igen och vi blev tillsammans i december. 
Vi hade det rätt bra och trivdes bra ihop trots att många år förflutit 
Så kom då Alla Hjärtans Dag. 
Jag begär inte mycket utan kanske bara en puss och just orden "Ha en fin Alla Hjärtans Dag, älskling".
Dagen kom. Och jag visste att han skulle på kalas till sin pappa som fyllde år i dagarna. 
Jag hade kommit på att jag skulle köra hem till honom med en chokladask och en lång röd ros och lägga i hans säng. 
Jag ringde hans syster som också vart på kalaset och frågade henne om hon kunde skicka mej ett sms om när han vart där så jag inte kom hem till han när han vart hemma. 
Sms:et kom och jag åkte ut. 
Från honom: ingenting…inte ens ett gulligt sms!! 
Jag menar…när vi nyss blivit ihop igen och hade det så bra….så varför kunde han då inte visa sin uppskattning på något sätt?

När han sedan hade kommit hem och skulle gå och lägga sej så hade han hittat chokladasken och rosen och sms:ade mej om hur otänksam och gullig jag var. Och att han hade glömt bort att det var denna dagen. Pyttsan….han lyssnar på radio hela dagarna på sitt jobb så det hade nog inte bara gått förbi han. 
Detta retar mej än fastän det är 4 år sedan. Varför???

Betydde jag inget för honom? Var jag bara en som kunde hjälpa honom med hans hundar och köpa ut sprit till han? 
Vi fick inget riktigt avslut sedan…inget ordentligt snack. (Tog slut i maj pga andra omständigheter)
Jag kanske är löjlig som inte har kunnat glömma detta men det sitter som en liten tagg.

Annons:
Åsa S
2/14/20, 10:16 AM
#1

En del människor är inte mycket för att komma ihåg såna saker som alla hjärtans dag, så man ska nog inte tolka in en massa saker i det man vet inte vad som rör sig i andra människors huvuden. Min far exempelvis är en sån person han kommer inte ihåg födelsedagar, bröllopsdagar etc. ibland blandar han ihop våra namn med hundarnas med, så alla hjärtans dag har han nog ingen aning om att det är idag även om radion skulle stå på, han bara är sån  och har alltid varit det han älskar oss ändå det har han ofta visat genom sina vardagshandlingar så han menar inget illa med det, min syster brukar programmera hans telefon numera så han ska komma ihåg födelsedagar etc.

Mia-45
2/14/20, 10:22 AM
#2

Han vart inte sån. Han kom ihåg födelsedagar och allt som hade med sånt att göra. Därav min förvåning. Annars hade jag inte tyckt det vart konstigt.

Lussan20
2/14/20, 10:25 AM
#3

Vi har lagt ner alla dagar mellan oss, inga julklappar heller. Vi firar jämna bröllopsdagar med bjudning i familjen. Sist 30 år. Vi säger grattis på födelsedagen. Men det är skönt tycker jag. Barnen får något då vi ses och kort på sina födelsedagar. Men om man firar kan det sticka till att bli glömd. Helt klart…Mvh/WL🌺

oh-la
2/14/20, 10:33 AM
#4

Alla hjärtans dag är ju inte en helt etablerad dag, inte som julafton eller påsk direkt. Vissa firar och håller hårt på det, andra tycker det är överreklamerad skit som mest går ut på att vi ska konsumera. Är den här dagen viktig för en tycker jag att det viktigaste är att man kommunicerar det. Sedan tycker jag att man inte kan förvänta sig att andra ska göra saker, den enda man kan styra över är ju en själv. Varför haka upp sig på en dag som många ser som helt meningslös? Visade han aldrig uppskattning andra dagar? Varför är det så viktigt med just denna dag, och varför är det just en dagen som avgör om man betyder något eller ej? Är inte det alla andra dagar menar jag? Min man har aldrig gett mig en sak på alla hjärtans dag. Det är ett under om han ens kommer ihåg det. Samma med vår bröllopsdag, eller årsdag fast vi haft 14 stycken vid det här laget. Däremot får jag mycket andra dagar. Fina bekräftande handlingar och ord. Det är det som spelar roll och som bygget en relation. Och försök att inte gå och reta dig på en sådan sak som varit. Det är ingen mening att älta. Det som har varit har varit och du kan inte påverkar det. Relationen är till på köpet över så att gå och tänka på det här blir ju bara onödigt jobbigt och meningslöst eftersom det inte är ett problem som går att lösa. Hade jag varit du hade jag försökt landa i att dagen kanske inte var så betydelsefull just för honom, men att det inte hade med er relation att göra. Bättre det, så man kan gå vidare.

Mia-45
2/14/20, 10:41 AM
#5

oh-la

Nä du har rätt att jag inte ska älta en gammal sak.  Kände mej lite löjlig som tog upp detta här. Ville väl ha lite infallsvinklar från er då jag tycks kört fast i detta tankesätt. 
Vi pratade om just denna dagen några dagar innan och jag sa att jag begär inget speciellt utan kanske bara ett litet gulligt sms. 
Sen betyder ju alla andra dagar och alla andra handlingar mer än just denna dagen.

oh-la
2/14/20, 11:27 AM
#6

#5 hade jag sagt så till min man hade han tagit det bokstavligt, alltså dagen spelar ingen större roll för mig. Vill du kan du ju skicka ett sms men det gör ingen större skillnad. Det hade i sin tyr inneburit att han struntat i det. Hade jag förväntat mig något skulle jag behövt säga ”för mig är alla hjärtans dag en viktig dag. Jag önskar i alla fall ett sms”. Jag vet vid det här laget att man inte kan hinta eller insinuera om det är något jag faktiskt vill. Vill jag något måste jag vara tydlig! Upplever ibland att många menar att dom informerat, men när man frågat hur är det ganska vaga hintar som för en själv är väldigt tydliga eftersom man har hela tankebanan bakom hinten. Själv har man redan funderat ut något romantiskt, planerat vart man ska köpa blomman, mär man ska köpa den, klurat på något gott att äta, funderat på vad man själv vill ha för uppskattning. Så kommer hinten till någon som kanske inte alls bryr sig om dagen som sådan ”snart är det alla hjärtans dag” vilket går förbi som typ ”det ska regna på måndag”. Tack för infon typ, sedan, borta.

Annons:
Mia-45
2/14/20, 11:32 AM
#7

Men jag tänker så här Oh-la

När jag sa att kanske ett guligt sms räcker så vad är då så svårt med att skicka ett sådant? Jag begärde inget annat även om jag planerade  det jag gjorde. 
Man kan visa sin uppskattning alla andra dagar….helt klart. Men vad hade ett sms kostat honom? 
Men jag ska nog bara ta och lägga ner detta. 
Det var säkert inget illa menat från hans sida men jag tycker att det var illa när han inte ens skickade det där sms:et som var det enda jag ville ha. Och ville han inte skicka ett sådant så kunde jag ju heller inte tvinga han. 
Det ska ju komma spontant. 
Men jag kände mej bortglömd. 

(Saker som han sedan gjorde efter denna dag tydde på att jag inte vart värd så mycket…därav att det sedan tog slut i maj.)

oh-la
2/14/20, 12:12 PM
#8

#7 och jag tänker som så att det inte är det minsta svårt om man, som du, tänker på det! För dig är det ju en grej, och då är det inte det minsta svårt eller jobbigt att skicka ett sms eller köpa en blomma eller vad man nu tänker. För någon som faktiskt inte bryr sig om dagen är det inte lika självklart. Det innebär inte att man inte bryr sig, det är bara inte i tanken. Hur som helst är det helt meningslöst att hålla det emot honom. Oavsett hur enkelt eller svårt det är med ett sms var just det uppenbarligen inte så viktigt just då för honom. Låt det vara glömska eller ointresse eller vad som. Det är meningslöst att tänka som du tänker istället för att bara rycka på axlarna och låta det vara. Ett sms idag, 4 år senare hade ju inte gjort någon skillnad. Relationen är över och ni såg på just det på olika sätt. Inget du kan göra något åt, inget du mår bra av att älta och inget som idag hade gjort skillnad. Ibland får man bara acceptera saker för vad de är och släppa det. Det är inte värt att älta ett uteblivet sms i 4 år.

Mia-45
2/14/20, 12:25 PM
#9

Oh-la

Du har så rätt. Behövde nog höra detta för att kunna släppa det. 😃Jag har förmågan att älta saker som inte är bra för mej.

Lussan20
2/14/20, 1:21 PM
#10

Du är inte ensam att älta. Det gör vi lite då och då. Vissa saker glömmer man, visst etsar sig fast för att man har minnen av att bli försmådd, så när man glömts bort så poppar det upp igen. Man får måna om sig själv då det går och sakta lägga allt i minnenas brunn….Mvh/WL🌺

Upp till toppen
Annons: