Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1039 ggr
Herveaux
2/27/20, 10:40 AM

Överraska med weekend?

Min stackars gubbe har det inte lätt på jobbet just nu och det var ett par år sen vi kom iväg på en riktig semester-resa så jag har börjat fundera på att överraska honom med en mini-weekend till Stockholm nu under våren som ett litet andningshål innan det förhoppningsvis kan bli en längre resa till semestern i sommar. 

Här behöver jag lite input, jag förstår ju såklart att ni inte kan gissa hur han skulle reagera, men om det var er partner som hade samma idé som jag, skulle ni då föredra att veta på förhand att en resa väntade eller skulle ni uppskatta en riktig överraskning i stil med "Möt mig vid tågstationen kl xx, vi ska fara till [stad] över helgen!" Så står h*n där med packade väskor redo för avfärd. 

Min tanke var iaf att bo på hotell fre-sön, ha lite aktiviteter löst planerat och blir det bara att ligga och slappa på rummet hela helgen blir det minst lika bra det också. Känns som att vi båda är i desperat behov av miljöombyte. 

För oss är Stockholm bara ~30min bort med tåget så det är ingen längre resväg. 
Vi har ofta pratat om att åka till storstan över dagen, men det kommer liksom aldrig till skott om det inte är något som verkligen drar, som en konsert. 
Jag tänkte stå för kalaset (vi har delad ekonomi) och vi (eller jag då) har pengar undanstoppade så en weekend betyder inte nudlar och havregryn resten av månaden.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Maria
2/27/20, 10:48 AM
#1

Jag hade blivit jätteglad men hade föredragit att ha några dagar på mig att smälta det hela och förbereda mig.

Själv tycker jag alltid att tiden innan någon resa eller upplevelse också är givande med planering och allt.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2/27/20, 10:52 AM
#2

Jag hade älskat det, men hade velat veta några dagar i förväg :)

Surpan
2/27/20, 10:54 AM
#3

Låter jättefint!

Personligen hade jag velat veta lite innan för att packa mina egna väskor och smälta allt lite, jag gillar inte att bli "tagen på sängen". Men det kanske räcker med att säga typ "vi ska bort i helgen, det är en överraskning. packa väskorna"?

Ni kommer säkert få det jättemysigt!

/Surpan

Lona
2/27/20, 10:54 AM
#4

Absolut ingen överraskning men jag är förstås en extrem "Vill veta allt jättenoga innan-person".😞
Kanske en halvt-om-halvt-överraskning med att "Vi ska åka bort över helgen, medtag kläder/packning som passar för aktivitet X"?
Det tror jag att de flesta lagom-personer hade uppskattat, att de får reda på ungefär vad som ska göras men att det ändå är lite spännande.
Är din man en sån där som älskar överraskningar så kör på högsta möjliga hemlighetsmakeri, men i så fall hade du nog inte frågat här?🙂

Jättefint initiativ, jag skulle i alla fall uppskatta det mycket! Inte bara weekenden i sig utan själva omtanken - och så att få rå om varandra lite extra några dagar.🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sindri
2/27/20, 11:25 AM
#5

Oj, så glad han blir, men som andra här ovan så tror jag på lite framförhållning. Märker själv att det blir allt viktigare ju äldre man blir. 
Någon vecka innan kan du börja med  -Boka inget till nästa helg, du får veta mer snart. Sedan som Lona skriver bra att veta vilken typ av kläder man behöver ta med.

Scorpio97
2/27/20, 12:05 PM
#6

Låter som en jättefin och trevlig överraskning! Hoppas ni får det bra :) Jag hade velat veta innan. Jag har dock "lite" kontrollbehov och att göra saker spontant är inte min grej. Hade jag sett fram emot en lugn helg hemma och helt plötsligt får veta att vi ska med tåget om någon timme, så hade min reaktion nog inte varit helt positiv (även om jag säkert hade uppskattat idén när jag väl smält det). Däremot måste jag inte veta exakt alla detaljer innan. Men att vi ska bort över helgen skulle jag vilja veta en vecka eller några dagar innan, och helst även ungefär vad som ska hända eller åtminstone vilka kläder osv jag ska ta med mig.


//Jessie

Annons:
Herveaux
2/27/20, 1:16 PM
#7

Tack för all respons! 😂

Här hemma är det en fin balans mellan att berätta saker FÖR tidigt men också som ni säger kan en överraskning som blir bra när man väl är på väg kanske komma lite för mycket som ett slag i magen från ingenstans. 

Börjar jag prata om planer och planerar lite löst lite väl långt i förväg har karln en tendens att komma med en massa "om" och "men". Men när jag väl tagit fram kofoten och bänt loss honom från soffan så har han dock tackat för att jag vänligt men bestämt gav honom en spark i baken så vi kom iväg. 😇


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Niklas
2/27/20, 3:01 PM
#8

Jag gillar inte överraskningar, men är det bra gjort och av rätt personer kan det bli väldigt bra. En gång blev jag väckt en tidig morgon och tillsagd att klä på mig för att jag skulle resa. Inget mer fick jag veta. Vi åkte bil till Arlanda, klev på ett plan och landade i Milano där vi tillbringade hel dagen. Det var väldigt välplanerat. De hade sett till att få med mitt pass och några särskilda kläder behövdes inte.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Devya]
2/28/20, 6:22 PM
#9

Jag skulle älskat det och jag är en person som inte behöver flera dagar på mig för att förbereda mig. Ett par timmar skulle vara tillräckligt för mig att packa. :)

Cireea
2/29/20, 5:10 PM
#10

Jag hade älskat det! 
Hade inte behövt veta någonting i förväg utan hade uppskattat att bara behöva dyka upp. Räknar såklart då med att sambon packat åt oss båda samt fixat med djurvakt under tiden vi är borta. Vill sambon däremot att jag ska packa själv så hade 1-2 dagars förvarning räckt gott och väl. Jag är snabb på att organisera på kort tid. 

Sambon gjorde något liknande för oss på alla hjärtans dag, han överraskade med en ledig dag, bokat bord på en fin restaurang och hundvakt åt valpen. 😍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

S.L
3/11/20, 10:57 AM
#11

Jag är lite för "ha sten koll på allt" och det vet min man om så han hade tänkt ut plan A,B o C. Så jag hade blivit glad 😊

Upp till toppen
Annons: