Annons:
Etikettgrannar
Läst 736 ggr
Mia-45
2020-02-29 13:59

Grannar som lånar saker.

Brukar ni låna ut saker till era grannar?
Om de frågar om du tex har ägg hemma?
Jag har två grannar som är duktiga på detta. Ägg, bakplåtspapper, kött-termometer, nagellack, vin, öl, cider m.m.
Dessa saker har jag inte fått tillbaka. Jag begär inte om de lånar ibland…men detta sker ofta. Jag är ingen som man bara kan ta saker av utan att lämna tillbaka. 
Nu har den andra grannen fått låna min dammsugare. De har haft den i snart två veckor. De sa de skulle köpa en men tydligen har de inte gjort det eftersom jag inte fått tillbaka min. 
Jag sa till igår att idag måste jag ha min dammsugare….så han skulle komma och lämna tillbaka den efter hans jobb. Jag väntade….och väntade…och väntade. 
Har nu fått skriva till han igen. Saken är den att de inte är hemma annars hade jag gått och hämtat den. 

Hur är det med er? Får ni tillbaka om grannarna lånar?
Nu är det slut med det här. KÄnner mej utnyttjad.

Annons:
Emo
2020-02-29 14:02
#1

Jag lånar inte lägre ut något, som jag inte är beredd att förlora.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Hayabusa]
2020-02-29 14:05
#2

Det händer i stort sett aldrig att jag får frågan. Om den skulle komma, så enbart sådant som jag kan avvara = inte behöver få tillbaka. Dammsugaren? Nej, aldrig. Skulle det vara grannar som jämt & ständigt vill ha förbrukningsvaror så skulle jag sätta ner foten efter en tid.

Maria
2020-02-29 14:06
#3

Jag har aldrig fått frågan ens och jag själv har heller aldrig lånat något av grannarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
2020-02-29 14:19
#4

#2 Ja detta sker rätt ofta från en utav grannarna. Så jag har tröttnat nu och sagt att jag inte har det de vill "låna".  Även om det är saker som jag kan avvara så är det själva principen att lämna tillbaka när man "lånar" så ofta som de. 
Jag frågar aldrig mina grannar själv utan saknas det något här hemma så åker jag och handlar det.

Honestyisdead
2020-02-29 14:26
#5

Har en granne som fått socker och lite sköljmedel. Skulle aldrig låna ut saker.

OberonsMatte
2020-02-29 14:29
#6

Vad jag kommer ihåg har jag lånat ut skruvmejsel, polygrip, korkskruv,  vindsnyckel och tvättmedel. Jag fick tillbaka allt direkt efter användandet - utom det använda tvättmedlet (men det hade jag inte förväntat mig heller).

Det måste finnas en rimlighet i varför personen ber att få låna något. Dammsugaren skulle jag inte låna ut, men om det fanns en rimlig förklaring skulle jag förvänta mig och kräva att få tillbaka den direkt efter användandet (dvs. samma dag).

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Mia-45
2020-02-29 14:29
#7

Dammsugaren lånade jag ut för att de har småbarn. Och inte just då hade råd att köpa en. Jag har inga småbarn så jag behöver inte dammsuga så ofta som när man har barn. 
Men nu tycker jag det har gått lite väl lång tid. Jag ska sluta vara snäll tror jag.

OberonsMatte
2020-02-29 14:35
#8

#7 Då skulle de ha frågat om de fick överta din dammsugare. Att låna innebär att man lämnar tillbaka den (underförstått "efter dammsugningen" i det här fallet).

Sajtvärd Katter iFokus

Mia-45
2020-02-29 14:37
#9

#8 Exakt. Så nu börjar jag bli sur.

Carmarino
2020-02-29 15:44
#10

Tycker du har lånat ut tillräckligt. Säg till dem att du inte lånar ut något så länge du inte får tillbaka sakerna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mia-45
2020-02-29 15:53
#11

NU fick jag tillbaka dammsugaren. Inte ens ett tack för lånet fick man. Så nu får det vara bra. Här lånas inte ut mer.

Honestyisdead
2020-02-29 16:54
#12

Vad är det för grannar egentligen. Inte ens ett tack :(

MonicaLagerquist
2020-03-01 14:12
#13

Vi har en kompis som går under nämner "lånaren" Han lånar ofta och ibland får man säga till om han glömmer att lämna tillbaka. Sen har jag en granne i huset mitt emot oss som det är mer jämställt med. Lånar vi smågrejer typ 1 tsk bakpulver så lämnar vi ute tillbaka men en påse mjöl och fem ägg lämnas tillbaka när vi eller dem handlar nästa gång. Vi har även lånat deras bil och de har lånat vår bil.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
S.L
2020-03-11 10:52
#14

Nä det var många årsen då var grannen min syster 😊 Byte mot en kopp kaffe så gav vi tillbaka 1 paket kaffe. Det hände väldigt sällan. Låna ut vin öl och allt annat nä det hade jag väl sagt tyvärr men systembolaget har någ öppet imorgon med.

Upp till toppen
Annons: