Annons:
Etikettallmänt
Läst 2044 ggr
mikaelalund
2020-03-27 14:21

Corona och att träffa släkten.

Hur försiktiga är ni när det gäller att träffa släkten med anledning av corona? Min släkt verkar inte bry sig ett dugg och tycker att så länge ingen av oss har symtom är det bara att träffas över middagar mm.  En i släkten fyller jämt och har bjudit in till kalas i början av april. 14 stycken blir vi.

Alla tycker det blir toppen utom jag som tycker det är fruktansvärt onödigt även om alla känner sig friska. De flesta av oss tillhör ingen riskgrupp men ett par är 74 respektive 80 år gamla. 74-åringen är även diabetiker typ 1  sedan hon var ung. Men även det äldre paret känner sig pigga och krya och tycker att jag verkar överkänslig.

Jag vill bara skriva och fråga vad ni tycker? Är jag överkänslig eller är min släkt dumdristiga?

Jag kom på nu att jag kanske borde skrivit på hälsa i fokus. Frågan kanske inte har med relationer att göra, men hoppas det är ok.

Annons:
Lussan20
2020-03-27 14:28
#1

Man måste lyssna på folkhälsomyndigheten. De råder oss alla över 70 år att stanna inne. Om man är likgiltig för sitt eget liv är en sak, men att utsätta andra är okänsligt! Så säger jag och tycker. Jag har varit inne i 3 veckor nu. Mvh/WL🌺

Herveaux
2020-03-27 14:38
#2

Jag hade gått på festen. Vid minsta symptom hade jag stannat hemma. 

Det finns en diskussionstråd med ett snarlikt, hypotetiskt, scenario inne på ett annat forum också.
Dilemmat: födelsedagsfest i coronatider?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Scorpio97
2020-03-27 14:51
#3

Jag hade inte gått på festen. Jag är inte alls orolig för egen del (trots att jag är i riskgrupp pga sjukdom) men det känns som en onödig risk för mig. Men jag träffar inte ens mina syskon eller mamma just nu trots att det är osannolikt att någon av oss skulle bli riktigt sjuk. Vi håller kontakt via mobilerna istället, det fungerar bra för tillfället :)


//Jessie

Maria
2020-03-27 14:54
#4

Jag jobbar ju och på mitt jobb har man tagit in pensionärer som arbetar så jag hade inte tvekat så länge ingen känner sig minsta förkyld eller risig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

johan
2020-03-27 14:55
#5

Vi hade ställt in festen. Verkar så sjukt dumt att ens chansa, om det nu ens kan ses som en chansning utan bara garanterat dumt. I synnerhet när det är gamla och andra riskgrupper där. 

Vad är det som är så svårt att förstå att detta är sinnesjukt smittsamt och smittas innan man har symtom? Blir så provocerad på folk som inte tar det på allvar.

Stå på dig!

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Magi-cat
2020-03-27 15:26
#6

Det blir allt strängare bestämmelser hela tiden, nu senast infördes en gräns på 50 personer på tillställningar, med bestraffning om man trotsar förbudet! Det kan komma ännu fler begränsningar, och det av goda skäl.

Det är dumt att chansa, ställ in festen! Hur tråkigt det än är, men skulle någon smittas är det ännu tråkigare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Honestyisdead
2020-03-27 15:39
#7

Jag hade absolut inte gått! Jag förstår inte hur folk fortfarande kan vara så ignoranta!

mikaelalund
2020-03-27 16:16
#8

Tack för era synpunkter. Att få dem att ställa in kan jag nog inte. Men jag kan alltid välja att inte närvara själv.

Magi-cat
2020-03-27 17:07
#9

#8 Förstår att det är ett svårt beslut på många sätt. Jag står inför ett liknande själv i helgen och vi har beslutat ställa in och äta livechatt-tårta tillsammans istället. 🙂🎂
Inte lika kul, men så länge man har ett val väljer man det säkraste. Så tänkte vi.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2020-03-27 17:09
#10

En utan symtom fast smittad kan orsaka att 1000tals blir smittade, de som blir väldigt svårt sjuka kanske dör….Lyssna till expertisen, Mvh/WL🌺

[Devya]
2020-03-27 19:35
#11

Idiotiskt att planera in något sådant. Så otroligt många som är dumdristiga och tar onödiga risker. Så småningom måste väl Sverige vakna upp och införa strängare regler. Det verkar som om Sverige tar det här alltför lättvindigt. Själv bor man i Belgien och det är otroligt strikt här och det behövs.

Maria
2020-03-27 19:38
#12

Jag drar tillbaka mina åsikter på grund av de nya direktiven😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
2020-03-27 19:46
#13

Jag grät då jag såg att 1000 dött i Italien på ett dygn. Så hemskt, för det är så plågsamt för de äldre att kippa efter luft. Men det finns många i världen som lider.

Men vi får inte drabbas av hopplöshet, nu ska vi kämpa för att klara av karantän och det som väntar här i landet. Jag sänder kära hälsningar till er alla, vi gör det tillsammans! Kram från WL🤗🌺

Annons:
Magi-cat
2020-03-27 20:21
#14

Till Wonnalesan och alla er andra. 🤗❤️🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

annia1
2020-03-28 01:01
#15

Myndighetens råd/restriktioner gällande äldre. Det är inte att äldre ska stanna inne.  Man kan läsa bla på svt. Står bla ta gärna en promenad men håll avstånd.

Deras restriktioner för äldre är på det stora hela samma som deras rekommendationer som gäller alla. Undvik social kontakt och håll avstånd. Skillnaden mellan äldre och yngre är att de flesta äldre följer det myndigheterna sagt, medan många yngre helt struntar i det.

Visst säger myndigheter att äldre ska undvika att träffa barn och barnbarn. Men sen  blir det ju dubbelt när dom säger att äldre ska be anhöriga eller grannar handla. Det blir ju knasigt för det är oftast barn eller barnbarn som handlar eller hjälper de äldre på andra sätt och det räcker ju med bara en för att de äldre ska bli smittade. 

Det finns en annan aspekt på det här att äldre ska avskärma sig från social kontakt. De äldre som är vana att vara aktiva och träffa många människor kan bli att må dåligt psykiskt om dom ska avstå kontakt, speciellt när ingen vet hur länge det kommer bli. Det är inte alla äldre som har dator/mobiler så dom kan "träffas" över nätet.

För våran del det är jag som handlar åt våra föräldrar. Blir jag smittad så är risken att jag  kommer smitta våra föräldrar, om jag inte märker av det i tid. Och så kommer vi träffas i påsk och äta under förutsättning att alla är friska. Och vi kommer bli runt 14. Så vi kommer ju alla hålla koll på oss själva för att se om man känner nåt. För som det är så då våra föräldrar är så pass gamla så kan dom ju dö  när som helst ändå, så det kan vara sista gången dom träffar barn och barnbarn även om dom inte får viruset. Och äldre är ju medvetna om att de kan dö när som helst i alla fall.

När det gäller familjesammankomster. Använd sunt förnuft och lyssna även på de äldre. För så länge de är klara i huvudet så kan dom själva säga om dom vill ta risken. För det är ändå dom som blir drabbade om dom skulle bli smittade.

Vore bra om yngre faktiskt tog till sig de rekommendationer som finns lika bra som de äldre gör.

.

oh-la
2020-03-28 05:42
#16

#15 fast det har ju visat sig att några av de som tagit åt sig minst och struntar i myndigheternas råd är just äldre, inte yngre. I alla fall inte i Sverige. Vad jag vet är myndigheternas råd just att leva som vanligt, vara rädd om riskgrupper och hålla sig hemma om man känner sig sjuk. Vi har både varit på kalas, haft kalas och haft släkten hör både förra helgen och denna helgen. I alla fall har gällt att känner man sig sjuk får man vara hemma och känner man sig osäker på läget med att träffa andra är man också hemma, för sin egen skull. Hade det varit kalas hade jag absolut gått om vi kännt oss friska och de vi träffat kännt sig bekväma med att vi kommer. I övrigt följer man hygienrutiner, tvättar sina händer, pillar inte i mat med fingrarna och hostar och nyser i armvecket. Jag är långt mycket mer orolig för de ekonomiska konsekvenserna efter det här än jag är för själva smittan. Jag har redan 3 i min omgivning som blivit uppsagda, en som permitterats och många som går till jobbet med en klump i magen och inget att göra. Hur dödlig är en riktig kris med massarbetslöshet och personlig konkurs tänker jag…?

Magi-cat
2020-03-28 07:27
#17

#16 Vad jag vet är myndigheternas råd just att leva som vanligt, vara rädd om riskgrupper och hålla sig hemma om man känner sig sjuk

Vad jag vet finns inget sådant läge som "som vanligt" just nu och några myndighetsråd om att "leva som vanligt" finns inte.
Tvärtom skärps åtgärderna hela tiden, men det krävs att även de enskilda tar sitt ansvar och gör sitt yttersta för att minska smittspridningen.

Tänk på att det finns alltid ett tidsglapp mellan att man blir smittad och kan smitta själv och att man känner sig sjuk

Även yngre smittas och kan bli mycket sjuka!

Om inte folk beaktar detta och själva tar ansvar, kan restriktionerna bli ännu strängare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-03-28 07:32
#18

Risken för spridning i Sverige bedöms nu som mycket hög.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/riskbedomning/

70+ - personer ska begränsa nära kontakter.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/46489fed663042a4be208d2db73d74be/faktablad-covid-19-70-ar-svenska-20033.pdf

Det gäller ju inte "bara" en själv och risken att dö, en risk många hörts säga sig villiga att ta, i alla fall innan de verkligen är vid den dörren. Det gäller ju också risken att smitta andra, en risk som ingen vill ta när de tänker efter. Vidare ser vi hur samhället rustar och bygger ut sjukvårdsplatserna och sjukvårdspersonalen sliter dygnet runt - inte vill väl någon ta risken att belasta dem mer om man kan undvika det?
Är en fest värt det?

Det blir fler tillfällen till fester när det här är överståndet, men tills dess måste vi hjälpas åt, hålla ut, hitta andra sätt att umgås och vara rädda om varandra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2020-03-28 07:37
#19

70+ ska  hålla sig inne förutom promenader 2 m från andra. Ha hjälp att handla, unga ska hålla sig borta från äldre.  Måste man gå ut så håll avstånd.

Så har jag fattat direktiven? Mvh/WL🌺

Magi-cat
2020-03-28 07:42
#20

#19 "För att undvika att bli smittad uppmanar vi dig som är 70 år eller äldre att begränsa dina nära kontakter. Du bör låta bli att åka med kollektivtrafiken, handla i butiker eller vistas i lokaler där det finns många människor samtidigt."

Promenader i friska luften är bra, men man ska hålla avstånd.

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Devya]
2020-03-28 09:28
#21

#15 Hur blir det dubbelt? Matvarorna ska lämnas utanför dörren och så ska man avlägsna sig så att de kan hämta in dem. Efter att de har plockat upp matvarorna och satt dem i skåpen ska se tvätta händerna. Det är inte meningen att man ska umgås med dem eller dylikt. Så har vi det i Belgien och det tycks fungera.

[Devya]
2020-03-28 09:42
#22

#15 Sen kan jag intr låta bli att påpeka att det är otroligt själviskt tänkt att säga att de ändå kommer att dö. De kan då ta upp bäddar på sjukhuset som andra skulle behöva. Det kommer att bli väldigt överbelastat på sjukhuset om folk tänker i samma banor som dig. I det här fallet får vi inte vara så pass själviska utan vi måste tänka på helheten. Jag menar inte att vara elak eller så men faktum kvarstår att ni kommer att överbelasta sjukhusen om ni tänker så här och faktiskt tänker träffas och ha er sammankomst. Viruset sprids även om man inte uppvisa några symptom. Jag har inte träffat familj eller vänner på 3 veckor. Jag vill inte riskera något just nu men så är situationen i Belgien längre framskriden än i Sverige. Det är dock bara en tidsfråga innan även Sverige får lika mycket smittade och strängare skyddsåtgärder tas i bruk.

Lussan20
2020-03-28 11:02
#23

Ja det blir lite dubbelmoral! Först vill man leva som vanligt, resa som man vill. Sedan ska de som inte klarar viruset sållas bort?

Vi har gått i skogen nu och vi bor tre kvarter från City, det var mycket folk ute på väg mot City? Det lär visa sig i statistiken om några veckor. Mvh/WL🌺

Caeli
2020-03-28 11:13
#24

Man kan ju inte styra över andra så det enda du kan göra är att stanna hemma och berätta varför du väljer att inte komma. Förhoppningsvis sår du ett litet frö hos de övriga. Själv hade jag varken gått på kalas eller bjudit in till kalas i dessa tider. Känns för mig fullständigt otänkbart.

annia1
2020-03-28 16:09
#25

Devya #21 ska lämnas utanför. Ja det är ju det bästa. Men många äldre orkar inte bära matkassar/na så de får då gå många gånger mellan dörr och in innan de fått in alla varor.
Och det är ju också så att det finns många som har hemhjälp. Och då är det hemhjälpen som handlar åt dom.

Som anhörig kan man kanske ligga ute med pengar, men om en granne handlar så vill den nog ha igen pengarna och den äldre vill nog göra sig kvitt. Så på nåt sätt måste de äldre då träffa nån som kan ta ut kontanter åt dom (på bankomat) så de kan betala eller lämna ut sin pinkod till kortet (vilket man inte ska lämna ut till obehöriga)

Sen om man tittar på hur det är här i sverige. På vissa orter så gör affärer så att de öppnar en timme tidigare så de äldre själva kan gå och handla om dom vill. Då finns risken att de blir smittade. 

På andra orter så har kommunen ordnat handlingshjälp. Nu vet jag inte hur det är på alla orter, men de reportage som varit på tv så den som kommer med varorna träffar den äldre och ställer in varorna i hallen. Den handlingshjälpen så brukar de äldre få en faktura.

.

annia1
2020-03-28 16:10
#26

Devya #22 på vilket sätt är det själviskt. Det är en realitet, varje dag efter vi föds så är vi en dag närmare att dö. För dö ska vi alla göra. Frågan är bara när.  Och det är ju nåt som alla vet om. 
Och när man som jag har föräldrar som är äldre så vet jag att varje dag kan vara den sista som dom finns här. Och det utan viruset. Det är också en realitet.

Och hamna på sjukhus kan man göra i alla fall.

Sen om du läser det jag skrev så skrev jag att man ska använda sunt förnuft. Och jag skrev också att man ska ha koll på sin hälsa. Det gäller inte bara vid familjesammankomster utan det gäller även annars, känner man sig krasslig så ska man stanna hemma. 

Så oavsett om man träffar anhöriga eller är ute i samhället av andra orsaker så gäller samma sak.

.

[Devya]
2020-03-28 19:10
#27

#26 Kanske du inte har följt med nyheterna men i många länder är det brist på sjukhuspersonal just pga coronaviruset. Det finns också inte ens utrymme för alla patienter som kommer in. Sjukhusen är överbelastade i t.ex Italien. Alltför många på en gång hamnar in på sjukhuset nu. Har du inte hört något om den situationen? De försöker ju sakta ner spridningen så det inte blir totalt omöjligt den här situationen. Om folk fortsätter att träffas som vanligt och struntar i de regler som sätts upp så kommer det att bli kaotiskt. Folk som annars lätt skulle kunna tillfriskna löper risk för att dö eftersom sjukhusen är alltför överbelastade och kan inte ge dem dem vård som de behöver. Visst, vi alla kommer att dö någon gång men jag tyckte att ditt resonemang var lite själviskt för du tänker inte på att om ni skulle vara försiktigare så skulle ni förhoppningsvis inte ta upp någon bädd på sjukhuset, då det skulle kunnat kanske undvikits. Det är i de tankebanorna som jag tänker. Om folk skulle vara försiktigare och tänka sig för så skulle vi kanske kunna undvika att alltför många hamnar in på sjukhuset. Sunt förnuft hjälper inte då folk tycks sprida viruset utan att de ens visar några symptom. Vi hade en 70-årig man här som testades för Corona (då de fortfarande testade icke allvarliga fall) och han hade inga symptom (hade dock varit i kontakt med någon som hade corona) och han testades positivt för corona.🤷‍♀️ Så att säga att man ska följa sunt förnuft och hålla sig hemma bara om man känner av symptom räcker inte särskilt långt alla ggr.

Annons:
annia1
2020-03-29 01:32
#28

#27 jo då jag vet. Och jag vet att det har dött, är det 33 eller 36 läkare i italien på grund av att det blivit smittade med corona på jobbet. Jag vet att det finns både läkare och sköterskor här i sverige som är smittade.  Så jag vet att de allra viktigaste personerna vi har för tillfället blir sjuka dom också.  Inte alla av dom, men några av dom har blivit smittade på jobbet. Vad jag vet just nu så är det väl ingen svensk läkare/sköterska som dött.

Jag vet att flera äldreboende har fått in smittan på boendena så några äldre har blivit smittade och till och med några har dött. 

När det gäller människor som dör så är det i första hand äldre. Nu har det inte hänt i sverige än, men det har varit yngre som dött utomlands. Kommer inte ihåg om tjejen var 9 eller 12 som dog i usa. En tjej i frankrike som var 16. Dom hade inga underliggande sjukdomar som dom vet. Finns några till utomlands, men där är jag osäker på om dom hade underliggande sjukdomar. Så det är inte bara äldre som dör även om de är flest än så länge.

Och alla kan drabbas finns även bebisar utomlands som det skrivits om. 

Så jo då jag vet.  

Det allra viktigast för alla är att hålla koll på sin egen hälsa och om man blir krassliga att stanna hemma. Om alla gör/gjorde det så räcker det långt för att hålla smittspridningen nere.  Men det är tyvärr där många brister, att det är alltför många som inte inser hur viktigt det faktiskt är. Och det är ju för att alla inte tar sitt ansvar som gör att myndigheterna måste skärpa restriktionerna undan för undan.

När det gäller symptom så har det framkommit nytt som verkar vara symptom på corona. Och det är att man förlorar smak och luktsinne. En del får bara det. Och det är nåt som inte har funnits med förut. Sen finns det andra väldigt milda symptom som man knappt lägger märke till.

Så jo jag vet både hur det är i sverige och resten av världen. Och jag vet att vi har en jobbig tid framför oss för det är ingen som vet när det lugnar ner sig. För där har det även kommit fram nytt. Förut så har alla trott att viruset ska vara som andra virus att det trivs bäst i kall och torr luft. Vilket innebär vintertid för oss. Men nu har det börja komma uppgifter att vädret inte spelar nån roll. Så istället för att kunna få det lugnare under sommaren så kan det fortsätta i samma takt ända tills de flesta (ung som gammal) har fått det. När det nu blir.

.

Magi-cat
2020-03-29 12:51
#29

Läs om hur vårdpersonalen har det! Stanna hemma alla som kan och minimera sociala kontakter!

"Det beslut du tar idag (gå till gymmet, handla fast du känner dig förkyld, låta mormor passa ditt barn, åka på den där resan du tänkt osv) – det kommer påverka hur det ser ut på mitt jobb om två veckor. Det kommer påverka om vi på intensiven har fullt eller om vi faktiskt kan ta hand om de svårt sjuka som kommer. Det kan vara ditt barn, din partner, din mormor, din pappa, din granne eller bästa vän som då är i behov av intensivvård.”

Det personliga inlägget avslutar hon med att vädja till allmänheten:

”Jag avslutar detta inlägg som så många andra gjort: jag går till jobbet för din skull, stanna hemma för min skull”.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/-de-strommar-in-och-de-ar-sjuka-valdigt-svart-sjuka/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2020-03-29 13:01
#30

Såg en gravid kvinna på FB som låg inne med Corona, hur sjuk man är. Alla borde se den filmen för att få en aning om hur sjuk man blir. Andnöd, heshet , knackande hosta. Ändå är hon relativt ung. Tänk en svag gammal hur kampen är ojämn mot viruset. Alla måste tänka. Men det känns som man inte kan mentalt ta in hur detta är, eller inte vill. Unga vill leva ha skoj, så var det ju. Men lämna de gamla ifred nu. Ring och skriv på nätet, de blir glada oavsett hur ni hör av er.

Säg ifrån till obetänksamma människor. Jag tror att de som inte fattar att vissa skidorter inte har resurser att vårda många människor måste ryta ifrån. Det har inget med Stockholmare att göra alls utan att de inte kan vårda fler nu….Mvh/WL🌺

Lia
2020-03-29 19:56
#31

Svärmor ska ha kalas nu för sambons styvsyster, det blir hela tjocka släkten där vi är flera i riskgrupp. De ska hyra en gympasal. Vi har tackat nej, eftersom jag då är i riskgrupp. Men oavsett hade vi inte gått på fest nu mitt i det här. Vi träffar ingen alls just nu, inte ens min mamma och då ses vi alltid en gång i veckan annars eftersom vi delar hund. Bättre att vara isolerad nu ett tag så kan man ta igen allt det där när det är säkert igen att göra så. Tar alla hand om sig nu så finns det fler möjligheter att ses längre fram, vem vet hur det ser ut om man struntar i direktiven.

Lussan20
2020-03-29 20:50
#32

Jo då man hinner. Jag skulle skriva och gratulera och säga du har ett besök av mig då detta är över. Det brinner inte, vi kan stilla oss och allt hinns med senare.

Mina barn är så hänsynsfulla och rädda om mig, de hör av sig på telefon och över nätet. De säger att skulle det hända att någon av oss smittar dig, det kan man ju inte leva med för en självisk tanke att man vill träffas på högtidsdagar. De har lagt ner sina dagar nu i april, maj och juni. När allt är över har vi bröllop och dop som väntar. Man hinner….Mvh/WL🌺

Åsa S
2020-03-29 21:55
#33

Mina föräldrar har isolerat sig helt och är man gammal är det nog inte rätt tid gå på fest. Min syrra kommer och hälsar på mig i påsk ifall vi alla känner oss friska men ingen av oss är gammal eller rökare så det känns rätt lugnt mina föräldrar kommer dock vara hemma. Vi andra som träffas åker ju in till Stockholm varje vecka till jobbet så vi löper nog större risk då

sp0ngeb0b
2020-03-30 10:51
#34

Jag blev bortbjuden till vänner i helgen, och hur gärna jag än ville gå (eftersom jag inte träffat vänner på veckor) sa jag åt dem att jag tycker det är extremt onödigt att träffas i sådana här tider. Fick något skämtsamt svar om att de inte är smittade så jag behöver inte oroa mig. Men… man kan ju gå med viruset utan symtom så de kan omöjligt veta om de är smittade. Även om ingen av oss är riskgrupp så är det ju inte bara oss det påverkar som vi alla vet. Det handlar inte om ifall man själv är orolig för att smittas eller att dö. Det handlar om den allmänna smittspridningen och att sjukvården är överbelastad vilket påverkar även andra orelaterade ärenden till sjukhuset. Jag tycker att alla borde göra sitt yttersta för att minska smittspridningen, annars kanske sjukvården kommer kollapsa på grund av för många sjuka. Tänk så många som drabbas då. Alla med kroniska sjukdomar som är beroende av regelbundna sjukhusbesök. Alla som behöver komma in akut. Nej, alltså…  jag står fast vid mitt val och kommer inte att träffa släkt eller vänner i onödan förrän allt har blåst över. De får tycka vad de vill, men jag har i alla fall bra argument till att låta bli sådant så jag oroar mig egentligen inte för vad de ska tycka.

Annons:
Lussan20
2020-03-30 10:55
#35

Starkt och rätt tänkt! Mvh/WL🌺

Magi-cat
2020-03-30 10:55
#36

#34 Bra gjort av dig! 🌺 

Det är nu vi har en rimlig chans att agera för att så långt möjligt stoppa smittspridningen.

Det blir fler tillfällen till fest senare! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
2020-04-01 14:15
#37

Förstår inte hur många svenskar är så slappa. Vi (jag bor i södra finland) har isolerat hela min del av finland för att folk är så korkade och inte lyssnar på de rekommendationer som finns…

Honestyisdead
2020-04-01 14:53
#38

#37 Nej det är skrämmande.

Sarah
2020-04-01 21:40
#39

Så otroligt onödigt med fest nu. Att myndigheter rekommenderar att man ska stanna hemma om man kan betyder att man SKA stanna hemma om man kan. Att de rekommenderar att inte träffa riskgrupper /äldre betyder att man INTE SKA träffa dem. Jag har skickat familjen hem till svärföräldrarna då jag inte kan jobba med barnen hemma, men då hade vi varit isolerade i 2 veckor innan. De blir sen kvar hemma hos dem i minst 2 veckor.

AnnaMariaK
2020-04-04 19:39
#40

”Svininfluensan tog drygt 20 000 liv i Italien under några vintermånader 2015.” "Den bidrog till att det året hade den största överdödligheten i befolkningen sedan andra världskriget, mycket större än under pandemiåret 2009 då viruset blev känt och orsakade stor oro i världen." läser jag. Det är kanske större uppmärksamhet på smittan i år eftersom viruset är helt okänt och det är för tidigt att utvärdera faran.

Mia-45
2020-04-05 10:51
#41

Jag träffar inte många nu förrutom min son.
Mamma som är 75 år har vi syskon satt i "karantän". Jag handlar mat och mediciner till henne. 
Jag skulle aldrig komma på tanken just nu att träffa andra. 
Vi måste vara mycket försiktiga. WHO hade skrivit igår att detta virus är mycket farligt så därför måste vi nu agera med förnuft.

Annons:
Honestyisdead
2020-04-05 17:56
#42

Jag har suttit i karantän, dvs träffar endast familjen 1 minut bort utomhus, i ca 4 veckor nu. Träffar ingen annan eftersom jag själv är i flera riskgrupper och det är min mamma och pappa med. Jag blir helt matt av att se hur folk fortfarande inte håller avstånd och att folk fortfarande går ut på krogen för att festa :(

Mia-45
2020-04-05 18:14
#43

#42 De verkar inte ta detta på allvar en del.

Nu går WHO ut med att de tror att viruset är luftburet. Det har jag sagt hela tiden då det gå så fort med smittan. Då är det extra viktigt att hålla ännu större avstånd och fler restriktioner måste till.

sp0ngeb0b
2020-04-06 08:32
#44

Jag håller med er #42 och #43 … fick en reality check nu i veckan då jag hastigt träffade på en bekant för att lämna av lite saker (håller på att rensa ut här hemma) och hen rakt ut sade att hen inte bryr sig om restriktionerna. Detta för att jag avböjde att komma på en fest hen ska ha om några veckor. Det är nog för att jag mest sitter hemma nu för tiden och bara pratar med min sambo som är på samma sida som mig, jag glömmer liksom av att det finns folk som tänker så. Förjävligt rent ut sagt.

Mia-45
2020-04-06 09:15
#45

#44 Men herregud. 
Ja där ser man. Det finns de som inte bryr sej om andra det minsta lilla. Även om de skulle klara av att bli sjuka så är det inte säkert att nån i deras omgivning gör det. 
Speciellt om det nu skulle vara luftburet.

Honestyisdead
2020-04-06 12:21
#46

Helt otroligt :(

Upp till toppen
Annons: