Annons:
Etikettförhållande
Läst 1048 ggr
Arcade-Foodie
2020-03-30 23:00

Varför faller man för känslan när någon beter sig bra mot en?

Hej, Jag har aldrig riktigt fallit för någon eller varit riktig kär/ älskat någon. Kan mycket väl vara att jag inte har hittat den rätta än. Men har lagt märke till att så länge en person beter sig bra mot mig, så känner jag en viss känsla och hjärtat rusar. Så jag hanterar inte komplimanger så bra. Det är som med min senaste relation, jag struntade i alla varningssignaler bara för att jag gillade uppmärksamheten som man kunde få. Nu är jag inte ute efter att dejta någon för än jag har jobbat med mig själv. Då min förra kille var extremt avundsjuk och den avundsjukan blev bara värre och värre, slutade upp med att han började höra röster och hallucinera att jag var andra. Han ville tillslut isolera mig och hatade att jag träffade min familj, speciellt mina bröder pga de är killar och han trodde jag hade en relation med min lillebror. Lite konstigt att tro nått sånt när min lillebror har alltid gillat killar. Det fanns andra problem också och han var även väldigt självisk. Men bara för att vissa perioder var han jättegullig och extremt omtänksam, behandlade en super bra. Så det blev en ond cirkel, gjorde slut och gick vidare. Men undrar varför man bete sig på de sättet även några av mina vänner har gjort det mot någon de tänker dejta eller har dejtat. De struntar i varningssignaler bara för de älskar känslan att någon behandlar extremt bra och kan skriva/ säga söta saker. Men man behöver inte älska personen men man faller för känslan. Så undrar lite varför det kan bli så?

Annons:
Namiko
2020-03-31 11:04
#1

Det du beskriver kan vara något som kallas love-bombing. Man överöser en person med komplimanger och behandlar dom som kungligheter i princip vilket såklart får en att känna sig älskad och må bra. I det läget byggs starka känslor upp hos personen som blir love-bombad och dom stannar kvar även om man sen blir behandlad dåligt. Eftersom det hela tiden går i perioder mellan misshandel och love-bombing så är det så svårt att lämna för när det väl är bra är det så otroligt bra. Man står då ut med dom sämre perioderna för att dom bra stunderna är det bästa någonsin.

Det är helt enkelt ett sätt att manipulera andra som är väldigt effektivt och som ofta kombineras med att i dom sämre perioderna bryta ner personens självkänsla och isolera dom från familj och vänner så att dom känner att dom inte kan lämna relationen även om dom skulle vilja.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Arcade-Foodie
2020-04-03 18:16
#2

#1 aha, en grej jag tycker fortfarande är konstigt är att mitt ex fortfarande tar kontakt med mig. Brukar bara ignorera honom men han ta även kontakt med mina vänner. Det har gått 2 år sen jag gjorde slut med honom. Hur kommer det sig att en person är fortfarande klängig, sa till och med åt honom att det inte är okej de han gör samt att jag inte vill se honom igen.

[Devya]
2020-04-03 21:14
#3

#2 Mitt ex stalkade mig online samt skickade sms (till både min privata nummer och arbetstelefon) och även e-mails och överallt där han hittade mig online i över 4 år efter att jag gjorde slut med honom. Han hade väldigt svårt att släppa taget. Varför vissa gör så? Ingen aning. Vissa är bara så.

Arcade-Foodie
2020-04-04 22:00
#4

#3 Får nog vänta och se när han slutar ta kontakt med mig och mina vänner. Tycker det är bara konstigt, då han berättar om sina senaste tjejer och hur hans liv går. Inte exakt som att jag och mina vänner är intresserade.

Namiko
2020-04-05 08:31
#5

#4 Han försöker fortfarande att manipulera dig, det är jättebra att du ignorerar honom. Det är lika bra att ni blockar honom så slipper ni dras med eländet.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Arcade-Foodie
2020-04-05 18:26
#6

#5 Okej ska se till att jag och mina vänner blockerar honom.

Annons:
S.L
2020-04-05 20:22
#7

6 Helt rätt 👍👍👍

Upp till toppen
Annons: